Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bygge et halvt hus


TonjeM
 Share

Recommended Posts

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her kuttes det på antall tråder, slik at uten heftige oppdateringer blir de visst borte, så får jeg bare fortsette i ny tråd da! Flyttet endelig inn i huset fredag kveld - og jeg har ikke ord for

Sonen er praktisk for mye altså - her har jeg "hundeblogg" så da tenkte jeg å ha en liten "hus-blogg" også. Vårt deilige lille nissehus består av 2 deler; en stue m 2 sovrom som er relativt nytt - og

Litt bilder igjen. Nå begynner huset virkelig å ta form på utsiden ihvertfall. Det er kommet opp pipe, taket er delvis lagt. Elektriker har vært i aktivitet inni huset - det kryr av

Så utrolig spennende å få følge med på prosessen! Jeg synes dere er kjempetøffe :D Det er veldig deilig med nye hus, altså, selv om de mangler sjarmen til gamle hus.

Skal vi se, sjarm som i iskalde om vinteren, vind som blåser rett igjennom, fukt i kjelleren, fukt i gulvene, fukt i veggene, råte i veggene, dårlige løsninger, helsefarlige materialer..... nei, har bodd nok i gammelt ræl - nye hus er superior :P Det er max sjarm å ha masse god plass på kjøkkenet, skuffer som lukker seg selv, hus som er varme selv ved -30 grader.... :D

Lykke til! Alt på ett plan høres perfekt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, sjarm som i iskalde om vinteren, vind som blåser rett igjennom, fukt i kjelleren, fukt i gulvene, fukt i veggene, råte i veggene, dårlige løsninger, helsefarlige materialer.... nei, har bodd nok i gammelt ræl - nye hus er superior :P Det er max sjarm å ha masse god plass på kjøkkenet, skuffer som lukker seg selv, hus som er varme selv ved -30 grader.... :D

Lykke til! Alt på ett plan høres perfekt ut :)

Haha, jeg tenker det samme. Har en venninne som bor i et nyyydelig gammelt hus, komplett med skjeve tregulv og lavt tak. Det er så fint der, og jeg elsker å være der - på besøk :P Jeg har selv vokst opp i gammelt hus, pleide å sitte inne i klesskapet om vinteren, for der var også pipen, og det var litt varmere enn det var mulig å få det ellers :P Nei takk ... Nye hus for the win!

Lykke til videre i prosessen @TonjeM - dere er tøffe, jeg hadde blitt GÆREN!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, sjarm som i iskalde om vinteren, vind som blåser rett igjennom, fukt i kjelleren, fukt i gulvene, fukt i veggene, råte i veggene, dårlige løsninger, helsefarlige materialer.... nei, har bodd nok i gammelt ræl - nye hus er superior :P Det er max sjarm å ha masse god plass på kjøkkenet, skuffer som lukker seg selv, hus som er varme selv ved -30 grader.... :D

Lykke til! Alt på ett plan høres perfekt ut :)

Ikke glem edderkoppene, de skeive veggene, gulvene. Dårlig isolerte gulv, rare planløsninger, panelvegger..... vaaaarmt på sommeren og iskaldt på vinteren. Nevnte jeg edderkopper? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem edderkoppene, de skeive veggene, gulvene. Dårlig isolerte gulv, rare planløsninger, panelvegger.... vaaaarmt på sommeren og iskaldt på vinteren. Nevnte jeg edderkopper? :P

STOR husedderkopp. Evig traume.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha! Høres kjent ut ja.. vi pleide å gi edderkoppene navn vi (i sommer hadde vi en Ichabod på badet, jeg flyttet han/hun ut før vi rev huset..).. likte å ha dem da, de tok jo masse mygg og fluer!

Så langt har det gått fort men de varsler nedsatt fart utover - flere av snekkerne som er bønder og det er skuronn/tresking eller noe slikt en stund.. det skal støpes neste uke og så skjer det ikke noe mer før uken etter når snekkerne begynner i det små.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg tenker det samme. Har en venninne som bor i et nyyydelig gammelt hus, komplett med skjeve tregulv og lavt tak. Det er så fint der, og jeg elsker å være der - på besøk :P Jeg har selv vokst opp i gammelt hus, pleide å sitte inne i klesskapet om vinteren, for der var også pipen, og det var litt varmere enn det var mulig å få det ellers :P Nei takk ... Nye hus for the win!

