Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Men mye ørevoks kan føre til at M er nødt å ha dren som min søster osv.

Derfor følger jeg me det :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

H har alltid hatt mye ørevoks, mørk gul seig gugge. Ganske heslig. Han har aldri hatt ørebetennelse eller vært plaget, og vi har hørt med flere leger som alle sier det samme, nemlig at det er bare positivt fordi det kommer ut. Så det virker heller som det er motsatt?

Vi bare fjerner det som er synlig med en qtip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Tusen takk for tips og linker :D
Jeg tror hjernen min har smeltet etter å ha blitt mor, snakk om å ikke greie å tenke :icon_redface: Han hadde en nattpose fra Ikea (som aldri ble brukt for det var ikke behov da) men den er alt for liten, og derfor har jeg åpenbart automatisk gått ut fra at Ikea har en type poser, og de er for små... *host* :icon_redface:

Han har ullpysj, men det blir alikevel for kaldt å ligge i bare den, ha liker å ha et ganske kaldt rom når han sover. (rundt 12 grader er visst fint synes han)

Men da går vi for en billig sak fra Ikea og håper han slutter med det tullet etterhvert :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det har jeg aldri hørt om før?! Det må du forklare, for det har jeg aldri vært borti. Hva er det med ørevoksen som gjør at hun måtte ha dren?

Hun hadde trange øreganger, og det ble mye voks som gjorde at det tettet seg eller noe. Så de la inn dren, er litt usikker på nøyaktig HVA de gjorde og hva de drenerte vekk.. Men det ble nå en operasjon som endte med dren i øret..

Da jeg fortalte mamma at M hadde mye ørevoks i det ene øret, mente hun at jeg burde sjekke med lege fordi det var slik det startet med min søster.. Men mamma er jo innimellom litt overbekymret og derfor spurte jeg her..

H har alltid hatt mye ørevoks, mørk gul seig gugge. Ganske heslig. Han har aldri hatt ørebetennelse eller vært plaget, og vi har hørt med flere leger som alle sier det samme, nemlig at det er bare positivt fordi det kommer ut. Så det virker heller som det er motsatt?

Vi bare fjerner det som er synlig med en qtip.

Men mye ørevoks kan jo også bety at noe irriterer inne i øregangen.. Derfor jeg blir litt betenkt :P

Hvor hønemor er det å kjøpe sitt eget "titte-i-øret"-instrument å ha liggende? :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mye ørevoks kan jo også bety at noe irriterer inne i øregangen.. Derfor jeg blir litt betenkt :P

Her tenker jeg at mye ørevoks ikke er hovedsymptomet siden det ikke er ensbetyndende med øreproblemer, men heller andre ting barnet gir uttrykk for?

Du kan jo evt be legen om å titte innom ørene når du er der i andre sammenhenger. Det var det vi gjorde iallfall.

Jeg tenker at er det behov for dren, så er det behov for dren. Det er vel en forutsetning at barnet har plager forbundet med det, og da vil du merke at ørene er problematiske for henne. Å skylle ørene preventivt kan muligens introdusere flere problemer enn det løser (jeg gjetter her), så jeg hadde iallfall ikke rørt de med mindre barnet viste ubehag eller sett andre symptomer (nedsatt hørsel f.eks). :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg at mye ørevoks ikke er hovedsymptomet siden det ikke er ensbetyndende med øreproblemer, men heller andre ting barnet gir uttrykk for?

Du kan jo evt be legen om å titte innom ørene når du er der i andre sammenhenger. Det var det vi gjorde iallfall.

Jeg tenker at er det behov for dren, så er det behov for dren. Det er vel en forutsetning at barnet har plager forbundet med det, og da vil du merke at ørene er problematiske for henne. Å skylle ørene preventivt kan muligens introdusere flere problemer enn det løser (jeg gjetter her), så jeg hadde iallfall ikke rørt de med mindre barnet viste ubehag eller sett andre symptomer (nedsatt hørsel f.eks). :)

Nei, jeg har ikke tenkt å skylle sånn uten videre.. Men joda, vi avventer litt og ser..

Enn det alle "problemene" vi har kommet oss opp i, så er det ørevoksen jeg henger meg oppi :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huslege hadde gjort seg, jeg blir så usikker! :gaah: Hun blir så fryktelig dårlig av feberen, bare henger på meg og gråter for absolutt alt... Men får henne litt opp i form med kombinasjon av ibux og paracet, og hun var nesten feberfri et øyeblikk. Hvordan blir hun raskest frisk? Gi henne paracet og ibux overlappende hele døgnet (selvsagt innenfor anbefalt dose) og dermed risikere at hun tar seg ut mer enn hun bør, eller la henne ha opp i 39 i feber og være dårlig og bare gi dobbelt når hun er veldig dårlig? Hva er best for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke tenkt å skylle sånn uten videre.. Men joda, vi avventer litt og ser..

