Gå til innhold
Hundesonen.no

Lille valpis stankelbein og AD NUCH Choco Dots Cassandra


Huldra
 Share

Recommended Posts

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Til ære for alle som ikke har fått bildet innprentent på netthinnen enda: Tulla til vanlig: Og da hun var drektig: Stakkars "lita"..!

Mye har skjedd, men nå skal det i alle fall komme en ny liten (?) sak i hus om relativt kort tid! Tulla begynner å bli voksen, hun er ti år til sommeren, så det er på tide å tenke på en fortsettelse.

Det er jo fyfy å legge ut nyheter om fødsler og dødsfall før de nærmeste har fått meddelt nyheten selv, men nå kan jeg eeeeeendelig få si at valpis er født! Fredag for en uke siden kom det to nydelig

Posted Images

Er så gøy med flere borzoi-folk! :D :D

Opprinnelig var de ikke så store, i Ermolov standarden fra 1888, skulle hannene være mellom 71-76 cm (tisper 60-66), alt over var diskvalifiserende. Den engelske standarden fra 1892 fjernet makshøyden, etter det har det balla på seg :P

Har prøvd å infiltrere meg på fb med godt-folket, hehe, men kanskje litt rart når jeg ikke har noen zoi enda - men snart! :frantics:

Og skulle du ha behov for å låne akkurat et sånt stettfat til fotografering så sier du bare fra til meg. :sleep:

Gratulerer med valg av en nydelig rase! :heart:

Avtale! Alltid kjekt med litt hjelp når man skal fotografere valper (som tilsynelatende står som noen påler når andre skal ta bilder, men ikke når jeg skal).. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Change of plans... Eroz som skulle bli far, ble syk og døde i går (noe mer vet jeg ikke enda), så da ble det forandring av planene.. Hunden som Akka skal parres med (antageligvis på fredag), er den kjente Monne aka Borzowski's Phenomenon. Titler lange som et vondt år: C.I.B GB DE SE NO DK FI CH, Nord JW 07, NO V-09, 11 & 12, SE V-11 Donaueschingen Winner 2012 & 2014 NO-V 12. Såvidt jeg kan se, så preger han avkom etter seg mye, og det er i mange tilfeller lett å se hvem som er faren. Han har endel fine avkom etter seg. I stamtavlen hans finnes det flere hunder med en god del farger, så sånn sett kan dette bli spennende å se hva som dukker opp! Bilder av den voksne herremannen (8 år):

post-809-0-70003500-1424254134_thumb.jpg

post-809-0-22466700-1424254127_thumb.jpg

post-809-0-21697500-1424254117_thumb.jpg

(Bildene er behørig stjålet...)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Change of plans... Eroz som skulle bli far, ble syk og døde i går (noe mer vet jeg ikke enda), så da ble det forandring av planene.. Hunden som Akka skal parres med (antageligvis på fredag), er den kjente Monne aka Borzowski's Phenomenon. Titler lange som et vondt år: C.I.B GB DE SE NO DK FI CH, Nord JW 07, NO V-09, 11 & 12, SE V-11 Donaueschingen Winner 2012 & 2014 NO-V 12. Såvidt jeg kan se, så preger han avkom etter seg mye, og det er i mange tilfeller lett å se hvem som er faren. Han har endel fine avkom etter seg. I stamtavlen hans finnes det flere hunder med en god del farger, så sånn sett kan dette bli spennende å se hva som dukker opp! Bilder av den voksne herremannen (8 år):

Huff... :(

Men, om det er noen trøst, så synes jeg denne kombinasjonen er mye mer spennende enn forrige :) . Monne er en liten matador, da. Det her blir vel 10 eller 11 kullet? Spennende i allefall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!! I dag ble det parring!! Så nå er det bare å smøre seg med ca 4 mnds forbruk av tålmodighetsfaktor, før det kommer et lite (??) stankelbein i hus! :D

Huff... :(

Men, om det er noen trøst, så synes jeg denne kombinasjonen er mye mer spennende enn forrige :) . Monne er en liten matador, da. Det her blir vel 10 eller 11 kullet? Spennende i allefall :)


Jeg skal innrømme jeg ikke er i stand til å bedømme spenningen i disse kombinasjonene... :P men jeg håper det blir en bra valp til meg. Ja, han er mye brukt, så sånn sett er det ikke så "spennende", men kanskje han ikke er brukt på de linjene før? Og er det mest i norden han er brukt, eller snakker vi hele verden; USA, Russland..? Ser at ikke alle avkommene ligger inne på borzoifiles, men du vet kanskje mer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire måneder igjen, og jeg har allerede begynt å drømme om valpen... Den kommer til å være hvit med flekker av gylden, men den kommer også til å ha noe litt mer mørkt på seg - hårtippene på den fargede pelsen blir mørk. Så gjenstår bare å se om jeg er sanndrømt, det er jo ikke usannsynlig.. :)

Måtte finne et bilde, så jeg så for meg noe sånt som dette her, slik valpen er bak på ryggen.

post-809-0-78928500-1424636473_thumb.jpg

Endret av Huldra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvsagt begynt innkjøpet av stæsj til valpis. Halsbånd til unghundtiden, og en regulerbar sele jeg bare falt for. Både sele og halsbånd passer til Tulla, men selen bare på innerste hakket. Den kommer nok til å passe i ca fem mnd maks, og halsbåndet i kanskje tre... :-P

post-809-1424806500,858_thumb.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Yarinia har den selen der i M nå. Den må straks byttes i noe større.

