Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallytråden!


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

Kan ev lage en egen tråd, men er det noen som har brukt dog arra for å arrangere rallystevne? Sitter med noen små forvirringer og har ikke fått tak i NKK enda. Det er liksom alltid noen som vet noe her inne, så da er det raskere enn NKK tenkte jeg :P

Anyone? Anyone? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil kjøpe en billig avstikkerhund? :lol: Frøkna begynner etterhvert å få litt for mange forsterkninger på at det er helt greit å forlate banen litt for å undersøke superviktige ting selv om man er midt i en konkurranse... Jaja, noen må jo stå for underholdninga :teehe: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2016 at 11:00 AM, Turb skrev:

Kan ev lage en egen tråd, men er det noen som har brukt dog arra for å arrangere rallystevne? Sitter med noen små forvirringer og har ikke fått tak i NKK enda. Det er liksom alltid noen som vet noe her inne, så da er det raskere enn NKK tenkte jeg :P

Anyone? Anyone? :P 

Lag gjerne en tråd altså! Sitter med det for første gang selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, mokken skrev:

Lag gjerne en tråd altså! Sitter med det for første gang selv :P

Fikk svar på spørsmålene mine altså, men kan fint lage en dog arra tråd. Blir første stevne nå til helga vi kommer til å bruke det til rally iallefall...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hampus skrev:

Om man både gir tegn med både hånd og stemme, er det dobbelkommando da?

Som @maysofie sier, det er lov med begge deler, men håndtegn skal være kort. Pass på at du ikke ubevisst bruker hånda/kroppsspråk for å styre hunden hvis den ikke hører på første kommando, f.eks. Ganske vanlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, simira skrev:

Som @maysofie sier, det er lov med begge deler, men håndtegn skal være kort. Pass på at du ikke ubevisst bruker hånda/kroppsspråk for å styre hunden hvis den ikke hører på første kommando, f.eks. Ganske vanlig. :)

Innsitt foran sitter ikke helt, så da blir det en del håndbevegelse og en kommando.

Men er jo noen dager igjen, og når han tar ting, så sitter de.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hampus skrev:

Innsitt foran sitter ikke helt, så da blir det en del håndbevegelse og en kommando.

Men er jo noen dager igjen, og når han tar ting, så sitter de.

 

Hvis du gjør det samtidig blir det ikke noe trekk. Om håndbevegelsen er mye lengre enn kommandoen - mange bruker hånda til å "holde" hunden i sitt foran seg - så kan du få trekk for dobbeltkommando. Men om det er det du må bruke for å få hunden til å sette seg så sier jeg kjør på! Det er bare et trekk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, simira skrev:

Hvis du gjør det samtidig blir det ikke noe trekk. Om håndbevegelsen er mye lengre enn kommandoen - mange bruker hånda til å "holde" hunden i sitt foran seg - så kan du få trekk for dobbeltkommando. Men om det er det du må bruke for å få hunden til å sette seg så sier jeg kjør på! Det er bare et trekk.

Lykke til!

Nei, jeg bare viser vei.

Sitter gjør han selv.

Blir spennende dette...

Begynner å gå opp for meg hva jeg har meldt meg på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt på å gå på en smell da vi oppdaget at vi ikke hadde trent på sitt, vri venstre, sitt...

Har bare trent til høyre, ikke engang tenkt på at det skulle være en til venstre.

Linus skjønte ikke bæra, og jeg ante ikke hvordan jeg skulle formidle det.

Men med 3 repetisjoner så gikk det seg til.

Er strålende fornøyd med 1 premie i vår debut i kl 1, det var langt bedre enn forventet etter 4 ukers trening...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hampus skrev:

Vi holdt på å gå på en smell da vi oppdaget at vi ikke hadde trent på sitt, vri venstre, sitt...

Har bare trent til høyre, ikke engang tenkt på at det skulle være en til venstre.

Linus skjønte ikke bæra, og jeg ante ikke hvordan jeg skulle formidle det.

Men med 3 repetisjoner så gikk det seg til.

Er strålende fornøyd med 1 premie i vår debut i kl 1, det var langt bedre enn forventet etter 4 ukers trening...

Gratulerer så mye med kvalik! :D

Hehe, et par dager før vår aller første konkurranse oppdaget jeg at vi aldri hadde trent på sitt foran, inn venstre. Jeg ante ikke at det skiltet eksisterte engang :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med en litt ekkel følelse etter stevne denne helgen... Snakket litt med noen av de andre deltakerne om hvordan man går frem i treninga videre med en hund som finner det for godt å ta noen avstikkere her og der. Et av forslagene jeg fikk var å gi frøkna en "skikkelig kraftig korrigering". Nå behandler ikke jeg min hund sånn uansett så det er jo helt uaktuelt, men jeg blir allikevel litt kvalm av at dette kommer fra en som konkurrerer i rally, der selve grunnverdien er det positive. Vedkommende er heller ikke så veldig trivelig mot sin egen hund, i alle fall utenfor banen. På banen har det blitt noen KH så der har h*n tatt seg sammen.