Enn det alle "problemene" vi har kommet oss opp i, så er det ørevoksen jeg henger meg oppi :lol: :lol:

Nå begynte jeg på et innlegg om at man ikke skal rense friske ører bare pga ørevoks osv. og så innser jeg at det er et barn det er snakk om og ikke en hund. Var visst i barnetråden ja. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huslege hadde gjort seg, jeg blir så usikker! :gaah: Hun blir så fryktelig dårlig av feberen, bare henger på meg og gråter for absolutt alt... Men får henne litt opp i form med kombinasjon av ibux og paracet, og hun var nesten feberfri et øyeblikk. Hvordan blir hun raskest frisk? Gi henne paracet og ibux overlappende hele døgnet (selvsagt innenfor anbefalt dose) og dermed risikere at hun tar seg ut mer enn hun bør, eller la henne ha opp i 39 i feber og være dårlig og bare gi dobbelt når hun er veldig dårlig? Hva er best for henne?

Jeg gir aldri E febernedsettende "bare" pga feber. Jeg gir henne det når hun er plaget av det. Det er ikke bra å gi for mye, men man skal heller ikke være "gjerrige" dersom det virkelig er et behov. Gi det dersom hun virker plaget, men ikke hvis hun bare har feber.

@Krutsi, om du mener dere bør dra til legen fordi du er bekymret for at hun kan ha behov for døren senere, så gjør du det. Jeg hadde ikke tatt mitt barn til legen pga noe sånt, fordi det er jo bare bra at det kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri E febernedsettende "bare" pga feber. Jeg gir henne det når hun er plaget av det. Det er ikke bra å gi for mye, men man skal heller ikke være "gjerrige" dersom det virkelig er et behov. Gi det dersom hun virker plaget, men ikke hvis hun bare har feber.

@Krutsi, om du mener dere bør dra til legen fordi du er bekymret for at hun kan ha behov for døren senere, så gjør du det. Jeg hadde ikke tatt mitt barn til legen pga noe sånt, fordi det er jo bare bra at det kommer ut.

Hun plages med en gang den kommer over 38,3 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri E febernedsettende "bare" pga feber. Jeg gir henne det når hun er plaget av det. Det er ikke bra å gi for mye, men man skal heller ikke være "gjerrige" dersom det virkelig er et behov. Gi det dersom hun virker plaget, men ikke hvis hun bare har feber.

@Krutsi, om du mener dere bør dra til legen fordi du er bekymret for at hun kan ha behov for døren senere, så gjør du det. Jeg hadde ikke tatt mitt barn til legen pga noe sånt, fordi det er jo bare bra at det kommer ut.

Jeg mener ingenting for jeg er usikker :lol: Men da avventer jeg litt og ser det an.. Er da alltids en lege som kan se på det hvis jeg plutselig skulle endre mening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun plages med en gang den kommer over 38,3 :(

Men hvor plaget blir hun? E blir gjerne slapp og irritabel/sutrete med høy feber, men så lenge det går fint med trøst/kos/avslapping så gir jeg ikke paracet. Hvis hun derimot har vanskeligheter med å sove/slappe av/avlede, så gir jeg. God bedring :)

@Krutsi, da tror jeg ikke at jeg hadde bekymret meg så veldig altså :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor plaget blir hun? E blir gjerne slapp og irritabel/sutrete med høy feber, men så lenge det går fint med trøst/kos/avslapping så gir jeg ikke paracet. Hvis hun derimot har vanskeligheter med å sove/slappe av/avlede, så gir jeg. God bedring :)

@Krutsi, da tror jeg ikke at jeg hadde bekymret meg så veldig altså :)

Gråter for alt, vil ikke ha noe, verden faller i tusen knas om jeg så mye som tenker tanken på å sette henne ned, får ikke sove sitter bare på fanget og sutregråter. Virker som hun føler seg skikkelig blæh rett og slett. Pappaen er lik da, får vondt i hele seg om han er over 38.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæreste godjenta vår ble to år idag! :heart:
Mud nevnte på ettårsdagen at dette kom til å bli et bra år, og det ble det virkelig. :wub:
Kan ikke tro hvor heldige vi er! Hun er så nydelig, snill, glad, sta og tøysete. Det er fantastisk å få delta i leken hennes og oppleve verden sammen med henne.

