Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått


tmp
 Share

Recommended Posts

Dere som bor i Oslo området, gir dere hundene noe mot flått? Jeg har tidligere ikke gjort det, og aldri funnet noen heller. Hadde tidligere nakenhund, så da var det lett å følge med. Nå har jeg derimot pelshund, og vil ikke være like lett å oppdage flåtten. Funderer derfor på om det i alle fall er lurt å være føre var. Vi skal trolig på ferie til "flått-land", så en periode må han i allefall få..

Har fått med meg at det er noen alternativer, flåttband, ulike typer man drypper i nakken og noe nytt..tabeletter? Hva anbefaler dere? Hva er fordeler og bakdeler (bivirkninger?) med de ulike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har fått en del flått når vi har gått i skogene rundt Oslo, i fjor fikk ene hunden Bravecto (tabletter) mens den andre ikke fikk noen. Fant ingen på han med tablettene. Ei shibadame i flåttland brukte tablettene på sine hunder og fant ingen flått inntil 3 måneder etter at virkningen skulle vært gått ut (så på hennes hunder var en tablett 6 måneders beskyttelse, men jeg blir gi mine hver 3.dje måned som anbefalt).

De kan visst få litt uggen mage de første dagene, men jeg merket selv ingenting på min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har hund som sover i sengen så anbefales ikke flåtthalsbånd (sclibour og seresto) oppdaget jeg plutselig... :P

Vi har brukt både frontline og scalibour på hundene, har vært fornøyd med begge deler. Hundene våre har tilgang på både sofa og seng, vi har ikke merket noe bivirkninger ift bruk av scalibour.

Jeg er litt skeptisk til bravdecto da jeg har hørt om flere hunder (5-10 kg ish) som har slitt endel med magetrøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg bruker hjemmelaget spray laget av te av rosmarin og sitron. Ingen bivirkninger.

Min fikk flere flått året før jeg begynte med dette og han da fikk drypp i nakken, mens ingen så lenge jeg var flink til å spraye (fikk en sent på året da jeg ikke lenger trodde det var nødvendig å gjøre det noe særlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var første året mine ikke blei behandla mot flått. De skulle bare være i Akershus, så da så jeg ikke helt poenget. Litt flått fikk de, men ikke noe mer enn vanlig. Pleier å bruke Exspot.

Om vi er i Vestfold om sommeren, drypper jeg dem. Pleier å holde med en gang. Behandler bare idet vi skal nedover, jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expot og frontline er begge som man drypper i nakken? Hva er forskjellen, og hva er bivirkningene på de? Bravdeco er tabelette? Er de ansett å være de mest effektive, men at de er dyrere og de kan få magetrøbbel (spesielt de mindre hundene)?

Har jeg forstått det riktig da?

Vet ikke hva som er blir lurt å satse på, men tenker halsbånd utgår pga pels og at han er badeglad (vi blir deler av sommeren å oppholde oss i hytte ved sjøen). Han faller også inn under mindre hunder og fare for magetrøbbel, så blir litt skeptisk der og, samtidig som hvis det er det mest effektive, dras jeg mot det.

Muligens expo/frontline er de beste alternativen.. men hvilken er best av de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expot og frontline er begge som man drypper i nakken? Hva er forskjellen, og hva er bivirkningene på de? Bravdeco er tabelette? Er de ansett å være de mest effektive, men at de er dyrere og de kan få magetrøbbel (spesielt de mindre hundene)?

Har jeg forstått det riktig da?

Vet ikke hva som er blir lurt å satse på, men tenker halsbånd utgår pga pels og at han er badeglad (vi blir deler av sommeren å oppholde oss i hytte ved sjøen). Han faller også inn under mindre hunder og fare for magetrøbbel, så blir litt skeptisk der og, samtidig som hvis det er det mest effektive, dras jeg mot det.

Muligens expo/frontline er de beste alternativen.. men hvilken er best av de?

