Gå til innhold
Hundesonen.no

Canaan-hund, kanskje?


Rosin
 Share

Recommended Posts

Jeg har så smått begynt å se meg om etter hund nr.2 (nr.1 er en 8 år gammel lundehundtispe). Jeg ønsker en med litt størrelse på, nok vaktinstinkt til å holde evt utrivelige nisser på avstand, med god helse/lite arvelige sykdommer, og lite nok jaktinstinkt til at den kan gå løs på tur i skauen. Bruk blir mest hverdagslydighet og gåturer i skog og mark, så den må trives med et "normalt" aktivitetsnivå.

Jeg har kikket mye på canaan-hund og ut fra hva jeg kan se oppfyller de alle ønskene mine, men jeg vil gjerne høre evt erfaringer fra folk her inne, dersom noen kjenner noen slike hunder "irl". De er jo veldig sjeldne (noe som virker litt rart? om de er så sunne og trivelige som diverse nettsteder skal ha det til...) så jeg har aldri hatt noe med de å gjøre selv.

(Herregud, nå var det lenge siden jeg hadde vært innom her :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt noen da jeg selv har vært veldig interessert i rasen.

Selv valgte jeg den vekk da jeg ønsket et noe mer lettrent individ, men har ikke lagt fra meg rasen.

Det er etter hva jeg forstår en hund som må få godt med trening på å gå løs samt god miljøtrening men burde da kunne fungere godt til det du forespeiler her.

Har også inntrykk av at det er en særdeles sunn rase ja.

Har fortsatt noe kontakt med en av de viktigste oppdretterne på rasen, Myrna Shiboleth, (selvom det er mye fordi jeg har valp etter en av hennes korthårscollie tisper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så heldig å besøke Shaar Hagai-kennelen i Israel som Myrna driver. Om hun ikke er rasens mor så er hun ihvertfall en god nr to. Hun har overtatt stafettpinnen etter rasens "grunnlegger" og det er takket være henne det fortsatt hentes inn nytt avlsmateriale fra ørkenen. Pga de åpne stambøkene tror jeg man trygt kan si at canaan-hunden er en frisk rase.

Gemyttmessig skal man være obs på at det er å regne som en "urhund" da: Som skrevet over her så kreves det grundig miljøtrening om du ikke vil endre opp med en sterkt mistroisk og reservert hund. Men selv en godt sosialisert canaan er ingen labrador; de skal ha en god porsjon vaktinstinkt. Det nytter heller ikke å prøve å trene dem med tvang.

Da jeg besøkte Myrna hadde hun noen halvvoksne valper igjen etter to kull. Jeg fikk også hilse på en ung tispe og husets sjef med stor S; den hvite (lys krem?) canaan-hannen Habibi. Den unge tispa var uvanlig sosial og trivelig, mens Habibi tok vaktrollen MEGET seriøst. Hobbyen hans i følge Myrna er å skremme vettet av gjester ved å hoppe fram og nibjeffe dem rett i øret når de minst venter det Habibi morer seg storlig når folk hopper himmelhøyt av påfunnene hans. De fleste gjester som kommer innom er ikke hundevante nok til å takle "voktingen" hans så han blir stadig vekk forsterket for adferden sin, for å si det sånn.

Siden Myrna hadde advart meg om Habibi på forhånd så gjorde jeg et nummer av å ignorere han og forholde meg passiv dersom han gjorde "utfall", og ikke gi han øyekontakt. Det fungerte bra, men de fem dagene jeg var der tok han aldri fri fra pliktene sine og var alltid på vakt. Etterhvert tolererte han mitt nærvær nok til at jeg (med rolige steg) fikk lov til å forflytte meg fra stua til kjøkkenet for å hente meg et glass vann. Men prøvde jeg å åpne kjøleskapsdøra, gå til gjesterommet eller på do så kom han som et olja lyn og nibjeffet på meg; kjeften med perleraden av hvite tenner sånn ca ti cm fra låret mitt :blink:

Høres kanskje voldsomt ut men jeg oppfattet han ikke som aggressiv, mer at han var en vakthund med mye yrkesstolthet. Hadde jeg derimot oppført meg irrasjonelt eller f.eks truet Myrna så er det ikke umulig at han hadde gått hardere til verks. Men jeg valgte å ikke teste det ut :) . Nå bor Myrna nærmest alene ute i villmarka så hun har valgt å ikke kontrollere Habibi så veldig og lar han holde på (med mindre hun får mer følsomme og lettskremte gjester). Så de fleste godt sosialiserte canaan-hunder er sikkert ikke så ekstreme som Habibi. Men tror ikke man skal gamble på å få en sosial hund; vaktinstinktet er normalt ganske sterkt.

