Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddel!


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Okei, nå må jeg lage en liten tråd for å få mer svar på spørsmål jeg lurer på. Jeg lagde jo en tråd om puddelfrisyrer for et par år siden, så nå er det på tide å spørre litt mer om rasen.

- Jeg har egentlig ingen spørsmål om pelsstell på rasen, der føler jeg at jeg egentlig vet nok for nå. Men hvordan takler puddelen vinteren? Fryser de lett?

- Jeg har skjønt at mellompudlene jevnt over gjerne er litt "mer" enn storpudlene. Finnes det oppdrettere som avler, i mangel på en bedre måte å si det, mellompudler i storpuddelkropper?

- Hvor mange oppdrettere MH-tester foreldredyr og avkom "pålitelig"?

Det dukker sikkert opp mer spørsmål sånn etter hvert :P Nå er det uansett ikke snakk om hund nr 3 før om en stund, så da tilfredsstiller man nysgjerrigheten så lenge.

Sånn bare for å ha sagt det, dette får mine hunder/dette kan jeg tilby:

- 2-3 lufteturer på ca 15-20 min

- Hovedtur på ca 1-2 timer (varierer litt) hvor vi løper løs her og der, leker, trekker, kløver

- Spor, lydighet agility (?) og rally-trening hver uke. 1-2 ganger fellestrening, ellers økter hver dag. Mer for shits and giggles med en fremtidig puddel, dog vil jeg sikkert entre ringen med den.

- Puddelpelsstell bryr meg ikke (jepp, det er en forskjell på puddelpelsstell og belgerpelsstell, spesielt for en allergiker)

- Masse kos og kjærlighet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig begrenset/ kortvarig erfaring med rasen, men kan i allefall fortelle at mellompuddelen jeg bor med ikke er frosen av seg. Jeg har tatt på dekken når det har vært riktig kaldt (når det har sunket under - 10) , ikke for at han har vist tegn til å fryse, men for at jeg synes det er fornuftig :ahappy: Tror andre er mer frysepinner .. Ikke bryr han seg om regn heller og bumper lett gjennom sølepytter etc .

Vet puddelklubben har MH testing årlig, hvistnok med godt oppmøte, mer enn det vet jeg ikke. Tipper andre her kan svare godt på det :)

Høres ut som et fint puddelliv som du beskriver :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har liksom en av hver med tanke på kulde, den ene stuper inn i ullgenser og dekken, mens den andre nekter og slipper. Pelsen deres er ikke veldig beskyttende mot vær og vind. Hvis det er som jeg har hørt så ble visst pudlenes pels tovet/filtet når de skulle brukes i jakt for å beskytte de vitale organene og barbert ned etter jakt.

Jada, det finnes oppdrettere som vektlegger storpudlens driv, eller det man kan kalle bruksegenskaper. Du kommer nok veldig langt bare ved å hilse på foreldrene til din kommende valp eller ved å gå for en oppdretter som vektlegger MH-tester og lignende i sitt oppdrett, men altså alle storpudlene jeg kjenner og har møtt har vært veldig likanes. Skulle jeg hatt storpuddel, så ville jeg defintivt sjekket ut Shameera (delvis fordi det er samme linjene som Linda er fra og fordi jeg liker oppdrettsfilosofien). Det er ikke så fryktelig mange som bruker det som et verktøy, men hun som driver denne kennelen gjør det (i tillegg til valpetest).

For min del blir det nok mellompuddel neste gang fordi det skal være litt lettere å ta klipp og bad, og fordi det er en mer hendig størrelse i hjemmet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri erfart at verken mine eller andre bekjentes pudler, fryser på vinteren. Har heller aldri hatt behov for å kle på eller unnlate å ha de ute i all slags vær. :)

(Type: Storpudler (både store og små utgaver). Kjønn: begge. Farge: hvite. Antall: mange. Tidsrom: mange år. Om noen skulle lure av en eller annen grunn. :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

- Jeg har skjønt at mellompudlene jevnt over gjerne er litt "mer" enn storpudlene. Finnes det oppdrettere som avler, i mangel på en bedre måte å si det, mellompudler i storpuddelkropper?

- Hvor mange oppdrettere MH-tester foreldredyr og avkom "pålitelig"?

