Gå til innhold
Hundesonen.no

Monsen og hundene


Ingridhw
 Share

Recommended Posts

Blant hundekjørere i USA er nok Yukon Quest det tøffeste. Det er røffere terreng, og det er mye lengre mellom hvert sjekkpunkt. Det jeg har hørt flere hundekjørere si er at Iditarod er mest kjent fordi det rett og slett ligger i Alaska i stedenfor Canada. Men Iditarod er langt og tøft, det er det ingen tvil om!

Yukon quest går vel gjennom både usa og canada. De må ha med pass og rabiesvaksinebevis siden de krysser grensen underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

mer om monsen og hundene, mindre om monsen og flått!!

ang Sørlie: Robert Sørlie virker som en utrolig trivelig fyr.kjenner han ikke personlig, men husker så utrolig godt en av våre første sledeturer i samme treningsområde som han trener. Vi ser det komme

Hva gjør det at han snakker om flåtten? De fleste sykdommer trenger vel en "kjendis" som kan sette ansikt på det. Jeg synes det ville vært merkelig om han ikke nevnte det i det hele tatt, det er jo no

Yukon quest går vel gjennom både usa og canada. De må ha med pass og rabiesvaksinebevis siden de krysser grensen underveis :)

Ja, men såvidt jeg har skjønt er det meste i Canada. Iditarod er USAs løp, og Yukon er Canadas løp. Var det en kjører fra Canada fortalte meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men såvidt jeg har skjønt er det meste i Canada. Iditarod er USAs løp, og Yukon er Canadas løp. Var det en kjører fra Canada fortalte meg hvertfall.

Viste jeg ikke :)

Er jeg teit som har lyst til å skrive brev til Monsen og be han kjøre Yukon quest også, siden jeg gjerne vil se det løpet dekket mer også? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en fin serie, flåtten kan de spare oss for nå altså, den vet vi allerede om liksom. Angående målet hans, tja, alle kan da nå målet sitt om de prøver, man vet jo aldri. Det som er mest urealistisk var vel at han ville være den beste innen 2017 (tror jeg det var?) syns jeg da. Han har vel ikke så fryktelig lang tid innen dette her som jeg forsto. Jeg tviler jo veldig på at de beste av de beste vil gi ut de beste hundene til andre, eller er man så behjelpelig i sledehund miljøet? Jeg har jo ingen aning, men det første virker liksom mest sannsynlig fordi det er jo en konkurranse og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så byttelåner dem hunder. Så da spørs det om han får byttelånt nok hunder til et tipp topp spann i 2017 da. Ellers så er jo Monsen i en serstilling navnet hans gir lettere tilgang til sponsorer og penger så den biten blir bedre enn mange andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør det at han snakker om flåtten? De fleste sykdommer trenger vel en "kjendis" som kan sette ansikt på det. Jeg synes det ville vært merkelig om han ikke nevnte det i det hele tatt, det er jo noe han må ta hensyn til siden kroppen ikke er tipp topp. Nå har jeg ikke sett programmet, så vet ikke hvor mye fokus det er på det, stusset bare når jeg leste her inne :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør det at han snakker om flåtten? De fleste sykdommer trenger vel en "kjendis" som kan sette ansikt på det. Jeg synes det ville vært merkelig om han ikke nevnte det i det hele tatt, det er jo noe han må ta hensyn til siden kroppen ikke er tipp topp. Nå har jeg ikke sett programmet, så vet ikke hvor mye fokus det er på det, stusset bare når jeg leste her inne :)

Det er viktig for opptreningen til målet hans, det er helt klart, men det er også en del fokus på at det ikke behandles på riktig måte i Norge og at han må utenlands for å bli behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for opptreningen til målet hans, det er helt klart, men det er også en del fokus på at det ikke behandles på riktig måte i Norge og at han må utenlands for å bli behandlet.

og rundt akkurat det kunne de godt snakket om pris/tapt treningstid og sånt mer.

Hundekjøring er en dyr sport, og jeg skjønner ikke at han ikke klager mer over utgiftene for behandling i forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

og rundt akkurat det kunne de godt snakket om pris/tapt treningstid og sånt mer.

Hundekjøring er en dyr sport, og jeg skjønner ikke at han ikke klager mer over utgiftene for behandling i forhold til det.

Antagelig fordi han er en kjent fyr i media som ikke har noe som helst problem med å få sponsoravtaler :P Det er nok mange andre det er betraktlig hardere for privatøkonomien for å drive med hundekjøring :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig fordi han er en kjent fyr i media som ikke har noe som helst problem med å få sponsoravtaler :P Det er nok mange andre det er betraktlig hardere for privatøkonomien for å drive med hundekjøring

Det der med sponsoravtaler må være litt vanskelig. Du forplikter deg til å kjøre DEN sleden, bruke DET fôret og DE klærne. Vi amatørhundekjørerere uten sponsoravtale kan forhandle oss til avtaler med de fôrfirma vi ønsker å bruke :) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det der med sponsoravtaler må være litt vanskelig. Du forplikter deg til å kjøre DEN sleden, bruke DET fôret og DE klærne. Vi amatørhundekjørerere uten sponsoravtale kan forhandle oss til avtaler med de fôrfirma vi ønsker å bruke :) hehe.

