Gå til innhold
Hundesonen.no

Få kontroll over hunden når det koker i topplokket


AstridN
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidligere fått tips og råd her om hvordan jeg burde takle hunden min når han tilter på trening - plutselig blir han for gira, og hopper og napper på meg. Dette har jeg lært meg å komme ut av nå, ved å holde ham fast et lite øyeblikk og så kommandere sitt. Er han helt på bærtur, står jeg på båndet og ser bort til han roer seg. Dette takler jeg greit på trening - "forsiden av medaljen" er jo at han har en fantastisk arbeidsvilje når han er motivert, jeg må bare lære meg å balansere stresset hans.

Men jeg er nødt til å få bedre kontroll i slike situasjoner, raskere. Da jeg tok bronsemerket i lydighet, begynte han å løpe i ring rundt meg, og jeg ble stående som en fjott og rope ut kommandoer for døve ører. Det var utrolig flaut, selv om jeg burde forventet det, da det også skjer endel når vi trener agility. På tur har vi en kjempegod innkalling, da snur han som regel på femøringen. På treningsbanen derimot, er belønningen han gir seg selv - leke sista med meg - så mye bedre enn det jeg kan tilby. På vanlig trening kan jeg lokke ham tilbake med leke eller godbit, men det kan jeg jo ikke i en konkurransesituasjon.

Så spørsmålet mitt er: Hvordan bør jeg gå fram for å lære inn en kommando (sitt på avstand?) så godt at den trenger gjennom galskapen i en sånn situasjon? Det eneste jeg kan komme på, er å trene den inn supergodt hjemme, og deretter trene i gradvis vanskeligere omgivelser - med langline. Er det bare mengdetrening og god belønning det står på for å få bukt med et slikt problem? Hvor lang tid kan det ev. ta?

Jeg har tenkt å gå et konkurranseforberende kurs etter jul og etter hvert debutere i klasse 1, men bare tanken på at han skal begynne å løpe rundt meg mens jeg blir stående der som en idiot, gir meg åndenød... :gaah:

Han er en jaktspringer på 19 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sikkert noen med gjeterhunder som kan ha gode tips. Jeg blir så imponert av de BCene (ja og andre raser da, er bare BC jeg har sett mange ganger) som bare klasker i dekk uansett hvilken situasjon det er har sett mange slike, både på 20m og 100 m avstand liksom- i hverdagssituasjoner :) Ikkeno fornuftig å komme med i det hele tatt ellers :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe tips til god inntrening av sitt på avstand, men tenker det kan også være en fordel å jobbe med stresset generelt. Du kan f.eks være litt i forkant og når du ser at hunden begynner å bli litt småstresset på trening så kan du gi et lite godbitsøk. Det pleier å roe hundene ned. Jeg vet @Sprettballen gjør det med sin hypre schäfer på trening. Jeg gjorde også det da Ozu fikk stress-raptus etter å ha sosialisert masse med fremmede hunder. For å roe ham kastet jeg noen godbiter på bakken, og etter det roet han seg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at når han har tippet over der så vil det være vanskelig å få en god kommando. Da ville jeg heller prioritert å trene masse innkalling. Men om du først skal legge arbeid i det så ville jeg faktisk heller prøvd å lære inn stå/stopp, som er litt lettere for hunden når den er i fart. Har ikke lært det inn med vilje, men etter at vi lærte inn stå under marsj/innkalling så har jeg brukt det på Odin noen ganger med stort hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk gjort akkurat dette på Aiko, etter at hun gikk helt bananas på en lp-konkurranse og fikk alle funksjonærene til å jage seg. :P Hun koker over av begeistring og lykke og MÅ kontrolleres også hjemme i hagen når hun bestemmer seg for å leke med lillesøster, så her har vi dekk-kommando (eller "legge seg", alt ettersom hvor høy hun er) når hun begynner å hoppe, bjeffe og hause seg opp. Dette har vi trent masse på under forholdvis rolige forhold i hagen, for å kunne bruke dersom det er nødvendig ute. Nå klasker hun i dekk nærmest uansett, nå er ufordringa innimellom at jeg ikke rekker å komme bort til henne og belønne (med godis, stryk og kos er bare dritt iflg henne) før hun spretter opp igjen og fortsetter å være gøyal.

