Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukas utfordring uke 34-35: Sikk-sakk og utgangsstilling


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Vi er klare for sonens andre utfordring(er) - som skal gå over to uker, fra uke 34 til og med uke 35 :D

Utfordringene for disse to ukene er:

1) Sikk-sakk/slalom:

Begge deler er øvelser i rallylydighet, og for enkelhets skyld bruker jeg beskrivelsene derfra.

Sikk-sakk: Her skal hunden gå sikk-sakk mellom bena på fører, fra venstre side til høyre og tilbake. Dette skal gjøres to ganger slik at det blir fire sidebytter, og hunden havner på venstre side av fører før neste øvelse.

Her er Fjellangers beskrivelse av innlæring av sikksakk mellom beina (Det er ingenting i veien for å bytte ut godbiten foran snuta med en target om du ikke vil lokke)

Slalåm: Fører kommanderer hunden til å gå slalåm og går eller løper ved siden av hinderet. Etter siste pinne skal hunden igjen tilbake på plass. Slalåmen skal gjennomføres korrekt med riktig inngang til venstre.

2x2 weave pole training er en kjempefin måte å lære inn slalåm på

2) Utgangsstilling (eller begynnelsen på utgangsstilling i en eller annen form):

Hunden skal sette seg ved din venstre side. Du kan velge om hunden skal komme inn fra høyre side og rundt deg, eller om den skal komme inn på venstre side av deg.

Utgangsstilling kan lærer inn på mange måter; med lokking foran snuta, kassemetoden, targetstick, og shaping. Her er et videoklipp som viser kassemetoden

************

Du bestemmer selv hvordan deres ferdige øvelse ser ut eller hvor langt dere skal komme i løpet av de to ukene. Nivået på "ekvipasjene" her er veldig forskjellig - noen har valper mens andre har hunder som kan mye.

Bruk gjerne denne tråden til tips, råd og spørsmål om hvordan du skal nå målet!

Utfordringen(e) varer ut uke 35, dvs til og med søndag. Da kan de som ønsker legge ut video av resultatet, evt bilder eller bare skrive en liten "rapport" om hvordan det gikk i denne tråden. Dette er ingen konkurranse, tråden er ment som motivasjon, inspirasjon og gøy.

Lykke til! :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er med!

Mål for utgangsstilling: lære å komme inn i utgangsstilling ved hjelp av target (Vi er ferdig med kassa og han kan å «lukeparkere" på plass, så det gjenstår å få han til å komme inn i fart med vending…)

Sikksakken kjører jeg som rallyøvelse, der målet blir å kunne fjerne targeten til slutt! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Ida har idag begynt å trene på kassa. Men hvordan få henne til å skjønne at jeg gir godbit for små bein forflyttninger? Tror ikke hun skjønner koblingen. Bare repetisjon repetisjon?

Hvor vant er hun med shaping? Hvor langt har dere kommet? Hvis dere har kommet så langt at hun står med begge forbeina på og vet at hun skal stå der (og ikke gå av eller trippe med forbeina) så er det å vente på den aller minste trippebevegelse med bakbeina og belønne det. Den kan være utfordrende, jeg brukte lang tid på den kneika med Ozu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vant er hun med shaping? Hvor langt har dere kommet? Hvis dere har kommet så langt at hun står med begge forbeina på og vet at hun skal stå der (og ikke gå av eller trippe med forbeina) så er det å vente på den aller minste trippebevegelse med bakbeina og belønne det. Den kan være utfordrende, jeg brukte lang tid på den kneika med Ozu.

Jeg lokket henne oppå til å begynne med. Nå går hun oppå. Står jeg bare i ro står hun i ro, men om jeg beveger meg litt mot henne tar hun av og til skritt med bakbeina jeg gir godbit for, noen ganger går hun ned. Men går oppå igjen når jeg står å venter på motsatt side. Men tror ikke hun skjønner det er bevegelse på bakbeina jeg belønner for :P

Vi begynte idag altså. Har aldri trent med kassemetoden før. Hun klikkertrenes ikke, bare godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lokket henne oppå til å begynne med. Nå går hun oppå. Står jeg bare i ro står hun i ro, men om jeg beveger meg litt mot henne tar hun av og til skritt med bakbeina jeg gir godbit for, noen ganger går hun ned. Men går oppå igjen når jeg står å venter på motsatt side. Men tror ikke hun skjønner det er bevegelse på bakbeina jeg belønner for :P

Vi begynte idag altså. Har aldri trent med kassemetoden før. Hun klikkertrenes ikke, bare godbit.

