Gå til innhold
Hundesonen.no

8'000kr for trekking av tenner på Chihuahua?


Recommended Posts

Hei,

Vi fikk oss en litt negativ overraskelse etter helsesjekk på en straks 9-år gammel Chihuahua vi har tatt over eierskap til etter at tidligere eier ikke lenger hadde tid til å ta seg av denne og den har hatt en noe sporadisk oppvekst osv og vi ville gi den et trygt og godt liv resten av dets levetid.

Grunnet at denne har vært importert fra Danmark (stamtavle fra DHL) og de som importerte den ikke har registrert verken ID-brikke over til Norge, ei heller forsøkt å omregistrere mot NKK så har vi hatt et salig strev med å få alle disse papirene i orden med tanke på det juridiske og med tanke på tegning av forsikring mot Agria som vi allerede bruker mot vår katt.

Agria gir jo rabatt ved registrering mot NKK så det er jo å foretrekke, samtidig som de krever at du skriver inn nummer for ID-brikke noe vi da ikke har da nummeret fra Danmark ikke eksisterer i noen norsk database osv.. Og de krever veterinærattest og lignende, spesielt da hunden stortsett har vært hos en "venn av en venn, som tilfeldigvis er veterinær" så veterinærhistorikken er manglende for å si det mildt.

Nå har vi hatt hunden til helsekontroll og alt så tilsynelatende bra ut men de ønsket en tannsjekk på grunn av hunden har måtte trekke et stort antall tenner tidligere og han har en oppsvulmen testikkel som de ikke mistenker at er noe farlig men som de da kan ta en prøve av i samme slengen når hunden først er i narkose.

I denne forbindelse så har vi fått ordnet slik at ID-brikke skal bli omregistrert til Norge og at hunden skal bli registrert i NKK. Men behandlingstiden her er på noen uker og vi skal få veterinærattest etter tannsjekk så vi kan få ordnet med forsikring.

Nå har vi dessverre fått en litt ubehagelig tilbakemelding på tannsjekken. Her må det trekkes intet mindre enn åtte tenner. Ergo blir hunden sittende igjen med 2-3 tenner etter disse er trukket. Med andre ord i praksis tilnærmet tannløs. Og for tannsjekken, narkose, prøve av testikkel og tann trekking så skal de ikke ha mindre enn 8'000 kr.

Nå dekkes vel ikke tannsjekk og trekking av tenner av Agria forsikring uansett, så det at vi ikke har fått tegnet noe tidligere grunnet diverse styr med papirer og det hele har jo sånn sett ingen betydning. Men er ikke 8'000 kr i overkant dyrt? Er det normalt at det skal bli så veldig mye dyrere per ekstra tann som må trekkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHL er vel ingen underorgansisasjon av FCI så du vil ikke få hunden omregistrert til NKK.

Ja syntes det var dyrt, men jeg vet ikke hva slikt pleier å ligge på. Jeg betalte nesten 2000; for tannrens på mynden min. Så å trekke mange tenner + prøve av testikkelen koster vel en del. Kanskje andre vet og har gjort tilsvarende på sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi fikk oss en litt negativ overraskelse etter helsesjekk på en straks 9-år gammel Chihuahua vi har tatt over eierskap til etter at tidligere eier ikke lenger hadde tid til å ta seg av denne og den har hatt en noe sporadisk oppvekst osv og vi ville gi den et trygt og godt liv resten av dets levetid.

Grunnet at denne har vært importert fra Danmark (stamtavle fra DHL) og de som importerte den ikke har registrert verken ID-brikke over til Norge, ei heller forsøkt å omregistrere mot NKK så har vi hatt et salig strev med å få alle disse papirene i orden med tanke på det juridiske og med tanke på tegning av forsikring mot Agria som vi allerede bruker mot vår katt.

Agria gir jo rabatt ved registrering mot NKK så det er jo å foretrekke, samtidig som de krever at du skriver inn nummer for ID-brikke noe vi da ikke har da nummeret fra Danmark ikke eksisterer i noen norsk database osv.. Og de krever veterinærattest og lignende, spesielt da hunden stortsett har vært hos en "venn av en venn, som tilfeldigvis er veterinær" så veterinærhistorikken er manglende for å si det mildt.

Nå har vi hatt hunden til helsekontroll og alt så tilsynelatende bra ut men de ønsket en tannsjekk på grunn av hunden har måtte trekke et stort antall tenner tidligere og han har en oppsvulmen testikkel som de ikke mistenker at er noe farlig men som de da kan ta en prøve av i samme slengen når hunden først er i narkose.

I denne forbindelse så har vi fått ordnet slik at ID-brikke skal bli omregistrert til Norge og at hunden skal bli registrert i NKK. Men behandlingstiden her er på noen uker og vi skal få veterinærattest etter tannsjekk så vi kan få ordnet med forsikring.

Nå har vi dessverre fått en litt ubehagelig tilbakemelding på tannsjekken. Her må det trekkes intet mindre enn åtte tenner. Ergo blir hunden sittende igjen med 2-3 tenner etter disse er trukket. Med andre ord i praksis tilnærmet tannløs. Og for tannsjekken, narkose, prøve av testikkel og tann trekking så skal de ikke ha mindre enn 8'000 kr.

Nå dekkes vel ikke tannsjekk og trekking av tenner av Agria forsikring uansett, så det at vi ikke har fått tegnet noe tidligere grunnet diverse styr med papirer og det hele har jo sånn sett ingen betydning. Men er ikke 8'000 kr i overkant dyrt? Er det normalt at det skal bli så veldig mye dyrere per ekstra tann som må trekkes?

