Gå til innhold
Hundesonen.no

Hater hannhunder


SaraSL
 Share

Recommended Posts

Jeg har en tispe som hater hannhunder.

Det var en periode hvor hun lekte med alle hunder i alle størrelser

uansett hva skjønn rett før hun fulgte 2 år.

Nå har hun begynt å kjefte igjen, spesielt de hundene hun kjenner (?)

fremmede kan hun godt lukte på å gå igjen, hvis de prøver å lukte på henne

eller prøver å leke kjefter hun på dem uten noen spesiell grunn.

Nå i det siste har hun også begynt å kjefte på valper, hun var jo kjempeflink med valper før.

Hun har også mistet interessere å leke helt plutselig.

Hun er snart 2,5 år.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka at hunden er frisk? Det kan jo være hormonelle ting på gang, men det kan også være at det er slik hun er, nå som hun begynner å bli voksen.

Ellers; må hun leke med/hilse på hannhunder? Hadde jeg hatt en hun som oppførte seg sånn, så hadde jeg unngått å la henne hilse på alt og alle, og heller gått tur i bånd med hunder som ikke har noe behov for å hilse/leke. Ikke utsett valper for sinte tisper, det gir dem bare dårlige opplevelser.

Ei tispe jeg hadde, hadde ingen interesse av andre hunder på noe som helst vis, og ble de innpåslitne, så kjefta hun. Og det var sånn hun var, og ikke noe jeg kunne gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være løpetid på gang?

Tispa her i huset har alltid vært slik. Hun har kun noen få utvalgte hun kan leke med. Utover det får alle svinkjeft, Jaro til @Tuva ble jagd langt ned i ett grustak og han kunne bare våge seg å komme opp igjen. Nix får IKKE hilse på valper, jeg stoler ikke på tisper rundt de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka at hunden er frisk? Det kan jo være hormonelle ting på gang, men det kan også være at det er slik hun er, nå som hun begynner å bli voksen.

Ellers; må hun leke med/hilse på hannhunder? Hadde jeg hatt en hun som oppførte seg sånn, så hadde jeg unngått å la henne hilse på alt og alle, og heller gått tur i bånd med hunder som ikke har noe behov for å hilse/leke. Ikke utsett valper for sinte tisper, det gir dem bare dårlige opplevelser.

Ei tispe jeg hadde, hadde ingen interesse av andre hunder på noe som helst vis, og ble de innpåslitne, så kjefta hun. Og det var sånn hun var, og ikke noe jeg kunne gjøre noe med.

Jeg lar henne ikke hilse på andre hunder med mindre jeg kjenner dem, og lar henne aldri hilse på valper ;) hun er alltid i bånd også.

Det er ikke løpetid da hun nettopp ble ferdig for en måned siden.

For min del bryr jeg meg ikke om hun ikke liker andre hannhunder, Jeg viste det var stor sjanse for at hun ikke ville like hunder/folk da jeg kjøpte rasen.

Men jeg syntes det er så irriterende når de kommer med hanhundene og skal absolutt hilse :/ jeg advarer dem alltid på at hun kan kjefte.

Jeg syntes det bare var litt rart fra å elske å leke med alle til å hate alle hanhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være løpetid på gang?

Tispa her i huset har alltid vært slik. Hun har kun noen få utvalgte hun kan leke med. Utover det får alle svinkjeft, Jaro til @Tuva ble jagd langt ned i ett grustak og han kunne bare våge seg å komme opp igjen. Nix får IKKE hilse på valper, jeg stoler ikke på tisper rundt de små.

Hehe, men de er jo venner av og til da! :D

1240129_10151897973815833_2037824485_n.j

Jeg lar henne ikke hilse på andre hunder med mindre jeg kjenner dem, og lar henne aldri hilse på valper ;) hun er alltid i bånd også.

Det er ikke løpetid da hun nettopp ble ferdig for en måned siden.

For min del bryr jeg meg ikke om hun ikke liker andre hannhunder, Jeg viste det var stor sjanse for at hun ikke ville like hunder/folk da jeg kjøpte rasen.

Men jeg syntes det er så irriterende når de kommer med hanhundene og skal absolutt hilse :/ jeg advarer dem alltid på at hun kan kjefte.

