Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

@soelvd. Forær barnehagen en haug med rullegreier og si at de er hjertelig velkommen til å bruke dem så mye de vil på de barna som måtte trenge det, men at du dessverre ikke kan gjøre mer enn du allerede gjør. Du kan presisere at særlig de med katt, må rulles grundig og ikke minst de som har vært i nærheten av hest. Tilby deg i samme slengen å lage et skjema over hvem som har hvilke dyr og hvem som er rullet, skal rulles, ikke trengs å rulles. Husk avkrysning- og signering-kolonne for personalet, slik at de kan dokumentere at alle barna er fri for pelsdyruhumskheter hver eneste morgen. Sånn, jeg tenker de får hetta av din tjenestiver og dysser det hele ned, jeg :P

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Kom på etter ibux/paracet snakket at vi faktisk ikke har noe slikt til frøkna, egentlig har vi ikke særlig annet enn vanlig paracet og plaster i medisinskapet..

Så hva er lurt/viktig å ha i medisinskapet med tanke på de små egentlig? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@soelvd, det var veldig merkelig. Vi har aldri fått beskjed om det, og vi har tre hunder som røyter ekstremt mye i perioder, og ellers litt resten av året. Vi har aldri hørt noe om det.

@Krilo, tempmåler og febernedsettende (stikkpiller) er veldig lurt å ha i hus :) Egentlig trenger man vel ikke noe særlig annet til de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krilo, vi har en pakke paracet i stikkpilleform og et rektaltermometer, det er vel det eneste vi har av syke-ting til junior :icon_redface:
Paraceten har han aldri brukt da han *bank i bordet* aldri har hatt feber, og termometeret har vi brukt to ganger pga mistanke om feber.
Men det er de to tingene det er kjekt å ha, for jeg antar unger er som dyr, de blir syke på natta :P

Ang hår så sier jeg lykke til til barnehagen dersom han skal være fri for hundehår når den tiden kommer :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på etter ibux/paracet snakket at vi faktisk ikke har noe slikt til frøkna, egentlig har vi ikke særlig annet enn vanlig paracet og plaster i medisinskapet..

Så hva er lurt/viktig å ha i medisinskapet med tanke på de små egentlig? :blink:

Vi har kun brukt paracet (stikkpiller), øyeskyllesaltvann og saltvannsnesespray, og termometer, inntil sånn ca i sommer som vi også kjøpte en annen nesespray for barn (over 2 år) for når nesa er veldig tett og en hostesaft (sånn med jordbærsmak). Også har vi zinksalve og bepanten på badet. Etter diskusjonen her har jeg kommet på at det finnes jo febernedsettende som flytende også, og det tror jeg jeg skal se etter for de stikkpillene er lite populære (forståelig nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på etter ibux/paracet snakket at vi faktisk ikke har noe slikt til frøkna, egentlig har vi ikke særlig annet enn vanlig paracet og plaster i medisinskapet..

Så hva er lurt/viktig å ha i medisinskapet med tanke på de små egentlig? :blink:

Termometer og plaster. Ellers ville jeg ikke hatt noe som helst som ikke legen har forordret. Heller ikke febernedsettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termometer og plaster. Ellers ville jeg ikke hatt noe som helst som ikke legen har forordret. Heller ikke febernedsettende.

Hvorfor ville du ikke hatt febernedsettende liggende? Plaster til de bittesmå er vel et ganske mye mindre behov enn febernedsettende, det var det i hvert fall hos oss. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og tips :) tenker vi kjøper inn febernedsettende, men kommer til å høre med lege før vi evt gir om det skulle bli nødvendig.

Og i dag fikk vi brev om at vi har fått plass i førstevalg barnehagen fra april neste år, da er hun litt over året. Veldig deilig å ha det på plass alt nå :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har febernedsettende, flytende og stikkpiller, termometer, saltvann og nesenesedråper..

Kort oppsummert foreldresamtalen : aktiv,pratsom, blid og trøtt om formiddagen... Det er jo ikke rart hun er trøtt om formiddagen når hun ikke sover om kvelden. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og tips :) tenker vi kjøper inn febernedsettende, men kommer til å høre med lege før vi evt gir om det skulle bli nødvendig.

Og i dag fikk vi brev om at vi har fått plass i førstevalg barnehagen fra april neste år, da er hun litt over året. Veldig deilig å ha det på plass alt nå :D

Om babyen får feber (og er tydelig plaget av det), og man har riktig dose febernedsettende (doseres i kg) så gir jeg heller det for å se om det er feber som er hovedgrunnen til sutringen/ubehaget. Uten å kontakte lege først. E fikk høy feber da hun var rundt 4-5 mnd, og da fungerte febernedsettende greit. Tok likevel turen til legen, men vi var ikke redde for å gi en stikkpille for å redusere ubehaget. Så her kommer vi alltid til å ha febernedsettende som passer både E og babyen i hus til enhver tid.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag lurer jeg på om lillesøster har lagt seg med hodet ned. Eller, jeg tror hun gjorde det igår. Hun ligger iallefall helt annerledes i magen nå enn hun har gjort hittil, og det kjennes tyngre ned mot bekkenet. Rart å tenke på at hun ligger der og er egentlig helt klar, må bare bli litt større :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag lurer jeg på om lillesøster har lagt seg med hodet ned. Eller, jeg tror hun gjorde det igår. Hun ligger iallefall helt annerledes i magen nå enn hun har gjort hittil, og det kjennes tyngre ned mot bekkenet. Rart å tenke på at hun ligger der og er egentlig helt klar, må bare bli litt større :ahappy:

Helt enig!