Anbefaler dekk framfor sitt, da det å legge seg krever mer av en høy hund mtp fysisk investering og ikke minst at det å ligge er mer rolig enn å sitte og potensielt trippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sikkert noen med gjeterhunder som kan ha gode tips. Jeg blir så imponert av de BCene (ja og andre raser da, er bare BC jeg har sett mange ganger) som bare klasker i dekk uansett hvilken situasjon det er har sett mange slike, både på 20m og 100 m avstand liksom- i hverdagssituasjoner :) Ikkeno fornuftig å komme med i det hele tatt ellers :P

For vår del kommer det fra gjeting :)

Hvis hunden er vandt til å jobbe på litt avstand i andre situasjoner så er det enkelt å overføre, spesielt ligg da det kommer naturlig for en stirrekållis å krype sammen. Mange bruker ligg som en kommando for å roe ned under arbeid (feks at hunden har mye fart) eller en korreks, (feks at hunden går mot høyre på en venstrekommando).

Til TS:

Trene, trene, trene!

Et tips er dog at hvis dette dukker opp i konkurranse så kan det lønne seg å gå ut i 'sirkelen' hunden løper for å bryte av/stoppe løpingen, om mulig selvsagt, iværtfall til du er 100% på at den stopper hver eneste gang. Man kan få gode trekk i helhetsintrykk osv hvis det oppfattes som at man ikke har kontroll mellom øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker at du kan trene på samme måte som man trener inn sitt i forbindelse med ro i skudd og oppflukt? Har ikke dere vært på jaktkurs hos oppdretter? Da blir det jo på en måte kjent for han, så du kan dra nytte av det han kan -og jeg kan ikke tenke meg en mer stressende situasjon enn ro etter skudd og felling av fugl, så når det går an å lære dem det :P Da må det jo være mulig å lære dem å sette seg når de har litt mer lyst å herje tulling på banen bare :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som fort fyrer seg opp under trening. Spesielt i situasjoner med fart. F.eks. om vi trener hopp over hinder eller eksplosive starter. Hovedproblemet vårt var derimot at hun ikke kunne lekes med som belønning, for hun ble så heit at hun ikke greide å konsentrere seg om å jobbe etterpå. Det var helt uaktuelt å kutte ut en så flott belønning som kamplek, så jeg angrep det fra en annen vinkel, som @Tabris var inne på her oppe.

Jeg startet hver økt med et minigodbitsøk for å roe ned stresset som kom av forventningene til trening. Deretter tok jeg en mediumbra leke(hun har jo sine favoritter) og kjørte korte lekeøkter med liten intensitet. Ingen hypre stemmer eller heftig kamping. Stoppet etter etpar sekunder og gav henne minigodbitsøk på bakken(type 5-10 godbiter) deretter fortsatte vi å trene. Jeg gav også minigodbitsøk før hun ble satt i bilen igjen. Jeg økte gradvis med intensiteten på leken og deretter på mengden godbiter. Nå trenger jeg ikke bruke godbitsøk så ofte lengre. Hun har selv lært seg å "kjøle ned". Jeg sleit en del med lyd og hopping når hun var høy, ikke så mye hurramegrundt runder, men det går jo litt for det samme.