Bilde av Habibi nedenfor. Han likte ikke at jeg begynte å knipse bilder av de firbeinte damene hans (kameraet var en mistenkelig greie): Da stilte han seg opp mellom meg og tispene og nibjeffet.... :

canaan02.jpg

Habibi til venstre og den sosiale ungtispa i midten. De kikker over gjerdet ned i valpegården for å se hva ungdommen driver med.

canaan04.jpg

En av valpene jeg traff; hannvalpen Oreo (dette var i 2012). Canaanhunder kommer i de fleste farger selv om krem vel er mest vanlig. I ett av de siste kullene sine har Myrna hatt mange kule farger; hvite valper med store brune eller sorte flekker. Tror Oreo var far til disse.

canaan05.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, takk! ^^ Så flott at de fremdeles tar inn ørkenhunder, det hadde jeg nesten ikke regnet med. :)

Habibi høres ikke spesielt trivelig ut (og personlig hadde jeg aldri akseptert slik atferd av min egen hund) men som du selv nevner er det vel snakk om litt andre forhold. Miljøtrening har jeg ihvertfall uansett tenkt til å investere en god porsjon tid og energi i (en av mange ting hund nr.1 har lært meg..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Herregud, nå var det lenge siden jeg hadde vært innom her :ahappy: )

Hadde du et annet nick før? Rimfrosthuldra eller noe slikt? Synes at jeg husker en rimfrosthuldra med lundehunden Ylva, men jeg kan ta feil. Hyggelig at du er tilbake uansett. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg mener det var noe slikt jeg pleide å kalle meg (ihvertfall på Dyrenett, og Snute. Savner gjengen derfra!). Det begynner å bli en del år siden! Kontoen min på her på Hundesonen begynner også å dra på åra ser jeg.. Jeg husker knapt at jeg har vært aktiv her inne overhodet. :P Tiden flyr visst

Veldig koselig å se noen "kjente fjes" her inne! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker deg også!! :D

Forøvrig. En gammel "nabo" har denne rasen. Aner ikke hvordan oppdrettet deres er på canaan, men de har hatt andre raser før. Send meg gjerne PM om du vil ha info. Legger ikke ut info her - liker ikke snakke om andre så det kan søkes opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, takk! ^^ Så flott at de fremdeles tar inn ørkenhunder, det hadde jeg nesten ikke regnet med. :)

Habibi høres ikke spesielt trivelig ut (og personlig hadde jeg aldri akseptert slik atferd av min egen hund) men som du selv nevner er det vel snakk om litt andre forhold. Miljøtrening har jeg ihvertfall uansett tenkt til å investere en god porsjon tid og energi i (en av mange ting hund nr.1 har lært meg..).

Selv om Habibi var veldig mye vakthund og skulle kontrollere gjester og fremmede så var han merkelig nok også sosial. Høres rart ut, men hvis jeg satte meg i sofaen så kom han gjerne og la seg på fanget mitt for å få kos og klapp. Han nøt oppmerksomheten og var på ingen måte lumsk. Så vet ikke helt hva man skal beskrive han som; en kontroll-freak med sosiale tendenser? :) . Men jo, Habibi er nok spesiell; de fleste sosialiserte canaans med normal "grensesetting" er nok noe mer veloppdragne i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det godt/sterkt vokterinstinkt når en hund fortsetter å vokte gjester i huset mellom stue og kjøkken etter 5 dager?

Aner ikke :) . Men virket ikke som eieren hans (som er ekspert nr en på rasen pr idag) mente at han var ekstremt unormal til å være canaan. Vet ikke om hvor mye som er (mangel på) oppdragelse og arv der da. Kjenner ikke rasen spesielt godt utover d individene jeg har truffet. De canaan-hundene jeg har sett på utstilling i Norge synes jeg generelt har virket litt sky og reserverte (ikke så godt miljøtrent kanskje?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Håper det går greit at jeg dytter litt på denne, i tilfelle noen her har noe mer å tilføye. :) Jeg er fremdeles i tenkeboksen ang. rase, men heller også fremdeles sterkt mot canaan-hund. Det største minuset akkurat nå er egentlig at de virker vanskelige å få tak. Så vidt jeg kan se er det kun én oppdretter i Norge, og en eller to i Sverige. Importere koster vel plutselig mange tusen ekstra (?), så det vil jeg helst unngå, om jeg kan.. Men jeg klarer ikke å finne noen rase som virker like ideell for min del som canaan, så kanskje det er litt ekstra utgifter som må til, for å skaffe drømmehunden..

