Gå til innhold
Hundesonen.no

Må feite opp ene hunden. Hvordan?


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Ja, ene hunden trenger å legge på seg godt.

Vi har alltid sliti med å få hun til å legge på seg, men nå er hun tynn.

Altfor tynn.

Hun er frisk, og alt sånn,så er ingenting der.

Bare grådig høy forbrenning på dyret. :)

Hun går på Orijen, hun får ingen rasjon, hun får spise så mye hun orker.

Men er det noe jeg kan putte til som inneholder mer fett??

Eller bør jeg bare putte hun på høyenergi for??

Har allerede 2 forskjellige fortyper i hus til hundene, men kan alltids begynne å fore med 3. forskjellige om det er det som trengs. :P Vil bare ikke folk skal tenke jeg misshandler hun. :/ Hun har som sagt alltid sliti med at hun er tynn, men det gikk fint en stund, men nå er hun tilbake til start.

Sist vi fikk hun opp gikk hun på høyenergi, så lurer jo på å putte hun på det igjen.

Hvilket bør jeg bruke isåfall?

Var xn som handlet inn det foret til hun sist, så jeg husker ikke hvilket det var.

Vanlig tørrfor er det jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ister fra frysedisken er det mange som blander i maten for å fôre opp hundene. Fett hjelper for opptakligheten næringen, men målet bør ikke være å polstret hunden i fett. Muskler er mye bedre, og da trengs det en proteinrik kost, samt muskelbygende mosjon.

Prøv gjerne høyenergifôr, men orijen er jo ganske høyenergisk det og. Hvorfor ikke sette henne på det som funka sist? Evt kan du øke smakligheten på fôret hun har nå med å f.eks. blande i rått av noe slag (v&h, mush, etc) for å få henne til å spise litt mer.

Men jevnt over vil jeg heller anbefale å bygge muskler enn å fete opp for å fete opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ister fra frysedisken er det mange som blander i maten for å fôre opp hundene. Fett hjelper for opptakligheten næringen, men målet bør ikke være å polstret hunden i fett. Muskler er mye bedre, og da trengs det en proteinrik kost, samt muskelbygende mosjon.

Prøv gjerne høyenergifôr, men orijen er jo ganske høyenergisk det og. Hvorfor ikke sette henne på det som funka sist? Evt kan du øke smakligheten på fôret hun har nå med å f.eks. blande i rått av noe slag (v&h, mush, etc) for å få henne til å spise litt mer.

Men jevnt over vil jeg heller anbefale å bygge muskler enn å fete opp for å fete opp.

Var xn som handlet det foret.

Og han er blitt alvorlig syk, så kan ikke spørre han for han vet ikke. :/

Men da får jeg ta en tur i butikken og se om jeg finner noe som kan bygge opp voven litt. :) Nå ser hun ut som hun blir sultet. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt da jeg også sliter med det samme. Jeg har også en tynn hund... med stooor forbrenning og lite matlyst så detter han fort ned i vekt.

Jeg forer med Orijen (den brun-røde sekken) og putter i frysetørka vom samt V&H. Dette får han to ganger daglig. I tillegg er vi ute hver dag og mosjonerer og han jobber med kjettingtrekk også.

Likevel legger han ikke på seg; men er mer det at han ikke gidder å spise rett og slett. Tips til å få foret til å friste mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt da jeg også sliter med det samme. Jeg har også en tynn hund... med stooor forbrenning og lite matlyst så detter han fort ned i vekt.

Jeg forer med Orijen (den brun-røde sekken) og putter i frysetørka vom samt V&H. Dette får han to ganger daglig. I tillegg er vi ute hver dag og mosjonerer og han jobber med kjettingtrekk også.

Likevel legger han ikke på seg; men er mer det at han ikke gidder å spise rett og slett. Tips til å få foret til å friste mer?

Hvor fort fjerner du maten etter at han har spist? Jo fortere maten forsvinner, jo mer eksklusiv blir den. Ser han ut til å miste interessen, nei, da forsvinner maten, og den blir borte til neste måltid. I starten vil det nok bli til at han får i seg enda mindre, og kanksje går enda mer ned i vekt, men på sikt vil de aller fleste hunder bli mer ivrige på maten fordi den blir mer eksklusiv, og dermed vil han spise mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står framme en halvtimes tid. Problemet er at om han går et døgn uten mat så raser vekta - og han er enda ikke blitt sulten. Forbrenning som en rakett den gutten der...!

Men hva om du fjerner maten etter ti min istedenfor? Det er jo ikke snakk om at han skal gå uten mat, men det KAN bli mindre mat i en periode fram til han innser at maten forsvinner raskere og raskere. Men det er en litt mer risky måte å få han til å spise mer på, sammenlignet med om man skal gjøre maten superawesome. Men jeg syns - stort sett - det er en mer effektiv måte. For diller man for mye med maten, blir hunden bare mer og mer kresen, og man får til slutt et enda større problem, fordi det ikke finnes noe som er enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en periode fikk han også tilsatt "Flott" - sånn som man lager delfiakake av. Han spiste masse i den perioden men la vel på seg 20 gram. Det renner rett gjennom.

Og av tørrfor er det kun Orijen som tiltaler.

Jeg skal prøve å fjerne maten raskere og se om det virker. Jeg tok en diger smørklatt i maten i dag tidlig og da forsvant alt ganske fort. Så kanskje det er variasjon han trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en periode fikk han også tilsatt "Flott" - sånn som man lager delfiakake av. Han spiste masse i den perioden men la vel på seg 20 gram. Det renner rett gjennom.