Jeg kjøpte i L, håper jeg har en sele liggende til tiden før, evt ikke trenger det. Halsbåndet er i M da. Men jeg har jo to andre halsbånd som er mindre.. jammen om jeg aner om jeg treffer på riktig str altså! Hvor stor er Yarinia rundt halsen nå? Og er ikke hun 5-6 mnd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! I dag ble det parring! Så nå er det bare å smøre seg med ca 4 mnds forbruk av tålmodighetsfaktor, før det kommer et lite (??) stankelbein i hus! :D

Jeg skal innrømme jeg ikke er i stand til å bedømme spenningen i disse kombinasjonene... :P men jeg håper det blir en bra valp til meg. Ja, han er mye brukt, så sånn sett er det ikke så "spennende", men kanskje han ikke er brukt på de linjene før? Og er det mest i norden han er brukt, eller snakker vi hele verden; USA, Russland..? Ser at ikke alle avkommene ligger inne på borzoifiles, men du vet kanskje mer? :)

Kazar og Borscana har jo kjørt et samarbeid lenge, så det her blir jo ganske annerledes (nå har forsåvidt Borscana også brukt han en gang, da :)). Han har en del kvaliteter jeg liker, som man ikke ser så mye av hos Kazar :)

Han er mest brukt i Norden og i Europa, men han har vel ihvertfall ett kull etter seg i Russland.

Har selvsagt begynt innkjøpet av stæsj til valpis. Halsbånd til unghundtiden, og en regulerbar sele jeg bare falt for. Både sele og halsbånd passer til Tulla, men selen bare på innerste hakket. Den kommer nok til å passe i ca fem mnd maks, og halsbåndet i kanskje tre... :-P

attachicon.gif20150224_203109.jpg

<3 stæsj <3 Jeg tror faktisk valpehalsbånda til Dita passer fortsatt, jeg (får sikkert dratt de på Stina også :P). Juba har lånt noen av Dita sine, men de har han nesten vokst ut av alt :) Tror Stina er rundt 40 cm rundt halsen, Dita er vel rundt der hun også.

Møtte en helt magisk hannhund på Bø i helgen, for en utrolig stilig og stolt rase! Gleder meg til å følge dere fremover!

Verdens beste rase :D Tony (Tzartaig Cool Victory) med oppdretter du møtte på :) 70 år har dama blitt, stiller sjøl :) Synes det er kult, jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i L, håper jeg har en sele liggende til tiden før, evt ikke trenger det. Halsbåndet er i M da. Men jeg har jo to andre halsbånd som er mindre.. jammen om jeg aner om jeg treffer på riktig str altså! Hvor stor er Yarinia rundt halsen nå? Og er ikke hun 5-6 mnd? :)

Aner ikke str rundt halsen :) Jeg har noen gamle myndehalsbånd hengende etter gutta når de var små og de er vel 35 cm tenker jeg. Har liksom aldri brukt noe særlig sånt. De går ikke så mye i bånd :/ Han som måtte gå i bånd hadde Huken seler gjennom oppveksten og de satt ok på en voksende pipestilk gutt :)

jo,hun er 6 mnd og M og vokser nå ut av M. Men hun er tispe. Dvs liten

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Så trist at han døde.

Den nye hanhunden ser virkelig flott ut!

Så trist med hannen, godt at det var en back up plan :)

Tvi tvi!

Er det bare jeg som tenker "takke f... for at han dævva FØR de fikk para"??

Jeg hadde ikke kjøpt valp om far størta rett etter paring - hunder skal jo ikke bare flate ut å dævve. Tenker at det var like greit han døde før det ble valper enn rett etterpå.

Snasen pappa som er valgt nå da - morsomt med stankelbein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist med hannen, godt at det var en back up plan :)

Tvi tvi!

Ja, synes synd på eieren, det kan ikke være lett å miste en hund så brått.

Møtte en helt magisk hannhund på Bø i helgen, for en utrolig stilig og stolt rase! Gleder meg til å følge dere fremover!

Så heldig, skulle gjerne vært der! Gleder meg til jeg selv har et herlig eksemplar mellom hendene. :) Hvem har du springer fra forresten/kjenner jeg deg på face?

