Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobbintervju - butikkjobb


laikamor
 Share

Recommended Posts

Litt sent ute med å lage tråd, men nå er jeg virkelig nervøs! Skal på jobbintervju klokka 14.00 idag. Har søkt to stillinger hos meny. Ikke fått beskjed hvilken stilling jeg skal intervjues for, håper jeg er aktuell for begge. Ene er ferskvaremedarbeider deltid, andre er butikkmedarbeider deltid + tilkallingshjelp.

Nå har jeg sittet og lest vanlig stilte spørsmål på jobbintervju og blir bare mer nervøs. Vanskeligheter med å svare på veldig mange av spørsmålene. Så nå lurer jeg på; hva er dine beste tips for å komme greit gjennom et jobbintervju?

Spesielt spørsmål som hvorfor jeg vil ha DEN jobben er vanskelig. Akkurat nå søker jeg på det meste av jobber, selv om de ikke står høyest på ønskelista. Jeg er stille og sjenert, så egentlig passer jeg nok ikke i butikk. Likevel føler jeg det er en fin måte og utfordre og utvikle meg selv på. Har problemer med smalltalk og å føre en samtale med fremmede, men med kunder er vel ikke det nødvendig? Går helt fint om andre parten "fører" samtalen, så tror ikke det blir et stort problem.

Som mange andre sliter jeg også med å nevne sterke og svake sider ved meg selv. De sterke sidene blir somregel bare standard; lærer fort, god arbeidsinnsats, opptatt av å gjøre andre fornøyd, presis osv. Er så usikker på hva jeg kan si for at de skal velge meg fremfor andre. Må jo si noe som faktisk ER meg.

Negative sider ved meg: sjenert, ikke så flink å spørre etter hjelp om jeg trenger det.

Har dere noe tips til meg? Kanskje du har vært i intervju for butikkjobb før og kan nevne noen spørsmål de kom med?

Også en annen ting: jeg tenkte å rundt og spørre etter jobb i andre butikker også idag. Har kun sendt mail før, men nå skal jeg møte personlig i butikkene for å spørre. Hvordan går jeg frem? Spør etter daglig leder? Jeg får ikke skrevet ut CV osv, men tenkte jeg kunne sende det på mail hos de som er interessert. Grei løsning, eller bør jeg vente med å spørre rundt til jeg har fikset skriveren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt viktigste tips: Ikke prøv for hardt. Stresser du, så blir det hele fort mye verre :)

Til det siste spørsmålet ditt: Du kan helt klart gå rundt i butikker og spørre uten å ha med cv'en, men da burde du også huske litt av hva du har gjort tidligere og hvor lenge. Gi gjerne ut telefonnummeret og navnet ditt, slik at de har kontaktinformasjon om deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, vær ærlig, og vær deg selv. Synes du har mange gode tanker.

Jeg ville definitivt tatt med CV når du skal rundt i butikkene. Stikk innom et bibliotek eller en kopisjappe? (ha med cv på minnepinne eller send til deg selv på e-post)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ikkje snakke for fort. :P I alle fall om du har tendenser til hurtigsnakking når du er nervøs, sånn som meg. Har du motsatt problem må du sjølvsagt ikkje høyre på meg.

Angåande gå rundt i butikker, så ville eg nok tatt med CV, evt. bedt om å få maile, hugs noko å notere epostadresser på. (tlf, ark) Butikkar får ofte slike henvendelsar så det er ikkje rart for dei at nokon spør. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tanker. Skal prøve å svare så godt jeg kan, snakke i greit tempo og høyt nok. Sliter litt med at jeg snakker lavt.

Har vært på noen jobbintervju før, og har da forberedt noen spørsmål jeg tenkte å stille de. Men, før jeg har fått stilt spørsmålene, har jeg fått svar på dem gjennom alt de forteller. Redd jeg virker uinteressert om jeg ikke stiller noe særlig spørsmål, men samtidig vil jeg helst unngå og spørre opp igjen om noe som nettopp er svart på. Har da fortalt dem at jeg har fått svar på det jeg lurer på der og da, men føler likevrl det gir et dårlig inntrykk. Vil jo gjerne ha denne jobben, men klarer ikke helt å komme opp med gode spørsmål (annet enn arbeidsoppgaver, arbeidstider, opplæring, arbeidsmiljø). Noen som har noe tips her?

Jeg kommer nok til å gå innom og spørre om jobb uten CV. Gir dem navn og nr mitt, og de som har noe ledig sender jeg mail med CV, attester osv. Satser på det går greit :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i matbutikk på et senter, så det er rimelig mye gjennomgang, med sosial angst! Så det går overraskende bra nå man bare kobler ut for min del hverfall! Spørs det jo helt hva slags oppgaver man har, noen menyer er så store at enten er man ansatt på gulvet, eller i kassa, men alt er jo minimal kundekontakt med å forklare de og vise hvor varer er, eller hei, pose, hadet fraser :)

Og jeg ville ventet til du hadde fikset skriveren. Å komme der som totalt fremmed menneske, uten at de får noe kunnskaper om deg gjør at jeg hvertfal hadde blitt litt skeptisk. Sjefen vår sender bort folk som kun spør om jobb, og de som leverer CV/Åpen søknad puttes i en bok til når vi evt får en ledig stilling. Alt på mailen vår slettes fra tid til annen, så lagrer ikke noe der.

