Gå til innhold
Hundesonen.no

"Det som kommer fram er ikke representativt" - enda en bonde i fornektelsen.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter også med å få tak i argumenter FOR å beholde pelsdyrnæringa.

Det er stort sett argumentet om arbeidsplasser som brukes for å bevare næringa. Det er i dag omlag 330 bønder som driver med pelsoppdrett, og de med deres familier vil selvfølgelig få en endring i livssituasjonen dersom næringa blir lagt med. De kommer dog til å få brukbare erstatningsbeløp for tapt inntekt, noe som igjen gjør det mulig å bruke tid på omstilling (enten til annen primærnæring eller et helt annet yrke). Selvfølgelig vil det være opprørende for disse familiene å få forbud i å drive med det de har holdt på med i mange år - men det er jo ikke første gangen at noe slikt skjer. Hele industribedrifter har blitt lagt ned og dermed tatt bort livsgrunnlaget for hele bygder. Det er mange eksempler på at bedrifter og næringer legges ned, og det er en naturlig følge av at samfunnet endres. Man får nye teknikker, behov, ønsker og prioriteringer. Det fører til omstilling i arbeidslivet. Er ikke tiden moden for at også pelsdyrnæringen må omstilles? Enten ved at kravene blir fryktelig mye strengere (slik at dyrene kan ha det noenlunde ålreit - man må ikke ha væskende sår og manglende ører for å ha et kjipt liv som mink i et lite nettingbur), eller ved å legge ned hele næringa. For bøndene selv vil vel faktisk det siste alternativet være det beste med tanke på økonomi og erstatningskrav.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 181
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er det veldig enkelt. Det er meg både likegyldig og irrelevant om de grove overtrampene vi ser er representative eller ikke. Konseptet i seg selv med å la mink og rev leve i små nettingbur hel

Jeg er lei av disse avsløringene. Litt fordi det ikke er noe som overrasker lenger, men mest fordi jeg synes det er på tide å ta "den store debatten." Man er ikke avhengig av aktivister for ta avgjøre

Jeg fatter ikke at noen kan sitte og forsvare noe slikt som dette...

Man sliter vel med å få tak i gode argumenter fordi det rett og slett ikke er noen... når man begynner å trekke tradisjon inn i det hele, så tyder det på at argumemtasjonsrekka er liten.

Det er rett og slett grusomt å bruke tradisjon som en argumentasjon for å beholde en næring eller skikk som går på bekostning av andre levende individer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slike omstillinger må alle andre forholde seg til? I yrker der ikke staten pumper inn penger. Og vi mangler vel strengt tatt ikke arbeidsplasser i Norge?

Gjett om. I alle bransjer i dag er det modernisering og globalisering som står for rett. Pelsdyrbonder er IKKE i særklasse, og de gjør attpåtil verdens mest unødvendige jobb ifht samfunnets nytteverdi av produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av argumentene som brukes innad i landbruksnæringa for å behold pels, er at om man gir etter for krav om forbud mot pels, vil det lettere bli forbud/vanskelig med andre dyrehold.

Det er gjerne "slippery slope" argument, kommer det forbud mot pels i dag, vil dyrevernerene forby griser over nyttår og hundehold innen påske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av argumentene som brukes innad i landbruksnæringa for å behold pels, er at om man gir etter for krav om forbud mot pels, vil det lettere bli forbud/vanskelig med andre dyrehold.

Det er gjerne "slippery slope" argument, kommer det forbud mot pels i dag, vil dyrevernerene forby griser over nyttår og hundehold innen påske...

Stakkars politikere som må forholde seg til slike eventuelle argumenter :/ Er det ikke bare å trekke subsidiene, gi strengere krav slik de har gjort i andre land, og la bransjen dø da om ingen har ryggrad til å forby dyreplageri ? 40 millioner årlig. Av våre skattepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de mest provoserende tingene akkurat nå, er sånne "besserwissere" som plasserer alle som er i mot pels i en kategori med navn "ekstreme dyrevernere som ikke har virkelighetskontakt". En del gubber på 40-50 år som har gullkort i frekvent flyver-kategorien har blitt slettet fra min facebookliste da jeg vare så meg helt ferdig med dem etter avhandlingen som nesten var i Sandra Borch stil. Uempatiske mennesker knipser jeg bort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars politikere som må forholde seg til slike eventuelle argumenter :/ Er det ikke bare å trekke subsidiene, gi strengere krav slik de har gjort i andre land, og la bransjen dø da om ingen har ryggrad til å forby dyreplageri ? 40 millioner årlig. Av våre skattepenger.

Man skulle tro det.. frp snakket ganske høyt om å fjærne subsidiene til pelsdyrnæringa før de kom til makta, får se hva som skjer nå.

