Gå til innhold
Hundesonen.no

Linus og Brukbares Charlie


ElisabethHH
 Share

Recommended Posts

Linus er en BC født 11.05.14. Han vokste opp hos naboen, og da valpene ble leveringsklare klarte jeg ikke å motstå han lenger. :P Han er en helt super hund, utømmelig energi og fokus ute og under trening - en svær kosebamse inne.



Linus som valp.



Linus for et par uker siden.


Men, jeg hadde jo hatt lyst på en tervueren i mange år... Tenkte mye frem og tilbake, skulle jeg vente til Linus var godt voksen? Skulle jeg gå for en litt mindre hund, størrelsesmessig - en som ikke krever like mye? Nei... Jeg ville ha en slik, og jeg ville ha den nå. Jeg hadde jo god tid til valp nå, og de ville nok få mye glede av hverandre, tenkte jeg. Kom i kontakt med kennel Brukbare, og vips - plutselig deleide jeg en valp med dem. :D Har ikke angret et sekund etter det, går foreløpig langt bedre enn jeg turte å håpe på!

Brukbares Charlie heter minstemann, født 29.09.14, men å si Charlie føltes så unaturlig, liker ikke engelske navn. Så her i huset heter han Bilbo (med norsk uttale, ja :P). Han er en herlig liten fyr - mammadalt til tusen, avslappet og ukomplisert.






Bilbo for et par uker siden.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Linus er en BC født 11.05.14. Han vokste opp hos naboen, og da valpene ble leveringsklare klarte jeg ikke å motstå han lenger. Han er en helt super hund, utømmelig energi og fokus ute og under tren

I dag fikk jeg høre at Bilbo minner om en tasmansk djevel. Hvorfor aner jeg ikke...

Jepp, heldigvis ble det slik. Så fin Nyx har blitt også! Tusen takk. Nå blir det litt bildespam, er noen uker siden bildene ble tatt da. Håper det kommer snø snart, har så lyst på fine vint

Posted Images

Tusen takk, alle sammen! Nydelige, ja - skal ikke klage på det. :wub:

Synes det går veldig fint altså. Det mest utfordrende er å klare å holde roen inne - det er jo ikke totalt kaos hele tiden, men den ene drar med seg den andre i blant. :P Jeg visste jo ikke hvordan Bilbo ville være, og har nok hatt flaks på en del greier der... Husren, stabil innkalling, gå pent i bånd og andre ting som det fint å kunne har han omtrent lært seg selv. Det hadde vært noe annet med en Linus nr. 2, som måtte lære selvkontroll i stor grad - ingenting kom naturlig der, nei! Han var en svært selvstendig, tøff valp som ikke ville slappe av et sekund, ville gjete endene, minigrisene, hestene (på gården her) og biler. Nå er han innmari grei heldigvis, selv om jeg merker at hørselen har begynt å svikte litt i blant. :D


Ellers, så merker jeg at det er noe i det der at ting blir en vane... Husker første valpen min, det var jo utrolig overveldende. Nå går langt mer på autopilot, heldigvis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som endte opp med Charlie! :D så kult! Er jo kullbror til min Nyx :)

Kjempesøte var de begge to :wub:

Jepp, heldigvis ble det slik. :ahappy: Så fin Nyx har blitt også!

Tusen takk. :D

Nå blir det litt bildespam, er noen uker siden bildene ble tatt da. Håper det kommer snø snart, har så lyst på fine vinterbilder!

Bilbo og ''tante'' Jackie.

Alle hundene på gården - Linus, Bilbo, Jackie og Linus sin mamma - Frøya.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy. :ahappy: Pappan til Bilbo bor i nabolaget, og han er en skikkelig flott fyr altså.

Hehe, alle kjenner alle. :P Koselig da, håper Bilbo blir det samme!

Bilbo må være en av de søteste tervuren valpene jeg har sett :wub: For et uskyldig uttrykk!

