Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat til tynn valp


ElisabethHH
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har en tre maaneder gammel valp som er alt for tynn. Han faar vanligvis Vom og Hundemat, saa mye som han gidder aa spise (en halv kilo per dag, han veier naa 8,4). Veterinaer foreslo aa prove torrfor, siden det er mye vann i vaatfor som kan gjore at han ikke orker like mye. Hvis det ikke fungerer skal vi ta utvida blodprover.

Saa sporsmaalet mitt er, hvilket torrfor burde jeg prove? Tenkte paa RC Maxi Junior Active, men fant den bare paa Animail, og de hadde ikke paa lager. Siden den er spesifikt til valper med hoyt kaloribehov tenkte jeg det passet bra, men det finnes kanskje vanlige valpefor av andre merker som er like bra eller bedre? Evt, vet noen om andre steder det selges?

Sist men ikke minst, annet jeg kan tilsette foret som kanskje kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg stiller meg svæææært tvilende til at du får en valp som ikke har spesielt stor matlyst i utgangspunktet til å gidde å spise nok tørrfôr til at han legger på seg! Husk at v&h er mye mer energirikt enn tørrfôr, så han vil måtte spise mye mer for å holde vekta om du kutter ut vått. Dessuten er det kjedelig, smakløst og luktløst sammenligna med rått. I stedet ville jeg tilsatt ekstra fett, som feks ister (poser i frysedisken). Sånn bortsett fra det, så er det ikke uvanlig at matlysta på valper går litt opp og ned, men om han er så tynn at du har måttet ta han med til veterinær, så forstår jeg behovet for ekstratiltak, ja.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helt klart anbefale at du fortsetter med V&H, gjerne Active fullfôr med laks (25) som er den varianten med mest kcal, og heller tilsette fett som nevnt eller fett kjøtt som koteletter og fet fisk i kosten. Litt ekstra omega-3 olje kan du og tilsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg stiller meg svæææært tvilende til at du får en valp som ikke har spesielt stor matlyst i utgangspunktet til å gidde å spise nok tørrfôr til at han legger på seg! Husk at v&h er mye mer energirikt enn tørrfôr, så han vil måtte spise mye mer for å holde vekta om du kutter ut vått. Dessuten er det kjedelig, smakløst og luktløst sammenligna med rått. I stedet ville jeg tilsatt ekstra fett, som feks ister (poser i frysedisken). Sånn bortsett fra det, så er det ikke uvanlig at matlysta på valper går litt opp og ned, men om han er så tynn at du har måttet ta han med til veterinær, så forstår jeg behovet for ekstratiltak, ja.

At råfor gjerne er bedre og mer smakfult er en ting, men det er mye mer kalorier i tørrfor, så akkurat ifht vekt så trenger det ikke være så dumt og spe på med tørrfor, forutsatt at den spiser det selvsagt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helt klart anbefale at du fortsetter med V&H, gjerne Active fullfôr med laks (25) som er den varianten med mest kcal, og heller tilsette fett som nevnt eller fett kjøtt som koteletter og fet fisk i kosten. Litt ekstra omega-3 olje kan du og tilsette.

Valper skal ikke ha voksenfor. De har et annerledes behov, spesielt på mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men som vanlig er det litt sprikende meninger, vet aldri hva jeg skal gaa for, hehe.

Jeg ville gitt litt høyenergifor i tillegg til råforet jeg :)

Tenker du torrfor til voksne, eller f.eks. det jeg nevnte? Tips til hvilket man skal velge, eller er det ganske likt?

Altså, jeg stiller meg svæææært tvilende til at du får en valp som ikke har spesielt stor matlyst i utgangspunktet til å gidde å spise nok tørrfôr til at han legger på seg! Husk at v&h er mye mer energirikt enn tørrfôr, så han vil måtte spise mye mer for å holde vekta om du kutter ut vått. Dessuten er det kjedelig, smakløst og luktløst sammenligna med rått. I stedet ville jeg tilsatt ekstra fett, som feks ister (poser i frysedisken). Sånn bortsett fra det, så er det ikke uvanlig at matlysta på valper går litt opp og ned, men om han er så tynn at du har måttet ta han med til veterinær, så forstår jeg behovet for ekstratiltak, ja.