Her koser hun og Skessa seg like mye med ballongene. :ahappy:

10998085_10153052420071399_4376932613202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 2-åringen @Marie :flowers:

Huslege hadde gjort seg, jeg blir så usikker! :gaah: Hun blir så fryktelig dårlig av feberen, bare henger på meg og gråter for absolutt alt... Men får henne litt opp i form med kombinasjon av ibux og paracet, og hun var nesten feberfri et øyeblikk. Hvordan blir hun raskest frisk? Gi henne paracet og ibux overlappende hele døgnet (selvsagt innenfor anbefalt dose) og dermed risikere at hun tar seg ut mer enn hun bør, eller la henne ha opp i 39 i feber og være dårlig og bare gi dobbelt når hun er veldig dårlig? Hva er best for henne?

Jeg henger ikke helt med, hvorfor skulle du ikke gi henne medisin? For at hun blir så bra av det at hun bruker energi? Huslegen vår (ja faktisk :P nærmeste naboen vår i den andre halvparten er fastlege. Vår og vår, men han har da kikket på H et par ganger og Uva en gang faktisk, hehe) har en aldri så liten kjepphest på dette. Han ville sagt kjør på med medisin som funker. Anbefalt dose på ibux og paracet til små barn er veeeeeldig forsikte anvisninger, ifølge ham kan man gi dem mye mer enn anbefalt dose hvis det trengs uten problem - men selvfølgelig kun hvis en lege sier det. Altså er det ikke noe risiko overhodet med å gi ungene innenfor anbefalt dose, og som han sier, det er ingen som blir fortere frisk av å ha vondt. Og særlig disse små som ikke skjønner helt hva som foregår, mener han burde slippe ubehaget hvis de kan. Så jeg stemmer for å gi henne, og bare passe på at hun ikke blir kald eller gjør noe annet som kan forverre forkjølelsen. God bedring!

JEg er bare oppe og vaker. Hadde mitt tredje migreneanfall på fire uker idag, forrige gang var bare nå på lørdag. Jeg får bare aura-anfall, ikke noe smerter å snakke om, men jeg blir helt utkjørt av det. Mamma og samboeren mener jeg bør dra til legen, men han får jo ikke gjort noe med det såvidt jeg kan forstå. Men jeg blir drita lei av det :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 2-åringen @Marie :flowers:

Jeg henger ikke helt med, hvorfor skulle du ikke gi henne medisin? For at hun blir så bra av det at hun bruker energi? Huslegen vår (ja faktisk :P nærmeste naboen vår i den andre halvparten er fastlege. Vår og vår, men han har da kikket på H et par ganger og Uva en gang faktisk, hehe) har en aldri så liten kjepphest på dette. Han ville sagt kjør på med medisin som funker. Anbefalt dose på ibux og paracet til små barn er veeeeeldig forsikte anvisninger, ifølge ham kan man gi dem mye mer enn anbefalt dose hvis det trengs uten problem - men selvfølgelig kun hvis en lege sier det. Altså er det ikke noe risiko overhodet med å gi ungene innenfor anbefalt dose, og som han sier, det er ingen som blir fortere frisk av å ha vondt. Og særlig disse små som ikke skjønner helt hva som foregår, mener han burde slippe ubehaget hvis de kan. Så jeg stemmer for å gi henne, og bare passe på at hun ikke blir kald eller gjør noe annet som kan forverre forkjølelsen. God bedring!

JEg er bare oppe og vaker. Hadde mitt tredje migreneanfall på fire uker idag, forrige gang var bare nå på lørdag. Jeg får bare aura-anfall, ikke noe smerter å snakke om, men jeg blir helt utkjørt av det. Mamma og samboeren mener jeg bør dra til legen, men han får jo ikke gjort noe med det såvidt jeg kan forstå. Men jeg blir drita lei av det :hmm:

Jeg hadde aldri, aldri gitt barnet mitt mer medisin enn det som er anbefalt. Det er en grunn til at det ikke anbefales å gi mer...

@raksha, gi henne medisin dersom hun er plaget.

Gratulerer med dagen til Johanne! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 2-åringen @Marie :flowers:

Jeg henger ikke helt med, hvorfor skulle du ikke gi henne medisin? For at hun blir så bra av det at hun bruker energi? Huslegen vår (ja faktisk :P nærmeste naboen vår i den andre halvparten er fastlege. Vår og vår, men han har da kikket på H et par ganger og Uva en gang faktisk, hehe) har en aldri så liten kjepphest på dette. Han ville sagt kjør på med medisin som funker. Anbefalt dose på ibux og paracet til små barn er veeeeeldig forsikte anvisninger, ifølge ham kan man gi dem mye mer enn anbefalt dose hvis det trengs uten problem - men selvfølgelig kun hvis en lege sier det. Altså er det ikke noe risiko overhodet med å gi ungene innenfor anbefalt dose, og som han sier, det er ingen som blir fortere frisk av å ha vondt. Og særlig disse små som ikke skjønner helt hva som foregår, mener han burde slippe ubehaget hvis de kan. Så jeg stemmer for å gi henne, og bare passe på at hun ikke blir kald eller gjør noe annet som kan forverre forkjølelsen. God bedring!