Jeg veit ikke helt om jeg vil si at mellompudlene er litt "mer", de er kanskje heller mer jevnere? Det er jo en sånn "ikke-størrelse", de er ikke like store og staselige som storpudlene er, og de er ikke så små og staselige og søte som småpudlene er, de er bare pudler, liksom :P Men det finnes storpudler som kan jobbe, og storpuddeloppdrettere som bruker sine hunder :)

I Norge er det nok ikke så mange som tester sine "pålitelig", jeg er ikke helt sikker på om det er så mange av dem i Sverige heller, selv om det er flere av de som har gått MH der enn her. Jeg antar at med "pålitelig" så mener du at foreldredyr har gått MH, og at tidligere kull har gått MH? :P Tror ikke du finner så mange puddeloppdrettere som kan vise til noe sånt, i Sverige er de avhengig av å få lov til å være med, i og med at det ikke er en rase under den svenske brukshundklubben, og selv om de har arrangert MH i noen år i Norge nå, så har jeg inntrykk av at det er mer sporadisk hva som kommer :)

Aldri erfart at verken mine eller andre bekjentes pudler, fryser på vinteren. Har heller aldri hatt behov for å kle på eller unnlate å ha de ute i all slags vær. :)

(Type: Storpudler (både store og små utgaver). Kjønn: begge. Farge: hvite. Antall: mange. Tidsrom: mange år. Om noen skulle lure av en eller annen grunn. :lol:)

Mine pudler har blitt frosne om de blir bløte, så 0-føre er verre enn 20 minus f.eks. :)

Hvordan er jakinstinktet på pudler? :)

Variabelt. Det er ikke ukjent med pudler som jakter (og knerter) gnagere og fugl, f.eks. Leah her har ganske høy viltinteresse og jaktlyst, på ali har jeg ikke sett så mye sånt enda, men hun er ikke mer enn straks 9 mnd heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Pudler er kule - sa belgerdama - besøk oppdrettere, møt hunder og kjenn hvordan det føles når du treffer hundene. Om det føles "njæææ" så drit i det, da blir antagelig valpen "njæææ" også - men treffer du en som gjør at du blir myk i hjertet og våt i blikket så kjør på. Her er puddelen arbeidsuhell - men for et lykkelig arbeidsuhell.

Hun fryser ikke vinterstid, ei heller når hun blir våt - hater dekken og synes det er hemmer henne, sosial som få, gjør hva som helst for en forkule, jakter absolutt alt som beveger seg i lufta eller langs bakken som er inntil en fotball stort, masse kamp og lekelyst...

Pelsen er for tiden et *******, og hun bør gjøre det bra på utstilling neste helg for ellers så åker dritten av - men utover det - mellompuddel anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt ala samme jaktinstinktet som en staffesak da?

Men de er greie å ha løse, liksom?

Tenker at min eventuelle puddel hadde vært ganske så nedskrelt til enhver tid, så pelsen er ikke min største bekymring. MEN, det som derimot er min største bekymring er om det skulle vært dverg, mellom eller stor :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt ala samme jaktinstinktet som en staffesak da?

Men de er greie å ha løse, liksom?

Tenker at min eventuelle puddel hadde vært ganske så nedskrelt til enhver tid, så pelsen er ikke min største bekymring. MEN, det som derimot er min største bekymring er om det skulle vært dverg, mellom eller stor :icon_confused:

Jeg får mer og mer lyst på Puddel selv, men aner ikke hvilken str jeg vil ha heller. Dverg er jo bare dritsøte og kule! Mellom er jo liksom litt mer "hund" som kan være med på det meste og stor er jo ordentlig "hund" som kan være med på alt og trekke på ski/sykkel, bære kløv med litt tyngde etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein storpuddel nå, og hadde onkelen hans før. Begge har/hadde jaktlyst, ikkje så mykje fugler men katter og hjort er fryktelig fristende å jage. Ellers så er dei to ganske ulike sjølv om dei var i slekt. Han gamle var ein avslappa type som tok alt med ro, inkludert trening - ikkje noko vits i å stresse eller skynte seg...Men god som gull. Han eg har nå er mykje meir treningsvillig og veldig kjekk å jobbe med. Men blir lettere høg på stress og er litt meir usikker av seg. Og ein stor kosebamse :wub:

Eg har ikkje opplevd at mine fryser på vinteren, men eg bur på vestlandet så det blir ikkje så kaldt her.. Men om han skal sitte i bilen så legger eg på dekken om det er rundt 0 grader, og dersom han er våt så blir det og dekken i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min dvergpuddel jakter insekt :) Begynner ved først nå ved ett års aldrene og få litt tettere pels, men senest i dag frøs han på tur da det regnet og var 7 grader.

En veldig god gutt, men kanskje ikke den tøffeste her på jord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...