Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening i båndtvangsperioden


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Det er vel ingen tvil om at det er deilig å komme seg ut på fine gressletter å trene nå som våren er i god anmarsj, men hva med denne båndtvangen?

Å trene sporter som lydighet, bruks og agility krever jo ofte at hunden er løs under visse øvelser (eller hele programmet). Hvordan gjør man det da i forhold til båndtvangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jo bare dumt å gå med langline i båntvangsperioden da, det er en grunn til at det er båndtvang..

Trener med løs hund.

I Oslo er vi så heldige ar vi har 10 områder der vi kan ha hunden løs for trening og lek i båndtvangsperioden 1. Styggedalen, Bogstad 2. Hundejordet, Frognerparken 3. Grefsenkollveien 4. Vest for

Jeg trener. Følger nøye med på hundene mens de er i bånd før trening for å se om de lukter mye etter dyr, i tillegg har jeg de i bånd til og fra start og tar de i halsbåndet hvis jeg skal litt att og fram. Får ikke løpe rundt på egenhånd under båndtvangen. Trener agility og agility med bånd vil jeg påstå er veldig upraktisk... Mens vi trener, altså mens vi tar hindrene, er ihvertfall Elvis alt for opptatt med oppgaven til å ense noe annet.
Skal aldri si aldri da, kunne jo hende det var dyr i området, men det er en skole der så velger å tro at dyrene holder seg litt vekk(bortsett fra ormene da, de trives der...)

Sikker mange som ikke er uenige, men det får så være, hundene må jo få trene mellom april og september.De vil ha like aktivitet mye aktivitet og hjernetrim selv om det er båndtvang :P

Edit: Er mange hunder jeg ikke hadde hatt løs under båndtvangen, selv når man trener. På tur og ellers følger vi den alltid, men det ene minuttet vi bruker på å gå banen og rette opp ting som gikk dårlig, da er han løs.

Endret av Nathalie98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mye det samme, og har selv hunden løs på lydighetstrening.

På trening er også hunden på jobb, så jeg skal ha 110% kontroll, selvom jeg ikke kan garantere at jeg har det.

Runderingstrening er litt verre, men ettersom jeg trener gjennom NRH så er vi jo fritatt båndtvangen på organisert trening så da er ihvertfall loven på riktig side. Men det betyr jo fremdeles at man skal ha kontroll (for Hundeloven gjelder uansett) og for å gjøre øvelsen riktig så kreves det jo kontroll på hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tenker mye det samme, og har selv hunden løs på lydighetstrening.

På trening er også hunden på jobb, så jeg skal ha 110% kontroll, selvom jeg ikke kan garantere at jeg har det.

Runderingstrening er litt verre, men ettersom jeg trener gjennom NRH så er vi jo fritatt båndtvangen på organisert trening så da er ihvertfall loven på riktig side. Men det betyr jo fremdeles at man skal ha kontroll (for Hundeloven gjelder uansett) og for å gjøre øvelsen riktig så kreves det jo kontroll på hunden.

Det mange gjør er jo rett og slett gå manngard igjennom terrenget før trening ved rundering :) Så skremmer man opp evt vilt/får med seg om det ligger vilt å trykker og gir seg til "kjenne" i skauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sør trøndelag gjelder ihvertfall Se § 3: "Unntak fra forskriftens § 3 er arrangement i regi av registrerte hundeorganisasjoner tilsluttet Norsk Kennelklubb og Norges Jeger- og fiskerforbund når hunder er under kontroll." https://lovdata.no/dokument/JB/forskrift/2008-05-06-454Regner med det er ganske likt ellers også, men det er det jo bare å sjekke opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange gjør er jo rett og slett gå manngard igjennom terrenget før trening ved rundering :) Så skremmer man opp evt vilt/får med seg om det ligger vilt å trykker og gir seg til "kjenne" i skauen.
Ja det er sant, vi gjør også det. For treningen av hundens del da (for å gjør sporløsning vanskeligere). Men det har jo såklart også den funksjonen :) Var ikke klar over den regelen Malamuten. Men den vil vel ikke gjelde om en gjeng bare slenger seg sammen eller man trener for seg selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om at det er deilig å komme seg ut på fine gressletter å trene nå som våren er i god anmarsj, men hva med denne båndtvangen?

