Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøfrost snuser på andre raser


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Jeg kommer alltid til å ha Siberians, men jeg har ganske lyst til å ha en ekstra hund, en "maskott". Noen av rasene som fenger meg vet jeg nok om til at jeg ikke trenger noen videre input hvorvidt de kan være noe eller ikke. Andre raser kjenner jeg ikke så godt til, så tenkte jeg skulle lage en tråd her om de rasene jeg gjerne vil ha litt mer info om.

Raser jeg vurderer som maskotthund kan ikke være altfor krevende, jeg har ikke lyst på noen typisk pelsrase, men litt pelsarbeid går jo greit. Hunden vil bli stilt ut.

Jeg liker terriere, schnauzer og strihåret dachs. I tillegg har jeg lyst på en norsk buhund en gang. Og kanskje en schäfer (men de krever jo litt mye, og er ikke rette hunden å ha som maskott per i dag i alle fall).

Av terrierene så er det vel Parson eller Border som er mest relevant å "snuse på".

Samt at jeg er ganske nysgjerrig på Wetterhoun...

Noen som kan si litt om en, eller flere av disse tre rasene. Altså parson, border og/heller Wetterhoun (ja jeg vet Wetterhoun er en helt annen type hund enn terrierene, men vet ikke så veldig mye om rasen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du regner terrierne som mest interessante, men er du i Bøneshallen lørdag (husker ikke hvilken dag dere går) så kom gjerne og hils på småsnuserne om du vil bli litt bedre kjent med dem :)

for meg er snusere terriere i tysk drakt :P

Jeg liker de veldig godt, det lille jeg har hatt med snuser rasene å gjøre. Riesen kjenner jeg til fra min barndom. Dvergene blir kanskje litt små (selv om de vel ikke er mindre enn Border) men mellom er jo en veldig fin størrelse. Men nå er dette egentlig tanker fra da jeg vurderte å bytte rase. Nå skal jeg jo ikke det lenger, og da kan jo hunden få lov til å være litt mindre ;) (Ved rasebytte tanker så var jo heller ikke Border og Parson på lista, da de også var litt små som hovedrase for meg)

Hilser gjerne på jentene dine uansett. Vi er der på lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er snusere terriere i tysk drakt :P

Jeg liker de veldig godt, det lille jeg har hatt med snuser rasene å gjøre. Riesen kjenner jeg til fra min barndom. Dvergene blir kanskje litt små (selv om de vel ikke er mindre enn Border) men mellom er jo en veldig fin størrelse. Men nå er dette egentlig tanker fra da jeg vurderte å bytte rase. Nå skal jeg jo ikke det lenger, og da kan jo hunden få lov til å være litt mindre ;) (Ved rasebytte tanker så var jo heller ikke Border og Parson på lista, da de også var litt små som hovedrase for meg)

Hilser gjerne på jentene dine uansett. Vi er der på lørdag :)

Jentene mine har jo vært mye med større hunder, vi var jevnlig på tur med tulip, Zugo og Oabba. De klarer seg naturlig nok ikke like godt som de store i djup snø, men ellers var vi gjerne på flere timers tur i marka sammen uten problem. Det er nok ingen forskjell på snuser, border eller parson der :)

Men kom og hils på, jeg er der med Audi og Silas og en haug andre snuservenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner etterhvert litt for mange bordere. Og etter noen år på parsontreff, har jeg sett en del av dem og...

Begge rasene har mye lyd, reaksjon, stress og hurra meg rundt... Man kan ikke forvente at de går med andre hunder. Der har jeg hakket bedre inntrykk av parson enn border. Sistnevnte er rimelig kranglete... De fleste er dog sosiale og hyggelige mot folk. Minus linjer av bordere spesielt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordere er utrolig søte, og jeg kjenner flere greie individer som går helt fint med andre hunder. Men de jeg kjenner til brukes aktivt i lp/rally, og jeg tror nok både border og parson bør brukes til litt arbeid, ikke bare være "maskothund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at du ser litt på wetterhoun! Jeg har ikke så veldig mye erfaringer med dem, men en veldig kjent og flink oppdretter av kooiker har (hatt? Litt usikker på om hun har noen akkurat nå) også wetterhoun. Hun har skrevet om rasen her http://www.cirtaps.com/Wetterhoun- og jeg hadde ikke vært redd for å tro på det hun skriver ?

