Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor importere ørekupert hund?

Recommended Posts

Skrevet

Poenget er at folk gjør veldig mye for at hundens estetikk skal gjøre et godt inntrykk. Å ørekupere er ikke verre enn mye annet hundene våre må igjennom. Mener JEG. Og det å kupere brusk er ikke noe som i utgangspunktet påfører hunden smerte over lengre tid. Derfor har jeg ikke så mye i mot det heller. Men det er klart det høres makabert ut når man skriver ting som "skjære av kroppsdeler".

Det er jo strengt talt akkurat det man gjør da? Skjærer av ørene. Og uansett om det ikke på lang sikt gjør vondt (for litt smerte der og da er det tydeligvis greit at man utsetter valpene for...), så er det da faktisk en risiko med å sedere så små valper, som jeg heller ikke synes er særlig ålreit.
  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Min rase ble ørekupert - men jeg har aldri funnet noen som helst begrunnelse for hvorfor dette ble gjort. Det bare var sånn. Heldigvis har det i flere og flere land blitt forbud mot ørekupering, og vi

Det som et påfallende er hvor kraftig folk tar avstand fra ørekupering gjort av estetiske årsaker. Mens avl gjort av estetiske årsaker (der hundene gjerne lider hele livet grunnet sitt utseende) er fu

Nei, det er vel akkurat det man mener man ikke skal få lov til. Det er jo egentlig ikke så rart at man stiller spørsmålstegn ved å drive plastisk kirurgi på individer som ikke kan gi sitt samtykke. E

Skrevet

Det er jo strengt talt akkurat det man gjør da? Skjærer av ørene. Og uansett om det ikke på lang sikt gjør vondt (for litt smerte der og da er det tydeligvis greit at man utsetter valpene for...), så er det da faktisk en risiko med å sedere så små valper, som jeg heller ikke synes er særlig ålreit.

Det er forskjell på å skrive "skjære av friske kroppsdeler" og "kutte av litt brusk". Ingen av delene er feilaktig, men ved hjelp av ordvalg ser man fort hvilket perspektiv forfatteren har. Det er mye som gjør vondt og sedasjon er alltid knyttet til en viss risiko. Det innebærer risiko å sedere en hund og trekke alle de råtnede tennene dens også. Som ikke like direkte, men indirekte er en konsekvens av avl - avl knyttet til estetikk. For eksempel.
  • Like 4
Skrevet

Siden du er for, kan du ikke skrive litt om hvorfor?

Det kan jeg gjerne. Men først så det er sagt, så elsker jeg min rase både med oppstående ører og hengende ører. For min egen del, er det halen jeg misliker. Det pga at dobermann (jeg uttaler meg kun på min egen rase) har en lang og tynn hale som lett knekkes. De blir født med haleknekk og mange må da amputeres, eller de smeller den til blods på alt som kommer i veien,og må da altså også amputeres. Nå er det langt de fleste som lever helt fint med halene sine, heldigvis. :-) Mye av grunnen til det, er grisehalene. Dobermann har ikke en rasestandard på halen. Den lever foreløpig sitt eget liv, i motsetning til rottweilerene som fikk sin standard rimelig kjapt, og har en herlig, sterk hale nå. Jeg kan skrive side opp og side ned om diverse løsninger på hale "problemet" - det er mange raser som b.l.a boxer, hvor man har blandet inn en annen rase for å få naturlig kort hale, det er og en oppdretter i Australia på rottweiler som er tett på å ha isolert genet som gir kort hale, og det er mange som prøver å avle en sterk, sabel formet hale. Dette er imidlertid nedprioritert, da dobermann dør av kreft og hjertesykdommer i hopetall.

Hva ører angår, bør folk være så ærlig å si at det når alt kommer til alt, er en smakssak. For å få hengeører må ørene teipes ned under haken i tannfellings perioden, og er de kupert må de teipes opp. Det er ikke mer ørebetennelser på de som har hengeører, det er en myte. Akkurat på lik linje med at de kuperte ikke kan bevege ørene sine,og at de og får lettere betennelser. Når det kommer til selve prosedyren med å kupere ører, er det som nevnt under sedering, og ja det er blod og kan se ekkelt ut. Hva angår smerte, er dette blitt målt og det kan samenlignes med vepsestikk på en smerteskala.

