Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen selges 6uker gammel


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei dere:)

Jeg har nå skaffet meg en ca de bou valp(hentes ikke før i helgen) men jeg er litt skeptisk siden valpen bare er 6 uker gammel å jeg mener det er alt for ungt til å bli sendt bort, men for å gjøre det beste ut av situasjonen. Hva burde jeg å hva kan jeg gjøre? Vet at valper har mange flere behov når de er så små enn når de er rundt 3 mnd å er klar for nytt hjem. Er det noen her som kan gi meg råd for hva å gjøre for at valpen skal få det best mulig ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei dere:)

Jeg har nå skaffet meg en ca de bou valp(hentes ikke før i helgen) men jeg er litt skeptisk siden valpen bare er 6 uker gammel å jeg mener det er alt for ungt til å bli sendt bort, men for å gjøre det beste ut av situasjonen. Hva burde jeg å hva kan jeg gjøre? Vet at valper har mange flere behov når de er så små enn når de er rundt 3 mnd å er klar for nytt hjem. Er det noen her som kan gi meg råd for hva å gjøre for at valpen skal få det best mulig ? :)

Vent til den er 8 uker, den trenger søsken og mor disse to ukene som er igjen. Jeg hadde ikke kjøpt en hund som var 6 uker. Mener det blandt annet går på bitthemming som dem lærer da. Ville sakt beklager jeg kan ikke hente før om fjorten dager alike vell. Så du kan selge til noen andre eller vente de to ukene ekstra til selger. HAdde aldri tatt på meg den oppgaven og erstattet mor og valpeflokken Her ser du hva ei som jobber mye med valpene og preging på forskjellige ting har skrevet http://www.shiro-og-sherpas-hjemmeside.dk/8863205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til den er 8 uker, den trenger søsken og mor disse to ukene som er igjen. Jeg hadde ikke kjøpt en hund som var 6 uker. Mener det blandt annet går på bitthemming som dem lærer da. Ville sakt beklager jeg kan ikke hente før om fjorten dager alike vell. Så du kan selge til noen andre eller vente de to ukene ekstra til selger. HAdde aldri tatt på meg den oppgaven og erstattet mor og valpeflokken Her ser du hva ei som jobber mye med valpene og preging på forskjellige ting har skrevet http://www.shiro-og-sherpas-hjemmeside.dk/8863205

Det er jo det vi også mener, men valpen er allerede betalt og har ikke andre muligheter enn å hente den siden de som har valpen frakter den til plassen vi skal hente den tidlig denne uka, samd er avstanden og kjøre dit mor er et over 20timer å får forkortet det ned til 5timer (ikke at avstand er det viktigste), så å si alle søskene er solgt og hentet også.. Tenkte bare om det er noen måte vi kan gjøre det bedre for valpen på? Har en valp på 4mnd, har ei vennine som har lignende rase og valpene der er i samme alder. Sitter fortvilt å finne ut hva jeg kan gjøre for at det skal bli bedre for valpen når den kommer :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er jo det vi også mener, men valpen er allerede betalt og har ikke andre muligheter enn å hente den siden de som har valpen frakter den til plassen vi skal hente den tidlig denne uka, samd er avstanden og kjøre dit mor er et over 20timer å får forkortet det ned til 5timer (ikke at avstand er det viktigste), så å si alle søskene er solgt og hentet også.. Tenkte bare om det er noen måte vi kan gjøre det bedre for valpen på? Har en valp på 4mnd, har ei vennine som har lignende rase og valpene der er i samme alder. Sitter fortvilt å finne ut hva jeg kan gjøre for at det skal bli bedre for valpen når den kommer :/

hmm kanskje ta kontakt med hun som jeg linket til. Hun kommer sikkert til å gi deg en glose men er oppdretter og tenker på valpens beste. Hun aktiviserer valpene godt. Var jeg deg ville jeg ikke kjøpt en valp så tidlig. Hadde galtt kjørt langt for å hente valpen til rett tid. Og forresten var det ikke noen nærmere? over 20 timer kjøring på en ikke så skjelden rase? JA du må regne med kjøring for å hente når du bor i nord men? Anbefaler sterkt å heve kjøpet kan ikke akurat være oppdrettere som vil valpen vell. Minimum 8 uker er en gammel anbefaling som jeg har opplevd i over 20 år og ja fortsatt så anbefaler jeg ikke det du er i ferd med å gjøre. Min sønn opplevde at oppdretter sa at han kunen hente fra 6 uker jeg svarte oppdretter at vi henter når hunden er 8 uker. Hunden ble min sønns da den var 9,5 uker fordi da passet det best i forhold til jobb og det var noen fantstiske år for dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg personlig ville ikkje ha stolt på ein oppdrettar som var villig til å selge ein kvalp så ung. :/ Når du likevel har kjøpt den, så ville eg ha prøvd å overtale oppdrettar til å la den være med mora dei siste to vekene. Eg trur ikkje det er noke du vil angre på.