Han er ganske tynn ja, har provd aa fete han opp siden jeg fikk han uten resultat. Han har ikke spesielt daarlig matlyst, egentlig, men saerlig mer enn en halvkilo vaatfor orker han ikke. Gir jeg han mange maaltider blir han uinteressert og smaaspiser bare, gir jeg to ganger om dagen faar han det i seg, men paa slutten er han rimelig mett og gidder saa vidt. Skjonner jo det, synes det er mye mat selv - nesten dobbelt saa mye som veiledende mengde mtp. vekt.

Ister har jeg ikke hort om, selges det i alle matbutikker? Hvor mye skal man evt. gi hvert maaltid?

Kunne det vaert en ide aa gi torrfor (f.eks. RC junior active, om ingen har bedre forslag) paa morgenen og til lunsj - saa lenge han spiser godt - og gitt V&H sitt valpefor med ister i tillegg paa kvelden (tenker det kanskje er lettere aa lure i han litt ekstra vaatfor selv om han er ganske mett enn torrfor)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ElisabethHH høyenergifor er for med ekstra mye kalorier, beregnet på hunder som jobber hardt og lenge, feks jakt, sledekjøring osv. Det er vell ofte anbefalt fra 1 års alder, men det er ingen problem å gi det til yngre hunder, dessuten trenger du jo ikke fore bare på det, du kan jo gi et måltid med tørt og et med rått, eller du kan gi 50-50 til hvert måltid. Royal canin 4800 feks er et høyenergi for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var forresten hos veterinaer fordi han hadde kastet opp veldig mye, vaert slapp og manglet matlyst og drikkelyst. De har tatt rontgen og blodprover uten aa finne aarsaken, men han har faatt kontrastmiddel, kvalmestillende og antibiotika. Kvikkere naa, men blir ny rontgen i morgen.

Snakket litt om hvor tynn han var og hvor vanskelig det var aa fete han opp, og da sa hun at hvis det ikke fungerer med forbytte kan vi ta utvidet blodprove for aa se om det er noe galt med bukspyttkjertel. Kan det ha en sammenheng? Altsaa, han ble virkelig daarlig, tilsynelatende uten grunn - og vekten er daarlig til tross for godt inntak av mat... Skal sporre litt mer i morgen, men jeg klarer selvsagt ikke aa vente, saa om noen har noen tanker om det ogsaa er det bare aa spytte ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Vær sikker på at valpen er 100% frisk.
Er du sikker på det, og ønsker fore rått, ville jeg forsøkt å kjøpe inn ProVit vom. Min erfaring er at hundene øker mer i vekt enn ved foring på v&h. Mine fungerer ikke på v&h i det hele tatt.

Jeg forer mine på diverse rått (kylling, svin, okse - kjøper koteletter, ribbe, kalkun, kylling ol på tilbud). Begge tispene jeg har hatt i det siste har vært tynne og dårlige til å spise, men etter at jeg kjørte på med kun rått, så endret dette seg. Ja, og kuttet ut v&h.

Ister/smult/spekk/ribbefett - du får det i de fleste dagligvarer.

Tørrfor - da av typene uten hvet og andre kornprodukter, gir jeg som "snadder".

Men igjen, viktig å sørge for at valpen er 100% frisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ElisabethHH at valper blir dårlige er jo ganske vanlig så mye rart de spiser på og så er de gjerne litt mer ømfintlige i fordøyelsen. Men hvilken hund er det? Og hvor mye burde den veid iflg vet?

