Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrtips til kastrert hund - kun light?


simira
 Share

Recommended Posts

Begge hunden i huset er for tiden kastrerte matvrak, og for enkelhelts skyld går de begge på samme lightfôr. Det fungerer greit nok, men jeg er ikke helt fornøyd. Usikker på om det er på grunn av fôret, men ihvertfall noe som kan reguleres ved å bytte. De røyter mye i perioder, og Odin er for tiden et energimonster uten like. Det resulterer i en del stress, da jeg ikke har helse til å øke aktivitetsmengden nok. :(

Jeg driver uansett og titter litt på fôr, og skal til Sverige i helga, så mulig jeg kjøper noe der da.

Vil de uansett legge mer på seg, evt bli mer sultne av et vanlig fôr? Begge er konstant sultne, så jeg vet ikke hvor mye det har å si. :P

Noen gode tips til fôr for glatthåret, voksen, kastrert hund med normalt lavt aktivitetsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge hunden i huset er for tiden kastrerte matvrak, og for enkelhelts skyld går de begge på samme lightfôr. Det fungerer greit nok, men jeg er ikke helt fornøyd. Usikker på om det er på grunn av fôret, men ihvertfall noe som kan reguleres ved å bytte. De røyter mye i perioder, og Odin er for tiden et energimonster uten like.

Vil de uansett legge mer på seg, evt bli mer sultne av et vanlig fôr?

Min kastrerte tispe får V&H + litt tørrfor (høyenergi, siden det er det belgeren må ha). Hun får som regel dentastix/gulrot/okseøre i løpet av dagen i tillegg. Ingen problemer med å holde vekten fin på henne :) Hun maser heller ikke om mat, bortsett fra når klokken sier det er på tide med ett måltid.

Prøv og se? Vanskelig å vite hvordan dine hunder vil reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om, evntuelt hvor mye de legger på seg veldig individuelt, så du må nok bare prøve deg frem :)

Labbisen jeg hadde måtte gå på ligth fòr, hun este ut av både v&h og vanlig voksenfòr (tørt).

Harly derimot går på v&h nr 33 og vanlig voksenfòr uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kastrerte tispe får V&H + litt tørrfor (høyenergi, siden det er det belgeren må ha). Hun får som regel dentastix/gulrot/okseøre i løpet av dagen i tillegg. Ingen problemer med å holde vekten fin på henne :) Hun maser heller ikke om mat, bortsett fra når klokken sier det er på tide med ett måltid.

Prøv og se? Vanskelig å vite hvordan dine hunder vil reagere.

Hvorfor må de ha høyenergi? Men hun får kanskje en del mer aktivitet også?

Om, evntuelt hvor mye de legger på seg veldig individuelt, så du må nok bare prøve deg frem :)

Labbisen jeg hadde måtte gå på ligth fòr, hun este ut av både v&h og vanlig voksenfòr (tørt).

Harly derimot går på v&h nr 33 og vanlig voksenfòr uten problemer.

Klar over det, men det er jo "bare" å kutte ned på mengden om de legger på seg. Litt av poenget med lightfôr er at det skal mette mer? Vi må ihvertfall passe å vekta på begge to her.

Kovu skal over på halvt V&H nå, men der går kanskje chipen ut etterhvert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte lightfor en periode pga overvekt, men syns ikke det ga noe særlig bra resultat. (RC medium light) Pelsen ble fæl, bikkja maste like mye om mat som vanlig, om ikke mer. Har fått et mye bedre resultat på Orijen og V&H 50/50. Gått ned hele 5kg på det, han er jo matvrak uansett da, tross alt beagle :P Men prøver å stimulere det ved å forlenge tyggetiden, gir V&Hn fryst/halvfryst, gir oksemuskler el. Ikke hver dag, men på dager med ekstra aktivitet f.eks.

Startet slankingen på V&H sprint (som er den magreste varianten) + litt ekstra aktivitet. (Var med 6timer på jobb på gård hver dag i 3mnd, ikke så veldig mye aktivitet for hans del utenom tur fra busstopp og til gården og omvent på vei når vi skulle hjem, men mer enn å ligge hjemme og sove.)

Nå er ikke min kastrert da, men var rimelig overvektig. (21kg når jeg fikk ham hit og 16kg nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må de ha høyenergi? Men hun får kanskje en del mer aktivitet også?

