Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallytråden!


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Debbie skrev:

Gått konkurranse i helga. Og på banen var skilt nr 5 og 8 hinder, altså samme hinderet. Det gikk fint den ene veien, den andre veien hoppet hun over vingen. Jeg fikk akutt pustevansker og var sikker på disk, men tok det som repetisjon og det gikk fint. Men var sure poeng å miste. 

Men jeg så andre hvor hunden gjorde det samme, og ingen repetisjon- og de fikk ikke disk?

Og hva hvis hunden nesten hopper vingen, men hiver seg så til v/h og så klarer hoppet- er det vegring og burde vært repetert eller?

Nå kjenner jeg at jeg skan minst ha et halvår, å få trent inn kl 3. 

Og skjønner ikke dette maset om at man bare må stille, og konkurrere. 

Flere sier at de konkurrere selv om de ikke kan skiltene engang- sånt skjønner ikke jeg som er perfeksjonist. 

 

Godt svar over her. Jo, det er disk om hunden hopper over vingen og det ikke repeteres - og dommeren ser det. Så lenge hunden kommer seg over hinderet, evt med riv og trekk for det, så er det godkjent.

Dette med å konkurrere er litt smakssak tenker jeg. Noen satser vel på litt flaks med øvelser og sånt, noen synes det er gøy å konkurrere uansett. Jeg er som deg, liker å ta meg god tid, og har jo nå også tatt oss en god pause og muligens permanent pensjonisttilværelse fordi ting ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

3 timer siden, Debbie skrev:

Gått konkurranse i helga. Og på banen var skilt nr 5 og 8 hinder, altså samme hinderet. Det gikk fint den ene veien, den andre veien hoppet hun over vingen. Jeg fikk akutt pustevansker og var sikker på disk, men tok det som repetisjon og det gikk fint. Men var sure poeng å miste. 

Men jeg så andre hvor hunden gjorde det samme, og ingen repetisjon- og de fikk ikke disk?

Og hva hvis hunden nesten hopper vingen, men hiver seg så til v/h og så klarer hoppet- er det vegring og burde vært repetert eller?

Nå kjenner jeg at jeg skan minst ha et halvår, å få trent inn kl 3. 

Og skjønner ikke dette maset om at man bare må stille, og konkurrere. 

Flere sier at de konkurrere selv om de ikke kan skiltene engang- sånt skjønner ikke jeg som er perfeksjonist. 

Jeg startet i klasse 2 uten å kunne alle skiltene. For meg var det bedre å gå inn å ta det som en utfordrene treningsøkt enn å gå i klasse 1 en gang til, noe som gav meg relativt lite. Jeg hadde jo reist til stevne uansett så det var like greit å hoppe i det. Og slippe det hersens kobbelet :P

For min del er nok rally-lp en "for morro skyld" greie, jeg er ikke redd for å diske og  har heller ingen skyhøye ambisjoner. Folk er forskjellige. Heldigvis :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter egentlig bare med forstyrrelsene vi da. Så vi starter og bryter etter der jeg føler for [emoji14] kjempe effektivt for lommeboka. Men har ikke et miljø jeg får trent med de forstyrrelsene. Men sist kom vi oss nesten igjennom da :) hun er ung og trenger gode erfaringer og tid.

Vapsen har nå fått RL1 tittel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2016 at 3:23 PM, Wilhelmina skrev:

Når vi for en gangs skyld kommer oss igjennom en bane på et noenlunde fornuftig vis disker vi på førerfeil. På siste skiltet! :gaah:

Skjønner at det var kjipt, men gratulerer med å komme dere gjennom bana på fornuftig vis! Hunden vet jo ikke at dere diska på førerfeil, og hun gjorde alt riktig! :)

På 19.9.2016 at 5:44 PM, Wilhelmina skrev:

Sitter med en litt ekkel følelse etter stevne denne helgen... Snakket litt med noen av de andre deltakerne om hvordan man går frem i treninga videre med en hund som finner det for godt å ta noen avstikkere her og der. Et av forslagene jeg fikk var å gi frøkna en "skikkelig kraftig korrigering". Nå behandler ikke jeg min hund sånn uansett så det er jo helt uaktuelt, men jeg blir allikevel litt kvalm av at dette kommer fra en som konkurrerer i rally, der selve grunnverdien er det positive. Vedkommende er heller ikke så veldig trivelig mot sin egen hund, i alle fall utenfor banen. På banen har det blitt noen KH så der har h*n tatt seg sammen.

Blæ, måtte bare få det ut.

Huff, skjønner deg godt, har opplevd noe lignende selv :( Det er så kjipt å få sånne tips og se folk behandle hundene sine stygt.

Ser du allerede har fått tips om control unleashed, og vil støtte forslaget helhjertet! Den har blitt bibelen vår omtrent. Jeg tipper at hvis du får trent en del på give me a break, look at that, premack og leash games, så får du en helt annen hund :)

I tillegg var forstyrrelseskurs hos Catch til enorm hjelp for vår del, om du har mulighet til å ta kurs der :)

En av tingene som har hjulpet oss, er å endre assosiasjonene til å ta av selen. Begynn i utgangsstilling, ta av selen, gi superbelønning, det beste hun vet. Ta selen på igjen før hun rekker å stikke ;) Gjør det noen ganger, til du ser at hun omtrent sikler av forventning hver gang du tar av selen. Da kan du begynne å gjøre det vanskeligere, kaste selen vekk, eller gå et par steg fri ved fot osv før superbelønning. Men gjør det såpass lett at hun lykkes, slik at du ikke forsterker stikkingen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Thea skrev:

Ser du alleredee har fått tips om control unleashed, og vil støtte forslaget helhjertet! Den har blitt bibelen vår omtrent. Jeg tipper at hvis du får trent en del på give me a break, look at that, premack og leash games, så får du en helt annen hund :)

Leser den nå, har ikke kommet så veldig langt enda men skulle tro den var skrevet direkte til oss! :D Blir spennende å prøve ut disse metodene på trening fremover :thumbs:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverk spørsmål!