Jeg synes ikke prisen høres så gal ut, man betaler vel minst en tusenlapp for en tanntrekk, og her må jo det ganges med åtte. Litt rabatt i forhold til å trekke en tann blir det vel, siden anestesi og hygienetiltak etc. ikke blir åtte ganger så dyrt, men så var det jo noe annet også som skulle sjekkes samtidig på din hund.

Jeg ville likevel tatt en ringerunde til veterinærer for å se om det var mulig å få det litt billigere et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hunden trekke så mange tenner?

Agria dekker trekking av tenner som følge av fraktur.

Har fått dekket trekking av 3 tenner på Hampus.

Men det hjelper jo deg lite når du ikke har tegnet forsikring.

Du kan jo ikke tegne forsikring og benytte deg av den umiddelbart, det er jo 20 dagers karenstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summen ble faktisk på 9300 kr, var litt dårlig kommunikasjon så 8000 kr var kun for trekking og ikke det andre. Leser at flere anbefaler Lørenskog Dyreklinikk og vi har vært trofast bruker av de på de to kattene vi har hatt og syntes de har flott personell og flotte lokaler så betaler gjerne litt ekstra for det enn å gå for absolutt billigst løsning.

Vi er ikke så kjent med hunder egentlig, var noe sporadisk at vi valgte å ta inn denne hunden så er veldig ukjent til tannproblematikk på hunder men vi vet det er trukket endel tenner fra før av. Såpass mange at det fremstår som han knapt har noen i utgangspunktet og det har vel skyldtes dårlig behandling av melketenner i ung tilstand som har ført til at det har blitt noe gnissing og ganging.

Ble nettopp oppringt av vedkommende som har utført trekkingen og han opplyste om at det var helt på håret at ikke hele kjeven har knekt som resultat av tannproblematikken så sånn sett så var det veldig heldig for vår egen og ikke minst hunden sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tennene er dårlig så kan det jo være andre utfordringer annet enn bare å trekke dem ut også kanskje? Bettennelser, kanskje andre problemer i munnen enn bare tennene i seg selv om det står dårlig til, som gjør det hele litt mer komplisert og dermed også mer kostbart. En del penger er det jo, men synes ikke det høres ut som noen upris nei, og forsikringen dekker det ikke uansett når hunden ikke består det på helsetesten til forsikringen. Bare ting som dukker opp etterpå. Agria har vell ofte reservasjoner på en del vanlige ting også, og spesielt på enkelte raser, og det blir vell noen ekstra reservasjoner knyttet til alder også på eldre hunder, så du bør lese vilkårene nøye og muligens være obs på at mange aldersrelaterte greier kanskje ikke dekkes. De har jo også egne reservasjoner for hunder som ikke er registrert i nkk(/blandingshunder), selv om de er raserene og registrert i fci tilknyttede organisasjoner i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint tegne forsikring på en hund som ikke er registrert på deg. Fôrverter tegner forsikring på sine fôrhunder, selv om oppdretter står som eier.

Det er dyrt å trekke tenner, hilsen Tinka tannlaus. Du betaler både for røntgen, sedering og timene veterinæren bruker. Dype røtter skal løsnes fra tannkjøttet, sprikete røtter gjør at tenner må deles og det går fort et par timer og det er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klinikken jeg bruker kan ikke være av de dyreste ser jeg når jeg leser her. En av mine har nettopp trukket to tenner hvorav den ene var en jeksel. Bedøvelse, tannsteinfjerning, trekking med tidkrevende tillegg kostet 2.136,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 5tusen for trekking av en hjørnetann (som knakk under lek) på en hund som veide ca. 22 kg.

Så trekking av 8 tenner til 8-9 tusen syntes jeg ikke hørtes så fryktelig ille ut, utifra hva jeg betalte (men det var jo igjen en hund som sikkert veier 20 kg mer enn ts sin hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 6000kr for å trekke 6 tenner på minien min. Så prisen er nok ikke halvgæærn altså. Nå betaler jeg 1000kr i halvåret for preventiv tannrens. Min hund ble behandlet for en tilstand som dyrlegen mistenker er pyrea/periodontitt. Jeg har undersøkt i det vide og det brede, og det er ikke vanlig på min hunds linjer. Men jeg har fått en litta tuppe som er liten også for rasen, og mangler underkjeve (den er veldig spinkel), så hun er et typisk eksempel på en hund som kan lide av slikt. Spesielt da i underkjeven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg betalte 5tusen for trekking av en hjørnetann (som knakk under lek) på en hund som veide ca. 22 kg.

Så trekking av 8 tenner til 8-9 tusen syntes jeg ikke hørtes så fryktelig ille ut, utifra hva jeg betalte (men det var jo igjen en hund som sikkert veier 20 kg mer enn ts sin hund).

Hjørnetenner er ganske mye dyrere (og større inngrep) enn f.eks. de mindre tennene fremme med mindre røtter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg betalte 5000kr for å trekke en knekt M3. Det tok veterinære nesten 3 timer å få ut alt.

Klinikken min er ikke den billigste, men heller ikke den dyreste (de kjenne meg og mine hunder).

Da var det innledene sjekk, operasjon, 2 røntgen under operasjonen og oppfølging/sjekk inkludert.

Så nei, jeg syns ikke 8-9000 for en slik operasjon var dyrt. Og med dårlige tenner så kan de fort knekke ved trekk og må gjerne bruke tid på å rense godt opp hvor de har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...