Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken farge er kjolen?


SiriEveline
 Share

  

123 stemmer

  1. 1.

    • Blå og svart
      59
    • Hvitt og gull
      55
    • Andre farger
      9


Recommended Posts

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dag 1 e.k Jeg har sett på kjolen 97 ganger siden jeg sto opp.Fargen har hittil vært den samme. Lyseblå og gullfarget. Til nå. Dette forandrer alt. Utenfor er det opptøyer, det har vært vansk

Jeg har kjøpt meg kjole til Norsk Vinner som veksler mellom to farger for hver gang jeg ser på den Betyr det at hjernen min driver med intervalltrening?

Posted Images

Hos meg er den utelukkende bare hvit og gull! Jeg er så sjalu på alle som kan se noe annet at jeg blir sprø! Jeg tror dere kødder med meg med dette blå-tullet, for det er helt uforståelig for meg at noen kan se den som noe annet enn hvit og gull!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er den utelukkende bare hvit og gull! Jeg er så sjalu på alle som kan se noe annet at jeg blir sprø! Jeg tror dere kødder med meg med dette blå-tullet, for det er helt uforståelig for meg at noen kan se den som noe annet enn hvit og gull!

:shifty::shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er den utelukkende bare hvit og gull! Jeg er så sjalu på alle som kan se noe annet at jeg blir sprø! Jeg tror dere kødder med meg med dette blå-tullet, for det er helt uforståelig for meg at noen kan se den som noe annet enn hvit og gull!

Jeg skulle faktisk ønske jeg bare så den som en av alternativene :lol:

Det er det at den skifter som driver meg til vanvidd!

Jeg har enda ikke funnet en GOD forklaring på hvorfor den skifter frem og tilbake hos enkelte av oss :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle faktisk ønske jeg bare så den som en av alternativene :lol:

Det er det at den skifter som driver meg til vanvidd!

Jeg har enda ikke funnet en GOD forklaring på hvorfor den skifter frem og tilbake hos enkelte av oss :(

Jeg er forvirret! Så gull/hvit i hele går, helt til kvelden! Da ble den blå/svart! Og nå er den gull/hvit igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle faktisk ønske jeg bare så den som en av alternativene :lol:

Det er det at den skifter som driver meg til vanvidd!

Jeg har enda ikke funnet en GOD forklaring på hvorfor den skifter frem og tilbake hos enkelte av oss :(

Det ligger en hel video med forklaring et par sider lenger frem her da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle faktisk ønske jeg bare så den som en av alternativene :lol:

Det er det at den skifter som driver meg til vanvidd!

Jeg har enda ikke funnet en GOD forklaring på hvorfor den skifter frem og tilbake hos enkelte av oss :(

Jeg er så sykelig sjalu! Hos hverken meg eller F endrer drittkjolen farge, vi tror det er verden som kødder med oss! Den er jo for svarte ikke blå en plass :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang jeg så kjolen uten å vite at folk "kranglet" om hvilken farge den var, jeg bare så spørsmålet: "Hvilken farge har kjolen?" og bildet, så mente jeg den var blå og brun. Det svarte er skikkelig utvasket på bildet, men jeg er jo i ettertid at den skal være svart der. Jeg spurte en kollega hvilken farge hun så, og hun så hvit og gull. Døds morsomt :lol: Jeg klarte ikke å fatte hva hun så. Etter en stund så hun det blå og svart hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene skifter ikke. Ferdig snakka :P

Bildene i denne tråden er hvitt og gull.... Men de på fb er sort og blå. Det er forkjellig fargede bilder, garantert :)

Her skifter det samme bildet :P

Jeg har tilmed tatt screenshot for sikkerhetsskyld ! Jeg trodde først det var nrk som kødda med meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Med mindre jeg har en schizofren hjerne så er ikke det en forklaring :P

Jeg veit ikke hva slags hjerne du har jeg, men jo - som Kangerlussuaq sier så heter fenomenet color constansy, og det blir forklart i videoen hun linket til. Se den en gang til, du? :P

Kjolen *ER* blå og sort, altså per virkeligheten:

http://www.romanoriginals.co.uk/invt/70931?colour=Royal-Blue

70931rbl_thumb1.jpg

Her forklarer ASAP science hvorfor man har forskjellige oppfatninger, avhengig av hvordan man forestiller seg lyset er i rommet man ser kjolen. Color constancy er fenomenet.

For ordens skyld, jeg har sett den blå og sort hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hva slags hjerne du har jeg, men jo - som Kangerlussuaq sier så heter fenomenet color constansy, og det blir forklart i videoen hun linket til. Se den en gang til, du? :P

Jeg har sett den, og flere andre forklaringer. Den forklarer hvorfor noen ser blå og noen ser hvit med at vi tolker det forskjellig.

Den forklarer ikke hvorfor enkelte av oss ser forskjellige farger for ca hver gang vi ser bildet. Skjønner?