Edit: Det skader aldri og forsikre seg om at hunden er frisk og rask og at det ikke er noe fysisk galt, men jeg synes ikke det høres så veldig galt ut jeg. Siden valpen er litt tynn nå, la oss da si at den skulle veid nærmere 10kg, da kommer man opp på omtrent 400gram pr dag med vom og hundemat, altså er ikke et halvkilo fryktelig mye mer. Anbefalingen er tross alt veiledende og noen må ha mindre andre må ha en del mer. Og spesielt valper er jo litt uforutsigbare, noen vokser gjevnt andre mer i rykk og napp, noen er litt aktive andre er fryktelig aktive osv. Men det som er positivt her er at valpeforet til vom og hundemat (om det er det du bruker) ikke har spesielt mye næring så om du erstatter halvparten av maten med et høyenergifor, eller går over på en av voksenvariantene (helst den med laks), eller gir det samme som nå bare med litt ister eller noe i tillegg så vil nok valpen legge på seg. 100gram over veiledning av et magert for er ikke så mye, så er ikke sikkert at hunden din egentlig har så vanskelig for å legge på seg bare den får et for som passer bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ElisabethHH at valper blir dårlige er jo ganske vanlig så mye rart de spiser på og så er de gjerne litt mer ømfintlige i fordøyelsen. Men hvilken hund er det? Og hvor mye burde den veid iflg vet?

Edit: Det skader aldri og forsikre seg om at hunden er frisk og rask og at det ikke er noe fysisk galt, men jeg synes ikke det høres så veldig galt ut jeg. Siden valpen er litt tynn nå, la oss da si at den skulle veid nærmere 10kg, da kommer man opp på omtrent 400gram pr dag med vom og hundemat, altså er ikke et halvkilo fryktelig mye mer. Anbefalingen er tross alt veiledende og noen må ha mindre andre må ha en del mer. Og spesielt valper er jo litt uforutsigbare, noen vokser gjevnt andre mer i rykk og napp, noen er litt aktive andre er fryktelig aktive osv. Men det som er positivt her er at valpeforet til vom og hundemat (om det er det du bruker) ikke har spesielt mye næring så om du erstatter halvparten av maten med et høyenergifor, eller går over på en av voksenvariantene (helst den med laks), eller gir det samme som nå bare med litt ister eller noe i tillegg så vil nok valpen legge på seg. 100gram over veiledning av et magert for er ikke så mye, så er ikke sikkert at hunden din egentlig har så vanskelig for å legge på seg bare den får et for som passer bedre :)

Ja, har nok lett for aa bli litt hysterisk - er jo vant til oppkast, det var bare saa voldsomt, og jeg har aldri hatt en saa slapp hund. Sovnet paa vet.kontoret med mjauende katt, kanin og ekstatisk goldenvalp ved siden av seg! Da er det lett aa bli bekymret. Det er en tervueren, vet sa ikke hvor mye han burde veie, men jeg synes det er ganske ille (og er vant til smaaspiste whippeter).. Har ikke godt av aa vaere slik lenge, saa om det ikke blir bedring relativt kjapt med forbytte burde det sjekkes for andre ting, i folge vet.

Sant det, ift. vekten naa er det ikke saa mye mer. Han har bare faatt det omtrent siden jeg fikk han, da han var en del mindre, uten endring. Gaar med en del torrfor ogsaa, men har ikke helt oversikt - brukes til belonning av det meste, godbitsok (eller, torrforsok da), osv. Ogsaa er det maks av det han gidder aa spise, omtrent. Men saa fint at det finnes alternativer som er mer fetende! Beklager for at jeg spor saa mye, men foring er ikke mitt sterkeste felt - er det helt OK aa gaa totalt over til Vom med laks eller hoyenergi, eller burde jeg fore med halvparten valpefor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har nok lett for aa bli litt hysterisk - er jo vant til oppkast, det var bare saa voldsomt, og jeg har aldri hatt en saa slapp hund. Sovnet paa vet.kontoret med mjauende katt, kanin og ekstatisk goldenvalp ved siden av seg! Da er det lett aa bli bekymret. Det er en tervueren, vet sa ikke hvor mye han burde veie, men jeg synes det er ganske ille (og er vant til smaaspiste whippeter).. Har ikke godt av aa vaere slik lenge, saa om det ikke blir bedring relativt kjapt med forbytte burde det sjekkes for andre ting, i folge vet.