Lykke til videre i prosessen @TonjeM - dere er tøffe, jeg hadde blitt GÆREN!

Takk takk Aya! Håper ikke jeg blir gærn.. men det er risiko for det altså.. på den annen side, jeg har ikke noe valg, så det må bare gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være killjoy, men stor husedderkopper finnes i flunka nye hus også. :lol:

Men blir gøy å se prosessen, og hvor gæern tonjeM rekker å bli :lol: misunner deg virkelig ikke. Men litt grønn pga nytt hus da, jeg og vil ha nytt hus...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, så har det gått litt tid.. tempoet er sterkt redusert kan man si.. I forrige uke var det kun aktivitet 2 dager - men til gjengjeld var det ganske mye de 2 dagene..

Først la de isopor, og elektriker&rørlegger kom og gjorde noe muffens.. og dagen etter ble gulvet støpt og pusset.. Og så var det helt ro i leiren igjen (noget frustrerende for en tålmodig camping-elsker som meg..) Idag kom det en lastebil med materialer og så kom det noen med stillas-byggesett, så kanskje det blir litt action! Det er idag 104 dager igjen til overtakelse, imorgen har vi levd campinglivet i 3 uker. Akkurat idag føler jeg ikke jeg kan sutre over campinglivet, det blir som et hån mot andre som har det mye verre.

Biskene elsker fortsatt å bo sånn tett og nærme virker det som. De blir litt urolige og voffete akkurat når de hører det kommer lastebil/bil inn på tomten men ignorerer ellers alle virksomhetslyder.

Og så lurer jeg på om jeg har fortalt om bæsjekvernen? Kanskje ikke..

Uansett et par bilder:

Sånn så det ut da de hadde fyllt opp med isopor:

isopor_zps177f064e.jpg

Og etter støpen kom:

stop_zps1b1a6ca8.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, nå er det gått nesten 1 mnd siden siste oppdatering. Ting går litt langsommere nå, men det er uhorvelig mange små detaljer som skal på plass - det er mye tidkrevende rusk som ligger bak noe så enkelt som et tak feks..

Men her kommer mer. Etter støpen begynte de på reisverket:

r1_zps1926c7d7.jpg

Her har de begynt å legge på veggplater. Nå vet jeg hvordan de legger på takstoler - de ble levert ferdig laget og så heist på plass med en diger heisekran bil!

r2_zpsb9496804.jpg

Så her begynner huset å ta form - et hus i ruter! Ufattelig mye jobb å legge på all de nøye tilmålte plankebitene. Og vi kan bare fastslå at huset ser slets ikke ut som vi forestilte oss på tegningene.. :icon_redface: Og så har de bygget inngangspartiet feil :icon_cry: Man kan se at det er lavere enn resten av huset. Meningen var at man går et trinn opp og så er inngangsdør og vedbod (inni inngangspartiet) på et plan (veldig praktisk når man skal hente ved), men neida, de laget det lavt og så skulle man liksom ha en trapp til inngangsdøra inni det overbygde inngangspartiet.. sukk. Vi sa ifra da det ble åpenbart, og diskusjonen går fortsatt..

r3_zps4bd70880.jpg

Her ser man bakre kortside

r4_zpsf72566af.jpg

Og inngangspartiet "bakfra"

r5_zpsed3f2968.jpg

Den siste uken har de fiklet med takrenner - takrenner er kompliserte greier. Vi har vært og bestilt peis, såkallt "granitt-kleber peis". Litt forskning i etterkant viser at det er ikke noe som heter granitt-kleber.. Men peisen er fin den og skal kunne holde på varme som bare det (og nå vet jeg ikke hvordan det går inn å lime inn.. klarer ikke lime inn bilder med mindre det er fra photobucket):

spacer.gif

http://www.varmefag.no/images/spacer.gif

Nå venter vi på at de støper et høyere gulv i inngangspartiet, og at takplatene kommer (de kommer neste uke) og at taket blir ferdig. I mellomtiden har de begynt å ta på panel (levert ferdig grunnet+1 strøk med beis) og så begynner de å isolere veggene.

Og jeg er sinnsykt lei av campinglivet.. det er PYTON! Men vi har bodd sånn 49 dager, har 79 igjen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh så utrolig kjipt med inngangspartiet da. Håper virkelig det løser seg slik at dere blir helt fornøyde.