Og du mister jo muligheter som f.eks om en butikk ikke har en stilling nå, men de kanskje har en om en mnd!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært stille og sjenert i nye settinger, frem til jeg har blitt kjent med menneskene. Begynte å jobbe som assistent/instruktør i stall om sommeren, fotballinstruktør, og deretter dyrebutikk. Nå er jeg sykepleier, og er ikke lengre stille og sjenert. Det har hjulpet meg mye. Du kan jo fortelle om at det er en av dine svake sider, men at det er noe du jobber med å bli bedre på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ønske deg masse lykke til! :D

Vær deg selv, smil, hold øyekontakt med de som intervjuer deg, og svar så godt du kan på det de spør om. :) Du skal jo ikke ansettes på instituttet for kvantefysikk, men i en matbutikk, og så lenge du viser interesse for stillingen, virker serviceinnstilt, hyggelig og blid, så går det nok kjempefint. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er useriøst å komme inn og spørre etter jobb uten å ha med CV, og tar meg ikke særlig notis av de som gjør det. Om man sender CV på mail i ettertid kobler jeg ikke nødvendigvis den CV'en med den personen som kom inn, da vi i perioder har en del folk som kommer inn og spør etter jobb. Så jeg ville ventet til du har fått printet ut CV'er :)

Lykke til i dag! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk helt greit. Var fort gjort, lite spørsmål fra han. Får ikke svar før om noen uker da, og det var ikke snakk om mer enn rundt 12t i uka, men tilkallingsvakter i tillegg da.

Vært rundt og hørt litt om jobb ellers også, men ingen som trenger folk virker det som. Får ta meg en runde igjen med CV om et par dager og se om de er mer positive da...

Har registrert meg arbeidsledig på nav.no. noen her som vet om jeg kan forvente noe støtte fra dem? Har gått et år på høgskole nå, men droppet ut etter 1år. Ikke hatt jobb ved siden av, utenom sommerjobb nå i sommer, litt i vinter og i fjor sommer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk helt greit. Var fort gjort, lite spørsmål fra han. Får ikke svar før om noen uker da, og det var ikke snakk om mer enn rundt 12t i uka, men tilkallingsvakter i tillegg da.

Vært rundt og hørt litt om jobb ellers også, men ingen som trenger folk virker det som. Får ta meg en runde igjen med CV om et par dager og se om de er mer positive da...

Har registrert meg arbeidsledig på nav.no. noen her som vet om jeg kan forvente noe støtte fra dem? Har gått et år på høgskole nå, men droppet ut etter 1år. Ikke hatt jobb ved siden av, utenom sommerjobb nå i sommer, litt i vinter og i fjor sommer.

Har hvertfalk krav på sosialhjelp om ikke samboeren din tjener for mye. Arbeidsledighetstrygd får man bare når jobben man har hatt siste 12 mnd reduseres med minst 50%
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er tiden inne for at bedrifter begynner å se etter julehjelp og den slags. :)

Takk for tilbudet om å skrive ut forresten! Får det nok til selv, må bare få orden på skriveren. Så tror jeg at jeg må ta turen inn til Åsane for og søke jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet om å skrive ut forresten! Får det nok til selv, må bare få orden på skriveren. Så tror jeg at jeg må ta turen inn til Åsane for og søke jobb..

Horisont skal jo åpne i høst så mulig det kommer en del ledige stillinger der etterhvert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk helt greit. Var fort gjort, lite spørsmål fra han. Får ikke svar før om noen uker da, og det var ikke snakk om mer enn rundt 12t i uka, men tilkallingsvakter i tillegg da.

Vært rundt og hørt litt om jobb ellers også, men ingen som trenger folk virker det som. Får ta meg en runde igjen med CV om et par dager og se om de er mer positive da...

Har registrert meg arbeidsledig på nav.no. noen her som vet om jeg kan forvente noe støtte fra dem? Har gått et år på høgskole nå, men droppet ut etter 1år. Ikke hatt jobb ved siden av, utenom sommerjobb nå i sommer, litt i vinter og i fjor sommer.

Ta kontakt med nav og hør med en saksbehandler. Du har nok krav på noe støtte, og det tar stort sett litt tid å få behandlet søknad, jo før du søker, jo bedre. (Kan gjelde selv om du får jobb, om jobben betaler lite nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om å ringe rundt og spørre etter jobb? Mye bedre at jeg møter opp personlig og spør (selv om jeg blir forferdelig nervøs, og mest sannsynlig ikke gir noe bra førsteinntrykk når jeg møter dem personlig?)?

De glemmer deg nok fort da, spesielt steder for det ringer folk hver dag og spør etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det å ringe rundt det samme som å møte opp uten CV. Jeg vil ha en søknad/CV å forholde meg til om jeg skal vurdere å ansette noen. Da er det bedre å sende en mail med søknad/CV vedlagt, enn å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det å ringe rundt det samme som å møte opp uten CV. Jeg vil ha en søknad/CV å forholde meg til om jeg skal vurdere å ansette noen. Da er det bedre å sende en mail med søknad/CV vedlagt, enn å ringe.

Har ringt rundt til ca 30stk. Spurt om de har noe ledig nå, og om jeg evt kan sende dem CV og søknad. De fleste har ingenting ledig, men var noen ekstrahjelper som trengtes rundtom. Avtalte da at jeg møter i butikken for å levere CV og søknad (noen ville ha på mail). Tror dette er beste måten for meg å gjøre det på, egentlig. Nå vet jeg på forhånd at de i butikkene jeg skal levere CV til forventer at jeg kommer. Blir litt beroliget av det, og da tror jeg at første møte går bedre, for min del hvertfall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...