Gå til innhold
Hundesonen.no

Vega - min rhodesian ridgeback


Krimman
 Share

Recommended Posts

Hei! Har vært inne mye her og lest, men nå kan jeg jo presentere vår hund! Dette er vår rhodesian ridgeback, hun heter Vega og er 9 uker gammel. VI har hatt henne i 1 og en halv uke nå, og hun er stort sett veldig grei å ha i hus! Hun kan nå holde seg 8 timer gjennom natta, og hun sier veldig ofte fra når hun må ut på do ved å stille seg foran enten veranda- eller ytterdøra! Vi har noen uhell innimellom, men det er fordi vi har oversett noen signaler. Hun får noen heftige raptuser til tider, da biter hun ganske hardt (au!) og er litt mindre morsom synes vi... men vi avleder med biteleker, litt drakamp eller trener på kontakt og diverse andre små øvelser. Hun tar ting ganske kjapt! Og så slukner hun etterhvert i fanget mitt.. :) Hun er ikke veldig glad i gå tur, sutrer mye, og viser at ridgebacken er så sta en rase som rasebeskrivelsen sier... Men hvis vi først kommer oss et stykke fra huset synes hun (av og til) det kan være stas. Mest stas er det å gå tur med søsteren min sin hund, da tripper hun velvillig av sted (etter hvert). Jeg regner med at dette løsner når verden blir litt mindre skummel ;) Ellers er hun veldig trygg og god på alt av mennesker og lyder, har godt soverhjerte og er veldig veldig søt! :D

Hun skal først og fremst være familiehund og turkamerat! :)

post-13169-0-32116900-1408625209_thumb.jpost-13169-0-97955500-1408625232.jpgpost-13169-0-34938600-1408625265_thumb.jpost-13169-0-23667100-1408625285.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei! Har vært inne mye her og lest, men nå kan jeg jo presentere vår hund! Dette er vår rhodesian ridgeback, hun heter Vega og er 9 uker gammel. VI har hatt henne i 1 og en halv uke nå, og hun er stor

Vega er snart 8 måneder og har vokst litt til...35 kg veide hun i romjula, og har blitt amatørmessig målt til 68 cm på skulder. Spøkelsesalder har kommet og gått litt, verst var det en kveld hvor _alt

Vega er nå 11 uker i dag. Ved 10 uker veide hun 12 kg, og hadde da ca dobla vekta si fra hun var 7 uker og ca 6 kg...! Vokser fort! Syns beina er hakket lengre for hver gang jeg titter bort på henne!

Posted Images

Gleder meg til å følge :) kjenner en kar som hadde mange rodesian ridgeback gjennom mange år, i Afrika. Har hørt mange flott historier, de gav bilde av selvstendige, vokterhunder knyttet nært til eier, stemmer det? Og valpen da! I dyna, under vedovnen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å følge :) kjenner en kar som hadde mange rodesian ridgeback gjennom mange år, i Afrika. Har hørt mange flott historier, de gav bilde av selvstendige, vokterhunder knyttet nært til eier, stemmer det? Og valpen da! I dyna, under vedovnen :D

Ja, det kan stemme. De er ofte veldig nært knytta til eier. Her i huset er hun tydelig mer knytta til meg enn samboer ennå, men det er jo fordi jeg har ferie akkurat nå er og hjemme med henne hver dag. Men hun er generelt veldig glad i alt av folk, kullet her har blitt beskrevet som ekstremt sosialt - for RR skal jo egentlig være "reserverte" mot fremmede. Det kan jo være det kommer etter hvert også. De er nok selvstendige vesen, det er kanskje noe av det de beskriver som stahet, de gjør som de selv vil og nekter la seg tvinge til å gjøre noe ;) De er veldig intelligente, og selv om de er harde barske vokter/jakt-hunder opprinnelige er de overraskende myke og vare og fungerer best med positiv trening tror jeg. Men trenger grenser såklart. Vega trenger veldig mye nærhet og kroppskontakt, så jeg er mye nede på gulvet og koser og hun ender som regel med å krype opp i fanget og sovne.. Lurer på hvor lenge vi har den vanen (35 kg +/- som voksen...).

Og må jo ha dyne!? :D hihi, hundesenga er en sprinkelseng fra ikea med dyne ;) Beibisen min :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vega er nå 11 uker i dag. Ved 10 uker veide hun 12 kg, og hadde da ca dobla vekta si fra hun var 7 uker og ca 6 kg...! :shocked: Vokser fort! Syns beina er hakket lengre for hver gang jeg titter bort på henne!

Vi har siden sist oppdatering blitt litt flinkere til å gå tur, men de første 100-200 meterne fra huset er Vega fortsatt litt motvilling. "Må vi virkelig forlate den varme senga/hagen/lekene for dette her???". Men når vi er ca 200 m fra huset løsner det og så går hun så fint, så fint. Vi har gått noen runder på Ladestien i Trondheim og lekt oss i fjæra, og så lar jeg henne gå litt løs der når det er lite folk.