Som de fleste vet, er dobermann rasen den eneste i sitt slag. Det er ingen andre raser som er laget av så mange ukjente faktorer, og det er ingen andre raser som er blitt laget med kun ett formål for øyet.Herr Dobermann kunne i sin tid gjøre som han ville, og diverse kuperinger foregikk nok hjemme på kjøkkenbordet. Jeg tror heller ikke det er andre raser som helt kan skape den samme debatten blant mennesker. Mange raser avles i stykker, de kan ikke puste, de kan ikke føde, de kan ikke se skikkelig, og de er heldig om de beholder tennene sine til de passerer 5. Likevel ser jeg aldri den samme harme som når vi mennesker diskuterer kupering. :-)

Og nei. Jeg kommer aldri til å slutte å ha kuperte dobermann. For meg er det den komplette dobermann slik den ble laget, med det formål å ha minst mulig deler å hive fatt i, og for å se mest mulig skarp ut til det arbeidet den skulle utføre.

• Like 5
Skrevet

Jeg kan godt innrømme at jeg synes helkuperte snusere kan være fantastisk flotte å se på. Derfra til å synes det er greit med unødvendige, kosmetiske operasjoner på dyr er det imidlertid langt. Veldig langt.

• Like 6
Skrevet

ok bare et spørsmål som jeg har tenkt på lenge igjennom denne tråden. Dere sier så fint at hunden ikke lider noe ved kupering så da lurer jeg på hvordan i alle dager vet dere det ?. Jeg så en video en plass husker ikke helt hvor det var, men kan se om jeg finner den igjen. Det var snakk om at grunnen til at det ble forbudt med kupering blant annet i Norge var smertene dette førte hundene en stund etter kupering. At det var dyrleger som satte foten ned å var med å få det forbudt. Om det er tilfelle som sagt vet ikke helt hvor filmen er, men så den for ca 1 år tilbake. Så om det er tilfelle at hunden/ valpene føler så stor smerte etter kuperingen er det verd å sette hunden igjennom det ?. Det som er at hunden snakker ikke " hei mor jeg har vondt i halen" og mange hunder sier ikke i fra selv om de har smerte, det betyr ikke at de ikke har smerte, men at den ikke sier ifra på sin måte. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal forsvare kupering da det i første omgang burde vært unødvendig. Om dobermannen har så dårlig hale at den blir ødelagt av alt den dunker i på veien. Så burde kanskje noen gjøre noe med dette i stedet av å kupere ?. Jeg ville aldri kupert mine hunders haler så sant jeg kan unngå det. Det vil si om det er en medisinsk årsak til det så stiller saken seg annerledes, men jeg ville gjort alt i min makt for å unngå å kupere halen til hunden min.

Skrevet

Jeg fatter ikke at man i dag kan godskrive denne praksisen. Tiden da hunder ble kupert for å virke (mer) fryktinngytende er forbi. Og er dyrene konstruert så ufunksjonelt at haler knekker ved den minste aktivitet er det vel bare å avle dem i en mer korrekt retning (mht funksjonalitet).

Kuperte dyr misforstås av andre dyr, man påfører ikke bare dyrene potensielle fantomsmerter, man fratar dem også de mest naturlige kommunikasjonsbaner med de følger det har.

Skrevet

Hva ører angår, bør folk være så ærlig å si at det når alt kommer til alt, er en smakssak. For å få hengeører må ørene teipes ned under haken i tannfellings perioden, og er de kupert må de teipes opp. Det er ikke mer ørebetennelser på de som har hengeører, det er en myte. Akkurat på lik linje med at de kuperte ikke kan bevege ørene sine,og at de og får lettere betennelser. Når det kommer til selve prosedyren med å kupere ører, er det som nevnt under sedering, og ja det er blod og kan se ekkelt ut. Hva angår smerte, er dette blitt målt og det kan samenlignes med vepsestikk på en smerteskala.

Som de fleste vet, er dobermann rasen den eneste i sitt slag. Det er ingen andre raser som er laget av så mange ukjente faktorer, og det er ingen andre raser som er blitt laget med kun ett formål for øyet.Herr Dobermann kunne i sin tid gjøre som han ville, og diverse kuperinger foregikk nok hjemme på kjøkkenbordet.

Min rase ble ørekupert - men jeg har aldri funnet noen som helst begrunnelse for hvorfor dette ble gjort. Det bare var sånn. Heldigvis har det i flere og flere land blitt forbud mot ørekupering, og vi ser sjelden kuperte hunder på utstillinger utenlands lenger, og flere land har da også forbud mot å stille ut ørekuperte hunder, hvilket jo da fører til at flere og flere oppdrettere dropper ørekupering fordi man jo ikke får vist dem på utstilling med slike ører, eller solgt dem til aktive hundefolk (i min rase driver folk med BÅDE utstilling og brukstrening/gjeting med hundene sine - i hvert fall utenlands).