Tusen takk - det er jeg veldig enig i altså. :D

I helgen var jeg, Bilbo og Linus hos den lokale veterinæren på ''aktivitetsdag''. Er en stund siden vi har vært på noe som ligner fellestrening sist, så da fikk jeg sett hva som var bra... Og hva som ikke var fullt så bra. :P Vi gikk blant annet en løype med diverse utfordringer (gjøre triks på pall, hoppe små hindere, slalåm, etc) og begge hundene var egentlig flinke. Bilbo oppførte seg veldig pent, men han er jo en litt skeptisk fyr og synes enkelte av greiene - som å gå over en stige f.eks. - var bittelitt ekkelt. Linus oppførte seg ikke fullt på pent, han har nemlig blitt en tenåring med litt fluer i hodet - men til gjengjeld kaster han seg inn i alle oppgaver uten å nøle. Fine og flinke hunder begge to, men veldig forskjellige merker jeg. :)

Det skjedde noe som var litt flaut da... Linus kan være litt voldsom når han møter nye hunder, skal leke og er litt for energisk for noen. Likevel, det pleier å gå helt fint. Men, da det kom en pyreneer til gården, da ble han rett og slett skikkelig border collie. Sirklet og sirklet, nappet osv. Var ikke sånn med noen andre heldigvis, kanskje han syntes det lignet en svær sau? :icon_confused: Jeg vet ikke.

I dag har jeg tatt bilder av hundene igjen, men filmkameraet er ikke det enkleste å ta bilder med... Ønsker meg speilrefleks nå, tenk så fine bilder jeg kunne fått da. :D Nå må de sitte stille i flere sekunder for at det ikke skal bli uklart, og bilder i fart kan man nesten bare gi opp.

Er veldig fornøyd med at jeg faktisk fikk noen fine bilder av Linus da! Han sitter nemlig ikke stille. Eller, sjeldent stille nok for kameraet. Skulle lært litt av Bilbo, som gjerne stirrer ut i luften og poserer i et par minutter slik at jeg kan ta fine bilder. :ahappy:

PS, jeg synes nesten alle bilder av dyra der man faktisk ser noe som helst er ganske fine, derfor blir det ganske mange. :whistle:

En fra stallen har tatt med basketball til hundene. Den er fantastisk, hilsen Linus. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, alle bildene ble borte. :teehe: Skulle ''administrere mine vedlegg'' slik at jeg kunne legge ut flere bilder (kvota var nesten full..), men da ble de visst borte her også. Det var litt dumt. Da kan man jo ikke legge ut særlig mange bilder før man må slette de man har fra før av, eller gjør jeg noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja ja, får starte på nytt med bilder da. :P


Nå er vi snart ferdig med juleselskap og slike ting, kun èn bursdag igjen. Det er like spennende hver gang med sånne små - Linus blir jo helt i ekstase av folk (som ikke alltid liker hunder) og Bilbo er ikke alltid husren borte.

Så jeg er veldig stolt. Kjæresten tok med Linus på hytta i på julaften, og han var visst den roligste og mest veloppdragne (what? :huh:) av hundene der. Bilbo ble med til min bestefar, som bor i en leilighet dekket av tepper, i enden av en lang gang, i tredje etasje... Selv med overnatting tisset han ikke inne en eneste gang, attpåtil klarte han å sjarmere ikke-akkurat-hundeelskerne i familien. Han bare sov, kosa og var søt. :ahappy:

Må bare finne laderen til filmkameraet så jeg får tatt noen bilder før snøen er borte igjen... Men jeg har ett fint bilde da, av Linus på hytta!

post-13802-0-68141500-1419764108_thumb.j

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke valper du har! De overrasker som regel når man minst venter det :D

Takk, er veldig fornøyd selv. :ahappy: Alt bra med Nyx?