Å trene sporter som lydighet, bruks og agility krever jo ofte at hunden er løs under visse øvelser (eller hele programmet). Hvordan gjør man det da i forhold til båndtvangen?

Trener med løs hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, vi gjør også det. For treningen av hundens del da (for å gjør sporløsning vanskeligere). Men det har jo såklart også den funksjonen :) Var ikke klar over den regelen Malamuten. Men den vil vel ikke gjelde om en gjeng bare slenger seg sammen eller man trener for seg selv.

Om dere alle er medlem i en organisert hundeklubb og hunden er merket så er det vell det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket med hva da? Skaffe seg halsbånd med feks NKK da?

Og det er jo ikke i regi av dem om man eks bare planlegger trening via FB.

Nei, med tjeneste tegn. Løs hund ute på rundering/felt skal alltid være merket. Tja, dere får gjøre en avtale med klubbene deres om at dere trener da, man må jo trene og de fleste treninger har jo ikke mer med klubben å gjøre enn at det er oppsatt faste dager i uken. Ihvertfall ikke i de klubbene jeg trener i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har så langt aldri opplevd det som ett problem overhode. LP trenes jo på områder som det ikke akkurat er så mye vilt i.

Og i skogen er det avtalte områder av grunneier, også om man trener uorganisert. I gjennom sommeren er det vel knapt annet enn NRH som har faste treningstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, med tjeneste tegn. Løs hund ute på rundering/felt skal alltid være merket. Tja, dere får gjøre en avtale med klubbene deres om at dere trener da, man må jo trene og de fleste treninger har jo ikke mer med klubben å gjøre enn at det er oppsatt faste dager i uken. Ihvertfall ikke i de klubbene jeg trener i.
På rundering ja, trodde du mente LP. Så problemstillingen gjelder jo teoretisk sett fortsatt der.

Har så langt aldri opplevd det som ett problem overhode. LP trenes jo på områder som det ikke akkurat er så mye vilt i. Og i skogen er det avtalte områder av grunneier, også om man trener uorganisert. I gjennom sommeren er det vel knapt annet enn NRH som har faste treningstider.
Aldri opplevd det som problem selv, kom bare til å tenke på det, især LP for min del da. Og jeg bryter båndtvangen uten dårlig samvittighet på LP trening og det selvom jeg egentlig prøver å være litt regelrytter på båndtvangen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rundering ja, trodde du mente LP. Så problemstillingen gjelder jo teoretisk sett fortsatt der.

Aldri opplevd det som problem selv, kom bare til å tenke på det, især LP for min del da. Og jeg bryter båndtvangen uten dårlig samvittighet på LP trening og det selvom jeg egentlig prøver å være litt regelrytter på båndtvangen.

Hvordan problemstilling? Du kan jo fortsatt gjøre avtale med klubben regner jeg med om du trener utenom evt oppsatte faste fellestreninger. Merking trenger du ikke, hunden skal jo her være i nærheten av deg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan problemstilling? Du kan jo fortsatt gjøre avtale med klubben regner jeg med om du trener utenom evt oppsatte faste fellestreninger. Merking trenger du ikke, hunden skal jo her være i nærheten av deg uansett.

Ja det kan man jo, men personlig kommer jeg ikke til å gjøre det. Jeg trener ofte med andre som trener er medlem av helt andre klubber og organisasjoner. Men det er jo en løsning ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan man jo, men personlig kommer jeg ikke til å gjøre det. Jeg trener ofte med andre som trener er medlem av helt andre klubber og organisasjoner. Men det er jo en løsning ja :)