Sant det, ift. vekten naa er det ikke saa mye mer. Han har bare faatt det omtrent siden jeg fikk han, da han var en del mindre, uten endring. Gaar med en del torrfor ogsaa, men har ikke helt oversikt - brukes til belonning av det meste, godbitsok (eller, torrforsok da), osv. Ogsaa er det maks av det han gidder aa spise, omtrent. Men saa fint at det finnes alternativer som er mer fetende! Beklager for at jeg spor saa mye, men foring er ikke mitt sterkeste felt - er det helt OK aa gaa totalt over til Vom med laks eller hoyenergi, eller burde jeg fore med halvparten valpefor?

Det er ikke noe problem og gå over på voksenfor, om han er så tynn og du mener han bør legge på seg ganske raskt så hadde jeg gått over på enten 100% høyenergi eller 50-50 høyenergi/vom med laks og evt ister i tillegg, også kan du gradvis bytte over til det du ønsker å fore på etterhvert som han legger på seg og blir som han skal.. Spør ivei du, det forum er til for :) Hvordan er han ellers da? En hund som stresser mye feks vil jo brenne noe enormt med kalorier og ha vanskelig for å holde vekten. Så om det er noe slikt inne i bildet så vil det hjelpe mye å jobbe med å få ned stress også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kilder til dette? På veterinærhøgskolen er det mange forelesere med kompetanse innen ernæring som sier det motsatte av deg.

Det er mulig de har litt forskjellige behov, men på de fleste (alle?) fullfor er det knapt forskjell på forene.. Største forskjellen er utseende på forsekken.. Sammenligner man dessuten en del av tørrforene med feks vom og hundemat så tror jeg nok hvilken som helst av vom variantene er bedre for valpen enn de vanligste sortene med tørt "valpefor". Og selv om de har ulike behov så betyr jo egentlig ikke det at voksenforet ikke dekker en valps behov, det kommer jo helt an på hva som er i maten det. Uansett så er det nok mer skadelig og ikke spise/spise for lite. Royal canin har vell kuttet ut valpeforet sitt, det sier kanskje noe..

@ElisabethHH Så inne på RC sine sider nå at den du snakket om, junior active er et høyenergifor for unge hunder, den inneholder omtrentlig samme mengde kalorier som 4800 så da antar jeg den også er et godt alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem og gå over på voksenfor, om han er så tynn og du mener han bør legge på seg ganske raskt så hadde jeg gått over på enten 100% høyenergi eller 50-50 høyenergi/vom med laks og evt ister i tillegg, også kan du gradvis bytte over til det du ønsker å fore på etterhvert som han legger på seg og blir som han skal.. Spør ivei du, det forum er til for :) Hvordan er han ellers da? En hund som stresser mye feks vil jo brenne noe enormt med kalorier og ha vanskelig for å holde vekten. Så om det er noe slikt inne i bildet så vil det hjelpe mye å jobbe med å få ned stress også.

Ok, tror det blir det jeg går for! De er veldig glade i V&H, så halvparten laksevarianten og halvparten RC junior active (eller 4800 i en periode, om dyrebutikkene ikke vil ta det inn) + ister burde vel funke bra om ikke noe annet ligger bak. Ellers er han en veldig avslappet fyr, heldigvis.

Tusen takk for svar, alle sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper skal ikke ha voksenfor. De har et annerledes behov, spesielt på mineraler.

Har de? Jeg prøver ikke være noen bedreviter altså, men jeg er oppriktig nysgjerrig. Nøyaktig hva er forskjellen - sånn utenom at valper ikke skiller ut overskudd av kalsium(?) ? Det var en vetrinærstudent her inne - @Nemi var det vel? - som skulle få info/bevis av foreleseren sin ang dette for et års tid siden da det ble diskutert i en tråd - men jeg hørte aldri noe mer. På hunden min har jeg vekslet mellom de forskjellige typene V&H (til voksen og vap) fra han var omkring 4mnd gammel - valper trenger jo proteiner for å vokse osv, men det kan vel strengt tatt dekkes av å gi mer mat?