Er faktisk veldig overrasket over hvor greit det er å ha hunder for tiden. Greie å ha inne, greie ute, greie å ha med rundt og på besøk... Kan det være sånn å ha hund altså - valper attpåtil ? :huh: Merker godt at mine to første hunder egentlig ikke passet meg så godt i forhold (selv om de var fine på sin egen, sære måte altså :P), og hadde en langt mindre konsekvent oppdragelse.

Også må jeg skryte litt til av minstemann da. I løpet av de siste ukene har masse bedret seg; han var rimelig skeptisk til folk, hunder og nye situasjoner første måneden/halvannen, det merker man faktisk ikke lenger. Har vært supernøye på at alt som var litt skummelt og møter med to- og firbente skulle være positive opplevelser, og det har faktisk funket. :D Hjemme alene var også fryktelig ekkelt, men nå er vi oppe i fire timer med null problemer (som er verdens største lettelse, hilsen hun som har hatt hund med seperasjonsangst og var livredd for ny hund bare av den grunn - gjett om jeg ble stressa da han begynte å grine etter to minutter alene i flere uker). Og ikke minst, han og Linus har enda større glede av hverandre enn før - han har både vokst og blitt litt tøffere, så nå kan de leke ordentlig. :ahappy:

Jo, og 1. og 2. juledag fant jeg ut at hundene kommer på innkalling selv med folk, hunder og lekende barn rundt omkring - eller gikk bare rett forbi. Kan telle antall ganger vi har møtt andre turgåere her vi bor på en hånd, så hadde ikke peiling på hvordan de ville reagere på så mange distraksjoner. Det er jo veldig deilig da, å vite at ingen blir overfalt av hilsende hunder om vi skulle møtt på noen før jeg rekker å få tak i dem. :P

Kunne egentlig skrytt masse av Linus også, men han er jo bare grei han. :wub: Ikke noe nytt der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med lille Bilbo? :D

Veldig bra! :ahappy: Vi har ikke gjort så mye siden sist jeg skrev her, bare surret rundt på tur, kost masse og lekt litt. Men nå, nå har jeg sånn halvveis meldt meg på lydighetskurs og sporkurs som blir arrangert en eller annen gang på våren. Gleder meg til å få litt treningsinspirasjon også, selv om det er koselig nok å surre rundt. :D

Hvordan går det med Nyx?

I dag møtte vi @Arcticaa som tok kjempefine bilder av hundene!

post-13802-0-95361000-1420398029_thumb.j

post-13802-0-57267100-1420398048_thumb.j

Haha, det ansiktsuttrykket da. :P

Planen er å bestille lerret med bilder av hundene på. Men det er så vanskelig å velge! Lurer på å ta det bildet av Linus der han står, og det nærbildet av Bilbo (rett etter det med pinnen). Eller det med pinnen. Eller nærbilde av Linus.

:icon_confused:

I tillegg skal jeg ha et bilde av Vims, min forrige hund. Men selvsagt har jeg bare fine bilder av han når det var sommer, med knallgrønt gress, så det vil jo kræsje litt.. Hvorfor må alt være så vanskelig? :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, de er så like! Ser jo at din pelsdott er en del større enn min, men de er veldig like i uttrykket. Elsker den rare flekken i ansiktet på Bilbo. :wub: Nyx har akkurat samme!

Virker jo som om de koser seg skikkelig sammen. Er nok deilig at de kan aktivisere seg litt sammen når dere er ute. Merker det godt på mine i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søte de er! :wub:

Heldige som har hverandre å leke med, her er det liksom litt forskjell i lekelyst!

Takk! :ahappy: Ja, en av fordelene med ganske jevnaldrende! Linus hadde jo bare èn lekekompis tidligere... Moren hans. :P Men hun har begynt å gå litt lei av han den siste måneden, så han er nok glad for at Bilbo flytta hit.

Haha, de er så like! Ser jo at din pelsdott er en del større enn min, men de er veldig like i uttrykket. Elsker den rare flekken i ansiktet på Bilbo. :wub: Nyx har akkurat samme!