Samme argumentasjonen brukes forøvrig rundt det å fjerne subsidier til en næring som til fullstendig avvikling, det er "urettferdig" og man "gir etter for presset"/"forhandler med terrorister" om man begynner å innrette seg etter de faktiske forslagene som blir fremmet av dyreverns-lobby grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett denne:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article10445949.ece

Jeg tipper pelsdyroppdrett blir avviklet nå jeg. MDG stemte mot et forslag om at Stortinget skulle vurdere avvikling, de mener nemlig at det ikke er noe mer å vurdere, og at en omstillingsprosess for pelsdyrbøndene skal starte omgående.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett denne:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article10445949.ece

Jeg tipper pelsdyroppdrett blir avviklet nå jeg. MDG stemte mot et forslag om at Stortinget skulle vurdere avvikling, de mener nemlig at det ikke er noe mer å vurdere, og at en omstillingsprosess for pelsdyrbøndene skal starte omgående.

Er så glad for at det endelig kom inn noen vettuge mennesker på Stortinget :wub:
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg tipper pelsdyroppdrett blir avviklet nå jeg. MDG stemte mot et forslag om at Stortinget skulle vurdere avvikling, de mener nemlig at det ikke er noe mer å vurdere, og at en omstillingsprosess for pelsdyrbøndene skal starte omgående.

Og dette fremmet MDG forslag for allerede i November. Desverre er det jo sånn at mer vurdering betyr det samme som trenering. Er vel på mandag denne rapporten skal legges frem?

Folk klikka jo totalt av å lese dette sånn dagbladet fremstilte det:

Et betydelig flertall på Stortinget vedtok torsdag å be regjeringen vurdere forbud mot pelsdyroppdrett.

Vedtaket ble fattet av samtlige partier på Stortinget, med unntak av Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne, opplyser landbrukspolitisk talsmann Knut Storberget i Arbeiderpartiet til NTB.

http://www.dagbladet.no/2014/12/11/nyheter/politikk/landbruk/pelsdyr/36693495/

De ble beskyldt for å ta side med SP og bla bla.. ja ja.. Greit å følge med i timen, her er mer oppklaring:

Ingenting å vurdere. De Grønne vil starte avviklingen av pelsdyroppdrett umiddelbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett dokumentaren, så jeg måtte lese gjennom hele tråden og like litt innlegg!

Debatt på NRK1. Nå, han skal møte bøndene han filmet.

Har du link til debatten? Jeg har funnet et par snutter, men ikke der han møter bøndene. I det klippet jeg så ville ikke bøndene møte han.

Det kom jo frem i dokumentaren at pelsdyrene hadde det like "bra" i Kina som i Norge. Så argumenter som at flere pelsdyrfarmer vil dukke opp i land med verre dyrevelferd kan vi vel bare avskrive. Om dokumentaren er så ensidig så ville de nok avdekket om det var ille i Kina. 80-90 % av pelsen ble eksportert til Kina i følge dokumentaren, ikke akkurat spesielt kortreist, og det hjelper ikke på miljøet heller. Da vil jeg bare si det er en fordel om vi legger ned næringen i Norge og Kina øker antall pelsdyrfarmer i sitt land, så får vi spart miljøet også.

Utrolig trist at utfallet ble som det ble.. Men dette er nok ikke slutten for debatten rundt pelsdyrnæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom jo frem i dokumentaren at pelsdyrene hadde det like "bra" i Kina som i Norge. Så argumenter som at flere pelsdyrfarmer vil dukke opp i land med verre dyrevelferd kan vi vel bare avskrive.

Jeg tviler på at den farmen vi så i dokumentaren er representativt for resten der borte dessverre. Har sett MANGE dokumentarer hvor noen har tatt på seg skjult kamera og filma, det har virkelig ikke sett bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Et flertall i utvalget som har gjennomgått pelsdyrnæringen, går inn for bærekraftig utvikling av næringen. Et mindretall går inn for styrt avvikling.

Dette beviser jo bare at majoriteten av dette utvalget hadde stemt for uansett.... "pelsdyrbøndene" er bare en gjeng sosialklienter når det kommer til ett stykke. Hvordan kan noe som må ha statsstøtte noengang bli bærekraftig.... Jo... Mindre krav til bøndene, flere dyr, billigere pels, Mer sinnsyk avling for å få mest mulig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dokumentaren er så ensidig så ville de nok avdekket om det var ille i Kina.

I en film som vil få slutt på pelsdyrnæringa i Norge tror jeg nok heller at de tar én ting av gangen og ønsker å slå i hjel argumentet om at Kina er verre. Dersom det fører til at næringa blir lagt ned i Norge, kan man ta Kina i neste omgang. For å si det litt enkelt.

Dessuten reiste han som en del av en pelsdyroppdretterdelegasjon på studietur. Han dro ikke dit på egenhånd, og jeg tviler på at delegasjonen ble tatt med på de verste farmene (det er vel kanskje heller tvert i mot). Sannsynligvis har den kinesiske farmen også forberedt seg godt på besøket, for eksempel ved å plukke unna døde og skadde dyr.

Det eneste klippet fra pelsdyrfarmen i Kina forteller oss er at ikke alle pelsdyrfarmer i Kina er verre enn de dårligste pelsdyrfarmene i Norge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...