Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte skifter dere vannet til hunden/e?

Recommended Posts

Skrevet

Hjemme så skiftet vi alltid vannet til hundene før frokosten og middagen dems, pluss at mamma eller pappa skiftet vann rett før de gikk og la seg for natten.

Jeg og broren min var også "opplært" til å skifte vann dersom vi så at det var noe oppi skålen eller vannet så "ekkelt" ut i løpet av dagen.

Det var kjempe enkelt å skifte vannet siden skålen stod rett ved oppvaskbenken, tok veldig liten tid.

Mamma og pappa var litt petimetere på at vannet alltid skulle være rent og godt til hundene, det har jeg tatt med meg til mitt hundehold.

Chicka får også nytt vann ved frokost og middag, samt rett før jeg legger meg, pluss at denne skålen blir også skiftet dersom jeg ser det er noe oppi den i løpet av dagen, skålen vaskes før middagen hver dag.

Hun har også en drikkeskål på soverommet og en rett utenfor inngangsdøren vår, disse blir byttet en gang om dagen, den utenfor døren kan bli byttet to ganger om dagen dersom vannet har blitt ekkelt eller insekter osv har havnet oppi der.

Har en liten følelse på at jeg kanskje skifter litt over gjennomsnittet mye, men jeg klarer bare ikke se noe ligge oppi vannet, eller at vannet ser ekkelt og "dødt" ut, har vel litt OCD på akkurat dette.

Hvor ofte bytter dere vann?

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mange ganger i løpet av dagen. Har bartehunder! Hvis vannet ikke er rent og friskt blir Pippin stående ved siden av skåla og småknurre!

Bytter vann veldig ofte her i huset. Guttene slever mye når de drikker, og frøkna synes det er veeeeldig ekkelt Så sikker 5-6-7 ganger om dagen

Da ser det ikke ut som jeg er helt på jordet med skiftingen min da, det er jo viktig at de får friskt og godt vann så det er innbydende å drikke. Nå er Chicka veldig flink til å drikke, hun drikker v

Skrevet

Bytter vann veldig ofte her i huset. Guttene slever mye når de drikker, og frøkna synes det er veeeeldig ekkelt :P Så sikker 5-6-7 ganger om dagen :)

• Like 1
Skrevet

En gang om dagen - samtidig som han får frokosten sin. Evt også om det ligger noe rart og flyter oppi der.

Melvin har ganske stor vannskål, så har aldri opplevd at den blir tom egentlig :P

Skrevet

Da ser det ikke ut som jeg er helt på jordet med skiftingen min da, det er jo viktig at de får friskt og godt vann så det er innbydende å drikke.

Nå er Chicka veldig flink til å drikke, hun drikker veldig gjerne fra vanndammer også, det er vist noe som smaker helt fantastisk fra disse dammene, spesielt en vanndam rett utenfor hos naboen, hver gang det har regnet så MÅ hun bort dit og ta seg en slurk, naboen syntes bare hun er søt når hun kommer :wub:

• Like 1
Skrevet

Skifter ikke så ofte egentlig, det går som regel en skål om dagen så nytt vann er det jo hver dag da. Er det lite igjen når han skal ha middag får han nytt. Også bytter jeg ut om det er rusk og rask oppi.

Spent på hvor mye mindre vann det kommer til å gå nå som jeg kjøpte en sekk vanlig fôr istedenfor urinary (som gjør hunden tørstere).

• Like 1
Skrevet

Jeg bytter vann når det er noe oppi vannet, eller så henter jeg nytt vann det er tomt. Jeg har friskt vann hver eneste dag, og bytter kanskje 2-3 ganger om dagen. Vasker skåla sånn at den ser fint ut :)

Skrevet

Vi har en vannfontene med filter, så er alltid rent vann oppi der. Den fylles opp omtrent hver dag, siden den bråker sånn når det begynner å gå tomt. Også vasker vi selve fontene en gang i uken, og ellers ved behov.

• Like 1
Skrevet

Betraktelig sjeldnere nå som vi ikke har bartehund lenger, da ble det byttet etter hver gang hun drakk i perioder. Nå er det stort sett en gang til dagen om det ikke kommer rusk eller blir tomt.

Skrevet

Hvertfall hver morgen, som regel ved middagstider også, så 1-2, men nesten alltid 2. :)

Vasker skålen med oppvaskssåpe en gang om dagen.

Skrevet

Han har to skåler, ei på kjøkkemet og et på soverommet vårt siden han er der inne når vi er borte og om han blir tørst om natta. Skiftes når det er lite igjen og må fylles. Og i alle fall hver kveld.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...