Gå til innhold
Hundesonen.no

Uønsket parring


Nina Saether
 Share

Recommended Posts

I alle dager? Når man setter ut hunden sin, i bånd, på egen eiendom, så forventer man da vell virkelig ikke at en løs hund skal ta seg inn på eiendommen og nøye seg med hunden sin.

Som hannhundeier selv så hadde jeg da virkelig tatt hele kostnaden for sprøyta.

Edit: Hadde det vært samme fordeling om en løs hund hadde angrepet en hund i streng?

Eh, man setter ikke en løpetidstispe ut i bånd og forventer at hun får stå i fred!! Helt klart deling av kostnader i mitt hode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Vi har tydeligvis veldig forskjellige forhold til temaene løpetisper og løshunder.

For meg så er den en selvfølge at min hund får være i fred på min eiendom, spesielt fastbundet - uten inntrengere, løpetid eller ei!

Men det er det ikke.. Hunder er dyr, de bryr seg katta om eiendomsgrenser. Har man en hannhund som smetter ut døra, stikker på tur eller trening osv, så kan den fort være i hagen. Da er det ditt ansvar som tispeeier å passe på at din tispe ikke står uten tilsyn. Uhell skjer, men alle har like mye ansvar for å forhindre det. Det er ikke kult å drive med abortsprøyte fordi man nekter å passe på tispa si på egen eiendom.
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfelle jeg vet om så har eier til hannhund betalt alt, noe jeg synes er riktig om det er tilfelle som dette i tråden her eller lignende.
I mange tilfeller er ikke et vanlig hagegjerde nok til å forhindre at en hannhund kommer over, om han vil inn i hagen, noen hannhunder river gjerdet..

Nå har ikke jeg hunden min alene ute hverken med eller uten løpetid, men teoretisk sett så kan en hannhund komme inn i hagen her og pare seg med min hund før jeg ser det, selv om jeg er ute. Jeg vil nok se det.. men da kan det være for sent.

Det er snakk om løpetid her, men hva med den hunden som blir skadet i vanlig bikkjeslagsmål i hagen sin av en hund på rømmen? Jeg synes at det er den som har løs hund uten kontroll som har ansvaret, noen ganger er det tispen som kommer seg løs og drar ut etter en hannhund, om tispen finner en hannhund i hagen til eier av hannhund og de parer seg, så synes jeg ikke at eier til hannhund skal være med å betale..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere skille litt på ting her.... Selvfølgelig skal eier av en angripende hund betale for skader som skjer inne på din eiendom, det er jo fullstendig anderledes enn en tispe som "frister" med løpetid. "Alle" veit jo at en løpetispe lukter godt for hannhunder, og du er rimelig uansvarlig hvis du lar denne stå ute uten god nok sikring. Så jeg hadde betalt abortsprøyta selv hvis jeg hadde vært så tjukk i hue og latt tispa mi stå ute under stådagene uten tilsyn!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere skille litt på ting her.... Selvfølgelig skal eier av en angripende hund betale for skader som skjer inne på din eiendom, det er jo fullstendig anderledes enn en tispe som "frister" med løpetid. "Alle" veit jo at en løpetispe lukter godt for hannhunder, og du er rimelig uansvarlig hvis du lar denne stå ute uten god nok sikring. Så jeg hadde betalt abortsprøyta selv hvis jeg hadde vært så tjukk i hue og latt tispa mi stå ute under stådagene uten tilsyn!

Nå kan det jo diskuteres hva som er god nok sikring også, for noen hunder er det nesten ikke noe som kan stoppe den.

Og jeg synes nå at det er de som har en hund de ikke har kontroll på som løper løs omkring, som har ansvaret, uansett om det er hannhunden eller tispen.

Om tispen kommer seg løs og finner seg en hannhund og de parer seg, da kan man bare skylde på hannhunden som sto der så fristende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det jo diskuteres hva som er god nok sikring også, for noen hunder er det nesten ikke noe som kan stoppe den.

Og jeg synes nå at det er de som har en hund de ikke har kontroll på som løper løs omkring, som har ansvaret, uansett om det er hannhunden eller tispen.

Om tispen kommer seg løs og finner seg en hannhund og de parer seg, da kan man bare skylde på hannhunden som sto der så fristende?

