Gå til innhold
Hundesonen.no

Deres rutiner for å få en husren valp?


Renate A
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer litt på om dere kan fortelle om deres rutiner for å få valpen husren?

Vet om at de skal ut etter søvn, lek, spise/drikke osv.

Hvor ofte går dere ut med dem?

Går dere ut med dem om natten? (Hvis ikke, når er siste turen?)

Hvor gammel har deres valper vært før de har vært helt husrene?

Jeg vet at det er veldig individuelt hva man må gjøre for å få valpen husren, men tenkte bare å lese om deres rutiner for å få lille valpis ren inne :)

Har MASSE av tid siden jeg ikke jobber, så den første tiden er jeg sammen hun hele tiden og jeg kan gå frem og få hun skikkelig husren på en bra måte og trene hjemme alene trening uten at jeg trenger å tenke på at jeg må forte meg å få hun trygg på å være hjemme alene fort.

Legger ved et bilde av lille gull, bare for å smelte noen hjerter, jeg er såå stolt over hun :wub:

b7b9df22-cbfd-45f1-970c-3c7f28146a3f_zps

(Bildet er knipset av Lill/Kennel PerfecktImage)

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig valp <3 :)

Jeg lufter etter mat, soving og leking, eller dersom jeg syns det har gått lang tid. Siste luftings blir rett før vi legger oss. Valpene mine sover i sengen, og jeg har hatt valper som stort sett har sovet natten gjennom til vi har stått opp.

Har brukt samme metode på alle, og hvor lang tid det har tatt før valpen har vært renslig har vært fra 1-2 uker og til flere måneder. Derfor har jeg også en avslappet holdning til dette med renslighetstrening, så lenge man tar dem ut som man skal, så blir de husrene når de er klare. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg har noen spesiell stategi når det kommer til husrenhet. Jeg stresser ikke med mindre den viser seg å være spesielle forhold. Dette lærte jeg vel egnetlig med Blaze som ikke hadde utviklet noen god knipe muskel før hun var 8-9 mnd og kunne tisse på seg i det hun våknet og løpte til døren samtidig. Det ble mange mnd med stress og styr både for henne og oss før vi bare tok tiden til hjelp.

Selvsagt ofte ut osv osv. Men så lenge gulvet tåler det så har jeg bare latt det "stå til". De blir husrene når når de er "klar" for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg har noen spesiell stategi når det kommer til husrenhet. Jeg stresser ikke med mindre den viser seg å være spesielle forhold. Dette lærte jeg vel egnetlig med Blaze som ikke hadde utviklet noen god knipe muskel før hun var 8-9 mnd og kunne tisse på seg i det hun våknet og løpte til døren samtidig. Det ble mange mnd med stress og styr både for henne og oss før vi bare tok tiden til hjelp.

Selvsagt ofte ut osv osv. Men så lenge gulvet tåler det så har jeg bare latt det "stå til". De blir husrene når når de er "klar" for det.

Kommer ikke til å stresse veldig med det, men det er greit å vite at jeg ikke tenker helt feil :)

Jeg har god tid om dagen, så jeg kommer til å ta hun med meg på mange små turer igjennom dagen, da får hun gått litt og hun får opplevd forskjellige ting (feks i rushen, så lærer hun seg å gå rundt mange biler, på en helt naturlig måte, for vi er jo ute og rusler :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke noe poeng å stresse :) Husrenhet er noe som kommer av seg selv det, så lenge man tar dem med ut med jevne mellomrom. Det er deilig med valp som er tidlig husren, men hvor tidlig de blir rene får man liksom ikke gjort så mye med - så at husrenhet skal være hovedfokus er liksom ikke noe poeng.