Og av tørrfor er det kun Orijen som tiltaler.

Jeg skal prøve å fjerne maten raskere og se om det virker. Jeg tok en diger smørklatt i maten i dag tidlig og da forsvant alt ganske fort. Så kanskje det er variasjon han trenger?

Har du sett på feks försausene til dr. Clauders? Dette er bare en smak, det fins flere. Vet mange har god erfaring med det.

Ellers syns jeg tilsetting av rent fett i blandt renner rett igjennom. Selv har jeg heller økt rasjonen og förtype (god erfaring med proplan laks) og evt også kjøpt div billige boksmat greier av kattemat eller hundemat og blandet i maten med eller uten vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en periode fikk han også tilsatt "Flott" - sånn som man lager delfiakake av. Han spiste masse i den perioden men la vel på seg 20 gram. Det renner rett gjennom.

Og av tørrfor er det kun Orijen som tiltaler.

Jeg skal prøve å fjerne maten raskere og se om det virker. Jeg tok en diger smørklatt i maten i dag tidlig og da forsvant alt ganske fort. Så kanskje det er variasjon han trenger?

Det vil nok ikke virke med en gang, siden maten er så lite viktig for han. Det kan ta tid. Men en kombinasjon av å gjøre maten bedre (mer variert?) og fjerne den raskere kan nok være lurt. Da blir maten dobbelt-eksklusiv, og sannsynligvis vil han hive i seg maten raskere og raskere. Jeg ville nok egentlig fjernet matskålen så fort han går vekk fra den etter å ha spist litt. Gi han én sjanse. Lærer veldig mye fortere av det. Men jeg er også en kald jævel :P Uansett, dette er en vurdering du selv må ta utifra hvor mye (lite) han spiser på første forsøk og hvor fort han raser i vekt. Ville nok hvertfall gradvis tatt det kortere og kortere økter før maten er borte, og til slutt fjernet den med en gang. Lykke til!

Og som @JeanetteH nevner, kattemat er bra å blande i. Ofte mye mer smaklighet enn hundemat fordi katter er jevnt over særere enn hunder. Bozita er en type kattemat med mye forskjellige smaker, ganske billig (sammenlignet med det meste annet) høy smaklighet og ikke minst veldig bra mat. Det er en god del dyrebutikker som har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en periode fikk han også tilsatt "Flott" - sånn som man lager delfiakake av. Han spiste masse i den perioden men la vel på seg 20 gram. Det renner rett gjennom.

Du har brukt veldig raffinert fett. Om du bruker ister (eller det mer rensa smultet) er min erfaring at det liksom sitter mer. Jeg har også en med voldsom forbrenning, mye krutt, og veldig liten matlyst, og da hjelper det bare ikke å gi mer mat. :P Hun elsker heldigvis Acana som hun spiser nå (normalt fôrer jeg på en blanding av rått kjøtt, v&h og noe tørt), men med henne betyr det at jeg ikke trenger å styre så voldsomt, da litt vann i skåla med pelletsene ofte er tilstrekkelig for å gjøre det appetittelig. Hun får likevel ofte både smult og gresk yoghurt i maten etter tung belastning, og jeg liker godt å bruke smult, for det legger seg jo rundt pelletsene og tar ikke opp noe plass. Det viktgste er jo at det er mest av den ordinære maten, men akkurat på orijen og Acana er det ganske lite fett (17-18%?), og jeg synes det må være over 20% før jeg føler jeg kan slutte å tilsette fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har brukt veldig raffinert fett. Om du bruker ister (eller det mer rensa smultet) er min erfaring at det liksom sitter mer. Jeg har også en med voldsom forbrenning, mye krutt, og veldig liten matlyst, og da hjelper det bare ikke å gi mer mat. :P Hun elsker heldigvis Acana som hun spiser nå (normalt fôrer jeg på en blanding av rått kjøtt, v&h og noe tørt), men med henne betyr det at jeg ikke trenger å styre så voldsomt, da litt vann i skåla med pelletsene ofte er tilstrekkelig for å gjøre det appetittelig. Hun får likevel ofte både smult og gresk yoghurt i maten etter tung belastning, og jeg liker godt å bruke smult, for det legger seg jo rundt pelletsene og tar ikke opp noe plass. Det viktgste er jo at det er mest av den ordinære maten, men akkurat på orijen og Acana er det ganske lite fett (17-18%?), og jeg synes det må være over 20% før jeg føler jeg kan slutte å tilsette fett.

Kommer an på varianten du fôrer med. Acana sport & agility har 24% fett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med det samme, og det jeg har gjort er å gi en svær kladeis med extra virgin kokosolje i maten, i tillegg til at jeg varierer mye. Har kjøpt bozita boksemat som jeg blander 50/50 med tørrfor (Acana sport and agility), og da spiser han bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt da jeg også sliter med det samme. Jeg har også en tynn hund... med stooor forbrenning og lite matlyst så detter han fort ned i vekt.

Jeg forer med Orijen (den brun-røde sekken) og putter i frysetørka vom samt V&H. Dette får han to ganger daglig. I tillegg er vi ute hver dag og mosjonerer og han jobber med kjettingtrekk også.

Likevel legger han ikke på seg; men er mer det at han ikke gidder å spise rett og slett. Tips til å få foret til å friste mer?

Variasjon er det som har fungert best på mine småspiste, unge hannhunder :)

De har fått litt forskjellig ekstra hver dag, i tillegg til de faste måltidene. Har stort sett variert mellom diverse bein fra slakteren, kyllingklubber, svineribbe og fårikålkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...