Vi har også tatt bussen inn til byen, nærmere bestemt Solsiden og øvd oss på å være byhund. Det gikk veldig bra. Vega har et godt sovehjerte, og sovna i gresset på Solsiden. Men den kvelden fikk vi en mega-raptus, så det var nok maaange inntrykk som skulle prosesseres...! :frantics::dog_running:

Hun er fortsatt glad i å bite til tider, det er jo normalt, men når hun ikke lenger vil bytte hud mot tyggeleke må vi roe ned litt. Vi setter oss ned med henne og har litt roligtrening, og så får hun slippe løs når hun er rolig. Som regel ender det med at hun kryper inn til oss og sovner, så det er jo bare at hun er overtrøtt og sliter med å roe seg selv ned.

Vi har begynt med hjemme alene-trening. Jeg har ferie fortsatt, men går mye rundt i huset (kjeller, kontor), og da ligger hun igjen i stuen, er ingen fotfølger. Slapper fint av i senga si. Jeg har også gått på butikken etc uten at hun har merket jeg er borte. Forrige dagen var jeg borte i over en time, og hun registrerte knapt at jeg kom hjem, bare skiftet stilling og sov videre. I går derimot, kom jeg hjem til en meget våken hund. Hun var i full gang med å utforske alle lekene sine, og hadde hatt noen uhell inne (må man så må man). Happy for å se meg, men virket trygg og ikke noe klynkete. Så da vet jeg at hun får ikke panikk av å våkne alene ;) Det visste jeg forsåvidt fra før altså, hun våkner ofte for å drikke, for så bare å legge seg igjen, det hører jeg fra kjelleren eller kontoret, men det er alltids litt annerledes når man er ute av huset. Skal prøve å få ordna noe video-overvåkning av henne etter hvert, kan jo bli spennende.

Ellers er hun veldig sjalu og fornærma (min tolkning!) på at vi får sitte i sofaen og ikke hun... så hun prøver seg mye der + setter tenna i den av og til. Noe vi ikke helt liker.. Så jeg prøver bare dra oppmerksomheten mot sengeplassen og tyggeleker.. Jeg sitter myyye på gulvet, for å si det sånn.. Tror jeg kommer til å innføre et roligbånd inne etter hvert, bare for å gjøre det litt mer lettvint for meg selv så jeg slipper passe på sofaen hele tiden. Jo mer jeg tar henne vekk fra den, jo mer spennende blir den visst.. prøver gjøre det litt diskre da, bare rolig fjerne henne og lokke med noe leker ved senga hennes.

Ellers koser vi oss med henne. Hun virker fortsatt trygg og mild. Andre hunder er litt skumle innimellom, men hun tør opp. Bjeffing derimot, det syns hun er ubehagelig. Denne uka står i sosialiseringens tegn, så vi har truffet og skal treffe en del hunder, både valper og voksne.

Noen bilder:

post-13169-0-28796000-1409728027.jpg

Ladestien

post-13169-0-26033400-1409728045_thumb.j

Ladestien

post-13169-0-19669000-1409728075.jpg

Etter tur :)

post-13169-0-87886300-1409728090.jpg

Solsiden

post-13169-0-14396100-1409728106.jpg

Solsiden

post-13169-0-79201900-1409728366_thumb.j

Gått på epleslang i hagen og koser seg med fangsten ;)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med RR og har litt lyst på RR senere :-) Vår var veldig enmannshund, mest knyttet til en person i familien dog beskyttet han hele familien... Han var desverre rimelig forskrudd mentalt så han var en potensielt farlig hund. Men jeg husker han som en morsom og trivelig hund ;-) Men veldig mye vokt og forsvar.

Gleder meg på flere bilder :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med RR og har litt lyst på RR senere :-) Vår var veldig enmannshund, mest knyttet til en person i familien dog beskyttet han hele familien... Han var desverre rimelig forskrudd mentalt så han var en potensielt farlig hund. Men jeg husker han som en morsom og trivelig hund ;-) Men veldig mye vokt og forsvar.

Gleder meg på flere bilder :-D

Ja, tror nok de fort blir enmannshund.. men hun her virker foreløpig veldig sosial! Hun er mer knytta til meg enn samboer foreløpig, men det er fordi jeg er med henne det meste av tida. Men hun blir veeeldig glad for å se han og få kos av han :) Finnes dessverre noen RR med dårlig mentalitet også.. Glad du likevel har et positivt syn på rasen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skrev et langt innlegg, men det ble borte... :/

Jaja, Vega har blitt 14 uker, veier 18 kg, og det går veldig fint med henne. Ute på tur er hun veldig flink, og vi har begynt med sladretrening på folk og hunder. Det går ganske bra med folk, hunder er ennå litt vanskelig ;)

Inne sover hun mye på dagtid, og vi har begynt alene hjemme-trening. Hun tåler fint å ligge alene 3 timer, men har ennå ikkke gjort det mange dager på rad. Det blir det litt mer av framover.