En oppdretter i Belgia ørekuperte alltid alle valper - inntil hun fikk en valpekjøper fra Norge som skulle ha en normaløret hund. Etter å ha hatt dette kullet der EN hund ikke ble kupert, mens de andre valpene ble kupert, sa hun at hun ALDRI skulle ørekupere valper igjen. Hun så så stor forskjell i adferd på valpene som var kupert sammenlignet med den valpen som ikke var kupert. De viste helt klart at dette var ubehagelig, noe som ikke var så enkelt å se når alle valper hadde samme adferd (når alle var kupert). Det synes jeg sier litt om hva man gjør når man kuperer... men selvsagt - dette var erfaringen for en oppdretter...

• Like 15
Skrevet

Min rase ble ørekupert - men jeg har aldri funnet noen som helst begrunnelse for hvorfor dette ble gjort.

Jeg hadde faktisk om dette i et fag jeg tok på UIO, antar at det stemmer. Men ihvertfall ble det sagt at hunder i Frankrike ble kupert for å skille kongens hunder fra bøndenes på 13-1400-tallet. Det ble da etterhvert "trendy" å kupere hunder, rare forklaringer om hvorfor det ble gjort balla på seg etterhvert som åra gikk..

• Like 2
Skrevet

Jeg hadde faktisk om dette i et fag jeg tok på UIO, antar at det stemmer. Men ihvertfall ble det sagt at hunder i Frankrike ble kupert for å skille kongens hunder fra bøndenes på 13-1400-tallet. Det ble da etterhvert "trendy" å kupere hunder, rare forklaringer om hvorfor det ble gjort balla på seg etterhvert som åra gikk..

Det kan nok høres riktig ut ja :).

Skrevet

Kuperte dyr misforstås av andre dyr, man påfører ikke bare dyrene potensielle fantomsmerter, man fratar dem også de mest naturlige kommunikasjonsbaner med de følger det har.

Jeg kan bare svare for hunder uten hale/kommunikasjon.

Min rase kan bli født stumphale. Vi har fire hunder, hvor 2 er uten hale.

Og de to uten hale, den ene har riktignok en liten halestump (et ledd) har ikke noe problem å omgås andre hunder.

Og andre hunder reagerer ikke mer på de enn de to andre med hale.

Bare for å ha sagt det, jeg støtter ikke kupering av den grunn.

• Like 1
Skrevet

Jeg kan bare svare for hunder uten hale/kommunikasjon.

Min rase kan bli født stumphale. Vi har fire hunder, hvor 2 er uten hale.

Og de to uten hale, den ene har riktignok en liten halestump (et ledd) har ikke noe problem å omgås andre hunder.

Og andre hunder reagerer ikke mer på de enn de to andre med hale.

Bare for å ha sagt det, jeg støtter ikke kupering av den grunn.

Jeg har også hund uten hale (ingen ledd) og opplever at få hunder tar signalene hennes hvis hun blir redd eller synes noe er ubehagelig under lek. Hun må bite litt før de ser hva hun prøver å si og hunden er veldig god på kroppsspåk ellers.

• Like 2
Skrevet

@Calina Har du bilde?

Bilde av hva? Jeg har bilder i rasetråden av min ene kuperte hannhund. :-) Der er og bilder av min ene brune tispe - ukupert og med sabelhale heldigvis ;-)

• Like 2
Skrevet

Kuperte dyr misforståes overhodet ikke av andre dyr. Det er en myte,og en dårlig en. ;-)