"Arrangøren kan bestemme at løpske tisper får delta på prøven. Den løpske tispen får da ikke adgang til prøveplassen før prøvens leder har gitt sin tillatelse til dette."

Hva er definisjonen av prøveplassen? Innenfor ringbåndet? Hele området? Dersom man arrangerer RL og for eksempel ustilling eller agility på samme sted, hvordan ordner man det praktisk ift regelverket?

*nysgjerrig mens jeg venter på svar fra NKK*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpske tisper får kun delta i Elite klasse. Den løpske tispen får ikke adgang til prøveplassen før


prøvens leder har gitt sin tillatelse til dette.

Prøveplassen er i prinsippet hele området/stevneplassen. Løpetisper skal ikke oppholde seg i nærheten av ringene før de skal gå selv. Hvordan det gjøres i praksis når det er kombinert med andre arrangement er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, simira skrev:

 

 

Prøveplassen er i prinsippet hele området/stevneplassen. Løpetisper skal ikke oppholde seg i nærheten av ringene før de skal gå selv. Hvordan det gjøres i praksis når det er kombinert med andre arrangement er jeg usikker på.

Takk for svar! Er ganske nysgjerrig på hva NKK sier, mener å å huske at det arrangert RL, LP og utstilling på samme sted i sommer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, simira skrev:

 

 

Prøveplassen er i prinsippet hele området/stevneplassen. Løpetisper skal ikke oppholde seg i nærheten av ringene før de skal gå selv. Hvordan det gjøres i praksis når det er kombinert med andre arrangement er jeg usikker på.

Det er vell ikke noe mer hokus pokus om det er kombinert med andre ting? Hunden må vell da luftes andre steder enn på stevneplassen og når det nærmer seg dens tur og den har fått adgang til området så har den adgang til området samme hva som skjer ellers :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Malamuten skrev:

Det er vell ikke noe mer hokus pokus om det er kombinert med andre ting? Hunden må vell da luftes andre steder enn på stevneplassen og når det nærmer seg dens tur og den har fått adgang til området så har den adgang til området samme hva som skjer ellers :) 

På for eksempel agility så er det ikke tilsvarende restriksjoner på løpske tisper, alle kan delta. Løpske tispoer starter sist i sin klasse på et et teppe ved start. Så hvordan løser man da RL reglevek og praktisk gjennomføring av for eksempel RL og AG (eller utstilling) på samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, mokken skrev:

På for eksempel agility så er det ikke tilsvarende restriksjoner på løpske tisper, alle kan delta. Løpske tispoer starter sist i sin klasse på et et teppe ved start. Så hvordan løser man da RL reglevek og praktisk gjennomføring av for eksempel RL og AG (eller utstilling) på samme sted?

Del gjerne svaret du får fra NKK.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mokken skrev:

På for eksempel agility så er det ikke tilsvarende restriksjoner på løpske tisper, alle kan delta. Løpske tispoer starter sist i sin klasse på et et teppe ved start. Så hvordan løser man da RL reglevek og praktisk gjennomføring av for eksempel RL og AG (eller utstilling) på samme sted?

Om en løpsk tispe skal starte ag da så har den jo lov å være på området ihht reglementet og da har den adgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Malamuten skrev:

Om en løpsk tispe skal starte ag da så har den jo lov å være på området ihht reglementet og da har den adgang. 

Ja iht ag regelverket har den tilgang, men ikke iht rally regelverket. Da hvis det stemmer at "prøveområdet" er hele stevneområdet og ikke bare ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, CJA skrev:

Trenger litt hjelp!

Har meldt på til klubbmesterskap i rally bare for morro skyld, hunden min kan så og si alle grunnferdighetene som trengs i rally, men jeg må lære meg skiltene bedre.

Noen som kan gi en grei forklaring på hvordan "spiral høyre/venstre" utføres? ?

Du går inn på den siden skiltet står, rundt 3 tilbake til 1, rundt 2 tilbake til 1, rundt 1 og ut den veien neste skilt i banen står :)

Nårtid er det klubbmesterskap?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det er kanskje mer relevant å poste dette her enn i AN. :lol:

Skal-skal ikke melde på meg og Pøbel på uoffisielt Rallystevne? En kan bruke godbiter som lokkemiddel der, sant? :lol: Jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg gir meg ut på, men ... hmhm! Jeg har et par dager til å tenke på!

Men jeg vet hva flesteparten i god sonenånd vil si ... meeen? Jeg har jo generelt ikke helt peiling på hva jeg kanskje begir meg ut på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, simira skrev:

Er det noen grunn til å ikke melde på? ;)

Er det retrieverklubben?

Retrieverklubben, ja. Jeg så noen videoer på youtube på klasse 1, og jeg så de hadde kobbel på. Da trenger jeg jo ikke å bekymre meg over noen som smiler mot Pøbel og han vil ta en avsats og hilse! :lol:

Men igjen, jeg har'ke peiling på hva det går ut på ... vil du møte meg en dag før det og vise meg? Eller noen andre som vil før den 15. oktober? :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...