Gå til innhold
Hundesonen.no

De der sheltieørene...


Sirius
 Share

Recommended Posts

Hei alle som prøver å få fin vipp på sheltien. Eg er så heldig at mitt fremtidige utstillingshåp har fått for TUNGE ører. Mine to forrige shelties hadde for lett. Dette var jo easyfix med blomsterfix. Nå sliter eg derimot..

Eg har teipa sidan før jul, men greier ikkje å teipe så bra at teipen held meir enn ei veke eller to. Kvalpen er no seks måneder.

Søndag som var drog eg til ei vennine som barberte ned ørene, og hjalp meg å teipe grundig. Fyrst ein teip inn i øre, deretter rundt øret, så mellom ørene. Me passa på at øret på ingen måte car bretta, og alt var fint.

I dag står venstre øre på skeiva innover. Heile to dagar etterpå. No er eg byrja bli frustrert og lei og har lyst å gi opp heile greia.

Derfor trenger eg inspirasjon og gode tips til at dette skal bli bra. Eg har brukt sportsteip. Er der noko som fungerer betre? Kor mykje kan øyra stå feil utan at det blir heilt feil?

Ver så snill å gi meg inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde?

Om hunden er 6 mnd, og etter tannfelling, så er det som regel sent å begynne å teipe - i alle fall om de henger mye. Så om ørene til hunden er så slappe at de trenger fullstendig teiping (slik du beskriver), så er du nok for seint ute.

Om de bare trenger litt avstiving kan du bruke sportsteip som du klipper til i noen lag inni øret, det vil stive av en god del. Det skal ikke sitte på så lenge av gangen, maks en uke, og så bytte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan det er med sheltieører, men jeg limte ørene til Prima, da de var rimelig løse, og da brukte vi kontaktlim og en spesiell øreform. Det satt i ca 3 uker, og etter det var ørene faste. Dette gjorde vi forøvrig når hun var ferdig med tannfelling, så det ER mulig å få dem korrekt, men det må nok sitte i en stund og helst ikke dilles med hver dag.

Prima sine ører ble kun teipet av estetiske årsaker, hun skal ikke brukes i avl, men de fleste ønsker å ha en schäfer med ståører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan la hunden være sånn som den er født, det er mye man ikke skal skjønne tydeligvis :P

Enig der, hver gang jeg har sett Sheltievalper har de hatt tyggis i ørene, og hørt at ca. ingen CC/CCPP naturlig har stående ører (mulig jeg tar feil). Bare juks og fanteri, men om eier først synes det er så viktig, forstår jeg heller ikke hva som er så mye jobb med det, men aldri vært vitne til hvordan man taper ører heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forstår ikke hva som er pes i det hele tatt med å måtte tape hver dag om så. Tar det så lang tid? :P

Viser til svaret skrevet av min eminente sekretær under her, det var nemlig akkurat det som surret oppi huet mitt og som endte i "pesete" da det kom på trykk :sleep::

Og jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan la hunden være sånn som den er født, det er mye man ikke skal skjønne tydeligvis :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er brusken i ørene? Virker de stive, eller myke?

Min kortis har tuuunge ører. Han har rett og slett i nok brusk i ørene til å holde dem opp stivt. Han har vært både tapet og limet i nesten 1 år. Jeg har gitt opp, jeg gidder ikke å tape bikkja mer, jeg ser jo at det ikke fungerer. Han skulle liksom være min kommende stjerne i ringen, men ørene ødelegger jo litt. Men jeg har valgt det selv, han har en pen kropp, og vinne gjerne på den. Han har bare bir/bim på utstilling unntatt en exellent og en blå. Det er bedre med hun hund med litt slappe ører, enn en hund med store konstruksjons feil som f.eks ku haser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10408778_10155105013850585_2270761134592Her er bilete av slik det ser ut no. Høgre øyra (for hunden) ser de har byrja brette seg innover.. Er redd det skal stivne slik..

Det skal på ingen måte vere for seint å teipe. Dessutan kjennes brusken mjuk og elastisk ut ennå. Tannfellinga er over, men eg har jo teipa sidan hunden var 3-4 mnd..

Eg kan alltids ta det vekesvis, men det som skjer når eg berre legg ein strimmel inn i øyret med sportsteip er at øyrene legg seg ut på sida. Ein får nokre slags "bordercollie øyrer". Og det vil eg jo ikkje ha..

Grunnen til at eg ikkje driv å teiper kvar dag er fordi det er litt vondt å fjerne teipen. Hadde vore greiare med færre av og på. Dessutan får eg ikkje den kontinuerlige støtta, for eg greier jo ikkje teipe likt kvar gong...

Kan også slenge med eit bilete av hunden utan teip, men rett etter at eg tok av. Øyrerene er tyngre enn dette:

10624728_10155093126500585_1874115206287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ordet "ubehagelig" er riktig da. Eg spør ikkje om det er etisk riktig eller ikkje å teipe hunden min, det fins her eigen tråd om. Ver snill å hald diskusjonen der. Eg søker berre hjelp til å gjere dette på ein god måte for både meg og hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk plasterfjerner når du fjerner teipen, så går det så veldig mye bedre for hunden :) det får du kjøpt på apoteket..