Kassemetoden kan være vanskelig om man som hund og eier ikke er vant med shaping, fordi det kan være vanskelig for en hund som er vant med å lokkes å forstå at den skal "tenke selv" og tilby egne atferder/forsøke seg frem. Da er det større sjanse for at hun heller vil stå der i ro og vente på at du tar initiativet/lokker siden det er hva hun er vant med. Det er utfordringen med å kombinere shaping og lokking. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lokket henne oppå til å begynne med. Nå går hun oppå. Står jeg bare i ro står hun i ro, men om jeg beveger meg litt mot henne tar hun av og til skritt med bakbeina jeg gir godbit for, noen ganger går hun ned. Men går oppå igjen når jeg står å venter på motsatt side. Men tror ikke hun skjønner det er bevegelse på bakbeina jeg belønner for :P

Vi begynte idag altså. Har aldri trent med kassemetoden før. Hun klikkertrenes ikke, bare godbit.

Prøv å si "bra" og godbit mange ganger raskt etter hverandre uten at hun rekker å gå ned - selv om hun ikke gjør noe. Og så venter du litt. Ën liten bevegelse, uansett hva hun gjør, så sier du "bra" og godbit.

Deretter flere "bra" og godbit raskt etter hverandre igjen, og så venter du litt. Ën bevegelse, uansett hva, så sier du "bra" og godbit. Prøv å vente bittelitt og se om hun kanskje tilbyr en liten bevegelse igjen - "bra" og godbit. Gjenta, og sørg for å sette kriteriene så lavt (altså kreve så lite) at hun meget sjelden må vente mer enn noen få sekunder på b/g.

Fortell hvordan det går og om du lurer på fortsettelsen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er med! Jobbe inn sikksakk mellom beina ordentlig, få bort lokkinga helt (Skal få filma den første økta jeg tar denne uka, så både dere og jeg får se hvordan det ser ut nå- og om vi får til noe de neste to ukene :P )

Utgangsstilling kan vi, men den kan definitivt bli bedre, spesielt på innkomst fra sidene, så skal finpusse denne. Kanskje bruke et lite lokk som target til fremlabbene, får se hva vi ender opp med :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan jeg faktisk bli med på, er jo litt i gang med begge deler allerede!

Linus kan slalom mellom bena så lenge han kan skimte hånda mi (med godbit i) mellom der han skal, trenger ikke å lokke så tydelig lenger. Målet blir vel å slippe å lokke i det hele tatt, men forventer ikke at han skal klare så fryktelig mange steg av gangen, har ikke akkurat evnen til å konsentrere seg særling lenge.

Utgangsstilling har vi jobbet litt med, med kassemetoden. Jeg er ikke vant til shaping (ikke han heller for øvrig, er jo bare tre mnd), men det funket veldig bra! Han forstår at forbena skal opp på kassa, bakbena skal rundt, går selv når jeg står stille og toucher også i blant benet mitt. Tok han bare rundt ti minutter å komme til dette punktet, så det hadde jo vært morsomt om vi kanskje får fjernet kassa i løpet av disse ukene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lokket henne oppå til å begynne med. Nå går hun oppå. Står jeg bare i ro står hun i ro, men om jeg beveger meg litt mot henne tar hun av og til skritt med bakbeina jeg gir godbit for, noen ganger går hun ned. Men går oppå igjen når jeg står å venter på motsatt side. Men tror ikke hun skjønner det er bevegelse på bakbeina jeg belønner for :P

Vi begynte idag altså. Har aldri trent med kassemetoden før. Hun klikkertrenes ikke, bare godbit.

Det at hun ikke blir klikkertrent er ikke så farlig, men hvis du har brukt mye lokking kan det hende det sitter langt inne å forstå at man skal gjøre ting helt av egen maskin :)

Hvis jeg var deg ville jeg rett og slett kjørt høy belønningsfrekvens bare fordi hun står på kassa.