Hadde jeg vært to forskjellige personer hadde den oppklart det fint, men jeg er altså en person og burde i følge den videoen derfor sett den som enten blå/sort eller hvit/gull med mindre det var andre variabler inn i bildet, ( som omgivelser , annen skjerm etc ) noe det ikke er :)

Så nei, jeg har enda ikke fått en GOD forklaring på hvorfor kjolen skifter farge fra et sekund til et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene skifter ikke. Ferdig snakka :P

Bildene i denne tråden er hvitt og gull.... Men de på fb er sort og blå. Det er forkjellig fargede bilder, garantert :)

Da er det noe enda mer galt med meg, for jeg ser den kun i hvitt og gull enten her, på FB, i media eller hvor enn jeg ser bildet. Også på andre skjermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at den er lys om dagen når det er godt lys rundt meg, og at den er blå når rommet er mørkere. Holder en knapp på forklaringen til asap-science

Hos meg er det random :) Men i starten var den mer gull/hvit og nå er den oftere blå/svart. Ble oftere blå/svart etter at jeg fant ut at den egentlig var blå/svart. Så kanskje underbevisstheten min hjelper litt til i tolkningen :lol:

@Mud det er jo hele forklaringen. :P Bildet er perfekt feileksponert, slik at fargene kan oppfattes på forskjellige måter, og forskjellige hjerner reagerer forskjellig. Faktorene de nevner er bare triggere. Kan fint se begge fargene i alle forhold, etter hverandre, eller helt random. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har sett den, og flere andre forklaringer. Den forklarer hvorfor noen ser blå og noen ser hvit med at vi tolker det forskjellig.

Den forklarer ikke hvorfor enkelte av oss ser forskjellige farger for ca hver gang vi ser bildet. Skjønner?

Hadde jeg vært to forskjellige personer hadde den oppklart det fint, men jeg er altså en person og burde i følge den videoen derfor sett den som enten blå/sort eller hvit/gull med mindre det var andre variabler inn i bildet, ( som omgivelser , annen skjerm etc ) noe det ikke er :)

Så nei, jeg har enda ikke fått en GOD forklaring på hvorfor kjolen skifter farge fra et sekund til et annet.

Det er vel bakgrunnen som gjør at noens hjerne tolker bildet til å være hvit/gull. Hjernen tolker bildet på nytt hver gang og du ser det i litt forskjellig lys eller på forskjellig skjerm hver gang, derfor kan utfallet av din hjernes tolkning bli forskjellig hver gang? Det er nok som de sier i filmen som er årsaken, men du ser kjolen i litt forskjellig kontekst hver gang (lys, tid på døgnet, forskjellig oppløsning på skjermen osv) og hjernen analyserer på nytt hver gang.

Jeg har fortsatt en kjedelig korrekt hjerne som bare ser akkurat den samme blå/svarte (det svarte heller riktignok litt mot mørk brunt) hver gang. Uansett lys og hvilken skjerm jeg ser på :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler fortsatt ikke at jeg har fått en god forklaring :P

Hos meg kan den skifte ved et blunk liksom.

Jeg ser den stort sett som blå og sort, men plutselig blir den hvit og gull på samme skjerm , samme tid på døgnet , samme lysforhold etc. Den skifter så og si foran øynene mine.

Så kan den plutselig bli blå og sort igjen :|

Det er altså ikke bytte av skjerm/lys etc inn i bildet.

Det som er irriterende er at jeg egentlig har et veldig godt fargesyn, men det kan kanskje være det som gjør at hjernen går i overdrive? Jeg får rett og slett vondt i hodet av bildet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få noen annen forklaring, for det er forklaringen. Så får du akseptere den, eller la hver :P:lol:

Hos meg bytter den som sakt også som hos deg. Kan se på bildet, gull/hvit, og så fader fargene plutselig over i svart/blå. Blunke, og så har den skiftet farge, osv. Forskjellig lys, tid, skjerm osv, er bare triggere, men ikke nødvendig for at hjernen skal tolke det forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg føler fortsatt ikke at jeg har fått en god forklaring :P

Hos meg kan den skifte ved et blunk liksom.

Jeg ser den stort sett som blå og sort, men plutselig blir den hvit og gull på samme skjerm , samme tid på døgnet , samme lysforhold etc. Den skifter så og si foran øynene mine.

Så kan den plutselig bli blå og sort igjen :|

Det er altså ikke bytte av skjerm/lys etc inn i bildet.

Det som er irriterende er at jeg egentlig har et veldig godt fargesyn, men det kan kanskje være det som gjør at hjernen går i overdrive? Jeg får rett og slett vondt i hodet av bildet :P

Men det kan jo hende øynene dine fokuserer litt annerledes selv om forholdene er like. Kanskje du ser på bildet i en litt annen vinkel, kanskje du fokuserer ett litt annet sted i bildet eller kanskje du har en schitzofren hjerne :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at den er lys om dagen når det er godt lys rundt meg, og at den er blå når rommet er mørkere. Holder en knapp på forklaringen til asap-science

Det var teorien min også men nå har jeg gått rundt i husets forskjellige rom og sett på bildet med forskjellig lys over to dager og den forblir blå & svart!!! Jeg vil jo se hvitt! Selv når jeg glemmer hele driten og snubler over bildet er den blå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...