Virker jo som om de koser seg skikkelig sammen. Er nok deilig at de kan aktivisere seg litt sammen når dere er ute. Merker det godt på mine i hvert fall :)

Så bilder av henne nå, de er så søte altså. :wub: Alle valper er jo søte, men det er noe spesielt med tervebamser synes jeg. Haha, i starten trodde jeg at han hadde mistet pels i ansiktet, men så jo etterhvert at han bare begynner å bli lys. Mer og mer.

Synes også det virker som om han blir svær! Uten at jeg har noen terver på samme alder å sammenligne med da... Men han er jo snart like stor som Linus, og dobbelt så stor som en labbe på samme alder som vi møtte for litt sida. Merker at jeg må begynne å ta båndtreninga litt mer seriøst også, sterk har han blitt gitt. :lol:

Helt supert med to som kan slite hverandre ut litt, spesielt på kvelden. Er skikkelig mørkredd og her finnes ingen lyktestolper, så hundene får aktivisere seg selv - jeg tør ikke å gå rundt noe særlig. :whistle: Ikke så rart da, er bare en uke siden endene på gården ble tatt av rev/ulv/et eller annet superskummelt dyr...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg trodde akkurat det samme! :lol: Tror de kommer til å få et lyst parti i pannen, slik som sin mor. Hun er jo utrolig vakker (utenom akkurat nå, stakkars. Har jo ikke pels igjen :P ).

Dina er jo ganske liten, og jeg har ikke møtt faren ordentlig, men bestefar Max er jo DIGER, så det kan jo hende han har fått litt av størrelsen derifra. Synes han så veldig stor ut på bildet der han blir holdt, så jeg tror nok du har rett i at han blir stor. Nyx blir nok mer lik sin mor. Hun er ca 50 i mankehøyde nå.

Båndtrening er lurt! Har gjort altfor lite av det selv, men jeg skjønner jo at det er viktigere når man har en svææær valp :P

Er jo alltids greit det da, spesielt nå når det er så mørkt :) Og hvis dere i tillegg har noen dyr som lusker rundt så er det jo greit å holde seg på en litt oversiktlig plass. De får jo sånn sett mer aktivisering av å leke sammen enn å gå tur hver for seg/i bånd.

RED: Og må ikke glemme fine Linusen da :wub: Det er virkelig noe med disse røde hundene. Hvis jeg skulle hatt BC så kunne jeg gjerne hatt en Linus :ahappy:

Og så må du si i fra om du skal innover mot Oslo en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så fin han er! Tervvalper ser ufattelig teite og søte ut på samme tid :lol:

Så bilder av henne nå, de er så søte altså. :wub: Alle valper er jo søte, men det er noe spesielt med tervebamser synes jeg. Haha, i starten trodde jeg at han hadde mistet pels i ansiktet, men så jo etterhvert at han bare begynner å bli lys. Mer og mer.

Det er vel ikke helt usannsynlig at de blir ganske lyse i ansiktet. Begge foreldrene er jo det. Spesielt faren har lite maske :) Og terver bruker å få mindre maske når de blir eldre. Masken krymper og de blir lysere i ansiktet, mens kroppen ofte blir litt mørkere når de blir voksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg trodde akkurat det samme! :lol: Tror de kommer til å få et lyst parti i pannen, slik som sin mor. Hun er jo utrolig vakker (utenom akkurat nå, stakkars. Har jo ikke pels igjen :P ).

Dina er jo ganske liten, og jeg har ikke møtt faren ordentlig, men bestefar Max er jo DIGER, så det kan jo hende han har fått litt av størrelsen derifra. Synes han så veldig stor ut på bildet der han blir holdt, så jeg tror nok du har rett i at han blir stor. Nyx blir nok mer lik sin mor. Hun er ca 50 i mankehøyde nå.