Med din hund ville jeg konsekvent trent med langline for å avbryte henne i disse "seiersrundene" da det er selvforsterkende. Når hunden greier å avreagere mer selv, så tror jeg du i det store og det hele vil bli kvitt problemet ditt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann: Jeg har tenkt på det... Og ja, han har vært på jaktkurs, men han kan det absolutt ikke ;) Problemet er at jeg ikke har hatt noe med den jaktinnlæringen å gjøre, men jeg får kanskje ta kontrollen der også ;)

Sprettballen (og Tabris): Takk for tips om godbitsøk! Det har jeg ikke prøvd i det hele tatt, skal teste om det kan få ham til å lande litt, så vi unngår den store eksplosjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er disse hundene som koker over og spinner rundt? Er dette er unghundproblem, eller er det godt voksne hunder? (Jeg spør fordi jeg lurer, altså :)

Er det noen mulighet å la "sånne" hunder få bruke spinningen/raptusene som belønning, dvs at det blir som en test i selvkontroll hvor man til slutt gir hunden lov til å "ta av"? Nå har jeg egentlig ikke erfaring med problemstillingen, bortsett fra en valp/unghund jeg hadde som helt tydelig trengte å spinne rundt for å avreagere når vi hadde trent en økt, men han vokste det bare av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus Min har nå passert to år, men begynte vel å jobbe med det da hun var rundt halvannet. Hun hadde ikke raptus da. Hun slurva på øvelsene, hylte, hoppa og nappa i meg. Etter jeg begynte å hjelpe henne for å roe ned har alt dette forsvunnet. Nå jobber hun godt og konsentrert :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snickers: Jeg kunne nok vært litt strengere, men når han først løper rundt hjelper det lite å kjefte - da vil han i hvert fall ikke komme tilbake, liksom... Men jeg kan helt klart kreve mer av ham, han er så myk, så jeg har nok vært litt redd for å kreve for mye.

Heliantus: Min er i hvert fall unghund, og jeg håper virkelig han roer seg ned med alderen ;) For min tror jeg ikke det fungerer å la han gjøre dette som belønning, da blir det bare verre, tror jeg - vil helst unngå at han tar av noen gang. Leke og få ham opp til et visst nivå, men ikke mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er disse hundene som koker over og spinner rundt? Er dette er unghundproblem, eller er det godt voksne hunder? (Jeg spør fordi jeg lurer, altså :)

Er det noen mulighet å la "sånne" hunder få bruke spinningen/raptusene som belønning, dvs at det blir som en test i selvkontroll hvor man til slutt gir hunden lov til å "ta av"? Nå har jeg egentlig ikke erfaring med problemstillingen, bortsett fra en valp/unghund jeg hadde som helt tydelig trengte å spinne rundt for å avreagere når vi hadde trent en økt, men han vokste det bare av seg.

Aiko er 5! :lol::wub:

Det å bruke dette som belønning funker ikke, for hun er ikke en "høy" hund egentlig (pleier å beskrive henne som en førerhund med jaktinstinkt, mtp miljøstyrke, hvor sansa hun er og hvor veloppdragen hun er), dette er utelukkende noe som skjer når HUN koker over. Hun kan riktignok gli over i raptus om jeg belønner heftig med lek (ikke med gjenstand, men fysisk lek mellom oss), så det kan jeg bare ikke gjøre om vi trener, for da forsvinner hun for meg. Hun freser da rundt i full raptus, jager halen sin litt, stopper opp i lekestilling for å sjekke om noen vil være med, og da er det mulig å be henne legge seg vanligvis, hvis jeg har klart å posisjonere meg nærme henne. Men fordi hun ikke er en hund (eller rase) som er så opptatt av godis, og heller ikke er så opptatt av å være sammen med eier, så funker det ikke å belønne med ting som får henne vekk fra meg. Jeg kan feks ikke kaste ball, for da blir hun liggende unna og tygge på den. :P Jeg har derfor lært henne at det å leke fysisk med meg er kult, for da er jeg aldri avhengig av eksterne faktorer eller rekvisitter for å kunne belønne, og har henne nære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll fra A-Å, og retur til utganspunktet (bil) når det er døve ører.

Selv har jeg ganske høye krav på sitt kommandoen, den SKAL høres på ellers er det null trening. Den begynner alt fra buret i bilen, den skal sitte vente til den får lov til å komme ut, den skal sitte med en gang den kommer ut av bilen-ikke snurre rundt og se på alt, den skal sitte der så lenge jeg har behov for det (finne bæsjeposer, finne godbiter o.l. ), den skal klare sitte til jeg klarer fomle sammen alle tingene mine før vi starter første treningsøkt, den skal sitte mellom øvelser, den skal sitte når jeg prater til instruktør/treningskompiser.