Exspot er kjemepfint OM de tåler det. Frontline er et greit alternativ dersom ikke, men det hjelper jo ingen verdens ting ift Exspot. :P På en tur i ekstremflåttland kunne jeg børste av 3-4 stykker fra mine, mens hunden til venninna mi (som var dryppa med Frontline) hadde rundt 30 stk på seg.

Det er veldig lett å finne skrekkhistorier om avsvidd pels og hud og det som verre er når en googler Exspot, men det er samtidig det mest brukte anti-flått-middelet på markedet. Jeg bruker intet annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Bravecto-tablettene har ingen beskyttelse mot at flåtten skal feste seg, det er ikke noe jeg bare sier, det står i vedlegget om produktet. :) Virkemåten på disse er derimot at flåtten etter å ha festet seg etterhvert skal dø etter kontakt med kroppsvæskene, husker jeg riktig så står det at det kan ta opp i mot et døgn før dette skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bravecto-tablettene har ingen beskyttelse mot at flåtten skal feste seg, det er ikke noe jeg bare sier, det står i vedlegget om produktet. :) Virkemåten på disse er derimot at flåtten etter å ha festet seg etterhvert skal dø etter kontakt med kroppsvæskene, husker jeg riktig så står det at det kan ta opp i mot et døgn før dette skjer.

Flåtten som kom på mine må ha glemt å lese den biten av vedlegget. :P Jeg fant på han uten tabletter i systemet, men ingen på han med.

Joda, de må bite, men med tanke på at borrelia ikke skilles ut før flåtten er så full at den "kaster opp" tilbake inn i hunden så bryr det meg ikke så mye. Jeg har ikke brukt den mens vi har bodd i Ungarn pga. fare for babesia som sitter i spyttet, men det er ikke akkurat noe risiko for det i Norge.

Dråper synes jeg også funker veldig fint, men jeg liker at jeg bare trenger tenke på tablett hver tredje måned i stedet for hver måned som med dråper (lenge leve latskapen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Flåttland brukes det mest Scalibor og Exspot på de hunden jeg kjenner. Min hund tåler ikke Scalibor og Exspot - dessverre, så han får Frontline og hvitløk i maten. Det fungerer ganske bra. I fjor fikk han 10-12 flått fra mai til september.

Jeg har også forsøkt urter i maten, urteoppkok som sprayes på, urtehalsbånd og ravhalsbånd og ingen av disse tingene har fungert særlig bra alene eller sammen.

Bravecto har flere jeg kjenner blitt frarådet å bruke av veterinær siden den ofte gir mageproblemer, dette på hunder fra str springer til portis til dvergpuddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Flåttland brukes det mest Scalibor og Exspot på de hunden jeg kjenner. Min hund tåler ikke Scalibor og Exspot - dessverre, så han får Frontline og hvitløk i maten. Det fungerer ganske bra. I fjor fikk han 10-12 flått fra mai til september.

Jeg har også forsøkt urter i maten, urteoppkok som sprayes på, urtehalsbånd og ravhalsbånd og ingen av disse tingene har fungert særlig bra alene eller sammen.

Bravecto har flere jeg kjenner blitt frarådet å bruke av veterinær siden den ofte gir mageproblemer, dette på hunder fra str springer til portis til dvergpuddel.

På hvilket vis tåler han det ikke?

Kjenner jeg ikke er glad for disse kjemikaliene.. :hmm: Og ser for meg å holde "kontroll på" , oppdage og plukke flått i tett mørk puddelpels er uoverkommelig :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket vis tåler han det ikke?

Kjenner jeg ikke er glad for disse kjemikaliene.. :hmm: Og ser for meg å holde "kontroll på" , oppdage og plukke flått i tett mørk puddelpels er uoverkommelig :no:

Sølve fikk en allergisk reaksjon, store blemmer på halsen og videre opp mot ansiktet og han oppførte seg helt merkelig. Veterinæren vi var hos mente han ikke tålte pyretroider som det er i Scalibor og Exspot (og Bayvantic). Før dette hadde han bare brukt Frontline og det har vi fortsatt med siden han tåler det helt fint siden det ikke innholder pyretroider. I min omgangskrets er det ikke så uvanlig at hunder ikke tåler Expot eller Scalibor, jeg vet hvertfall om 3 stykker (1 springer, 1 blandingshund, 1 storpuddel) til sånn på rappen. Felles for de er at de har mistet pels (på påføringssted eller under halsbåndet) og fått blemmer i huden av produkter med permetrin og deltametrin (som begge er pyretroider).