Båndtrening er lurt! Har gjort altfor lite av det selv, men jeg skjønner jo at det er viktigere når man har en svææær valp :P

Er jo alltids greit det da, spesielt nå når det er så mørkt :) Og hvis dere i tillegg har noen dyr som lusker rundt så er det jo greit å holde seg på en litt oversiktlig plass. De får jo sånn sett mer aktivisering av å leke sammen enn å gå tur hver for seg/i bånd.

RED: Og må ikke glemme fine Linusen da :wub: Det er virkelig noe med disse røde hundene. Hvis jeg skulle hatt BC så kunne jeg gjerne hatt en Linus :ahappy:

Og så må du si i fra om du skal innover mot Oslo en dag!

Jeg møtte faktisk ikke Max før vi var der for vaksinen. Ble først veldig overrasket over størrelsen, så litt skremt da jeg fant ut det var bestefar. :lol: Håper han ikke arvet akkurat dèt - liker store hunder altså, men et sted går grensa! Skal prøve å finne måleband og få målt hundene snart, helt glemt å gjøre det hittil.

Gjett hvor vanskelig det er å ta seg sammen når man strengt tatt ikke ha på bånd andre steder enn på tur inn og ut fra besøk og sånt. Skal vi gå to meter ut i skogen og gå på tur der, eller gå langs E18 for å komme til et boligfelt så hundene får båndtrening i dag tro?

Blir stort sett førstnevnte. :whistle:

Ja, det skal jeg gjøre! Hvor i Oslo holder du til egentlig? Foreldrene mine holder til heeelt på østkanten og heeelt på vestkanten, så er sjeldent i de mer sentrale delene av Oslo. Men, kan egentlig møtes hvor som helst så lenge samboer er i et medgjørelig humør, er bare ikke alltid han gidder å kjøre meg steder for å stå og se på at hunder leker. :lol:

Er helt enig i at Linus er pen. :wub: Har aldri vært så stor fan av utseendet til BC-er, men med fargen og øynene er han jo litt spesiell synes jeg.

Så fin han er! Tervvalper ser ufattelig teite og søte ut på samme tid :lol:

Det er vel ikke helt usannsynlig at de blir ganske lyse i ansiktet. Begge foreldrene er jo det. Spesielt faren har lite maske :) Og terver bruker å få mindre maske når de blir eldre. Masken krymper og de blir lysere i ansiktet, mens kroppen ofte blir litt mørkere når de blir voksene.

Takk! :ahappy: Haha, litt teite ja. Spesielt når de er enda yngre, Linus så jo faktisk ut som en valp - Bilbo så ut som en vandrende ulldott.

Nei, er nok ikke det. Og jeg som er så glad i ordentlig mørke terver da. Men tror og håper han blir veldig fin uansett - spør meg om et par år, så har jeg sikkert aaalltid likt lyse terver. :D

Fikk en skikkelig gladnyhet i stad da! Da Vimsen min døde bestilte jeg et maleri av min favorittkunstner. Hun sa faktisk ja til å ta en pause fra reinsdyrmaleriene sine (nesten det eneste hun lager :lol:) og male han for meg. Etter mye om og men er det endelig ferdig! Kjempefornøyd, synes maleri er så mye finere enn bilder - skulle ønske jeg hadde råd til å gjøre det samme med L og B. Men det får vente...

Uansett - her er det. :D Hun tok flere bilder av det, og det er bare på dette det ble gulskjær (men de andre var mer uklare). Gleder meg til å hente det, skal få hedersplassen over tven!

Fikk bedre bilde i dag;

Åh, savner han så fælt... Lillegutten min. :wub:

Endret av ElisabethHH
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ååå så fint maleri! Ligner på samme stilen som ei jeg har på vennelista mi :ahappy:

Og guuuud hvor nydelige tervvalper er altså :wub: Man blir jo litt gæærn her man sitter og ser :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...