• Like 1
Skrevet

ok bare et spørsmål som jeg har tenkt på lenge igjennom denne tråden. Dere sier så fint at hunden ikke lider noe ved kupering så da lurer jeg på hvordan i alle dager vet dere det ?. Jeg så en video en plass husker ikke helt hvor det var, men kan se om jeg finner den igjen. Det var snakk om at grunnen til at det ble forbudt med kupering blant annet i Norge var smertene dette førte hundene en stund etter kupering. At det var dyrleger som satte foten ned å var med å få det forbudt. Om det er tilfelle som sagt vet ikke helt hvor filmen er, men så den for ca 1 år tilbake. Så om det er tilfelle at hunden/ valpene føler så stor smerte etter kuperingen er det verd å sette hunden igjennom det ?. Det som er at hunden snakker ikke " hei mor jeg har vondt i halen" og mange hunder sier ikke i fra selv om de har smerte, det betyr ikke at de ikke har smerte, men at den ikke sier ifra på sin måte. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal forsvare kupering da det i første omgang burde vært unødvendig. Om dobermannen har så dårlig hale at den blir ødelagt av alt den dunker i på veien. Så burde kanskje noen gjøre noe med dette i stedet av å kupere ?. Jeg ville aldri kupert mine hunders haler så sant jeg kan unngå det. Det vil si om det er en medisinsk årsak til det så stiller saken seg annerledes, men jeg ville gjort alt i min makt for å unngå å kupere halen til hunden min.

Ang hale og avl har jeg såvidt vært inne på det i mitt første innlegg. Det er masse grisehaler ute og går,og for oss som oppdrettere og eiere er det faktisk viktigere å avle for å motvirke at de stuper i kreft og hjertesykdom. ;-)

• Like 1
Skrevet

Kuperte dyr misforståes overhodet ikke av andre dyr. Det er en myte,og en dårlig en. ;-)

At kuperte dyr forstås like godt som ikke-kuperte dyr er også en myte innad i kuperingsmiljøet.

Skrevet

Bilde av hva? Jeg har bilder i rasetråden av min ene kuperte hannhund. :-) Der er og bilder av min ene brune tispe - ukupert og med sabelhale heldigvis ;-)

Bilde av din/e kuperte. Men, fant han jo i rasetråden. Utrolig flott.

Er stor forskjell på halene hos rasen ja. Sabelhale er helt klart å foretrekke.

Skrevet

At kuperte dyr forstås like godt som ikke-kuperte dyr er også en myte, innad i kuperingsmiljøet.

Jeg vil tro det er forskjell på øre og halekupering. Hundens utgangspunkt er jo tross alt stående ører og lange haler. Sånn sett gir kuperte ører et bedre språk enn hengende. Mens kuperte haler kan være en ulempe (?)

Skrevet

Angående kuperte haler så er jeg ingen forkjemper, men jeg har sett flere tradisjonelle kuperingsraser (uten kuperte haler) med stygge sår på halene. Ofte går det nekroser i sårene og da er kupering eneste utvei. Av alle de hundene med slike skader er det bare én av dem som ikke har vært opprinnelig kuperingsrase.

Skrevet

Angående kuperte haler så er jeg ingen forkjemper, men jeg har sett flere tradisjonelle kuperingsraser (uten kuperte haler) med stygge sår på halene. Ofte går det nekroser i sårene og da er kupering eneste utvei. Av alle de hundene med slike skader er det bare én av dem som ikke har vært opprinnelig kuperingsrase.

Jeg ser ikke hvorfor halene på noen raser skal være mer utsatt for skade enn halene på andre raser.

Jeg har en rase som blir kupert på hale og ører i "hjemlandet" og også ellers i Europa. Mine hunder. og de mange jeg kjenner til i rasen, har aldri hatt noen skader på halene, og jeg ser ikke hvorfor de skulle hatt det heller. De lever et vanlig liv, med litt tøff lek med andre hunder, men de er da ikke mer utsatt med halene sine enn andre?

Skrevet

Likevel skjønner jeg at noen oppdrettere importerer kuperte hunder, hvis de trenger/vil ha de linjene i sitt oppdrett.

Ser ikke noen grunner til at folk som bare skal kjøpe seg en hund gjør det.

Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor halene på noen raser skal være mer utsatt for skade enn halene på andre raser.

Jeg har en rase som blir kupert på hale og ører i "hjemlandet" og også ellers i Europa. Mine hunder. og de mange jeg kjenner til i rasen, har aldri hatt noen skader på halene, og jeg ser ikke hvorfor de skulle hatt det heller. De lever et vanlig liv, med litt tøff lek med andre hunder, men de er da ikke mer utsatt med halene sine enn andre?

Kanskje fordi de ofte har lange, tynne haler med helt kort/tynn pels? En venninne av meg måtte kupere cockeren sin pga av koldbrann i halen etter å ha slått opp et sår der x antall ganger. Et sår den for øvrig hadde pådratt seg etter logring. Og det var ikke slik at eieren ønsket å kupere hunden. Tvert i mot. Så om du ikke har lagt merke til dette med sår på halen hos kuperingsraser, så vil det ikke si at det ikke eksisterer en slik problemstilling.
  • Like 2