Man lar ikke løpetisper være ute uten tilsyn, sånn er det bare! Uhell kan skje den beste (med tanke på bikkjer som stikker av) man har et ansvar med løpetisper, den som ikke skjønner det får nå bare ikke skjønne det. Akkurat det er ikke noe jeg gidder å diskutere...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lar ikke løpetisper være ute uten tilsyn, sånn er det bare! Uhell kan skje den beste (med tanke på bikkjer som stikker av) man har et ansvar med løpetisper, den som ikke skjønner det får nå bare ikke skjønne det. Akkurat det er ikke noe jeg gidder å diskutere...

:)

Det snakkes jo så mye om at man skal ha kontroll på hunden sin, og tisper med løpetid på trening og utstilling er helt i orden, det får hannhunden bare takle.. Men at hannhunden løper avsted og parer seg med en tispe inne i hagen til tispen er helt "ok", den har da drifter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det jo diskuteres hva som er god nok sikring også, for noen hunder er det nesten ikke noe som kan stoppe den.

Og jeg synes nå at det er de som har en hund de ikke har kontroll på som løper løs omkring, som har ansvaret, uansett om det er hannhunden eller tispen.

Om tispen kommer seg løs og finner seg en hannhund og de parer seg, da kan man bare skylde på hannhunden som sto der så fristende?

Hva med å forholde seg til saken som den er beskrevet? Tispa sto i bånd uten tilsyn - ikke noe gjerde hannhunden trengte å rive, den kunne bare spasere inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tydeligvis veldig forskjellige syn på dette - for min del, hadde jeg satt en av mine tisper i den situasjonen hadde jeg tatt all skyld selv. Løpetisper kan du ikke la være løs uten tilsyn, det er ditt ansvar å sørge for det. En ellers superlydig hannhund kan glemme alt av lydighet og oppsøke en løpetispe, og i mitt hode har du omtrent provosert dette frem ved å sette løpetispa ute alene. Jeg skjønner faktisk ikke at det er noe å diskutere engang! Og jeg er altså tispeeier selv, ikke en hannhundeier som vil beskytte meg og mitt :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forholde seg til saken som den er beskrevet? Tispa sto i bånd uten tilsyn - ikke noe gjerde hannhunden trengte å rive, den kunne bare spasere inn.

Ops, unnskyld :icon_redface: Skulle selvsagt ikke kommet med andre forhold som ikke hadde noe med denne saken å gjøre :)

Men, jeg mener nå uansett at den som har hunden på rømmen har ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Det snakkes jo så mye om at man skal ha kontroll på hunden sin, og tisper med løpetid på trening og utstilling er helt i orden, det får hannhunden bare takle.. Men at hannhunden løper avsted og parer seg med en tispe inne i hagen til tispen er helt "ok", den har da drifter..

Du ser forskjellen på løpetispe uten tilsyn og løpetispe med tilsyn?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i prat med en hundeeier her i nabolaget som mente at når tispene våre hadde løpetid, så burde vi rett og slett holde dem inne så ikke de stakkars hannhundene skulle bli så frista.

Det er jeg sterkt uenig i. Min hund (bare en får løpetid) er helt ubemerka av egen løpetid, og blir selvsagt ikke holdt inne fra den deilige hagen vår fordi nabolagets hannhund da kan lukte henne. Hun skvetter jo som en hannhund på tur uansett, så de vil jo få henne mer i fleisen da.

Om en hund hadde brutt seg inn i hagen vår og mot alle odds hadde klart å hoppe på knertis (tipper hun hadde kjeppjaga han lenge før noe sånt hadde funnet sted, hun er særs selektiv på hvem hun liker, løpetid eller ei), hadde jeg krevd abortsprøyte dekka av hannhundeier. Hadde jeg derimot ikke hatt gjerde rundt hagen, ville jeg aldri hatt henne ute under løpetid. Men jeg mener fortsatt at utgiften i TS sitt tilfelle bør deles på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært så hodeløs at jeg lot min høyløpske tispe være alene ute i vår inngjerda hage, og en av nabo-bernergutta hadde sett sitt snitt til å gjøre en visitt, så hadde jeg blitt så eitranes forbanna - på meg selv - at jeg antakelig hadde dunka hodet så hardt i veggen at jeg hadde fått hjernerystelse. Sorry - løpetisper lar man IKKE være alene ute. Ikke et minutt en gang. Det er jo bare idioti. Og kunnskapsløshet. Og sløvhet.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...