JEg er bare oppe og vaker. Hadde mitt tredje migreneanfall på fire uker idag, forrige gang var bare nå på lørdag. Jeg får bare aura-anfall, ikke noe smerter å snakke om, men jeg blir helt utkjørt av det. Mamma og samboeren mener jeg bør dra til legen, men han får jo ikke gjort noe med det såvidt jeg kan forstå. Men jeg blir drita lei av det :hmm:

Takk! :flowers:

Og til det du skriver til Rak. Det er jo feberen som dreper bakterier og virus. Altså tenker jeg at det kan ha en fordel å ikke gi febernedsettende så lenge almentilstanden er god nok og det ikke er fare for at feberen kan bli farlig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri, aldri gitt barnet mitt mer medisin enn det som er anbefalt. Det er en grunn til at det ikke anbefales å gi mer...

@raksha, gi henne medisin dersom hun er plaget.

Gratulerer med dagen til Johanne! :D

Ikke jeg heller - uten en leges velsignelse, og det har jeg da heller ikke sagt at Raksha skal gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barn spesielt skal man ikke gå utover den dose som anbefales av felleskatalog, spesielt for paracetamol som er veldig giftig i for høye doser.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dumt av meg å nevne det, for jeg mener virkelig ikke at man skal dikte opp dosering selv, men jeg skjønner at det er det dere leser ut av svaret mitt. Men ville du anbefalt Raksha å ikke gi ungen noe febernedsettende overhodet slik hun beskriver at situasjonen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende ører. Ørevoks dannes jo i ytre øregang og er skitt og lort som skal ut. Væsken som kommer fra mellomøret under ørebetennelse, kan bli liggende der inne og trykke bak trommehinnen og dermed vil det gå hull på den. For å unngå arrdannelser og hørselstap, settes det inn dren på enkelte barn som er plaget med gjentatte og langvarige ørebetennelser. Det har ingenting med ørevoks å gjøre, men er også væske som renner ut av øret. Jeg har hatt såkalt ørebarn med dren. Hun hadde/har også nedsatt hørsel. Sånn titteting til ørene syns jeg legene skal få ha i fred. Vi skal ikke verken pille i eller skylle ørene på barna våre. De skal rense seg selv. @ får korrigere meg om jeg kommer med faktafeil. Det er tjue år siden Ane var liten :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
    • Første feil var av oppdretter å selge valpen til deg når du har sagt at du vil ha en hund til utstilling. En annen feil var av deg å faktisk ta med deg valpen når du fikk en valp med underbitt og veterinærattest med dette påpekt. Jeg forstår at det er vanskelig når man står der, har betalt på forhånd og reist langt. Men det gjør såklart problemet vanskeligere nå. Når det er sagt må hunder med feil og mangler også ha hjem, og det er mange som ikke synes det er viktig. Vi ville gjerne ha en ridgeback uten ridge for eksempel (men endte av ulike grunner ikke opp med det). Men såklart ikke til folk som skal stille ut for eksempel. Og noen oppdrettere er uærlige og utnytter uerfarne kjøpere, men det er nok ikke vanlig som sådan. Det som er viktig, og som alle som spør her på forumet om råd blir anbefalt, er å gjøre gode undersøkelser på forhånd om helse både hos rasen de skal ha, linjene de skal ha fra, og oppdretter. I forhold til kjøpsloven er valpen en ting, en vare, og følger de reglene som gjelder kjøpt og salg mellom privatpersoner. Om du har fått en vare med feil så har du rett til å levere den tilbake eller få en prisreduksjon. Ellers er det dessverre ikke så mye å gjøre. Du kan jo fortsatt stille ut hunden, men du kan kanskje ikke forvente å få championat eller førstepremier.  
    • Er det flere her som også har blitt lurt av dette til dere som kjøpte valp som var ca. 4 måneder? Hadde skjønt det mere om valpen var 2 måneder men valpen fikk også kommentert underbitt da fra vetrinæren. Bare spør fordi er redd det er vanlig praksis å gjøre sånn.
    • Tennene til valpen står hulter til bulter så lurer på hvordan dette skal gå fremover. Men hun er skikkelig underbitt. Er bare så lei meg for at oppdretteren lurte meg helt siden får ikke stilt hun ut.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...