Hvis hun flytter på seg når du beveger deg, så belønner du dette, og kjører økter der hun beveger bakbeina. Jeg vil tro at noen økter med litt hjelp, muligens vil løsne for hennes indre tenker og plutselig beveger hun bakbeina selv! :)

Hjelper ikke å vente ut hunder som ikke er vant til det (har prøvd selv, og fikk lyst til å grave meg ned etter ganske lang tid med venting). Så da er det mye bedre å gi hunden lønn for at den vil være med å trene og ta det derfra. Gleder meg til å høre hvordan dere løser det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun ikke blir klikkertrent er ikke så farlig, men hvis du har brukt mye lokking kan det hende det sitter langt inne å forstå at man skal gjøre ting helt av egen maskin :)

Hvis jeg var deg ville jeg rett og slett kjørt høy belønningsfrekvens bare fordi hun står på kassa.

Hvis hun flytter på seg når du beveger deg, så belønner du dette, og kjører økter der hun beveger bakbeina. Jeg vil tro at noen økter med litt hjelp, muligens vil løsne for hennes indre tenker og plutselig beveger hun bakbeina selv! :) 

Hjelper ikke å vente ut hunder som ikke er vant til det (har prøvd selv, og fikk lyst til å grave meg ned etter ganske lang tid med venting). Så da er det mye bedre å gi hunden lønn for at den vil være med å trene og ta det derfra. Gleder meg til å høre hvordan dere løser det! :D

Takk! Løsnet veldig fint i går. Jeg tok til å begynne med et lite steg til høyre og hun flyttet bakbeina. Nå står hun bomfast med forbena på kassen, uten å gå ned før jeg sier det. Skjønte nok at beina må flyttes for forsatte å flytte de mens jeg stod i ro også. Belønnet en gang flere forflytt og da gikk hun nesten en halv runder og helt inntil foten min. Hun var kjempe flink! Veldig overraskende :)
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Løsnet veldig fint i går. Jeg tok til å begynne med et lite steg til høyre og hun flyttet bakbeina. Nå står hun bomfast med forbena på kassen, uten å gå ned før jeg sier det. Skjønte nok at beina må flyttes for forsatte å flytte de mens jeg stod i ro også. Belønnet en gang flere forflytt og da gikk hun nesten en halv runder og helt inntil foten min. Hun var kjempe flink! Veldig overraskende :)

Så bra! Dere er flinke :)

Jeg tok første økt igår, men Pie skulle absolutt opp med alle fire beina, så må nok jobbe litt ekstra med kun forlabbene før vi setter igang med snurringen. Hvis noen har tips/erfaringer med så rop ut! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle filme utgangspunktet vårt i går. Vel, rotta nekta å gjøre noe som helst :P Det er litt lotto å trene innendørs, hvis jeg hauser meg opp litt for mye så tror han at jeg skal klippe klør. Da blir han spak og nekter å gjøre noe annet enn å legge seg ned. Prøver igjen i dag, kanskje ute!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver oss på sikk-sakk mellom bena og utgangsstilling. Starter på null med sikk-sakken, men utgangsstilling har vi trent litt på. Forsøkte oss på kassemetoden for noen måneder siden. Han beveget seg kjempefint rundt, men skjønte ikke bæret når vi tok bort kassen. Etter å ha sett innlæring med lokking på en hundetrening forsøkte vi oss på det, og da gikk det plutselig opp et lys ;) Men han setter seg litt for skjevt, så tror vi kanskje skal finne frem kassen igjen og se om han kobler det denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, her er video fra starten av første økt. Det ser noe bedre ut når jeg har jobbet han litt inn. Her har jeg bare tatt av båndet og la det stå til. Skal prøve å huske å også filme starten av den "siste" økta i uka.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, her er video fra starten av første økt. Det ser noe bedre ut når jeg har jobbet han litt inn. Her har jeg bare tatt av båndet og la det stå til. Skal prøve å huske å også filme starten av den "siste" økta i uka.

Så flink han er! Kua syns det var dritkjedelig, hun gidder rett og slett ikke. Haha. Prøve med pølse i kveld, alt er lettere med pølse!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...