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de? Jeg prøver ikke være noen bedreviter altså, men jeg er oppriktig nysgjerrig. Nøyaktig hva er forskjellen - sånn utenom at valper ikke skiller ut overskudd av kalsium(?) ? Det var en vetrinærstudent her inne - @Nemi var det vel? - som skulle få info/bevis av foreleseren sin ang dette for et års tid siden da det ble diskutert i en tråd - men jeg hørte aldri noe mer. På hunden min har jeg vekslet mellom de forskjellige typene V&H (til voksen og vap) fra han var omkring 4mnd gammel - valper trenger jo proteiner for å vokse osv, men det kan vel strengt tatt dekkes av å gi mer mat?

:icon_confused:

Jeg mener å ha hørt/lest flere plasser at det med kalsium var mest viktig å kontrollere på valper av store raser? Noe med at skjelettet kan utvikles og vokse for raskt eller noe om de får for store mengder? Husker ikke helt, skal se om jeg finner noe om det :)

Edit: @ElisabethHH når valpen min ble småspist og tynn i sommer begynte vi å fôre med vom&hundemat i tillegg til RC medium junior tørrfôr :) da tok vi ca samme mengde tørrfôr og blandet i en klæsj med v&h og vann, slik at det ble godt blandet. Da kom han seg raskt, og likte maten bedre.

Du fôret jo allerede vått og skriver at du tenker å bruke active junior til noen måltider. Jeg ville prøvd å blanda de, og evt hatt oppi litt vann også. Da vet du han får i seg mer væske også, siden han har lite drikkelyst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har ikke forskjellige ernæringsbehov i forskjellig alder, annet enn at man bør være ekstra påpasselig med å ikke gi for mye kalsium både til valper og eldre hunder da de ikke skiller ut overskuddet like enkelt.

Gir man optimal balanse mellom kjøtt og bein (eller kalsium og fosfor), kan man dermed gi dem det samme gjennom hele livet.

VogH (også valp) inneholder vel strengt talt litt mye kalsium, uten at jeg tror det er skadelig av den grunn, men gir man hvilken som helst fullfôrtype og bare tilsetter litt kjøtt/fiskefilet/fett/egg ved siden av, blir det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bie fant dette

Fóring av valper av store- og gigantraser

Valper av store- og gigantraser er genetisk disponert for å utvikle skjelettproblemer som for eksempel hofteleddsdysplasi. Denne genetiske disposisjonen får spesielt mulighet for å komme til utrykk dersom valpen får for mye kalsium, vokser for fort eller blir overvektig. Du kan selv i stor grad være med på å forebygge problemene ved å gi din valp et for som har moderat innhold av kalsium, fett og energi.

http://ringsakerdyreklinikk.no/a_ha_hund/

Kalsium og fosfor

Kalsium og fosfor er nødvendig for normal utvikling av skjelettet. Disse mineralene gjør tenner og bein sterke, medvirker til normal blodkoagulering og bidrar under kontroll av væske gjennom celleveggene.

Underskudd av kalsium eller fosfor, spesielt i valpens første leveår, vil føre til svakheter i benstrukturen eller alvorlige skjelettdeformasjoner. Skjelettet inneholder også små mengder av andre mineraler som magnesium, natrium, fosfor, klor, fluor og andre sporelementer.

Kalsium og fosfor skal inngå i kostholdet i et forhold der 1 til 2 deler kalsium følges av 1 del fosfor per vektenhet. Overskrider fosforet i kosten mengde kalsium i kosten kan føre til unormal skjelettstruktur.

http://www.kennel-attentive.com/Modules/Page/viewPage.asp?modid=4745&level=4745

Hundens og kattene behov for vitaminer og mineraler varierer med alder og livssituasjon. Valper/kattunger (...) har alle forskjellige behov. Også rasen kan ha betydning, spesielt hos hund, der mange storvokste og hurtigvoksende valper er mer utsatt for forstyrrelser i skjelettutviklingen enn små hunderaser.

http://www.aptuspet.com/files/aptus/brochures%20NO/NO_Aptus-A7_Vitaminer_trykk-NY.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...