Og jeg må jo bare spørre, hønsa? :lol: *se for seg TonjeMannen med en kelpie og en høne i hver armkrok i skjønn harmoni*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh så utrolig kjipt med inngangspartiet da. Håper virkelig det løser seg slik at dere blir helt fornøyde.

Og jeg må jo bare spørre, hønsa? :lol: *se for seg TonjeMannen med en kelpie og en høne i hver armkrok i skjønn harmoni*

Da tippoldeforeldrene mine bygde huset jeg har vokst opp i, prioriterte de (naturlig nok, kanskje) å bygge fjøset først. Fjøset hjemme er et lite, lafta rom, omtrent på størrelse med et ganske lite soverom. Der inne bodde de etter sigende en hel vinter sammen med ei ku, tre sauer og en hel skokk med høns. Tidene forandrer seg! :lol:

Og dette hadde ingenting med huset til Tonje og mannen å gjøre, jeg kom bare til å tenke på det da du sa det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker denne linken bedre mon tro..

http://www.varmefag.no/admin/common/getImg.asp?FileID=2047

Og huset blir GIGASVÆRT - mye større enn jeg trodde det ville bli. Vi er bare 2 stk, er jo helt tåpelig å skulle skrangle rundt på 145 kvm.. (totalt, nybygget er 100 kvm, det er stoooort det). Kan bare konkludere med at det er veldig langt fra hustegninger til real life.. ihvertfall for oss som har tungt for å forestille oss sånt..

Og hønsene skal vi ikke snakke om :bye: Elskede små dinosaurer..

Og takk for alle lykke-til vedr byggefeilen... håper også det fikser seg! (Det må det simpelthen.. kan ikke leve med opplegget de har nå ihvertfall)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker denne linken bedre mon tro..

http://www.varmefag.no/admin/common/getImg.asp?FileID=2047

Og huset blir GIGASVÆRT - mye større enn jeg trodde det ville bli. Vi er bare 2 stk, er jo helt tåpelig å skulle skrangle rundt på 145 kvm.. (totalt, nybygget er 100 kvm, det er stoooort det). Kan bare konkludere med at det er veldig langt fra hustegninger til real life.. ihvertfall for oss som har tungt for å forestille oss sånt..

Og hønsene skal vi ikke snakke om :bye: Elskede små dinosaurer..

Og takk for alle lykke-til vedr byggefeilen... håper også det fikser seg! (Det må det simpelthen.. kan ikke leve med opplegget de har nå ihvertfall)

ååh :hug: Men nye dinosaurer kan komme etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De legger isopor under støpen som isolasjon, ellers ville det bli rimelig gulvkaldt om vinteren! I tillegg er støpen avhengig av at bakken under ligger i ro, så å legge støp direkte på bakke med telehiv etc er en dårlig ide - da vil den med tiden brekke opp.

Og ja, får se om det ikke blir noen små dinosaurer til etterhvert, når vi har mulighet til å huse dem godt og varmt om vinteren. Men akkurat nå føler jeg bare hjertesorg vedr de små tuppene. Jeg hadde virkelig ikke trodd at de var som små fjærkledde bikkjer altså, trodde høner var mer gullfiskaktig - koselige men uten noen større personlighet liksom.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker denne linken bedre mon tro..

http://www.varmefag.no/admin/common/getImg.asp?FileID=2047

Og huset blir GIGASVÆRT - mye større enn jeg trodde det ville bli. Vi er bare 2 stk, er jo helt tåpelig å skulle skrangle rundt på 145 kvm.. (totalt, nybygget er 100 kvm, det er stoooort det). Kan bare konkludere med at det er veldig langt fra hustegninger til real life.. ihvertfall for oss som har tungt for å forestille oss sånt..

Og hønsene skal vi ikke snakke om :bye: Elskede små dinosaurer..

Og takk for alle lykke-til vedr byggefeilen... håper også det fikser seg! (Det må det simpelthen.. kan ikke leve med opplegget de har nå ihvertfall)

145 kvm blir kjempebra! Jeg husker tiden med god plass, og det var så deilig bortsett fra når jeg støvsugde og da vi solgte :P

Jeg må bare spørre *unnskyldunnskyld*; hva skjedde med hønsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...