Jeg vet ikke om det er så mange wetterhouner i Norge? I Sverige er det hvertfall.

Edit: de border terrierne jeg kjenner brukes aktivt i lp/agility og det virker som deres aktivitetsnivå fungerer best med mentaltrening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja jeg kjenner da aktive AG bordere også (ch til og med) som ikke tar fem øre for å fly på hva som helst :P

Rett skal være rett; enkelte er fortsatt slik rasen er ment til å være, og går med alt og alle. Gubben sine tidligere var slik, og også svogeren sin ene, som vi passet flere sommere, til jeg ikke orket å høre på fløyta den hadde i nesa lenger. Men dette var gode hihunder, som var rolige og avbalanserte når de ikke var på jobb. Det skal også sies at når svoger og kona nå vurderer ny hund, er ikke border med i vurderingen pga mentalitet og helse. De vurderer DS i steden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt dette om Bordere, at de flyr på hva som helst av hunder. Selv om jeg liker en terrier som virkelig er terrier, så vil jeg jo ikke ha en som overhodet ikke fungerer sammen med andre hunder og har fått et direkte dårlig gemytt, noe jeg synes det virker som en del terrier-raser sliter med.

Vil også presisere at med "maskotthund" så mener jeg ikke en hund som ikke skal brukes til noe. Er den stor nok/rask nok kan den mer enn gjerne få være med spannet på tur (løpe ved siden av f.eks., trenger ikke trekke). Jeg ønsker å bruke maskotten til litt andre ting enn Siberians, hva avhenger av rasen og individet. Litt sånn prøveklut til noen andre aktiviteter. Med dachs så vil jo spor og hiprøver være nærliggende, med terriere kanskje det samme + litt ag, lp, rally eller hva som måtte passe å prøve litt (har ingen konkurranse ambisjoner). Jeg vil ikke ha en "for rask" hund type malle, bc, acd, kelpie etc. Og jeg liker raser med litt meninger. Må gjerne passe som "gårdshund" da jeg bor på landet med stor tomt. For mye bjeffing settes ikke pris på, men litt lyd gjør meg ikke noe.

@Poter, jeg liker welshen veldig godt faktisk, både den, lakeland og ruhåret foxterrier er på lista over raser jeg er nysgjerrig på. Foxterrier jeg jeg litt skeptisk til da jeg syne de har avlet de for ekstremt lange i hodet. Men det virker ikke som welshen er like ekstrem her?

Jeg er litt vingle angående hva jeg faktisk vil ha, fordi jeg gjerne vil prøve så mange ulike raser. Men det blir nok maks en av gangen som ikke er Siberian :)

Må jo innrømme at jeg liker litt store/medium hunder, selv om jeg ser at litt mindre er hendig størrelsemessig. Jeg er derfor noe tvilende til om jeg kommer til å trives godt nok med noe som er under ca 40cm høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Poter, jeg liker welshen veldig godt faktisk, både den, lakeland og ruhåret foxterrier er på lista over raser jeg er nysgjerrig på. Foxterrier jeg jeg litt skeptisk til da jeg syne de har avlet de for ekstremt lange i hodet. Men det virker ikke som welshen er like ekstrem her?

Nei, jeg tror ikke de har problemer med det. Det virker som de er en jevn og homogen rase som har beholdt samme eksteriør i mange, mange år. Har også forstått det sånn at det er en frisk rase. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke flere velger welsh`en. De er jo så himla søte, som kosebamser, med et trivelig gemytt og god helse. Når man først vurderer terriere, så synes jeg disse skiller seg ut :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke de har problemer med det. Det virker som de er en jevn og homogen rase som har beholdt samme eksteriør i mange, mange år. Har også forstått det sånn at det er en frisk rase. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke flere velger welsh`en. De er jo så himla søte, som kosebamser, med et trivelig gemytt og god helse. Når man først vurderer terriere, så synes jeg disse skiller seg ut :)