Jeg syntes det bare var litt rart fra å elske å leke med alle til å hate alle hanhunder :)

Si at hun har lus eller smittsom diaré eller noe sånt, det er ikke noe godt for henne å måtte kjefte hele tiden. Det er ditt anvar å la henne slippe det. :)

Som andre sier her i tråden, så er atferden ganske typisk voksen tispe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være løpetid på gang?

Tispa her i huset har alltid vært slik. Hun har kun noen få utvalgte hun kan leke med. Utover det får alle svinkjeft, Jaro til @Tuva ble jagd langt ned i ett grustak og han kunne bare våge seg å komme opp igjen. Nix får IKKE hilse på valper, jeg stoler ikke på tisper rundt de små.

Gurimalla, hun høres prikk lik ut som Chicka...styre og ordne, og selvsagt være sjef over alt som skjer.

Jeg lar heller ikke Chicka få hilse på valper, unntatt Amerikanske Akitaer, dem ELSKER hun og er sååå tålmodig at man skulle ikke trodd at det var Chicka som var sammen valpen :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig, Sara!

Det kan jo være de siste hormonene som er i sving? Kooikeren er jo ofte ikke helt ferdig mentalt eller fysisk (pels) før 3 års alderen, så det kan også bare være en forbigående fase. Også er det vel enkelte som sier at man må vente til tispene har hatt tre løpetider, for å finne ut hvor de lander, hvor mange har hun hatt nå?

Men så er jo ikke kooikeren kjent for å kunne leke med alle heller.

Jeg har jo en kooiker på 17 mnd , og er akkurat inne i en hormonperiode nå. Så jeg krysser bare fingrene for at han fortsetter å være sånn han har vært til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være løpetid på gang?

Tispa her i huset har alltid vært slik. Hun har kun noen få utvalgte hun kan leke med. Utover det får alle svinkjeft, Jaro til @Tuva ble jagd langt ned i ett grustak og han kunne bare våge seg å komme opp igjen. Nix får IKKE hilse på valper, jeg stoler ikke på tisper rundt de små.

Og det sier du NÅ?? :|:icon_confused::shocked::huh::lol::wub:

Totalt OT, men skal aldri ha tispe leser jeg :-P er det litt raseavhengig? noen raser har lettere for å ha bitchy tisper??

Jepp, noen raser har vel det. Akkurat som noen raser har en del samkjønnsagressive hanner og tja tisper. Det er ikke sånn at hanner nødvendigvis er "snillere" med andre hunder enn tisper.

Jeg henger meg litt på de som sier at hun skal få slippe å hilse, jeg. Tren passering. Få på henne et dekken med "Vi trener" på, eller noe. Lær henne å drite i andre hunder og bare gå forbi. Vær sur og overlegen mot flexisleppere, stirreventere, intimsoneignoranter (mange fine finnepåord her :P ), så lar de dere være i fred. Hold dere til turkamerater og kompiser du vet hun liker og gå tur. Unngå alle snute mot snute møter. De har ikke noe for seg, uansett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :)

Hvis hun er løs i skogen når vi kaster ball så går hun rett forbi alle hunder.

Hun er mer opptatt av meg enn hun er av alt annet (fordelen med kooiker :D).

Vi hilste på to hanhunder i dag i skogen som hun var godvenner med da hun var en liten valp.

Da de snuste henne bak, ga hun ett lite knurr så gikk de ved siden av hverandre.

Det er veldig forskjellig fra hver dag og hver hund. Jeg har lært å se hvem hun liker

takket være halen.

Den verste opplevelsen jeg har hatt når det gjelder kjefting var i sommer...

En eier av en veldig vilter unghund bare slapp han fram til Freja uten å spørre meg O.o

Jeg hadde stramt bånd slik at jeg hadde kontroll hvis noe skulle skje, hun var rett ved bena mine.

Da valpen hoppet rett på henne flekket hun tenner til valpen, da han ikke sluttet snappet hun etter han

Da skjønte valpen hun ikke hadde lyst å gikk til en annen hund, men eieren slengte en frekk kommentar til meg for

JEG ikke hadde kontroll på henne og kalte henne farlig :hmm: Når jeg sa de ikke burde hilse fordi hun ikke liker sånne hanhunder.