Ellers veit eg ikkje noke om "morsrolle-erstatning" desverre, men håper du får svar frå noken som kan det. Lykke til.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

beklager seint jeg sa den ikke er så skjelden men det er den jo. Men alikevell holder jeg på vent til den er 8 uker.

Du har noen valper rundt deg og det er jo greit, men har du en god tispe som kan gjøre jobben for ei mor. da snakekr jeg ikke om en snill tispe men ei som kan oppdragelse altså mange faller vekk for dem klarer ikke oppgaven med andres valper

@SoppenCamilla er ikke dette hunderaser du kan endel om? Kan du hjelpe til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Er medlem på den gruppa :) å har fått kontakt med noen som kan hjelpe meg med diverse informasjon :)

Høres lurt ut med begge deler. Har selv vært på reise et døgn for å hente valpen tur retur og ja den tok reisa på strak arm eller labb. Andre ar hentet lengere unna enn meg å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lurt ut med begge deler. Har selv vært på reise et døgn for å hente valpen tur retur og ja den tok reisa på strak arm eller labb. Andre ar hentet lengere unna enn meg å.

Hehe ja hva gjør man ikke for disse nydelige dyrene :)

Får bare ta en helg om et par uker å kjøre :)

Alt ordner seg til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hehe ja hva gjør man ikke for disse nydelige dyrene :)

Får bare ta en helg om et par uker å kjøre :)

Alt ordner seg til slutt :)

Ønsker deg lykke til med alt og to hunder i unghund perioden blir jobbig hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært borti en oppdretter som tar full sum for valpen før den er levert ny eier. Håndpenger ja, men ikke hele summen.
Selv hadde jeg aldri forhåndsbetalt for noen valp, og når man så får høre at valpen leveres 6 uker gammel - noen valper er levert allerede skriver du, vel, da lukter jeg ugler i mosen. Ingen seriøs oppdretter leverer valper så tidlig.


  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en annen valp. Har du vært og hilst på valpene og oppdretter egentlig? Og hvorfor i all verden har du betalt for en vare du ikke har mottatt? Vet du om valpene i det hele tatt eksisterer?

Jeg ville og vært skeptisk til å la valpen min være et slikt sted hele 12 uker, hvis det er alternativet. Hvis de er villige til å sende bort valpene når de er 6 uker gammel har de ikke mye greie på hund iallefall, og da ville jeg vært meget bekymret for valpen min de ekstra ukene den hadde vært der.... det er viktige uker. Lukter svidd lang vei.

Sorry altså hvis jeg høres muggen ut nå, men her er det så mye som skurrer.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke ha tatt imot en slik valp i det hele tatt, fordi en oppdretter som driver slikt, hvem vet hva annet de har gjort eller ikke har gjort av preging, sosialiser osv, det vitner jo om veldig mangelfull kompetanse. Noe du og din valp kan få store problemer med siden i livet. Men om du nå først skal ha valp her, så ikke hent den ved 6 uker, vent til 8 uker (det er det vanlige) eller evt litt senere om du ikke har mulighet til å hente ved 8 uker. Heller 10-12 uker enn 6. Selv om valpen kunne klart seg bra (dvs følt seg trygg osv) så er det så mye annet de skal lære enda som mor vil lære de mye bedre enn vi mennesker kan, og de siste to ukene er viktig i valpens utvikling og kan ha mye å si for hvordan hunden blir også senere i livet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca de bou-valp på seks uker? Import, eller en av blandingene som er født nå?

Ville uansett ikke hentet en valp på seks uker, spesielt ikke en vokterhundrase eller "kamphund".

Hunden er fra sør sverige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det renraset valp registrert i SKK du har betalt for?
Svjv har SKK krav at valper ikke skal leveres før de er 8 uker gamle.

Og som lijenta poengterer her, så er det også regler man må følge i hht Mattilsynet. Og valpen må fortolles. Men dette regner jeg med er ting du er klar over?

Blir du eller oppdretter stoppet, risikerer valpen avlivning og den/de som tar valpen med over grensa risikerer å bli anmeldt for smugling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva mattilsynet sier om import av valper fra Sverige. Alt under 3 måneder er ikke lov til å importere http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/

Det er ikke lenger mulig å innføre hunder og katter yngre enn tre måneder (gjelder ikke Sverige)

Tidligere kunne du søke om å få innføre uvaksinerte hundevalper og kattunger (yngre enn 3 måneder) fra enkelte land. Fra og med 1. mars 2014 opphører denne muligheten.

NB! Du kan fremdeles innføre valper fra Sverige uten å søke om tillatelse til dette. Kravene vil være de samme som gjelder for hund over tre måneder.

Det sagt syntes jeg fortsatt at hunden bør være 8 uker, men man må altså ikke vente til 12 uker selvom hunden skal hentes fra Sverige.

Endret av SiriEveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...