(Om noen har noen lignende raser å anbefale tar jeg forøvrig gjerne imot tips :P Har ikke klart å finne så mange andre aktuelle selv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du et annet nick før? Rimfrosthuldra eller noe slikt? Synes at jeg husker en rimfrosthuldra med lundehunden Ylva, men jeg kan ta feil. Hyggelig at du er tilbake uansett. :)

Hehe, ja, jeg mener det var noe slikt jeg pleide å kalle meg (ihvertfall på Dyrenett, og Snute. Savner gjengen derfra!). Det begynner å bli en del år siden! Kontoen min på her på Hundesonen begynner også å dra på åra ser jeg.. Jeg husker knapt at jeg har vært aktiv her inne overhodet. :P Tiden flyr visst

Veldig koselig å se noen "kjente fjes" her inne! :)

@ - har du hatt nick "Rimfrosthuldra" for mange år siden på et annet forum? :)

Ja

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke har undersøkt sånn voldsomt rundt dette med import.. skal sjekke opp hva som trengs for å importere fra Sverige. :) Jeg ser at svenske Kennel Chanco fremdeles har en valp igjen fra sitt siste kull... fristende...! *-*

(Og som Simira sa: ja jeg brukte det nicket på et forum eller to, for lengelenge siden. Hei! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit at jeg dytter litt på denne, i tilfelle noen her har noe mer å tilføye. :) Jeg er fremdeles i tenkeboksen ang. rase, men heller også fremdeles sterkt mot canaan-hund. Det største minuset akkurat nå er egentlig at de virker vanskelige å få tak. Så vidt jeg kan se er det kun én oppdretter i Norge, og en eller to i Sverige. Importere koster vel plutselig mange tusen ekstra (?), så det vil jeg helst unngå, om jeg kan.. Men jeg klarer ikke å finne noen rase som virker like ideell for min del som canaan, så kanskje det er litt ekstra utgifter som må til, for å skaffe drømmehunden..

(Om noen har noen lignende raser å anbefale tar jeg forøvrig gjerne imot tips :P Har ikke klart å finne så mange andre aktuelle selv...)

Jeg vet ca ingenting om canaan, men basert på det du beskriver at du ønsker deg og utseendemessig likhet, hva med lapsk vallhund? Kanskje noe lettere å få tak i og hakket mer trenbar og førerorientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å ta inn hund fra Sverige :) Bare ta å ring oppdretter og snakk og spør i vei! :) Gjerne den Norske oppdretteren også. Når man skal ha en såpass sjelden rase, må man forhøre seg med de oppdretterne som er. Det jeg syns er negativ med så få oppdrettere, en netopp det at de er så få og man får ikke velge. Nå er det ikke mange oppdrettere av min rase heller, men hvis man kan se til nabolandene får man flere valg og kan forhøre seg med flere og få en følelse på det :)

Lykke til!

Btw: googlet rasen nå og det er jo mange raser som ligner, som kanskje er lettere på mange måter og lettere å få tak i :) Hvis det var utseendet du likte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet ut av noe mer?

:)

Nei dessverre.. Samboeren min har mast om labrador helt siden vi begynte å snakke om hund nr.2, og siden labrador er enklere både å få tak i og eie enn canaan (og siden jeg har fått viljen min når det gjelder det meste annet :| ) , tenkte jeg å være grei for en gangs skyld, og la ham få "sin" hund først... Det er vel ikke det lureste å skaffe seg to valper sånn veldig tett opptil hverandre, så canaanhund-planen blir nok satt på vent et år eller to (minst) nå.

Jeg vet ca ingenting om canaan, men basert på det du beskriver at du ønsker deg og utseendemessig likhet, hva med lapsk vallhund? Kanskje noe lettere å få tak i og hakket mer trenbar og førerorientert.

Disse er superflotte, og jeg har ønsket meg en slik tidligere. De er vel litt "små" (noe jeg synes canaanhundtisper kan være og) og jeg har hørt de har tendens til å bråke en god mer enn canaan, men holder mulighetene åpne til å bli overbevist/motbevist der :)

Ingen problem å ta inn hund fra Sverige :) Bare ta å ring oppdretter og snakk og spør i vei! :) Gjerne den Norske oppdretteren også. Når man skal ha en såpass sjelden rase, må man forhøre seg med de oppdretterne som er. Det jeg syns er negativ med så få oppdrettere, en netopp det at de er så få og man får ikke velge. Nå er det ikke mange oppdrettere av min rase heller, men hvis man kan se til nabolandene får man flere valg og kan forhøre seg med flere og få en følelse på det :)

Lykke til!

Btw: googlet rasen nå og det er jo mange raser som ligner, som kanskje er lettere på mange måter og lettere å få tak i :) Hvis det var utseendet du likte.

Det er jo flott! Virker som det er mer å velge iblant i Sverige :)

Skal holde øynene åpne for både canaanhunder og andre raser, så får vi se hva som skjer etterhvert, etter at typen har fått denne labradoren han absolutt må ha. :P (Sikkert koselige hunder de også,men de virker litt... eh.. langsomme, og unaturlig vennlige/entusiastiske til alt og alle? Jeg er jo vant til min sære lille lundehund med sine "primitive" huleboernykker må vite! :frantics: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...