Skal definitivt se mer på rasen, og søte er de så absolutt. Jeg har også godt inntrykk fra det ene individet jeg har kjent i mitt liv. Veldig grei hund, og en av grunnene til at jeg fikk opp øynene for terriere i det hele tatt. De hadde en Airdale før Welshen, og den var dessverre ikke bare grei, selv om jeg generelt sett har et ganske godt inntrykk av den rasen også. Welshen de hadde ble også en gammel hund, og sånt liker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal definitivt se mer på rasen, og søte er de så absolutt. Jeg har også godt inntrykk fra det ene individet jeg har kjent i mitt liv. Veldig grei hund, og en av grunnene til at jeg fikk opp øynene for terriere i det hele tatt. De hadde en Airdale før Welshen, og den var dessverre ikke bare grei, selv om jeg generelt sett har et ganske godt inntrykk av den rasen også. Welshen de hadde ble også en gammel hund, og sånt liker jeg :)

Ja, jeg også kjenner bare ett individ og de som eier ham hadde også hatt en airdale før. Har loppet henne for litt informasjon, da, men jeg skal ikke påstå at jeg kjenner rasen :) Håper de er så fine som jeg har inntrykk av at de er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er så mange wetterhouner i Norge? I Sverige er det hvertfall.

Fant ingen aktive oppdrettere i hverken Norge eller Sverige.

Kjenner en på fb som har en, men hun bor i NL

@Poter, kjærestemannen likte Welshen veldig godt utseendemessig. Spesielt den søte "bamsen" du kjenner :)

Får lese litt mer om rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen aktive oppdrettere i hverken Norge eller Sverige.

Kjenner en på fb som har en, men hun bor i NL

@Poter, kjærestemannen likte Welshen veldig godt utseendemessig. Spesielt den søte "bamsen" du kjenner :)

Får lese litt mer om rasen.

Den ene som var i Sverige hadde en tispe som hadde et kull, men tispa døde av sykdom for ikke så lenge siden, og jeg har ikke hørt noe om at hun har planer om å skaffe seg flere av rasen. Tror (men vet ikke) at en av valpene fra kullet bor i Sverige, så det er vel en av de få å hilse på om man ville det. Oppdretteren har forøverig relativt god peiling på rasen, selv om hun nå ikke har en selv (mitt inntrykk som en som ikke kjenner rasen). Tispa som bodde hos denne oppdretteren er den eneste jeg har møtt, og hun var en meget hyggelig hund, veldig "bomsete" (av typen du blir veltet over ende i koseiver, men vet ikke om det er representativt), men jeg vet ikke om de er spesielt enkle å trene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg stemmer for Parson - herlig herlig rase med attitude. Ekstremt trenbar til terrier å være og atletiske nok til å henge med på det meste uten å drive med sånn avstikker greie "skal bare".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sansen for parson, og vurderer/har vurdert en som maskothund. men har inntrykk av at en parson er mer arbeid enn 10-13 huskyer, så det har foreløpig blitt med tanken. De som kjenner rasen sier de trenger en "jobb", rasen er opprinnelig avlet som hi-hund og ikke alltid like lett ha gående løs. Jeg har ikke så mye tid til å drive med annet enn hundekjøring. kanksje litt blodspor, og utstilling. En del hundekjørere har parson da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det harmonerer ikke helt med skissene dine @Snøfrost, men en finsk lapphund må da være den perfekte maskot? Rolige, trivelige, gøyale, og nydelige :)

Finsk lapphund er jo omtrent like stor som noen av de minste SH-tispene til Snøfrost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har også sansen for parson, og vurderer/har vurdert en som maskothund. men har inntrykk av at en parson er mer arbeid enn 10-13 huskyer, så det har foreløpig blitt med tanken. De som kjenner rasen sier de trenger en "jobb", rasen er opprinnelig avlet som hi-hund og ikke alltid like lett ha gående løs. Jeg har ikke så mye tid til å drive med annet enn hundekjøring. kanksje litt blodspor, og utstilling. En del hundekjørere har parson da.

Min Parson er den eneste hunden jeg har kunnet ha løs absolutt overalt - gikk nesten aldri i bånd, hun var bare så lett-trent at det var helt morsomt. Super med andre hunder (så lenge de ikke hoppet i henne), og bare grei på alle måter. Det tok et års tid før jeg begynte med oppdragelse - frem til da var hun som en virvelvind helt ute av kontroll *latter* - mer vill enn tam rett og slett - men hun lærte fort, og mistet aldri piffen og innsatsviljen selv om hun ble lydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...