Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund fra Svergie, hvordan få den NKK registrert :)


Shapingsheepdog
 Share

Recommended Posts

"Originalt registreringsbevis" er det stamtavlen? må jeg få stamtavle igjennom SKK først?

I norge får man jo ikke stamtavlen før sånn 1-3 måneder etter kjøp :)

Det er stamtavle ja(svensk i ditt tilfelle). Jeg har fått stamtavle med valpen 8 uker gammel både i Norge og Sverige, har du ikke fått stamtavle ville jeg vært skeptisk om du allerede har betalt full valpepris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv oppdretter og man får ikke stamtavlen med valpen lengre ved salget, for når jeg selger en valp, har jeg forehåndsregistrert valpene i NKK.

når jeg har solgt valpen og skrevet NKK kontrakt og alt er i orden, så går jeg inn på Dogweb og sender inn eierskifte på den nye eieren som er gratis (under en viss måneds alder på valpen).

så får Nye eier stamtavle med eierens navn på stamtavlen i posten :)

det er nok flere måter å gjøre det på men det er den måten jeg synes er lettest.
da skal jeg få sendt inn stamtavlen og kjøps kontrakten da når den tid kommer :)
tusen takk for svar :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv oppdretter og man får ikke stamtavlen med valpen lengre ved salget, for når jeg selger en valp, har jeg forehåndsregistrert valpene i NKK.

når jeg har solgt valpen og skrevet NKK kontrakt og alt er i orden, så går jeg inn på Dogweb og sender inn eierskifte på den nye eieren som er gratis (under en viss måneds alder på valpen).

så får Nye eier stamtavle med eierens navn på stamtavlen i posten :)

det er nok flere måter å gjøre det på men det er den måten jeg synes er lettest.

da skal jeg få sendt inn stamtavlen og kjøps kontrakten da når den tid kommer :)

tusen takk for svar :D

Nei... Sånn var det før. Men ikke etter det nye systemet... Nå får man et reg.bevis/stamtavle uten eiernavn, som leveres med valpen. Når ny eier er reg. i dogweb, får denne et eierbevis i posten.

Tilsvarende det nye norske er det i Sverige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer meg inn i tråden her siden jeg muligens skal kjøpe hund i Sverige om et par år: 

Hva koster dette? Og tar det lang tid før alt det formelle er på plass? :) 

Du betaler toll på grensa og omregistrering koster vel rundt 800 , - minnes jeg? Det formelle var på plass et par dager etter jeg sendte inn alle papirene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler toll på grensa og omregistrering koster vel rundt 800 , - minnes jeg? Det formelle var på plass et par dager etter jeg sendte inn alle papirene.

Takk :)

Men toll på hunden? Hvor mye utgjør det?

Liker ikke overraskelser og jeg har begynt å se på oppdrettere både her hjemme og i Sverige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler toll på grensa og omregistrering koster vel rundt 800 , - minnes jeg? Det formelle var på plass et par dager etter jeg sendte inn alle papirene.

Toll? Er det noe nytt? Trodde du bare betalte moms (25%) om hunden koster over 6000kr om du har vært i Sverige over 24t og over 2000kr eller noe om man har vært der under 24t.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også omregistrere fra SKK til NKK, men jeg kvier meg veldig til å sende originalen i posten. Er det enkelt å erstatte den hvis den skulle bli borte i posten? Tar selvsagt kopi av den som jeg beholder, men er likevel litt skeptisk.

Hvis originalen skulle bli borte, kan du betale for ny fra SKK, så vidt jeg vet.

Men det er veldig, veldig mange originalpapirer som sendes til og fra NKK på daglig basis, og jeg hører meget, meget sjelden om noe som blir borte.

Skal det ikke fylles inn noe skjema for omregistrering? Skriver jeg bare et notat og legger ved, eller hvordan gjør jeg det egentlig?

Det er ikke noe skjema for omregistrering av utenlandsk hund - legg original stamtavle, eierbevis eller kjøpekontrakt og et brev som forklarer hva dette er og returadresse, så er det alt som trengs. Det hender folk glemmer å legge ved adresse, hvis det i eierbevis bare står navn, og da er det vanskelig for NKK å få til omregistrering og retur av originalpapirer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skal også omregistrere fra SKK til NKK, men jeg kvier meg veldig til å sende originalen i posten. Er det enkelt å erstatte den hvis den skulle bli borte i posten? Tar selvsagt kopi av den som jeg beholder, men er likevel litt skeptisk.

Skriv RETURADRESSE på konvolutten og sørg for NOK PORTO - så kommer det nok frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...