Kazar og Borscana har jo kjørt et samarbeid lenge, så det her blir jo ganske annerledes (nå har forsåvidt Borscana også brukt han en gang, da :)). Han har en del kvaliteter jeg liker, som man ikke ser så mye av hos Kazar :)

Han er mest brukt i Norden og i Europa, men han har vel ihvertfall ett kull etter seg i Russland.

<3 stæsj <3 Jeg tror faktisk valpehalsbånda til Dita passer fortsatt, jeg (får sikkert dratt de på Stina også :P). Juba har lånt noen av Dita sine, men de har han nesten vokst ut av alt :) Tror Stina er rundt 40 cm rundt halsen, Dita er vel rundt der hun også.

Verdens beste rase :D Tony (Tzartaig Cool Victory) med oppdretter du møtte på :) 70 år har dama blitt, stiller sjøl :) Synes det er kult, jeg.

Jo, jeg vet jo at Borscana og Kazar har tett samarbeid, men de har jo brukt andre hunder også. Men ta gjerne en pm om kvalitetene dersom du ikke har lyst å skrive det her! :)

Kjekt å ha en pitteliten pekepinn på str på halsbånd, jeg mistenker at de ikke er såå forskjellige fra springer, til tross for størrelsesforskjellen ellers. Vi snakker ikke rottis liksom!

Aner ikke str rundt halsen :) Jeg har noen gamle myndehalsbånd hengende etter gutta når de var små og de er vel 35 cm tenker jeg. Har liksom aldri brukt noe særlig sånt. De går ikke så mye i bånd :/ Han som måtte gå i bånd hadde Huken seler gjennom oppveksten og de satt ok på en voksende pipestilk gutt :)

jo,hun er 6 mnd og M og vokser nå ut av M. Men hun er tispe. Dvs liten

Kan høres ut som om L var riktig valg av str på sele da. :) FIkk tilbud om å bytte den hvis den ikke passet, men så fortalte jeg at valpen ikke var født engang enda.. Og at jeg regnet med at han kom til å både vokse inn og ut av den. ;) Håper den varer noen mnd i alle fall, for den var ikke kjempebillig. Men fiiin da! :D

Er det bare jeg som tenker "takke f... for at han dævva FØR de fikk para"??

Jeg hadde ikke kjøpt valp om far størta rett etter paring - hunder skal jo ikke bare flate ut å dævve. Tenker at det var like greit han døde før det ble valper enn rett etterpå.

Snasen pappa som er valgt nå da - morsomt med stankelbein

Jeg tenker at det er greit at hunder som er syke ikke går videre i avl, men nå vet jeg ikke hvorfor han døde. For alt jeg vet kan det være en infeksjon type den som de fire springerne ble rammet av, og da er det jo ikke arvelig. Og så er det noe med at jeg synes synd på hannhundeier oppi dette, det kan umulig være greit å miste hunden sin så brått som jeg har inntrykk av at dette var. Men jo, var det arvelig sykdom han ble syk av så fort og som var så alvorlig, så er jeg selvsagt glad for at det skjedde før parring og ikke etterpå.

Pappan som er valgt nå er snasen ja, han skulle vel ha et lite hvileår i fjor såvidt jeg forstod, men vant jo uhorvelig mye likevel.. Så får vi håpe hans helse holder litt lengre enn den forriges. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig, skulle gjerne vært der! Gleder meg til jeg selv har et herlig eksemplar mellom hendene. :) Hvem har du springer fra forresten/kjenner jeg deg på face?

Blir spennende å se, helt klart! Han vi møtte var så deilig majestetisk og så bare god ut, må være en superspennende rase å ha i hus :) Og ikke minst var det magisk å se ham bevege seg! Måtte nesten bukke og neie når han gikk forbi :D

Jeg har springere fra Sverige, Kennel Big Brazzel (Oliver, B.B. Day After Tomorrow - showstjernen vår) og Quality Design (Q.D. Dreamvision, omplasseringbarn som kom hit etter tøft første år. Nå trenes hun i lydighet og sofakos), og så har jeg hevet en fra Barecho (B. Pricky Pearl, fin jakthund) til svigers sånn at de ikke stjeler mine hele tiden ;) En herlig gjeng, veldig fornøyd med rase og individer :)

16024953944_1b0340f215_b.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig liten gjeng du har der! :wub: Hehe, jeg skjønner hva du mener med at man føler man må bukke og neie, for de er veldig staselige der de flyter avgårde... Gleder meg veldig! Og får du mulighet, må du gjerne ta bilder av skjønnheten hvis vi møtes en gang! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke haugevis med borzoier. Tilfeldig at jeg selv har møtt på noen egentlig. Jeg vet jo at schäfer ligger høyt oppe på registreringslistene, men de er det veldig, veldig sjelden jeg ser. Lurer på hvorfor? Man kan i alle fall ikke basere seg på den typen hunder man møter nei, men lurer på hvor de gjør av alle de som ligger på reg-toppen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...