Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått


tmp
 Share

Recommended Posts

Så da kan vi slappe av her på fjellet altså?

Det er vel tidvis funnet en og annen flått på hund og katt her nord, men det hører vel til skjeldenhetene.

Så jeg tror det er ganske trygt rundt her.

Har hatt hund i 27 år nå, og alle flått vi har plukket har kommet når vi har feriert andre steder.

Flått i nord er et eget prosjekt.

Her er nettsiden deres:

https://flaatinord.wordpress.com/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere formening om hvor skadelig det er for folk som omgås hunden med de ulike preparatene? Hadde ikke tenkt at det var et tema, inntil nylig når noen nevnte det.. Mtp barna, hørte jeg at halsbåndet var best. Er det deres opplevelser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere formening om hvor skadelig det er for folk som omgås hunden med de ulike preparatene? Hadde ikke tenkt at det var et tema, inntil nylig når noen nevnte det.. Mtp barna, hørte jeg at halsbåndet var best. Er det deres opplevelser også?

Jeg vil si at det er rimelig trygt. Det første døgnet omtrent kan det være greit å ikke klappe og kose med hunden på akkurat det stedet der middelet er påført. Halsbånd synes jeg nesten er værre siden barn putter alt mulig i munnen. Plutselig ligger ungen og tygger på halsbåndet til bikkja liksom :P

Vet at noen anbefaler bruk av hansker ved påføring og slikt. Men selv ved påføring av coopersect på ku eller hest har jeg sjeldent brukt det med mindre det er mange dyr som skal ha. Sikkert dumt av meg, men jeg har aldri hatt noen bivirkninger annet enn at jeg blir veldig lite plaget av insekter og har aldri hatt flått selv når andre har fått flere etter tur i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kanskje dumt spørsmål.. Men hva gjør dere med hunden når den får flått? Sånn bortsett fra å fjerne flåtten på riktig måte. Drar dere til vet. og sjekker hunden for borreliose og hele pakka??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Kanskje dumt spørsmål.. Men hva gjør dere med hunden når den får flått? Sånn bortsett fra å fjerne flåtten på riktig måte. Drar dere til vet. og sjekker hunden for borreliose og hele pakka??

Absolutt ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Kjekt å vite! :)

Er veldig sjelden å bli smittet, og meg bekjent må flåtten sitte ganske lenge på før det kan overføres, så bare sjekk hunden daglig. :) Og bare hold litt øye med bittet i etterkant (derimot helt normalt at det er litt hovent og litt rødt en stund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det ble bravecto.

Han har ikke reagert negativt på den, annet enn litt løsere avføring kort of forbigående.

Han fikk tabletten for ca 9 dager siden, og i går plukket jeg en ganske stor rød en fra han. Vet ikke hvor lenge de skal sitte for å bli så stor, noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, hunden til min bror hadde vært borti et "flåttrede" i fjor sommer. Det ble oppdaget da min bror skulle legge seg, og så ned på puten, og det var sånn 30 mikro-flått der. Og så begynte de å se etter, og det var flått overalt. I hele sengen, sofaen, teppene.... Overalt der hunden hadde ligget... De var så små at ingen festet seg, og det ble noen times vasking kan man si, og noen tårer.... :P Dette var i bergen, i hage-strøk - liten pelshund. :P

Å nei, ikke si sånt da! Mitt verste mareritt :o

Her er flåtten kommet også, Blondie hadde sin første for et par dager siden. Vi bruker bare ravhalsbånd da. Det fungerte utmerket i fjor! :) Håper på samme virkning i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold øye med formen etter flåttbitt. Hunden kan bli syk selv om bittet ser normalt ut. Kan også bli syk en stund etter at den er bitt, hvis man er så uheldig. Vi fikk anaplasmose på den ene her i fjor som sannsynligvis kom fra en flått som ble plukket 2 uker før og den hadde ikke sittet lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tidvis funnet en og annen flått på hund og katt her nord, men det hører vel til skjeldenhetene.

Så jeg tror det er ganske trygt rundt her.

Har hatt hund i 27 år nå, og alle flått vi har plukket har kommet når vi har feriert andre steder.

Flått i nord er et eget prosjekt.

Her er nettsiden deres:

https://flaatinord.wordpress.com/

En bekjent fikk flått på INNEkatten sin i fjor (de bor på Fagereng). Konklusjonen var at eierne måtte ha tatt den med seg inn, og de hadde vært på fjellet på Kvaløya. De kontaktet Flått i Nord, men der var det ingen interesse for å undersøke flåtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...