Gå til innhold
Hundesonen.no

Kritiserer hundeskolens metoder: Hunden må ha en flokkleder!


Ozzy
 Share

Recommended Posts

http://www.rogalandsavis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=99154

Den selvlærte hundehviskeren Jim Lomeland mistenker at mange hundeskoler ikke vil «hjelpe» hundeeiere med å få skikk på hunden fordi det er god business i hundekurs.

...

Lomeland er kritisk til læringsmetodene de tradisjonelle hundeklubbene bruker, og at hvem som helst kan kalle seg hundeekspert.

– Det er læringsmetodene som er helt på jordet, ikke hundeeierne. På kurs lærer man å belønne god atferd med godbiter. Dårlig atferd ignoreres. Det funker ikke. En hund er et dyr, og må forstå sin posisjon i familien. Hundene må ha en flokkleder, sier Lomeland, som understreker at man skal være bestemt og korrigere, samtidig som man er snill.

Lomeland har eksempler hvor familiehunden har tatt over styringen i huset. Hunder som tar beslag på mor eller far i huset, og som knurrer når andre nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"– Om barnet forsyner seg med kaker fra kakeboksen, så ignorer du det ikke. Du går bort og tar hånden ut av kakeboksen og forteller at det har barnet ikke lov til. Det samme er det med hunder, sier han."

Ja, du finner ikke fram bjørkeriset...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

STOR forskjell å gå på kurs for å lære lydighet, og på hverdagssituasjoner i hjemme i mitt hode..

Forøvrig interessant at han er selvlært hundehvisker og samtidig kritiserer at "alle" kan kalle seg ekspert.

Jaha??

En metode Lomeland bruker er å sette to fingre i siden på hunden ved dårlig oppførsel.

– Det er ikke noe som gjør vondt for hunden, men den forstår at atferden ikke er akseptabel. Lomeland fortalte at hundemoren gjør det samme når valpene gjør noe de ikke skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den selvlærte hundehviskeren Jim Lomeland mistenker at mange hundeskoler ikke vil «hjelpe» hundeeiere med å få skikk på hunden fordi det er god business i hundekurs.

Akkurat det der kan man jo lure på innimellom da..

" og at hvem som helst kan kalle seg hundeekspert." sier lomeland. Helt enig, resten er bare nei..

Man må jo bare elske ironien i det? :lol:

Jaha??

Har du ikke sett fingrene som vokser ut på hundemødre du? *flir*

Men altså, jeg trodde bruken av fingre var for å overraske og få oppmerksomheten til hunden jeg, ikke straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser sånne ting så blir jeg provosert, også skjønner jeg at veldig mange har misforstått hele greia med å overse dårlig oppførsel som valpebiting. Poenget er jo å gi valpen en konsekvens ved å frata den oppmerksomheten den ønsker når den biter, ikke å late som ingen ting mens valpen biter deg til blods. Jeg skjønner at folk ikke ser noen bedring dersom de tror at rådet er å ikke løfte en finger og håpe på at alt blir bra av seg selv.

Men hele innslaget er vel for å få er oppmerksomhet rundt seg selv og konseptet som strengt tatt er stjålet fra CM. Jeg likte spesielt godt at bakgrunnshistorien hans er ord for ord den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en film av han og den bekrefter vell det meste, Hundene er ikke problemet, Men kunnskapsløse eiere.

Akkurat den uttalelsen, tatt ut av kontekst, er jo forsåvidt helt sant. Det er ofte kunnskapsløse eiere som er problemet. Men at han er løsningen kan vi ta en lengre diskusjon på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STOR forskjell å gå på kurs for å lære lydighet, og på hverdagssituasjoner i hjemme i mitt hode..

Forøvrig interessant at han er selvlært hundehvisker og samtidig kritiserer at "alle" kan kalle seg ekspert.

Jaha??

Jeg vet ikke hvordan jeg får fram quoten du hadde quotet i innlegget her, men min hund kan man poke med to fingre til de falt av uten at han hadde forstått det spøtt av hva det er man vil oppnå med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den uttalelsen, tatt ut av kontekst, er jo forsåvidt helt sant. Det er ofte kunnskapsløse eiere som er problemet. Men at han er løsningen kan vi ta en lengre diskusjon på...

Nei! Mente på ingen måte at den fyren her er noen løsning, Synes det er en smule tragisk og komisk på en gang..positiv trening, Gjensidig resepekt mellom dyr og menneske er det jeg tror på og det har fungert fint med alle mine hunder og hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvorfor gi trollet gratis reklame?! Fyren er et pr-geni. I tillegg trener han andres hunder mot betaling. Så han lærer de ikke engang hvilke verktøy de har å bruke. Når hunden slutter å oppføre seg som de ønsker fordi adferden går til ekstingsjon, så er det på tide med en ny boot camp og en jevn inntekt for han som syns at hundeskoler er frekk butikk... Gotta Love the irony..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett fyren i aktsjon, han holder til i området her og bruker et innegjerdet hundeluftingsområde til å rekruttere kunder. Der kan man avtale tid for trening eller han viser deg litt hvordan du skal gjøre ting. Snakket litt med han før jul når jeg var der, og han sa nå han respekterte min måte å trene hund på. Han sa også at han ikke hadde lov til å ta i andres hunder uten deres samtykke. Andre har dessverre hatt andre erfaringer, men ovenfor meg var han veldig klar på det.

Så når han trente en av valpene han hadde avlet fram som han hadde solgt. Eieren av valpen satt helt passiv og lot Lomeland gjøre alt han ville med hunden. Hun sa noe som "han har bedre kontroll på hunden enn meg, han får hunden til å høre etter." "Treningen" gikk ut på at den supersosiale, herlige valpen, rundt 6-7 mnd kanskje? Skulle ligge å "slappe av" mens alle de andre hunden løp å lekte. Hver gang han gjorde mine til å reise seg, ble han lagt i bakken og holdt nede. Han oppfordra folk til å hilse på han, sånn at han skulle lære å bli liggende uansett. Det var ikke særlig enkelt for en sosial ung gutt, så han ble mye korrigert. Mye harde rykk i strupebåndet osv. Han tillot også andre hunder å herse med denne hunden. En schäfer gikk rundt og bølla å kjefta på alt og alle. Tygde over nakken på unghunden, løp etter han og avskar han når den yngste prøvde å leke med andre hunder og var direkte ekkel. Dette fikk schäferen lov til fordi den unge skulle lære seg å bli satt på plass av andre hunder O.o

Unghunden var blanding av dogo og rottweiler fra Lomelands oppdrett. Kjempeherlig, sosial og snill hund. Spørs hvor sosial og snill han forblir om dette er normen når hunden er ute med eieren sin. For meg virka dette som oppskrifta på å lage en usikker og etter hvert aggressiv hund, hvert fall ovenfor andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...