Virkestoffet i Frontline er fipronil. Jeg vet ikke om noen som har fått allergisk reaksjon mot det. Ulempen med Frontline er at det rett og slett ikke er så effektivt som Scalibor og Exspot. Og om sommeren må jeg dryppe Sølve hver 4 uke siden han bader en del.

Men @Lemen - Er Sølve spesielt sensitiv, eller er det vanlig at pudler ikke tåler Exspot? Jeg mener å huske at du må ta en del hensyn til han på mange måter med spesialmat osv, men beklager om jeg husker feil. :)

Tja, Sølve er nok litt sensitiv, men som sagt vet jeg om flere hunder som ikke tåler pyretroider - men bare en til av de er puddel. Det er ikke en rasesvakhet altså. :)

Spesialmaten til Sølve var mest fordi han hadde forhøyede leververdier en periode av uviss årsak - det har heldigvis rette seg nå. Han lever ikke lenger på leverdiett, men spiser det meste - men noen få unntak pga fôrintoleranse og kresenhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Sølve er nok litt sensitiv, men som sagt vet jeg om flere hunder som ikke tåler pyretroider - men bare en til av de er puddel. Det er ikke en rasesvakhet altså. :)

Spesialmaten til Sølve var mest fordi han hadde forhøyede leververdier en periode av uviss årsak - det har heldigvis rette seg nå. Han lever ikke lenger på leverdiett, men spiser det meste - men noen få unntak pga fôrintoleranse og kresenhet. :)

Skjønner, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har normalt ikke flått her i Tromsø.

Men vi reiser jo mye med hundene i varmere strøk, og da har vi brukt dråper.

Skulle prøve Bravecto i forbindelse med sommerferien i Spania og Portugal i fjor, men var ikke obs på at det var bestillingsvare.

Så det ble dråper.

Noe jeg nok ikke kommer til å gå for igjen.

Uten at vi visste det hadde vi med oss flått fra Portugal, som slo seg ned og formerte seg her hjemme.

Vi vet enda ikke hvor.

Hundene fortsatte og få mengder med flått i noen uker, uten at noen andre hadde fått det på sine hunder her.

Til slutt plukket lokalavisa opp et hjertesukk jeg skrev på Facebook angående flått på hundene, og min konklusjon om at det måtte være flått i Tromsø,

Stykket ble lest av en "flått-forsker" på UNN, Dag Hvidsten.

Han var jo da i fyr og flamme, og styrte voldsomt med å få tak i meg med å ringe blant annet til jobb da mobilen min er registrert der.

Ble en laaaaaang telefonsamtale.

Videoen av flåtten som spratt rundt ble sendt til flere flått-forskere land og strand rundt fordi denne flåtten var langt mer aktiv enn den Nordiske arten er.

Samme fant de ut at det var en flått av Portugisisk opphav, og at vi da hadde fått en liten helt egen stamme i heimen siden hundene i uker etterpå fikk flått.

Lang historie kort, hundene ble satt på Bravecto og vi fikk bukt med problemet.

Trolig var "redet" til flåtten i hagen vår, for hundene fikk ikke mer flått etter en gangs behandling med Bravecto.

Heldigvis så kunne ikke arten overvintre utendørs her nord.

Men fy flate den følelsen å lure på om det kunne være innendørs flåtten formerte seg altså.

Ble heftig mye vasking av alle steder hundene oppholdt seg!

Vi fant dog ingenting og slo oss til ro med at de måtte holde hus ute i hagen.

Men vi lærte at expot ikke ga nok beskyttelse selv til Linus som ikke er en bader.