Belgeren er en smule anorektisk, han gidder ikke nødvendigvis å spise det han bør. Klarer å holde grei vekt på han med høyenergi + v&h, mens på vanlig adult blir han tynn. Enklest å bare bruke samme fôr på begge to :) Vil ikke si hun er i unormalt mye aktivitet, det er en bedagelig frøken som går i beina mine på tur, mens belgeren ofte løper tulling, går med kløv eller i trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna light for, grunnen til at "det metter mer" er jo fordi man kan gi større mengde på mindre kalorier og det kan man fordi det er masse dritt i foret (tomme kalorier og "fyll"), hadde mye heller gitt feks sprint fra vom og hund, eller andre gode for i litt mindre mengde, evt sped på litt selv med feks kylling, hvit fisk, grønnsaker eller annet som har lite kalorier ifht mengde.

Edit: For ikke å snakke om at metthet gjerne har litt sammenheng med blodsukker og hva man spiser. Får de skikkelig mat så vil de nok føle seg mettere lengre enn om de får bare tomme kalorier.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det, men det er jo "bare" å kutte ned på mengden om de legger på seg. Litt av poenget med lightfôr er at det skal mette mer? Vi må ihvertfall passe å vekta på begge to her.

Kovu skal over på halvt V&H nå, men der går kanskje chipen ut etterhvert også.

Ja for noen fungerer det :)

Labbisen var nede i 160-180 gr daglig med v&h (+ litt grønnsaker) for ikke å bli tjukk, og det var altfor lite for henne. Byttet til Specific, først ligth og senere senior, og det fungerte fint på henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde V&H sprint var for høyaktive hunder jeg. :P (altså med mer energi)

Skulle tro det ja, og det er det jo forsåvidt også, men det har minst fett i seg av alle V&H typene, derav er den magrest og fin å slanke på. :)

EDIT: Ser nå de også skal/har lansert et fopr som heter Digestive for litt mindre aktive hunder eller hunder som får for hard mage på de andre typene, og den eneste som da har karbohydrater i seg. Denne inneholder også ris og betfiber i tilleg till hovedandelen som er kjøtt.

Sprint heter nå Active Proteinrikt fullfor, fant jeg ut akkurat nuh. Sitat fra vomoghundemat.no

"Proteinrikt fullfôr er det samme foret som tidligere Sprint. Denne blandingen har litt ekstra protein, men ett betydelig lavere fettnivå. Energifordelingen i denne blandingen består av hele 32% av kaloriene fra protein. Dette er et riktig fôr til hunder som skal trenes opp, men som ikke samtidig skal ha ett høyt energiinntak. Fôret sikrer muskelbygging enten det er frem mot jakten eller etter en skade. Siden fôret har lavere kaloritetthet enn de to andre ACTIVE blandingene kan det være ett godt valg for den overvektige hunden. Blandingen inneholder kylling, storfevom, okselever, laks og egg."

DIGESTIVE

"DIGESTIVE består av kylling, storfevom, ris og betefiber* og er den eneste blandingen som inneholder karbohydrater. Risen kokes lenge slik at den er lett omsettelig. Dette gir ett produkt med lavere energitetthet og noe lavere opptagelighet. Blandingen inneholder fortsatt i hovedsak kjøttråvarer, men er med sitt lave kaloriinnhold samt innslag av fiber bedre egnet til lite aktive hunder og/eller hunder som sliter med hard mage. Blandingen kan brukes som fullfôr eller tilleggsfôr.

*Betefiber er det som er igjen fra sukkeroen etter at sukkeret er utvunnet. Betefiber gir moderat fermentering i tykktarmen begrenset antall av helsefremmende bakterier i tarmen. Betefiberet er tørket og malt før det tilsettes fôret."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller prøvd å gi dem ordentlig mat spredd utover dagen dersom du er bekymra for metthetsfølelsen.

Jeg har aldri brukt diettfôr til Aiko, simpelthen fordi jeg ikke trur det er spesielt heldig å gi en hund fôr som fyller opp magen uten at det er effektive kalorier. Og røyte gjør jo kastrater uansett, så det er ikke noe vits i å gjøre det verre ved å gi dem dårlig mat. :P Det er vanskelig å styre vekta, synes jeg, Aiko kan se slank og smekker ut den ene dagen, og som en bolle dagen etter. Og den kastratpelsen gjør jo at hun ser ut som en piggfisk på vinteren, stakkars. :teehe: Nå har jeg omsider fått henne tilbake i ordentlig vekt, og det er uhyre lite mat som skal til. Hun får en kombo av tørrfôr (Orijen og ProPlan med laks), v&h og en del rått med bein i.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for noen fungerer det :)

Labbisen var nede i 160-180 gr daglig med v&h (+ litt grønnsaker) for ikke å bli tjukk, og det var altfor lite for henne. Byttet til Specific, først ligth og senere senior, og det fungerte fint på henne.