Det høres ut som du har en fin plan. Kos deg med valpetiden, det er mer slitsomt enn å ha voksen hund, men det er også utrolig koselig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt de "vanlige" tipsene, lufte etter soving og mat, samt litt ellers også. I tillegg har valpen sovet i senga så jeg har merket om det er uroligheter og da gått ut og luftet, dette har normalt sett kun vært de første nettene, etter det har ikke valpen våknet før på morgenen.

Tetris hadde svært få uhell inne som jeg kan huske, det var bare å være flink å gå ut med ham. Vet ikke når jeg ville klassifisert hans som husren egentlig, siden jeg aldri har hatt hunder som har sagt ifra så mye, men idag sier han ifra om han må ut, da går han til døra og tilslutt begynner han å pipe (dette skjer normalt sett om natta for det er den eneste tiden det går lang nok tid før jeg reagerer til at han faktisk begynner å pipe.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut, ut, ut :P Det er jo ikke værre. For noen stopper det med et uhell eller fem, andre har uhell leeenge. Feks Haldenvalpen nå har vært et mareritt. Hun har riktignok aldri bærsjet inne, og har gått til døra for tissing nesten fra dag en, men når bikkja tisser i det den sier i fra, så har det blitt noen dammer i gangen. Særlig om natta. For å spare gulv har jeg rett og slett brukt grind om natta den siste mnd (valper er normalt løse her) Kombinert med å være nazi på hvor hun er og hva hun gjør resten av tiden, har hun vel ikke hatt noen uhell fra ca 6 mnd alder....(banke i bordet og sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av etter valpen har sovet en stund så går jeg egentlig aldri ut før jeg ser tegn til at valpen ser ut som den tenker å gjøre noe og når vi først er ute så går vi gjerne en liten runde og da sovner de gjerne igjen når vi kommer inn (små valper) og da er det jo lett å se når de våkner å ta de med ut da. Om de er våkne så tar jeg det enten når jeg ser tegn eller litt på feelingen når jeg føler at det kanskje nærmer seg uhell viss jeg drøyer lengre. Man lærer jo valpen sin å kjenne og det er jo ganske individuelt dette med blærekapasitet osv så etterhvert som de blir eldre og har litt kontroll på blæra så tar jeg bare sånn ca på tid og drøyer ut tiden de må holde seg mellom lufting gradvis.

Vi leker ikke så mye inne så hos oss blir det gjerne tur ut etterfulgt av ro og da er det hele veien ganske lett å se når det er på tide med en luftetur igjen

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt mindre sjanse for uhell når du skal ha ut valpen om du bærer den ut istedenfor å la den gå selv, og med valpen på armen er det greit å ha crocs/støvler/lignende og paraply lett tilgjengelig ved døren så det ikke blir noe somling fra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Liquorice

Nåværende hund ble renslig ca ved 4 mnd (men en tidligere hund tror jeg var over et halvt år, husker ikke helt). Har gjort som mange andre her skriver. Ut etter å ha spist, drukket, lekt, og ellers når jeg synes det har vært lenge siden sist.

De første ukene tror jeg gjerne vi var ute 1-3 ganger i timen, kanskje oftere. Vår hadde behov for en dotur på natta også i begynnelsen. På morgenen (og om den har sovet lenge på dagtid) er det lurt å bære valpen rett ut med en gang- da er de gjerne så tissetrengte at de gjør fra seg med en gang de blir satt ned.

Legg merke til om valpen har noen spesielle "ritualer" før den går på do, da er det lettere å gjenkjenne når den må ut. De går jo gjerne og snuser bortover gulvet/bakken rett før de tisser, og vår siste fikk alltid løpe-raptuser før han plutselig bråstoppa for å bæsje :P Når valpen blir eldre og får litt bedre blærekontroll, så kommer rensligheten ganske av seg selv (og vår begynte også å si ifra at han måtte ut).

Kjempesøt valp! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg har hatt egen valp, men har passet endel valper opp igjennom årene. Min taktikk er å ta dem ut oftere enn de kanskje trenger, være i forkant, slik at de aldri får gjort fra seg inne. Og ikke gå inn igjen før de har gjort fra seg. Casper tisset inne to-tre ganger, og det var det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om dere kan fortelle om deres rutiner for å få valpen husren?

