Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukas utfordring uke 34-35: Sikk-sakk og utgangsstilling


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Så flink han er! Kua syns det var dritkjedelig, hun gidder rett og slett ikke. Haha. Prøve med pølse i kveld, alt er lettere med pølse!

Joda, bare man husker å børste litt støv av rotta så har han visst fått med seg noe :) Jeg burde definitivt bli flinkere å trene, er stort potensiale i fjotten- ja, sånn i DP skala :P:D

jeg prøvde inne i går og i dag. Inne funka ikke nå, bikkja streiker. Han tror det er noe muffens på gang :P Legger ikke akkurat noe innsats i noe han ikke vil ;p

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, her er video fra starten av første økt. Det ser noe bedre ut når jeg har jobbet han litt inn. Her har jeg bare tatt av båndet og la det stå til. Skal prøve å huske å også filme starten av den "siste" økta i uka.

Så flink! Bajas skjønner ikke helt hvorfor jeg vil ha han under benet når han kan gå på utsiden, så skal filme neste økt så man kan få seg en latter :P
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ferie lengre, nå vil vi være med!

Tok en kort økt på både utgangsstilling og sikk-sakk i går etter tur, dårlig filming og bare noen tørre godbiter tilgjengelig. Og begge slitne og slappe, så lite tempo selv til oss å være :P Det skal også opp..

Utgangsstilling kan han (trent inn ved kassemetoden), men skal finpusse og få bort skjeve innsitt fra alle retninger, er bare fremover på denne videoen, er det han kan best, men starter snilt siden vi ikke har trent på over en måned :P

Sikk sakk - første forsøk :teehe: Jada, jeg lokker, men ingen av oss trives med shaping :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, har begynt med utfordringen jeg også! slalomen blir sakte men sikkert bedre, men har litt problemer med kassetreningen!

Han har akkurat forstått at han skal stå på den for å få godbit, men å få han til å bevege bak bena er det litt vanskeliger med..

noen som har tips til hva jeg kan gjøre? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Løsnet veldig fint i går. Jeg tok til å begynne med et lite steg til høyre og hun flyttet bakbeina. Nå står hun bomfast med forbena på kassen, uten å gå ned før jeg sier det. Skjønte nok at beina må flyttes for forsatte å flytte de mens jeg stod i ro også. Belønnet en gang flere forflytt og da gikk hun nesten en halv runder og helt inntil foten min. Hun var kjempe flink! Veldig overraskende :)

Det er jo kjempebra! :D

Her har vi trent så mye utgangsstilling at bikkja tilbyr og tilbyr og tilbyr til jeg blir gal. Luksusproblem :innocent:

Idag gikk jeg noen steg bakover også, og da rygga han etter klint inntil foten min! Jeg ble ganske stolt :cheer:

Sikksakk derimot. Jeg har alltid syntes at det er så vanskelig å få plassert target´en korrekt og i tillegg må jeg jo være tidenes slangemenneske for å få det til. Haha! Hunden var strålende fornøyd med å gå mellom beina på meg, men likevel. Knotete øvelse. Hvordan kan man gjøre den enklere? Sånn - fysisk for min del altså :rofl:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå en hund som gjør nøyaktig det han skal oppå kassa, men kobler det overhodet ikke når kassa er borte. Noen tips? :)

Jeg slet med det på forrige hunden. Ting jeg prøvde var:

1) I en og samme økt: starte med kassen (eller det jeg brukte til enhver tid) og la hunden gjøre noe repetisjoner for å komme "i siget". Deretter ta bort kassen og belønne alt som lignet utgangsstilling. Og så kan det være lurt å ta frem kassen igjen så hunden ikke blir usikker og slutter å jobbe. Veksle mellom kasse/ikke-kasse inntil hunden alltid kommer som et skudd også når kassen ikke er der.

2) Bytt ut kassen med ulike ting, og til slutt kanskje bare et ark eller noe som ikke er så synlig. Da vil sannsynligvia ikke hunden reagere når du fjerner all hjelp. Pass på å få hunden "i siget" med hjelp før du fjerner all hjelp slik som i punkt to.