Jeg ligger en veldig kontroll på hunden ved å bruke sitt-sitt-sitt-sitt i alle situasjoner. Flytter den seg fra sitt, så er det tilbake til der den var og sitt igjen. Sitt krever konsentrasjon av hunden, det er krevende og lett å reise seg, men også lettest å få hunden til å komme seg ned i ofte. Jeg overser gjerne at den titter-lukter i luften o.l. bare den planter rumpen i bakken.

Så langt har det fungert på Sch, Labbis, Springer, Toller og A.kelpie. Alle raser som er kjent for å gjerne snurre rundt noen ganger når de først verver seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, @SandyEyeCandy , @Sprettballen og @AstridN jeg måtte bare høre :) Jeg har aldri hatt en sånn hund, og tanken på å være forsiktig med leken/la være å leke for å ikke skru opp hunden er ganske fjern.

Godbitsøk høres ut som en god plan, for da sliter man ikke ut hunden (som et alternativ til en times sykkeltur før trening, liksom.. ). Jeg ser at hunden etterhvert kobler det til å roe ned og være konsentrert, noe som sikkert fases ut etterhvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, @SandyEyeCandy , @Sprettballen og @AstridN jeg måtte bare høre :) Jeg har aldri hatt en sånn hund, og tanken på å være forsiktig med leken/la være å leke for å ikke skru opp hunden er ganske fjern.

Jeg leker med hundene mine hver eneste dag, altså, og lar heller være å trene i stedet for å ha et hundehold hvor jeg må være streng og ha henne i et jerngrep for å få til ting. Hun har jo ikke noen glede av lp-trening i seg sjøl, hun utfører kommandoer fordi hun får godis for det. De dagene hun liker godis, vel og merke. :P Hadde jeg hatt lyst på en hund å konkurrere med og trene med, så hadde jeg ikke kjøpt shiba, så alt utover tur og kjærlighet er en bonus. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt dekk istedenfor sitt som en sånn "stålkontrollkommando", og har brukt den på mine BC'er når de har kokt over. Først og fremst gjelder det å ligge i forkant. Så fort du ser hunden begynner å øse seg opp er det rett i dekk - FØR den koker over. Har de ikke hørt på første kommando er det rett i bilen. Hvis det går så langt at hunden bare raser rundt og er helt idiot går jeg bare vekk fra de (null moro da!), men det er klart, det kan være vanskelig på en fellestrening. Der har jeg pleid å trene med slips (kort bånd) på hundene til jeg kan stole på de, sånn at jeg bare kan gå bort, ta tak i båndet og gå rett til bilen. Dessuten - trene dekk (eller sitt hvis du heller vil ha den kommandoen) i alle situasjoner, hele tiden, og det er lov til å være litt strengere i stemmen enn vanlig hvis du skal nå gjennom ;)

EDIT: Og i perioder har jeg ikke belønnet med kasting av ball og lignende, kun belønning jeg har kontroll på hele tiden og kan avslutte når jeg vil - drakamp eller godbit.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det han girer seg opp som regel? Er det i forbindelse med belønning eller er det mellom øvelser? Hvis det er i forbindelse med belønning kan det hende at du kan se på hva du belønner med? Flink har hatt lange perioder der hun bare har fått drakamp eller godbit som Aya skriver, fordi kaste-belønninger som hun syns er morsommere ofte har ført til at hun har giret seg for mye opp.