Jeg har de siste dagene spesielt (men også sporadisk de siste to ukene) kjent et underlig trykk nedover. Føles som han ligger i samme posisjon som de nestsiste 3 kontrollene som var hodeleie, men siste kontroll klarte ikke legen å kjenne seg 100% sikker, så vi får se på torsdag om jeg har rett om legen klarer å kjenne det da, ellers bærer det nok på ultralyd.

Jeg fatter ikke at jeg har ca bare en måned igjen! Hvor lenge har du igjen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 år etter fødselen fikk gikk det opp for barnefar at han har en sønn med svært lite søvnbehov :lol: :lol:

De har vært på hyttetur med andre barn...Alle de andre sov visst 3 timer + + lengre enn A hver natt. Som vanlig :P

Jeg trodde liksom han visste at A sover mindre enn andre barn, men han har vel ikke hatt noe å sammenligne med og ikke tenkt noe over det.

Mannfolk er enkle sånn, kanskje like greit for dems del :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Jeg har de siste dagene spesielt (men også sporadisk de siste to ukene) kjent et underlig trykk nedover. Føles som han ligger i samme posisjon som de nestsiste 3 kontrollene som var hodeleie, men siste kontroll klarte ikke legen å kjenne seg 100% sikker, så vi får se på torsdag om jeg har rett om legen klarer å kjenne det da, ellers bærer det nok på ultralyd.

Jeg fatter ikke at jeg har ca bare en måned igjen! Hvor lenge har du igjen forresten?

De gjør ikke noe med det før uke 38 tror jeg :) Iallefall sier både min og min venninnes jordmor at hvis ungen fortsatt ligger i seteleie på kontroll i uke 38 vurderer man å sjekke med ultralyd og eventuelt prøve å snu. Men det er visstnok vanlig at de snur seg tidligere på førstegangsfødende.

7 uker igjen, sirkumsarum :)

Fin vogn @Krelise!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De gjør ikke noe med det før uke 38 tror jeg :) Iallefall sier både min og min venninnes jordmor at hvis ungen fortsatt ligger i seteleie på kontroll i uke 38 vurderer man å sjekke med ultralyd og eventuelt prøve å snu. Men det er visstnok vanlig at de snur seg tidligere på førstegangsfødende. 

 

7 uker igjen, sirkumsarum :) 

 

Fin vogn @Krelise!

Blir jo siste dag i uke 37 på torsdag da, så sikkert derfor. Legen min ordla seg slik at man sjekker for evt seteleie om man ikke vet sikkert i uke 37. Men litt variasjon er det nok hos de forskjellige :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bare flytende paracet og det var utrolig mye mindre virkningsfullt enn stikkpille fant vi ut da hun brant hånda si. Gav det hjemme før vi dro til legevakten, på legevakten fikk hun en stikkpille (det hadde gått et par timer i mellom) og da fikk hun endelig fred fra smerten, kjempestor forskjell! Paracet stikkpille er også helt smertefritt å gi her i huset ihvertfall.

Klarer dere å sende barna i barnehagen helt fri fra hundehår? I så fall vil jeg gjerne ha tips for barnehagen sier hun har for mye hundehår på seg når hun blir levert. Vi vasker og tromler klærne, da er de jo hundefri når de legges i kommoden. Så må hun jo ha på seg klær når hun står opp, de er rene. Så drar jeg over henne med en klesrulle før vi tar på uteklær. Hun har på seg klærne maks en halvtime fra hun står opp til hun reiser. Hva mer kan vi gjøre, egentlig? Vi kan jo slutte med ull, men det har jeg egentlig ikke lyst til...

Oi, glad vi aldri har fått høre noe om det. Tror det hadde føltes litt sårt.
Vi har ikke tørketrommel og har aldri dratt over henne med klesrulle.
Dessverre ingen tips da.

Har akkurat lest denne, http://www.dagbladet.no/2015/03/21/kultur/debatt/kronikk/meninger/barn/38316033/

og klarte å få dårlig samvittighet siden jeg har trent hund igår kveld, og skal nå men J er hos besteforeldre.
(Forøvrig blir det rød strek under barnefri i forumet her. :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer dere å sende barna i barnehagen helt fri fra hundehår? I så fall vil jeg gjerne ha tips for barnehagen sier hun har for mye hundehår på seg når hun blir levert. Vi vasker og tromler klærne, da er de jo hundefri når de legges i kommoden. Så må hun jo ha på seg klær når hun står opp, de er rene. Så drar jeg over henne med en klesrulle før vi tar på uteklær. Hun har på seg klærne maks en halvtime fra hun står opp til hun reiser. Hva mer kan vi gjøre, egentlig? Vi kan jo slutte med ull, men det har jeg egentlig ikke lyst til...

Jeg jobbet i en barnehage der det var et barn med ekstreeeemt mye dyrehår på klærne. Sånn at det virvlet rundt henne og havnet i maten og overalt. Jeg kan likevel ikke huske at vi gjorde noe nummer ut av det.

Men jeg synes det høres ut som dere gjør så godt dere kan og jeg ville ikke reagert på hundehår.

Da er det verre med de barna som kommer og lukter tobakk og inngrodd røyk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...