Vet om at de skal ut etter søvn, lek, spise/drikke osv.

Hvor ofte går dere ut med dem?

Går dere ut med dem om natten? (Hvis ikke, når er siste turen?)

Hvor gammel har deres valper vært før de har vært helt husrene?

Jeg vet at det er veldig individuelt hva man må gjøre for å få valpen husren, men tenkte bare å lese om deres rutiner for å få lille valpis ren inne :)

Har MASSE av tid siden jeg ikke jobber, så den første tiden er jeg sammen hun hele tiden og jeg kan gå frem og få hun skikkelig husren på en bra måte og trene hjemme alene trening uten at jeg trenger å tenke på at jeg må forte meg å få hun trygg på å være hjemme alene fort.

Legger ved et bilde av lille gull, bare for å smelte noen hjerter, jeg er såå stolt over hun :wub:

b7b9df22-cbfd-45f1-970c-3c7f28146a3f_zps

(Bildet er knipset av Lill/Kennel PerfecktImage)

De første par ukene gikk vi ut etter lek, søvn, mat, og i tillegg hver halvtime når hun var våken. Så trappet vi ned til én gang i timen når hun var våken. Har økt tiden gradvis.

Siste tur ut om kvelden var kl 23, og første på morgenen kl 07. Om natten gikk vi ikke ut, og hun har aldri hatt uhell om natten.

Synes vi var veldig flink å ta henne ut de første månedene, likevel ble det mange uhell inne. Hun kunne tisse ute, for så å gå rett inn og tisse på teppet. Etter et par mnd fjernet vi alle tepper, da ble det også ferre uhell :)

Tror ikke det alltid har med hvor flink man er til å ta ut valpen, føltes som vi var mer ute enn inne de første månedene, likevel tok det tid :P

Fra hun var ca 4 mnd gikk det vel 2-4 uker mellom hver gang hun hadde uhell inne, så trodde hele tiden at nå endelig er hun husren, men så skjedde det plutselig et uhell igjen når hun hadde slått "rekorden" i antall uker å være husren :P Heeelt husren kan jeg ikke si hun var før hun var 8-9 mnd!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ofte og når jeg ser de vil noe (de begynner å tusle rundt på "utkikk" etter den perfekte plassen, blir urolige, snuser, piper kanskje, går mot døra osvosv. Hva nå enn som er deres "tegn") også tar jeg de ut og sier "tiss" når de gjør sitt. På den måten lærer de å gjøre det på kommando :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første valpen jeg hadde brukte laang tid på å bli husrein og hun tissa ofte inne.. Enda det var sommer da jeg hadde henne. En uting med henne var at hun nekta å tisse ute når det regna, haha. Så jeg måtte alltid være i hagen sammen med henne for å forsikre meg om at hun til slutt tissa før vi gikk inn...

De to andre valpene jeg har hatt i hus har hatt sånn to-tre uhell inne. Det har gått kjempebra. Har lufta seint på kvelden og tidlig på marran og da har de klart å holde seg hele natta. Også er det jo ut så ofte som mulig ellers. Etter lek, etter mat, etter soving, og om det er mer enn en time siden valpen sist var ute.

Jeg har også lært hundene å tisse på kommando så tidlig som mulig, veldig kjekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

Som mange av dere sier så kommer jeg til å kjenne igjen hvordan hun oppfører seg før hun må på do.

Det blir mye nytt for meg, Chicka kjenner jeg jo ut og inn, vet alltid når det er noe hun vil eller ikke vil, det blir nok slik med valpen etterhvert også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første par ukene gikk vi ut etter lek, søvn, mat, og i tillegg hver halvtime når hun var våken. Så trappet vi ned til én gang i timen når hun var våken. Har økt tiden gradvis.