Blæ, måtte bare få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Sitter med en litt ekkel følelse etter stevne denne helgen... Snakket litt med noen av de andre deltakerne om hvordan man går frem i treninga videre med en hund som finner det for godt å ta noen avstikkere her og der. Et av forslagene jeg fikk var å gi frøkna en "skikkelig kraftig korrigering". Nå behandler ikke jeg min hund sånn uansett så det er jo helt uaktuelt, men jeg blir allikevel litt kvalm av at dette kommer fra en som konkurrerer i rally, der selve grunnverdien er det positive. Vedkommende er heller ikke så veldig trivelig mot sin egen hund, i alle fall utenfor banen. På banen har det blitt noen KH så der har h*n tatt seg sammen.

Blæ, måtte bare få det ut.

Æsj, dårlig tips! Veit du koffor ho stikker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mnika skrev:

Æsj, dårlig tips! Veit du koffor ho stikker? 

"Skal bare sjekke noe" virker det som, hun kommer tilbake etter to sekunder ;) Også kan det virke som om hun tror vi er ferdig med banen når vi går nært ringbåndet. Jeg tror vi tok opprykket til klasse 2 for tidlig, vi burde nok gått klasse 1 en sesong til og fått mer konkurransetrening med hund i bånd. Hun synes det er veldig gøy da ;) Men hun er jo agility-hund innerst inne, og når banen ikke går fort nok kan hun finne på å bruke skiltene som hinder for å underholde seg selv :lol:

Jeg tenker at treningen fremover enten blir i bånd til hun har lært seg at på banen samarbeider vi, eller uten bånd der jeg belønner masse for kontakt og heller avbryter treninga (slutt på moroa) hvis hun stikker...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? Jeg fikk inntrykk av at hun er relativt ung, og vil ha godt av å bare lande litt?

Jeg tenker at du vil ha mye igjen for å jobbe mye med kontakt, selvkontroll og forstyrrelser, og generalisering av dette. Omvendt lokking og kontakt på mange forskjellige rare steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, simira skrev:

Hvor gammel er hun? Jeg fikk inntrykk av at hun er relativt ung, og vil ha godt av å bare lande litt?

Jeg tenker at du vil ha mye igjen for å jobbe mye med kontakt, selvkontroll og forstyrrelser, og generalisering av dette. Omvendt lokking og kontakt på mange forskjellige rare steder.

Hun er 5 år (fysisk i hvert fall, ikke godt å si mentalt :lol:) så hun burde jo være forbi det tullestadiet der... Vi skal helt klart trene mer på selvkontroll fremover, så får vi se om hun klarer å roe seg ned et par hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Hun er 5 år (fysisk i hvert fall, ikke godt å si mentalt :lol:) så hun burde jo være forbi det tullestadiet der... Vi skal helt klart trene mer på selvkontroll fremover, så får vi se om hun klarer å roe seg ned et par hakk.

Har du lest Control Unleashed? Hvis ikke tror jeg den kan være til veldig god hjelp. Nå vet jeg ikke hva du gjør fra før, sikkert en del av det, men slike ting som inn og ut av bil, dør, hage, mat, det er jo bare fantasien som setter grenser for hva du kan trene selvkontroll på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått konkurranse i helga. Og på banen var skilt nr 5 og 8 hinder, altså samme hinderet. Det gikk fint den ene veien, den andre veien hoppet hun over vingen. Jeg fikk akutt pustevansker og var sikker på disk, men tok det som repetisjon og det gikk fint. Men var sure poeng å miste. 

Men jeg så andre hvor hunden gjorde det samme, og ingen repetisjon- og de fikk ikke disk?

Og hva hvis hunden nesten hopper vingen, men hiver seg så til v/h og så klarer hoppet- er det vegring og burde vært repetert eller?

Nå kjenner jeg at jeg skan minst ha et halvår, å få trent inn kl 3. 

Og skjønner ikke dette maset om at man bare må stille, og konkurrere. 

Flere sier at de konkurrere selv om de ikke kan skiltene engang- sånt skjønner ikke jeg som er perfeksjonist. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Debbie skrev:

Gått konkurranse i helga. Og på banen var skilt nr 5 og 8 hinder, altså samme hinderet. Det gikk fint den ene veien, den andre veien hoppet hun over vingen. Jeg fikk akutt pustevansker og var sikker på disk, men tok det som repetisjon og det gikk fint. Men var sure poeng å miste. 

Men jeg så andre hvor hunden gjorde det samme, og ingen repetisjon- og de fikk ikke disk?

Og hva hvis hunden nesten hopper vingen, men hiver seg så til v/h og så klarer hoppet- er det vegring og burde vært repetert eller?

Nå kjenner jeg at jeg skan minst ha et halvår, å få trent inn kl 3. 

Og skjønner ikke dette maset om at man bare må stille, og konkurrere. 

Flere sier at de konkurrere selv om de ikke kan skiltene engang- sånt skjønner ikke jeg som er perfeksjonist. 

 

"om hunden hopper over vingen på hinderet er det disk med mindre fører repeterer øvelsen" - Reglene er helt klar for denne øvelsen (214). Så da har de som ikke ble disket vært heldig.

(jeg vet også om at jeg skulle blitt disket, men har ikke blitt det. Sånn er det med rally. Der går det fort videre til neste skilt, og er dommeren i tvil så kommer tvilen oss til gode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...