Når det gjelder selve teipingen ville jeg ha snakka med oppdretteren hva han tenker.. Men sheltie kan vel ha tunge ører? Så hvis linjene til valpen har slike ører, så er det kanskje vanskelig å gjøre noe med det..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjene har ikkje tunge ører egentlig.. Resten av kullet har fine ører. Så har vore veldig uheldig. Det står vel i standard at vippen skal vippe 1/3. Hun fikk i alle fall trekk på valpeshow for ørene.

Plasterfjerner var ikkje dumt. Det må vi anskaffe.

Nei, du skriver: "Ver så snill å gi meg inspirasjon!"

Og vi prøver etter beste evne. :)

Får ikkje den inspirasjonen eg vil høyre! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjene har ikkje tunge ører egentlig.. Resten av kullet har fine ører. Så har vore veldig uheldig. Det står vel i standard at vippen skal vippe 1/3. Hun fikk i alle fall trekk på valpeshow for ørene.

Plasterfjerner var ikkje dumt. Det må vi anskaffe.

Du finner ikke evt former å sette inn i ørene da? Har du sjekket YouTube? ;)

Er raskt søk på Google gav mange oppskrifter..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Form hadde jo vore det beste. Lurte på å prøve å stive dei med nokre stive stoffbitar eller noko, men er redd dei tynger ut. Det beste hadde vore å fått til teiping der ein slapp å teipe mellom.

På YouTube ligg der mest liming. Er ikkje så gira på det egentlig, men leiter jo ennå..

Eg veit der er mange måter å gjere det på, men håpte nokon hadde erfaring om kva som fungera. Så lurer eg fortsatt på om øyrene bør stå heilt perfekt, eller om eg har litt slingringsmonn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du vil ha "rasetypiske" ører på valpen din, men jeg klarer ikke helt å være med på den at det er så rasetypisk når så og si alle med collie og sheltie må fikse på ørene. La ørene strutte den veien de vil! :D

Jeg antar at du vil ordne ørene så du kan stille henne ut. Det kan jeg også forstå. Men om en skal tenke litt langt fram i tid, så skal hun vel uansett ikke gå i avl, og da er vel strengt tatt ikke ørene så innmari farlig, spesielt ikke når hun ellers ser helt fantastisk ut og det innebærer både ubehag for henne og styr for deg? :)

OT og veldig politisk ukorrekt: Hun er dritsøt med all den teipen, ser ut som hun går med kyse! :wub:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du vil ha "rasetypiske" ører på valpen din, men jeg klarer ikke helt å være med på den at det er så rasetypisk når så og si alle med collie og sheltie må fikse på ørene. La ørene strutte den veien de vil! :D

Jeg antar at du vil ordne ørene så du kan stille henne ut. Det kan jeg også forstå. Men om en skal tenke litt langt fram i tid, så skal hun vel uansett ikke gå i avl, og da er vel strengt tatt ikke ørene så innmari farlig, spesielt ikke når hun ellers ser helt fantastisk ut og det innebærer både ubehag for henne og styr for deg? :)

OT og veldig politisk ukorrekt: Hun er dritsøt med all den teipen, ser ut som hun går med kyse! :wub:

Du har veldig mange gode poeng. Og mykje er eg einig i. Mor til kvalpen har jo naturlige ører, så har jo ikkje allverda erfaring med denne øyregreia.

Likevel så veit eg at eg alltid vil lure på om eg kunne fått til øyrene viss eg hadde prøvd, derfor må eg berre prøve. Eg har vel satt som mål at dersom øyrene ikkje er bra til kvalpen er 9 mnd, drit eg i heile greia.

Det betyr ikkje at eg ikkje har lyst å gjere det enklare for både meg og hunden. Når teipen fyrst er på plagar det ho ikkje på nokon måte. Hadde det gjort det hadde eg nok droppa det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var problemet med tunge ører der da du fikk valpen? Om du skal stille ut, hvorfor valgte du en valp med ører du må teipe? Om det er så viktig for deg ville jeg kontaktet oppdretter, om de ikke vet andre større oppdrettere med erfaring som vet hva som fungerer best.

Om du tenker å drive med utstilling mest for gøy er det mange andre aktiviteter du kan drive med hunden din. Hva med rallylydighet eller agility?

Merker at jeg er veldig glad jeg ikke har utstillingshund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

@Siljesen - Hun er oppdretter av valpen. :)

oi, da leste jeg det for raskt. :)
Synes fortsatt det er litt rart at hun valgte å satse på denne valpen i kullet om det med ørene var så viktig. Når de andre valpene hadde fine ører, hvorfor ikke satse på en av dem liksom.

Er ikke opptatt av utstilling selv så for meg så blir det veldig dillette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...