Og med unntak av røde øyne og ny dråpe/salvekur er hun frisk og fin :)

Noen bilder:

Vært på stranda ;)

post-13169-0-38350200-1411735424_thumb.j

Første tur i marka - spennende og litt skummelt

post-13169-0-83695700-1411735445_thumb.j

Godt å sove inntil matmor

post-13169-0-33853500-1411735452_thumb.j

Viktig med pause på tur!

post-13169-0-97753100-1411735458_thumb.j

Fine turkameraten min <3

post-13169-0-97948100-1411735465_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et bilde fra dagens tur på jordet. Vega er fortsatt snill og flink. Vi har begynt å miste tenner, men det går sakte, og er nok litt vondt. Så litt biting har kommet tilbake litt etter å ha vært redusert en stund. Men mest på kvelden. Flink på tur, går for det meste fint forbi folk og hunder. Litt vanskelig om det går folk og prater ivrig sammen eller i telefonen (særlig jenter/damer), da er Vega helt sikker på at de prater til henne, haha!:)

Hun er fortsatt flink til å holde seg nært meg, og det er ikke noe problem å ha henne litt løs på oversiktlige steder, for så å ta henne i bånd når det kommer folk. Men jeg ser radiusen hennes er i ferd med å øke litt. I går hadde hun en playdate, og da han stakk ut på et par lengre turer,ble hun stående igjen og se etter han, og kom så til meg i stedet for å følge etter. Da ble det masse godis da! Og en meget fornøyd eier :) (Playdaten kom også tilbake altså).

I går hadde hun vært hjemme alene i fire timer, og det gikk ikke bra. Hun skulle bare være hjemme tre timer, men jeg ble forsinka på jobb og da ble det fire. Kom hjem og snek meg opp verandaen for å se om hun sov.. ingen hund i buret...ingen hund i senga si... hvor var Vega?? Ikke området vi hadde avgrensa med barnegrind i hvert fall!!! Så bare noen opprevne svartposer bortover gulvet... hm... sprang rundt huset og låste meg inn. Der kom en meget fornøyd med seg selv-hund hoppende mot meg! :) Hun hadde plassert skoene mine rundt omkring i huset, noen ullsokker likeså (men ingenting ødelagt!), sarva en del bæsjeposer, velta et godis-glass (tomt), og tissa og bæsja på to matter. Det stinka i det solvarme huset!!! Men ellers ingen skade skjedd, ingenting bitt på, tygd opp, sofaen like hel.. Jeg tror ikke det var så lenge siden hun begynte å utforske, heldigvis. Hun hadde bare dytta til grinda så hun fikk til å smette rundt. Smart hund altså... Men heldigvis hadde hun "kost seg" oppi det traumatiske i å måtte gå på do inne (for det liker hun IKKE), og virka glad og fornøyd og trygg. Og i dag har jeg gått fra henne på nytt, og det var ikke noe problem. Hun utforsker litt da, og jeg fant noe fra vinduskarmen på gulvet.. Så må nok Vega-sikre litt mer.

post-13169-0-15276500-1412686960_thumb.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hun er vældig flott, gratulerer :-)

Er veldig glad i RR selv og har passet en i familien en del.

Takk for det! :)

Vega har nå blitt 4 mnd, og har kun en stakkars valpehjørnetann igjen! Tannfelling har vært/er en smertefull affære... mye blod på tyggebein og leker. Litt usikker på hvor mye som står igjen, hun har fått framtenner oppe i hvert fall, men det er vel de som kommer aller først. Foreløpig har hun overbitt, men det kan vel justere seg ennå såvidt jeg har skjønt.. ?

Vi går på valpekurs, og hun er veldig flink, men å ligge var ikke noe gøy (selv om jeg hadde med matte å ligge på...). Kontakt og passering er hun ganske god på! I går gikk vi søndagstur på Ladestien (full av folk på søndager...) nettopp for å trene passeringer. Jeg syns hun var veldig flink. Ble veldig intensiv trening, og hun var ganske sliten etterpå! Ellers har hun fått bytte ut valpemadrassen med en biabed, og alene-hjemme-trening fortsetter i intervallet 2.5-3.5 timer.

Noen bilder (kun mobilbilder da):

Poserer foran fontena foran Statoilbygget på Rotvoll

post-13169-0-10960300-1413815579_thumb.j

I Rotvollfjæra

post-13169-0-45548100-1413815562_thumb.j

Vi trener på å leke!

post-13169-0-95434700-1413815550_thumb.j

Tester den nye senga :)

post-13169-0-58949300-1413815539_thumb.j

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...