Det spiller jo ingen rolle hvem du trener med, eneste forskjell er jo at de da må gjøre egne avtaler med sin klubb. Men du trener vell med nrh uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg driver med agility, og kan ikke trene med hundene i bånd. Når jeg skal trene med fuglisen tar jeg alltid en vurdering på kontakt og interesse før jeg kobler han løs, samt belønner nært meg og jobber hardt mens vi løper slik at han holder seg på banen. Skulle jeg overholdt båndtvangen også på trening hadde treningsøktene våre blitt meget amputerte, og midt i stevnesesongen er det rimelig upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Min har bestandig dekken på seg når vi runderer og går felt og vi tråkker bestandig området før vi setter i gang med rundering. Hadde vært direkte farlig å la de rundere med line hengende etter seg:) Så fort som det går nok med påvisningslinen. Man tråkker jo også i felt område før man setter i gang og da oppdager man fort også om det er noe der.

Ved lydighets trening skal man jo også ha rimelig grei kontroll på hunden sin og man trener jo ikke i skogen her men på gress plen og øvelsene er jo et styrt samspill med fører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er vi så heldige ar vi har 10 områder der vi kan ha hunden løs for trening og lek i båndtvangsperioden :)

1. Styggedalen, Bogstad
2. Hundejordet, Frognerparken
3. Grefsenkollveien
4. Vest for Isdammen på Årvoll
5. Nuggerud P-plass, Ellingsrud
6. Lille Wembley, Haugerud
7. Skraperudtjern
8. Hallagerjordet, Ljan
9. Jomfrubråtveien, Ekeberg
10. Ola Narr, Tøyen

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er vi så heldige ar vi har 10 områder der vi kan ha hunden løs for trening og lek i båndtvangsperioden :)

1. Styggedalen, Bogstad

2. Hundejordet, Frognerparken

3. Grefsenkollveien

4. Vest for Isdammen på Årvoll

5. Nuggerud P-plass, Ellingsrud

6. Lille Wembley, Haugerud

7. Skraperudtjern

8. Hallagerjordet, Ljan

9. Jomfrubråtveien, Ekeberg

10. Ola Narr, Tøyen

Og ikke alle er nedrent av hyperaktive, småaggressive hunder som eierene ikke gidder å lufte utover å ta dem med på jordet. De finnes stort sett i Frognerparken og på Ola Narr, noe på Ekeberg men der er det stort nok til at det sjelden er et problem. De andre områdene er mye mindre brukt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Under lydighetstrening bryter jeg båndtvangen med god samvittighet. Det foregår på parkeringsplasser eller åpne oversiktlige gressletter og hunden er konstant under kontroll/kommando. Jeg har forøvrig fått politiet som kommer bort og snakker med meg mens jeg har trent løs hund i båndtvangsperioden. Kan godt hende de egentlig kom bort for å sjekke, men de bare skravla og syntes hundene var flinke. Nevnte ikke båndtvangen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jatzy har jeg løs, for hun er rutinert, og når hun er på jobb er hun på jobb.
Yoshi har jeg i bånd/langline, nå fortiden er han ikke helt til å stole på.

Når vi trener så er vi enten på HHK eller på fotballbanen i parken, så lenge den ikke er i bruk. Veldig lite med fugl og villt som kan plages der annet enn ei måke i ny å ne:

11174385_10153141530305091_8913819856887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til generell trening, turer osv ser jeg ikke problemet med båndtvang. Ta på hunden en langline og det blir omtrent som at han går løs. Har du 100% kontroll på hunden så skjønner jeg at man har hunden løs, men har du ikke det bør man bruke langline hele året etter min mening. Sparer mange mennesker og dyr for hunder som kommer løpende bort til en.

Selvom det ikke er båndtvang en stor periode av året så betyr ikke det at hundene kan løpe bort til alt de ser og gjøre hva de vil når det ikke er båndtvang. Man har et ansvar som hundeier, mange hunder/katter/vilt osv liker ikke å få en hund opp i trynet og mange mennesker liker ikke at hunder kommer bort. Langline er perfekt til sånt bruk hvis man ikke har stålkontroll på hunden, generelt i båndtvangstiden og hunden har stor frihet.

Agility skjønner jeg er vanskelig å trene med en langline, men agility trenes ofte på plasser hvor man har litt kontroll på omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...