Det er ikke lett å holde hanhund eierene vekke når de ikke kan en drid om hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det sier du NÅ?? :|:icon_confused::shocked::huh::lol::wub:

Eh, du burde ha lukta lunt når Tinka fikk svinkjeft av en 8 uker gammel valp. Er ikke min feil at du er ørlite granne treig!

@Shlush Nå har jeg stort sett hatt hunder som synes andre kan dra ett vist varm sted og bli der. Ingen utagerende og ingen direkte aggressive. Jeg må si at jeg synes det er mye lettere å håndtere med tispe enn hannhundene. Jeg bare flirer av Nix, men når Asti buster seg og blir stiv, så flirer jeg ikke altså. Jeg vet jo at tisper som slåss er skumlere enn hannhunder som slåss. Nix vil nok aldri slåss, men det kan Asti finne på. Så jeg tar heller 15 sure Nixer, fremfor 1 sur Asti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, du burde ha lukta lunt når Tinka fikk svinkjeft av en 8 uker gammel valp. Er ikke min feil at du er ørlite granne treig!

@Shlush Nå har jeg stort sett hatt hunder som synes andre kan dra ett vist varm sted og bli der. Ingen utagerende og ingen direkte aggressive. Jeg må si at jeg synes det er mye lettere å håndtere med tispe enn hannhundene. Jeg bare flirer av Nix, men når Asti buster seg og blir stiv, så flirer jeg ikke altså. Jeg vet jo at tisper som slåss er skumlere enn hannhunder som slåss. Nix vil nok aldri slåss, men det kan Asti finne på. Så jeg tar heller 15 sure Nixer, fremfor 1 sur Asti.

Nix kjeftet da på alle i den alderen. Hvis vi skal diskutere hvem som kjefter mest nå, så vinner nok Tinka med svært god margin. Men det er jo fordi Nix er så himla irriterende :P

Tisper kan sette grenser for hva de gidder av rumpesnusing: "Nei, jeg har faktisk ikke løpetid nå, din gris!" eller ha en litt omfattende intimsone når det gjelder overivrige, lekelystne unghunder "pell deg vekk, din drittunge", men det betyr ikke at de er agressive. Den lille frøkna her eier verden når hun sitter på fanget og glefsa til og med etter Tesh (grande) til Kaja. Løsningen blir jo å ikke ha henne på fanget, men samtidig ta ansvar for at Tesh ikke setter seg på henne eller klasker labben over ryggen hennes for å leke, ikke sant? Din hund har sine greier og du ser nok et mønster i hva og når hun sier i fra og prøv å unngå disse situasjonene. Unngå også å dra hunden til deg og holde igjen i kort bånd. Det forteller henne (og andre hunder) at det er all grunn til å forsvare seg og det er jo det du vil ha bort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :)

Hvis hun er løs i skogen når vi kaster ball så går hun rett forbi alle hunder.

Hun er mer opptatt av meg enn hun er av alt annet (fordelen med kooiker :D).

Vi hilste på to hanhunder i dag i skogen som hun var godvenner med da hun var en liten valp.

Da de snuste henne bak, ga hun ett lite knurr så gikk de ved siden av hverandre.

Det er veldig forskjellig fra hver dag og hver hund. Jeg har lært å se hvem hun liker

takket være halen.

Den verste opplevelsen jeg har hatt når det gjelder kjefting var i sommer...

En eier av en veldig vilter unghund bare slapp han fram til Freja uten å spørre meg O.o

Jeg hadde stramt bånd slik at jeg hadde kontroll hvis noe skulle skje, hun var rett ved bena mine.

Da valpen hoppet rett på henne flekket hun tenner til valpen, da han ikke sluttet snappet hun etter han

Da skjønte valpen hun ikke hadde lyst å gikk til en annen hund, men eieren slengte en frekk kommentar til meg for

JEG ikke hadde kontroll på henne og kalte henne farlig :hmm: Når jeg sa de ikke burde hilse fordi hun ikke liker sånne hanhunder.

Det er ikke lett å holde hanhund eierene vekke når de ikke kan en drid om hunder

Jeg skjønner i grunn ikke problemet.. Hun må da få si fra når masete hanhunder skal gnu seg innpå.. Skulle bare mangle??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :)

Hvis hun er løs i skogen når vi kaster ball så går hun rett forbi alle hunder.

Hun er mer opptatt av meg enn hun er av alt annet (fordelen med kooiker :D).