Lykke til med utgangsstillingen! Håper du får andre tips også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med folk ? :P Jeg må innrømme at jeg er dødsdårlig på å trene, men har hatt en ordentlig økt siden sist. Fokuserer på å belønne starten av sikksakken siden han er så god på å skyndte seg tilbake rundt det andre beinet. Det ser dere kanskje i den gamle videoen? Fikk til noen gode runder, filmet seansen trodde jeg, men mobilkameraet pekte opp i luften så man så bare fra midja mi og opp. Jeg har stor DP, men ikke såå stor liksom :P Ellers er jeg intr i videoer fra folk hvor ting går litt galt jeg. Synes det er spennende å se hvordan dere retter opp i ting, motiverer videre osv. Tenkte jeg skal gjøre det neste gang jeg filmer, bruker ikke så klippe så mye, men skal ikke klippe en helt økt tenkte jeg, så får dere (og jeg!) se all knotingen vår, ja for jeg knoter mye :D

Utgangsstillinga ser ut som før sånn etter innkomst, men vi har blitt flinke til sånn forflytninger om man skal kalle det det, spesielt til venstre synes jeg. Han har synes sånn er litt ekkelt tidligere, og hatt en tendens til å bli stående litt usikker å vente etter vi har flytta oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå en hund som gjør nøyaktig det han skal oppå kassa, men kobler det overhodet ikke når kassa er borte. Noen tips? :)

Som Helianthus nevner så er det et godt tips å fjerne kassen. Du kan gjøre det enkelt ved at du belønner godt og kjapt tre-fire repetisjoner på kassen som vanlig slik at hunden vet hva dere jobber med. Så, for neste belønning, kaster du godbiter litt bortover og mens hunden løper mot den så stiller du deg oppå selve kassen. Hvis hunden da kommer inn og går mot utgangsstilling (fordi den er i "flyten"), så er det jackpot og superbelønning.

Her har jeg ikke trent i det hele tatt forrige uke siden vi var på ferie. Men nuh er det tilbake igjen! Trente litt utgangsstilling på kveldsturen i går. Mitt problem nå er først og fremst at Ozu setter seg for langt bak. Siden han alltid har fått belønning for å bevege på seg, så tilbyr han mer bevegelse (slik at han nesten ender bak meg) fremfor å sette seg. Evt kombinerer de to og setter seg for langt bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ane så bra ting går fremover :D Der ser du, jeg sa dere kom til å fikse det! Ikke undervurder hunden din eller deg selv som trener! Du må slenge ut en video da!

Helt gått glipp av at det kom ny utfordring, så jeg får ta en kortversjon på noen dager. Jeg skulle jo liksom være med på den forrige, men var syk og orket ingenting da :P Er syk fremdeles, men nå må jeg orke noe :P Begge hunden kan utgangsstilling, men Tidi sin kan vi jobbe mer med. Blondie kunne en gang slalom mellom beina, så det blir spennende å dra frem den igjen :lol: Tidi skal få lære seg slalom i forbindelse med agility om vi får lånt skistaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår film fra i dag. Blondie kan dette rimilig godt, men det er jo alltid greit å pirke litt :) Av og til har hun en tendens til å sitte bak meg :lol: Hun er litt søt da! Jeg pleier å tulle litt med henne når hun sitter seg der bak :P Det er noe galt med mobilen, så på Tidi sin del henger lyden veldig langt bak. Det er en stund siden jeg har trent spesifikt utgangsstiling med Tidi. Jeg ble litt demotivert da hun en periode gjorde mye feil i den. Jeg har ikke lagt på kommando på Tidi enda.

https://www.youtube.com/watch?v=pxiDc8ty0UI&list=UUltycplmltMsXgR_zDfkVhw

Jeg har ihvertfall en del mer å jobbe med når det gjelder Tidi :) Blondie er ganske flink syns jeg.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent altfor lite (som alltid), men synes at kassa begynner å bli ok. Hun holder seg ganske bra oppå, og snurrer begge veier når jeg beveger på meg. Jobber meg å få henne enda mer bevegelig når jeg ikke beveger på meg, og ikke forlate kassa med forlabbene. Sistnevnte krever omvendtlokking, mens førstnevnte belønning for alle bevegelser på bakbeina.

Sikksakk har jeg helt glemt, men det er vel på tide å komme igang nå som fristen nærmer seg :P

Bare fire dager igjen, folkens! :D

(Men sånn jeg ser det så er det fullt mulig, ja faktisk ønskelig, at vi bruker utfordring-trådene til å oppdatere øvelsene også etter fristene :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommet ganske langt med utgangstillingen, jeg sliter bare med å få ham til å sette seg, samt at han ikke setter seg for langt bak. Men jeg har ramlet i komfort-fellen og har lett for bare å belønne med tørre godbiter, noe som etterhvert kan gjøre øvelsene temmelig kjedelige for Ozu, selv om det er safe.