Vil tro Monsen også kan velge sponsorer ganske fritt? Men klart. Når han først har inngått en avtale, så har han jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker denne serien jeg! Så de forrige episodene på nrk nett-tv i går, og grein som en unge da Fischer døde :icon_redface:

Fant plutselig ut av vi hadde bøkene om turen hans over alaska, samt boken han skrev om robert sørli og iditarod, koslig lesestoff! :)

viste ikke at han har skrevet bøker om det, tror jeg må ta meg en tur på biblioteket gitt :) Takk for tips.

Jeg syns nyeste episode var kjempebra forøvrig (episode 2 sesong 3). Gamlehjemmet for pensjonerte trekkhunder var utrolig bra greier, og jeg likte veldig godt å bli "kjent" med handlerene også, og se hvordan de genuint bryr seg om hundene :)

Morsom greier, jeg oppdaget i går at det het "Femund-løpet", jeg har hele tiden lest "femHUNDløpet" :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viste ikke at han har skrevet bøker om det, tror jeg må ta meg en tur på biblioteket gitt :) Takk for tips.

Jeg syns nyeste episode var kjempebra forøvrig (episode 2 sesong 3). Gamlehjemmet for pensjonerte trekkhunder var utrolig bra greier, og jeg likte veldig godt å bli "kjent" med handlerene også, og se hvordan de genuint bryr seg om hundene :)

Morsom greier, jeg oppdaget i går at det het "Femund-løpet", jeg har hele tiden lest "femHUNDløpet" :P

Bøkene vi har heter "Kappløp gjennom Alaska - Robert Sørlies gullferd mot Nome. Skrevet av Lars Monsen og Nina Skramstad. Den andre boken heter "Til fots gjennom Alaska". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at han hadde mange tunge hannhunder i spannet sitt, er det vanlig?

Og hvor mye trekker en hund i kg hvis:

De kjører med full slede, mann omtrent like mye kg som Monsen 90? og de er 12 kg.

Hvor mye kg pr hund trekker hver hund? Siden det ble 3 kg mer for en hund i sleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg synes at han hadde mange tunge hannhunder i spannet sitt, er det vanlig?

Og hvor mye trekker en hund i kg hvis:

De kjører med full slede, mann omtrent like mye kg som Monsen 90? og de er 12 kg.

Hvor mye kg pr hund trekker hver hund? Siden det ble 3 kg mer for en hund i sleden.

Har inntrykk av at størrelsen på hundene de foretrekker er litt individuelt. Det er ikke uvanlig med såpass store hannhunder, mens andre kan foretrekke litt mindre og lettere hunder. Begge deler har jo fordeler og ulemper.

De tre kiloene tror jeg ble regna ut så enkelt som hundens i sleden sin vekt fordelt på antall hunder som trakk :P Fult så enkelt blir det selvfølgelig ikke egentlig, og det er heller ikke enkelt å regne ut hvor mye hver hund trekker i kg. For det første fordi ikke alle hunder tar i like hardt, for det andre fordi underlaget har veldig mye å si for hvor lett sleden glir og for det tredje fordi de er så mange som trekker sammen og individene har forskjellige styrker og svakheter :) Men en slede med litt bagasje og en voksen mann på er ikke tungt i seg selv å trekke per hund når de er 14-10 stk som her nei (det er distansen som gjør at det blir tungt i Monsens tilfelle når han i tillegg får en stor hund i sleden). Mye lettere (i tyngde) enn en hund alene som trekker en vanlig pulk for en telttur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at han hadde mange tunge hannhunder i spannet sitt, er det vanlig?

 

Og hvor mye trekker en hund i kg hvis:

De kjører med full slede, mann omtrent like mye kg som Monsen 90? og de er 12 kg.

Hvor mye kg pr hund trekker hver hund? Siden det ble 3 kg mer for en hund i sleden.

Det er vanlig med tunge hanner bak, og lettere hunder forrover :) Jeg la ikke merke til at han hadde spesielt svør hunder i allefall :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er vanlig med tunge hanner bak, og lettere hunder forrover :) Jeg la ikke merke til at han hadde spesielt svør hunder i allefall :)

Nei, jeg tenkte egentlig ikke spesielt over at de var store jeg heller, men han nevnte det selv flere ganger. Vil tippe at det hadde med ung alder å gjøre jeg. Unge store hannhunder kan trenge litt mer tid på seg til å vokse seg til enn små lette tisper :) Og at de nok føles store med en gang de havner i sleden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...