Ante faktisk ikke at det var mulig for flått å haike med en hund og slå seg ned et annet sted, men det kan de faktisk i følge flått-forsker Dag Hvidsten.

Så nå ligger det Bravecto klar for både vårturen og sommerferien!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har normalt ikke flått her i Tromsø.

Men vi reiser jo mye med hundene i varmere strøk, og da har vi brukt dråper.

Skulle prøve Bravecto i forbindelse med sommerferien i Spania og Portugal i fjor, men var ikke obs på at det var bestillingsvare.

Så det ble dråper.

Noe jeg nok ikke kommer til å gå for igjen.

 

Uten at vi visste det hadde vi med oss flått fra Portugal, som slo seg ned og formerte seg her hjemme.

Vi vet enda ikke hvor.

Hundene fortsatte og få mengder med flått i noen uker, uten at noen andre hadde fått det på sine hunder her.

Til slutt plukket lokalavisa opp et hjertesukk jeg skrev på Facebook angående flått på hundene, og min konklusjon om at det måtte være flått i Tromsø,

Stykket ble lest av en "flått-forsker" på UNN, Dag Hvidsten.

Han var jo da i fyr og flamme, og styrte voldsomt med å få tak i meg med å ringe blant annet til jobb da mobilen min er registrert der.

Ble en laaaaaang telefonsamtale.

Videoen av flåtten som spratt rundt ble sendt til flere flått-forskere land og strand rundt fordi denne flåtten var langt mer aktiv enn den Nordiske arten er.

Samme fant de ut at det var en flått av Portugisisk opphav, og at vi da hadde fått en liten helt egen stamme i heimen siden hundene i uker etterpå fikk flått.

Lang historie kort, hundene ble satt på Bravecto og vi fikk bukt med problemet.

Trolig var "redet" til flåtten i hagen vår, for hundene fikk ikke mer flått etter en gangs behandling med Bravecto.

Heldigvis så kunne ikke arten overvintre utendørs her nord.

Men fy flate den følelsen å lure på om det kunne være innendørs flåtten formerte seg altså.

Ble heftig mye vasking av alle steder hundene oppholdt seg!

Vi fant dog ingenting og slo oss til ro med at de måtte holde hus ute i hagen.

 

Men vi lærte at expot ikke ga nok beskyttelse selv til Linus som ikke er en bader.

Ante faktisk ikke at det var mulig for flått å haike med en hund og slå seg ned et annet sted, men det kan de faktisk i følge flått-forsker Dag Hvidsten.

Så nå ligger det Bravecto klar for både vårturen og sommerferien!

Var det deg som skrev på hundeklubben sin side om det?

For det var noen som sa hundene hennes hadde fått flått da de var på tønsvikfjellet. (heter det det bak kroken?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan vi slappe av her på fjellet altså?

Jeg kan ikke svare for Tromsø, men i Narvik har det vært flått i 15-20 år vistnok. Her skylder de på toglinja til sverige for flåtten, og det er ikke ekstreme mengder, men en stabil liten koloni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, hunden til min bror hadde vært borti et "flåttrede" i fjor sommer. Det ble oppdaget da min bror skulle legge seg, og så ned på puten, og det var sånn 30 mikro-flått der. Og så begynte de å se etter, og det var flått overalt. I hele sengen, sofaen, teppene.... Overalt der hunden hadde ligget... De var så små at ingen festet seg, og det ble noen times vasking kan man si, og noen tårer..... :P Dette var i bergen, i hage-strøk - liten pelshund. :P

Vi bruker ikke flåttmiddel på våre, men de er korthårede. Får veldig sjeldent flått. Etter vi flyttet til oslo har vi vel sett kanskje 1-2 flått hvert år tilsammen på hundene, og vi er i skogen nesten hver dag. Veterinæren vår i bergen frarådet faktisk å bruke flåttmiddel på småttisene, og anbefalte å heller gå over dem mekanisk hver kveld. Det funker jo bra så lenge hunden er korthåret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...