Vi hilste på to hanhunder i dag i skogen som hun var godvenner med da hun var en liten valp.

Da de snuste henne bak, ga hun ett lite knurr så gikk de ved siden av hverandre.

Det er veldig forskjellig fra hver dag og hver hund. Jeg har lært å se hvem hun liker

takket være halen.

Den verste opplevelsen jeg har hatt når det gjelder kjefting var i sommer...

En eier av en veldig vilter unghund bare slapp han fram til Freja uten å spørre meg O.o

Jeg hadde stramt bånd slik at jeg hadde kontroll hvis noe skulle skje, hun var rett ved bena mine.

Da valpen hoppet rett på henne flekket hun tenner til valpen, da han ikke sluttet snappet hun etter han

Da skjønte valpen hun ikke hadde lyst å gikk til en annen hund, men eieren slengte en frekk kommentar til meg for

JEG ikke hadde kontroll på henne og kalte henne farlig :hmm: Når jeg sa de ikke burde hilse fordi hun ikke liker sånne hanhunder.

Det er ikke lett å holde hanhund eierene vekke når de ikke kan en drid om hunder

Det der kaller jeg ikke et problem, men en relativt vanlig og normal oppførsel. Det er ikke høflig og komme busende på å da er det lov å si ifra, selv om ikke alle gjør det så er det ikke unormalt heller. Og at de "glefser" litt gjør vell ingen ting? Det er jo en del av språket deres og trenger ikke være spesielt alvorlig.. Dessuten som du selv sier, først flekket hun tenner (altså en tydelig advarsel og en mulighet for den andre hunden å roe seg og holde avstand), også konsekvensen av å ikke høre på signalene hennes.

Jeg hadde ei tispe som var litt sånn, hun var aldri aggresiv, men hun var liksom ikke så veldig leken av seg heller, ihvertfall ikke med fremmede, hun ville helst bare få være i fred med sitt og så lenge hun fikk det så gjorde hun ingen verdens ting mot andre heller, fikk hun ikke være ifred så sa hun fra hva hun ville også løste det seg som regel. Hun lekte ganske mye med hannhunden jeg hadde, og ellers så kunne hun en og annen gang nedverdige seg til å leke med andre hunder, men stort sett gikk hun bare rundt å lukta på blomster å var "dronningen". Når hun var i skikkelig humør kunne hun invitere til lek med hannhunder også be de om å dra dit pepper'n gror når de ble med på leken også gikk hun fornøyd videre :P Men som sagt, aldri noe aggresivt eller alvorlig, noe av det kom nok av at hannhunder gjerne blir litt opptatt der bak, og det har ingen av mine tisper likt og da blir de litt bitchy også.

Hun jeg har nå kan glefse litt, men det er enten fordi hun har grunn til det eller fordi hun blir usikker og trenger avstand. Til valpen til min bror er hun veldig streng inne, når vi passer den. Masse tenner, knurrer og glefser til slutt om den ikke tar hintet, men aldri så den får vondt eller noe, det er stort sett bare signaler selv om det kan se veldig mye ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var helt vanlig oppførsel at tisper sier ifra til slitsomme hannhunder og valper jeg? Ingen av mine lar seg pelle på nesen av hannhunder som tar seg til rette, en snus bak er nok, driver de å sniffer og styrer værre får de beskjed om at nok er nok, og jeg synes da de skal få lov til å si ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tisper går best sammen med andre tisper.

Hannhunder som er uhøfelige får "the evil eye". De kan bare holde seg unna med god radius og drive med sitt, ferdig snakket. Ingen av de er intressert i på hopp på rygg, lange og gjentatte snuse stunder i ræva osv osv. Man hilser også er man ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi har kort lunte på hannhunder, dvs, det skal lite til før hun sier i fra til de. Spesielt yngre hannhunder (mellom 7mnd-3år).

Og enkelte hannhunder hun "kjenner" får knapt lov å se i hennes retning før hun begynner å løfte på leppa. Men det er de samme hannhundene som ikke tar nei for ett svar og holder på å drukne i hormoner. Jeg prøver å begrense interaksjonen deres for hennes del, jo mer hun omgås hunder som er overdrevent pågående, jo surere blir hun mot alle andre hunder en periode.

Med en grei pause fra hormontroll takler hun de fleste andre hunder fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...