Akkurat dette har jeg gjort med Chicka også, men jeg gir hun mat 3 ganger om dagen ;)

Pleier noen ganger å fôre ca 70% v&h, da får hun enten sprint, den "hundemat" med ris eller den med lam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus har tidligere hatt pankreatitt, og lever derfor på fettfattig for, Hills W/D.

Det har han gjort i snart 3 år, og vært helt smertefri, og så lenge det fungerer så bra, kommer jeg aldri til å ta sjansen på å gå over på for med mer fett og risikere de grusomme smerteanfallene han hadde.

Han har i tillegg ALLTID vært en sulten fyr, så han får to måltider med tørrfor og et måltid med kylling, svinekjøtt eller hvit fisk fordelt utover dagen.

Pga høy aktivitet trenger han en del mat, så det går jo litt tørrfor.

Til tross for lite fett i maten er han sunn og frisk med blank pels og han er godt muskelsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så redd for at lightfôret er dårlig mat, men da spørs det om vi prøver noe nytt og spennende. V&H utgår for Odin, det har vi prøvd før og da er han helt utsultet stakkar.

Men det er nesten 20% mindre kalorier i sprint da, det utgjør ganske mye :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt fram og tilbake og beregning av priser og whatnot står jeg litt mellom to alternativer. Standardfôret til Robur kan jeg gå rett over på fordi det er samme type som vi bruker, det er et kortreist, rimelig, og relativt bra tørrfôr.

Orijen har fått mye bra omtale, og det er ikke så sinnsykt mye dyrere, da hundene skal ha mindre av det. Hovedargumentet mot dette er egentlig at Dyresjappa ikke fører det, og jeg er veldig fornøyd med servicen deres med levering av fôr på døra og kundebehandlingen deres generelt. Spørs om de kan overtales til å ta det inn. :P

Men ettersom hundene skal ha mindre mengde av Orijen, vil de nødvendigvis bli mer sultne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå sult, så kan du jo f.eks rive gulrot og ha oppi. Lite kalorier, men høyt fiberinnhold så det hjelper på metthetsfølelsen.

Vil helst unngå noe mer "ekstra dill" enn å kombinere tørt og V&H, siden det ikke er jeg som fôrer vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Beklager at jeg drar opp en gammel tråd...)

Jeg har aldri brukt diettfôr til Aiko, simpelthen fordi jeg ikke trur det er spesielt heldig å gi en hund fôr som fyller opp magen uten at det er effektive kalorier. Og røyte gjør jo kastrater uansett, så det er ikke noe vits i å gjøre det verre ved å gi dem dårlig mat. :P

På førerhundskolen fikk min Flex (kastrert) Royal Canin Adult 3 dl x 2 og holdt fasongen OK på det. Når jeg kom hjem, fikk jeg en sekk med Euckanuba Light, men maken til drittfôr har jeg aldri møtt på - bokstavlig talt! Hunden måtte jo ut og drite fire ganger i døgnet mot to ganger på Adult. Jeg brukte Light-fôret én uke og kastet dritten :P

(Beklager klar tale... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gammel tråd dette, og ikke helt bestemt meg heller. Dvs, egentlig bestemt meg for å gå over på Orijen, men ikke helt sikker på om minsten trives på det. Kjøpte en liten sekk i Sverige og har byttet for den ene. Hvis ikke det funker på ham, så tipper jeg vi beholder Robur, men regular og ikke light. Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Beklager at jeg drar opp en gammel tråd...)

På førerhundskolen fikk min Flex (kastrert) Royal Canin Adult 3 dl x 2 og holdt fasongen OK på det. Når jeg kom hjem, fikk jeg en sekk med Euckanuba Light, men maken til drittfôr har jeg aldri møtt på - bokstavlig talt! Hunden måtte jo ut og drite fire ganger i døgnet mot to ganger på Adult. Jeg brukte Light-fôret én uke og kastet dritten :P

(Beklager klar tale... ;) )

Ikke gammel tråd. :)

Og ja, der ser du akkurat det jeg mener! Mat inn, lite effektive kalorier, masse dritt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...