Siste tur ut om kvelden var kl 23, og første på morgenen kl 07. Om natten gikk vi ikke ut, og hun har aldri hatt uhell om natten.

Synes vi var veldig flink å ta henne ut de første månedene, likevel ble det mange uhell inne. Hun kunne tisse ute, for så å gå rett inn og tisse på teppet. Etter et par mnd fjernet vi alle tepper, da ble det også ferre uhell :)

Tror ikke det alltid har med hvor flink man er til å ta ut valpen, føltes som vi var mer ute enn inne de første månedene, likevel tok det tid :P

Det siste der har du nok rett i, ikke alle gjør seg helt ferdig når de er ute og da kan det kreve litt andre taktikker i tillegg. Vet man at de kan gå inn å tisse etter man har vært ute så kan man feks holde øye med dem til de har roet seg/lagt seg/sovnet. Noen krever helt klart mer enn å bare komme seg ut tidsnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ofte og når jeg ser de vil noe (de begynner å tusle rundt på "utkikk" etter den perfekte plassen, blir urolige, snuser, piper kanskje, går mot døra osvosv. Hva nå enn som er deres "tegn") også tar jeg de ut og sier "tiss" når de gjør sitt. På den måten lærer de å gjøre det på kommando :ahappy:

Det samme gjør jeg også, i tillegg til selvsagt ut etter mat, lek og søvn. Om de piper eller blir urolige på natta, tar jeg dem også ut. Siste valpen, altså Eine, hadde vi i senga sammen med oss, så merket fort om han ville ut ved at han ble urolig. Etter ca to uker begynner man vel få en ca anelse om når de vil ut for at de vil på do eller bare for at det skal skje noe/at de kjeder seg. Inbiller meg forresten det var færre turer ut med ham enn det var med aussiene som sov i bur ved senga. Liker å tro at de blir roligere og tryggere av å ligge sammen med oss i senga enn på gulvet på plassen sin. Tror det gikk raskere å få ham til å sove ei hel natt enn det gjorde med aussiene.

Husker ikke hvor lang tid det tok før de har lært å si i fra om at de vil ut, men det var ikke mange ukene. Jeg er heller som en smed på dem i starten sånn at de ikke får sjansen til å gjøre i fra seg inne, men med en gang får vanen om at de skal ut når de skal på do. Det har vært fordelene med å bo smått, har bestandig oversikt over dem ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første valpen jeg hadde brukte laang tid på å bli husrein og hun tissa ofte inne.. Enda det var sommer da jeg hadde henne. En uting med henne var at hun nekta å tisse ute når det regna, haha. Så jeg måtte alltid være i hagen sammen med henne for å forsikre meg om at hun til slutt tissa før vi gikk inn...

Og så stor forskjell kan det være på kullsøsken. Søsteren hadde akkurat to tisseuhell. Det var det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ofte, 2-3 ganger i timen i starten, sjeldnere etterkvart. No er me ute omlag kvar 2. Eller 3. Time, ho er 6 mnd. Er hundre prosent stuerein i bur, men må ho på do kan ho like gjerne gjere det inne, men det har skjedd svært sjeldan sidan ho var rundt 3-4 mnd. Håper ho snart vert meir til å stole på, at ho kanskje kan finne på å seie ifrå eller noko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett ut etter soving, spising og heftig lek. Og hvis han pep (da måtte han drite) og vraltet, som det var noe rart i rumpa hans. Det tok 3 dager før han begynte å sette seg ved døra, men hvis vi ikke reagerte innen tre sek lot han det stå til inne likevel. Han er ca. husren nå, og vil gjerne ut hver 2.-3. time. Oftere hvis vi er et sted hvor det foregår mye.

Men tror det folk skriver om å ikke stresse med det har mye å si. Det tar den tida det tar, men det er jo kjekt om det skjer mest ute!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...