Jeg leker altfor lite som belønning, hovedsaklig fordi han er vanskelig å få i lek (så sant vi ikke er i trygge omgivelser). Men nå tenkte jeg å skru opp treningen et hakk, både på kravs- og belønningsfronten. Så jeg dro frem en av de mer spennende lekene (de han bare får leke med under trening) og Ozu ble hoppende ivrig med en gang han så den. Så feilet jeg alt bortsett fra at han satte seg korrekt i utgangsstilling. Men da fikk han til gjengjeld også kjempebelønning med masse dralek og lov til å stikke av med leken for å tygge på den for seg selv en liten stund. Var kjempestas, og husket å stoppe mens han fortsatt var ivrig etter leken.

Nå tar vi en pause og Ozu har lagt seg for en liten blund. Satser på et par slike økter til utover ettermiddagen og kvelden kan gjøre susen på den siste biten. Så filmer jeg mot helgen når jeg håper at vi er bortimot i mål.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver å børster støv av sikk-sakk kunnskapene her i huset. Bruker teknikken vi lærte på kurs tidligere i år, med store skritt og lokking i starten. Har ikke hatt så fryktelig mange økter, men skrittene har blitt mye nærmere normale skritt og lokker ikke lengre, bare belønner etter ulikt antall skritt (mellom 1 og 5-6).

Og dette minner meg på hvorfor det er greit å stort sett trene triks andre steder enn i stua... vi hadde en omgang i sted, og frøkna vil leke meeeeere! Yay treningsleken liksom...

Vi har ikke holdt på med utgangsstilling i det hele tatt, jeg har utsatt å begynne med det til jeg fikk lest opp om metode, og det ble ikke noe av i denne omgang, mye enklere å trene videre på noe vi alt har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi filmet dagens økt, og mitt bidrag til ukens utfordring inneholder både utgangsstilling og slalom. Videoen er hele seks minutter lang, men jeg ville ha med hele økten da Ozu hadde en skikkelig kul progresjon gjennom hele treningen - fra skjeve sitter langt bak meg til at han smeller inn korrekt på plass gang etter gang på slutten. Så kjekt!

Slalom har vi ikke trent på i det hele tatt siden april/mai, men det tok bare to forsøk før han husket den flawless! :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

så bra! moro å se! :D

Men et spørsmål - jeg blir helt tullete av flagrende jakker - synes du ikke det er upraktisk? :P

Hilsen -jeg trener-nesten-alltid-med-vest-eller-belønner-fra-bukselomma :innocent:

ingen video fra oss - jeg filmet litt forrige uke, men det teller liksom ikke, og idag har jeg ikke vært særlig i form, så ikke no visuelt bidrag fra meg, annet enn dette bildet fra ei treningsøkt for ikke så lenge siden

post-12310-0-30345600-1409334039_thumb.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra! moro å se! :D

Men et spørsmål - jeg blir helt tullete av flagrende jakker - synes du ikke det er upraktisk? :P

Hilsen -jeg trener-nesten-alltid-med-vest-eller-belønner-fra-bukselomma :innocent:

Takk! :D

Hehe, jeg har en treningsvest jeg bruker på samletreninger, men pleier sjelden å ha den med meg på tur. Dette var bare på den vanlige runden vår i går, hvor jeg fant ut at jeg ville filme en treningsøkt til utfordringen. Hadde trengt et treningsbelte også, lettere å bruke hjemme og på turer en vesten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :D

Hehe, jeg har en treningsvest jeg bruker på samletreninger, men pleier sjelden å ha den med meg på tur. Dette var bare på den vanlige runden vår i går, hvor jeg fant ut at jeg ville filme en treningsøkt til utfordringen. Hadde trengt et treningsbelte også, lettere å bruke hjemme og på turer en vesten. :P

Det jeg blir mest overrasket over er hvor mye klær dere har på dere! Jeg trodde videoen din, Tabris, var fra i vinter helt til jeg leste når du laget den :shocked: Jeg går i t-skjorte og capribukser og sandaler ... det sier kanskje mer om meg ;) Flott videosnutt, forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg blir mest overrasket over er hvor mye klær dere har på dere! Jeg trodde videoen din, Tabris, var fra i vinter helt til jeg leste når du laget den :shocked: Jeg går i t-skjorte og capribukser og sandaler ... det sier kanskje mer om meg ;) Flott videosnutt, forresten :D

Høsten har kommet her på vestlandet! :D Neida, jeg hadde t-skjorte under og gikk med jakken knyttet rundt livet det meste av turen. Men tok den på for treningen/filmingen siden det da var lettere å gi godbiter (og så slapp dere å se så mye av den slitte Bon Jovi t-skjorta mi. :D ). Og som du ser på videoen, så blåser det litt. Sandaler bruker jeg aldri på tur, må ha ordentlige sko ellers får jeg vondt i alt av tær, bein og knær med en gang.

Og takk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...