Gå til innhold
Hundesonen.no

Skessa / DeepEyes Violently Happy V

Recommended Posts

Skrevet

Skessa er på halvfôr / deleies med JeanetteH. :)

Idag hentet vi henne, hun blir 8 uker imorgen.
Så litt om den første dagen!

Da vi kom hadde valpene egentlig akkurat sovnet, så den duppen ble litt utsatt da det kom besøk, men de falt raskt til ro mens vi pratet osv. Skessa var derfor kjempetrøtt da vi tok henne med ut i bilen og sov absolutt hele veien på fanget mitt. (Bur blir senere, men akkurat hentedagen er det så veldig koselig å ha på fanget syntes jeg!) Veldig koselig med den lille sovende "engelen"!
Vel fremme tok vi henne ut og hun gikk rett og tisset og begynte å jage blader. Så hilste vi på Ellie og gikk hjem, der hun gjorde seg kjent og vi lekte litt med henne. Hun var skikkelig i humør, så vi tenkte vi kunne være litt mer ute, for Ellie syntes hun var bittelitt mye inne. *ler*
(Vi skilte de derfor en stund med kompostgrind, som Skessa fort fant ut at hun kunne dytte ned :lol: )
Men da fant vi ut at vi trengte en bitteliten sele, + at vi skulle hente noe V&H vi hadde bestilt, så da ble det en liten tur i dyrebutikken på Eiksmarka der vi også hilste på Anette med springerne. :)
Da vi kom tilbake var vi på den lille turen som er på filmen.

Og etter det hadde hun opplevd nok for en stund, så etter litt trøtte klynk "hvor er søsknene mine" så sovnet hun godt. Og sov og sov mens vi spiste nydelig middag for å feire henne, og sov mens jeg sloss med youtube som ikke ville laste opp videoen min.
Da hun våknet gikk vi ut igjen og rakk å få henne til å tisse ute! Da var det mørkt og vi gikk en av kveldsrundene våre, som ikke er så lang men veldig fint langs elven og ned til en gresslette. Merker godt at hun er vant til å gå tur, for merker nesten ikke at hun er valp, bare går og går som en liten klokke med halen opp! Fulgte veldig fint med Ellie og oss. Hvis hun løper litt foran så har jeg allerede begynt med å skifte retning og vine som en gal av glede når hun kommer etter. :P
Fremme ved blokken igjen møtte vi en voksen hund vi kjenner godt. Da begynte hun å bli trøtt så hun lå på fanget mitt mens vi pratet med eieren. Hunden er veldig fin så han holdt seg på grei avstand, og snuste ikke på henne engang.
Da vi kom opp så fikk hun kveldsmaten sin og hadde en liten raptus før hun flatet ut igjen.

Hun har bare vært trygg, grei og happy i hele dag. Er allerede veldig forelsket! :wub:

Video for spesielt interesserte! (En valp som går tur hehe, hvor spennende kan det være i lengden!) (Veldig! :P )

• Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er helt skammelig hvis det blir sånn at en ikke kan være flink, fornøyd og få til ting uten å være redd for at andre skal føle seg mindre suksessfulle eller pressa, og jeg er sikker på at de som h

Hun er bare noe av det skjønneste jeg har sett. Og Violently Happy, man finner vel neppe et mer passende nav på en sånn en kelpie.

Pass på når du går tur, så ikke en slem dame med springer spaniel kommer og kidnapper henne :-D Noe så nydelig!

Skrevet

Den filmen er sååå fin! Hun er jo hysterisk morsom på tur den lille, særlig den der rare bompevalpegaloppen! Og all sympati til Ellie altså. Blir spennende når Johanne kommer hjem imorgen (og all sympati til Johanne også... tror den valpe-lillesøsteren kan være en skikkelig pain-in-the-ass til tider!)

• Like 1
Skrevet

Herreguuud! Hun ser herlig ut! :D Gleder meg til å høre mer om hennes sprell og alt annet dere finner på fremover! :ahappy:

Skrevet

Ååååå fine <3

Og så godt å høre om første dagen :)

Takk! :hug::heart:

Hadde håpt hun jenket seg ett par hakk når hun flyttet, men nei :lol:

Nei! :lol: Merker ikke at hun har flyttet. Hun har ikke pepet noe (bortsett fra når overtrøtt) og bare vært happy hele tiden. :)

Gratulerer og herlig navn. Skulle hun hete Bailey?

For en herlig film, nesten så jeg savner valpetida :):)

Takk!

Marianne skulle egentlig ha henne på fôr og da skulle hun hete det, men så passet det ikke helt for Marianne med valp akkurat nå likevel, og i mellom tiden hadde vi mistet Balrog. Så for oss var det en redning å få muligheten til å ha henne istedet.

Ventet bare på henne en ukes tid, og tiden stanset helt opp, så godt det ikke var lenger. :ahappy:

Jeg savner Balrog veldig, men det er litt sånn at det er for vondt til at jeg orker å tenke for mye på at han ikke er her lenger.

Det var veldig riktig for oss å få ny hund nå, med noe positivt å tenke på og at hun stjeler sin helt egen plass i hjertet vårt!

Natten gikk jo strålende, jeg trodde ikke det skulle bli noe søvn jeg! :lol:

Men med unntak av litt nesebiting så sov hun så godt inntil oss hele natta :wub:

Var ute med henne to ganger for å tisse, og hun slo seg til ro igjen med engang. Hun ville faktisk bare fortsette å sove utover morgenen, så vi som tilslutt bare måtte stå opp. :)

Så har vi vært på en liten skogstur og jeg har tatt 8 ukers bilder.

10698429_10152705626541399_5745892654870

580178_10152705626571399_163726543256182

10383626_10152705626336399_1791196010338

10383626_10152705626446399_5277046852560

10689679_10152705626481399_2604922697958

1479012_10152705626276399_37400766595356

Følg den hårete rumpa! :lol:

10628336_10152705626496399_3252653101965

Skrevet

Fine lille! :wub:

Hvordan tar Ellie det med valp i hus? :)

Takk!

Ute går det strålende, hun ville tilogmed leke på tur isted. Men inne er Ellie sur. Og Skessa syntes det er litt teit.

Med Balrog så slapp hun han inn i varmen den 3 dagen. Så kanskje imorgen? :ahappy:

Ellie trives ikke som alenehund det er ihvertfall helt sikkert. Så tipper hun blir ganske glad i henne snart!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...