Jeg prøver bli flinkere til å ikke tillate virring mellom øvelsene, Flink er den første hunden min som ikke har tålt å få litt frie tøyler der... For hun klarer ikke hente seg inn igjen :P Så nå må hun være fokusert hele tiden, og skal jeg snakke eller noe så setter jeg henne enten vekk eller så legger jeg henne. Hvis ikke begynner hun å snuse og sniffe litt, og så stikker hun på jakt :P Det tar ca tre sekunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt dekk istedenfor sitt som en sånn "stålkontrollkommando", og har brukt den på mine BC'er når de har kokt over. Først og fremst gjelder det å ligge i forkant. Så fort du ser hunden begynner å øse seg opp er det rett i dekk - FØR den koker over. Har de ikke hørt på første kommando er det rett i bilen. Hvis det går så langt at hunden bare raser rundt og er helt idiot går jeg bare vekk fra de (null moro da!), men det er klart, det kan være vanskelig på en fellestrening. Der har jeg pleid å trene med slips (kort bånd) på hundene til jeg kan stole på de, sånn at jeg bare kan gå bort, ta tak i båndet og gå rett til bilen. Dessuten - trene dekk (eller sitt hvis du heller vil ha den kommandoen) i alle situasjoner, hele tiden, og det er lov til å være litt strengere i stemmen enn vanlig hvis du skal nå gjennom ;)

EDIT: Og i perioder har jeg ikke belønnet med kasting av ball og lignende, kun belønning jeg har kontroll på hele tiden og kan avslutte når jeg vil - drakamp eller godbit.

Ja, å putte ham i bilen har jeg ikke prøvd, men det er et alternativ. Jeg har hatt ham i bånd på lp-trening, da "bare" hopper han, men jeg kan stå på båndet. På agility og på prøve med fvf er det verre... Så jeg er bare nødt til å få inn en knallgod kommando. Litt usikker på om jeg skal gå for dekk eller sitt, sprikende råd her ;) Men jeg kan jo prøve ut hva som funker best.

Å kaste ball som belønning ville jeg ikke funnet på i mine villeste drømmer - det ville i så fall blitt et mareritt ;) Har blitt mer obs på når han nærmer seg toppen og at jeg da må rose veldig nøkternt og bare gi godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det han girer seg opp som regel? Er det i forbindelse med belønning eller er det mellom øvelser? Hvis det er i forbindelse med belønning kan det hende at du kan se på hva du belønner med? Flink har hatt lange perioder der hun bare har fått drakamp eller godbit som Aya skriver, fordi kaste-belønninger som hun syns er morsommere ofte har ført til at hun har giret seg for mye opp.

Jeg prøver bli flinkere til å ikke tillate virring mellom øvelsene, Flink er den første hunden min som ikke har tålt å få litt frie tøyler der... For hun klarer ikke hente seg inn igjen :P Så nå må hun være fokusert hele tiden, og skal jeg snakke eller noe så setter jeg henne enten vekk eller så legger jeg henne. Hvis ikke begynner hun å snuse og sniffe litt, og så stikker hun på jakt :P Det tar ca tre sekunder...

Begge deler (og det henger jo ofte sammen). Ja, han blir verre med voldsom lek, så det må jeg lære å balansere. Men problemet er også pauser når han begynner å kjede seg i gira tilstand. Da er det hopping og til og med bjeffing (ganske nytt) for å få oppmerksomhet og fortsette treningen som gjelder. Jeg har aldri trent "ligg rolig' før, men har lært meg nytten av det nå... Gikk jo glipp av mesteparten av teorien i pausene på kurset fordi han maste så fælt (*gaah*).

Tror det koker ned til at jeg må:

- lese ham bedre, justere belønning i forhold til stresset hans

- hjernevaske inn sitt eller dekk

- trene mye ro i relevante situasjoner

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke hundene i bilen når dere har teori på kurs? O.o

Når jeg går kurs, så er hundene i bilen så sant den ikke trenes.

Nei, og det var ganske frustrerende. Vi sto i ring, og hundene skulle ligge rolig ved føttene våre. Instruktøren mente vel det er et minstemål for en lydig hund at den klarer det... :P Så Derek og jeg brukte utrolig mye krefter på "pausene", og var helt svette når det endelig var tid for å trene litt igjen.

Neste gang vil jeg gå på et kurs der hundene ligger i bilen og menneskene sitter i campingstol og drikker kaffe i pausene :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...