Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bygge et halvt hus


TonjeM
 Share

Recommended Posts

Jeg må bare spørre *unnskyldunnskyld*; hva skjedde med hønsene?

Vel, planen var at vi skulle bare teste hvordan det var å ha høner siden vi ikke hadde noe sted for dem å overvintre. Så de skulle bli ragu til høsten når det ble kaldt i været. Det var en dårlig plan kan man si. Uansett, da det ble kaldere i været kunne vi ikke ha noe av at små høner frøs.. og vi kikket litt rundt vedr omplassering. Men bekymringen var stor for at de ikke ville bli "elsket" som de fortjente.. (selv gubben bekymret seg veldig for det) og ikke hadde vi mulighet til å kjøre dem opp til @raksha heller. Så vi bestilte skånsom mord av naboen og gjengen fikk dra til Regnbuebroen der bakken er full av pølse og kjøttkaker og fluer og rusk og der ingen farer lurer :icon_cry: Det var faktisk fryktelig leit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her kuttes det på antall tråder, slik at uten heftige oppdateringer blir de visst borte, så får jeg bare fortsette i ny tråd da! Flyttet endelig inn i huset fredag kveld - og jeg har ikke ord for

Sonen er praktisk for mye altså - her har jeg "hundeblogg" så da tenkte jeg å ha en liten "hus-blogg" også. Vårt deilige lille nissehus består av 2 deler; en stue m 2 sovrom som er relativt nytt - og

Litt bilder igjen. Nå begynner huset virkelig å ta form på utsiden ihvertfall. Det er kommet opp pipe, taket er delvis lagt. Elektriker har vært i aktivitet inni huset - det kryr av

Vel, planen var at vi skulle bare teste hvordan det var å ha høner siden vi ikke hadde noe sted for dem å overvintre. Så de skulle bli ragu til høsten når det ble kaldt i været. Det var en dårlig plan kan man si. Uansett, da det ble kaldere i været kunne vi ikke ha noe av at små høner frøs.. og vi kikket litt rundt vedr omplassering. Men bekymringen var stor for at de ikke ville bli "elsket" som de fortjente.. (selv gubben bekymret seg veldig for det) og ikke hadde vi mulighet til å kjøre dem opp til @raksha heller. Så vi bestilte skånsom mord av naboen og gjengen fikk dra til Regnbuebroen der bakken er full av pølse og kjøttkaker og fluer og rusk og der ingen farer lurer :icon_cry: Det var faktisk fryktelig leit.

Å, det var trasig :-( men da vet dere iallfall at de ikke led! Eh ... da ble de kanskje ikke til hønsefrikasse heller? :innocent: Blir det plass til et isolert hønsehus i forbindelse med det nye huset? (Ikke inni altså) Eller ble det så trist at dere er ferdig med hønsebondelivet? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frikasse av Siegfried??? Å nei, det blidde nok ingen ragu av dem..

Tusen takk @Toril, vi har så dårlig samvittighet for dem at det er deilig å høre en slik vinkling!

Vi har 2 rom i verkstedet vi bor nå, og det var meningen at det ene rommet skulle bli vinterkvarter for noen hønepøner. Så vi får se! Her og nå er vi litt i tvil da, de snek seg så fryktelig inn i hjertene våre og da ble det til at de ble veldig tidkrevende faktisk. De elsket jo å være ute i fri dressur men de ville ikke det hvis ikke en av oss var med dem, så da ble det jo til at vi brukte mange timer ute bare med å være hos dem sånn at de kunne kose seg. Og det gjorde vi jo kun fordi vi brydde oss så mye om dem.

Og så var det veldig mye rengjøring men det kom nok av at hønsegårdopplegget vårt var for tungvint. Så neste gang må vi ha høner som ikke blir så tamme og kjærlige tror jeg.. og så må de være store sånn at det ikke er så farlig for dem, og ikke ha fjær på beina sånn at det ser ut som de har flagrende mammelukker når de løper (da sniker de seg bare enda mer inn i hjerterota for da var de så sinnsykt søte..). Ja, blir nok fler høner skjønner jeg, ser av ovenstående at jeg driver jo og tenker på "neste gang".

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bygget skrider frem. Nå har de fått på all utvendig panel i en farge som vi ikke har valgt, men som vi synes er veldig fin allikevel (skulle ha sånn mørkbruk/svartaktig farge uansett, samme farge som verkstedet). Inni er pipen bygget og de har isolert og satt fast planker der det skal være vegger. Takplatene er ankommet, taket skal være rustrødt og så skal det være sprossevinduer med kraftige hvite vindus..øh.. karmer (? planker) rundt. Til uka kommer elektrikeren og så venter de kun på fint vær til å legge på resten av taket.

Nedenfor endevegg sør, litt sjabert bilde, men der er soveromsvindu og et lite vindu litt høyt opp som er badet. I langsiden er de 3 vinduer lengst til venstre som hører til "hjemmekontoret" vårt, der skal man kunne sitte og jobbe og se ut av vinduet på hage og fuglebrett om vinteren.

S_vegg_zps9fb6dc63.jpg

Nedenfor fra den andre siden. På kortsiden er det et enkelt vindu (hører til kjøkkenet) og et dobbeltvindu som hører til "spisestuen" (det er veldig åpen løsning inni huset, jeg må se å finne frem tegningene tenker jeg..) Langsiden er 2 vinduer som også hører til kjøkken.

n_e_zpsc79f3e38.jpg

Nedenfor baksiden av inngangspartiet. Det lille vinduet hører til vaskerommet ( ja - vi skal ha vaskerom :jump: ) Det andre vinduet i selve utspringet hører til vedboden.

repo_bak_zps66c6d6e6.jpg

Og så til sorgen - det lave gulvet i inngangspartiet.. alt skulle vært på ett plan.. (døra der er noe midlertidig de bare har satt inn) De sier vi skal få "påstøp" men har så langt ikke gjort noe mine til det. Det synes jeg er rart siden det blir jo bare dårligere og dårligere støpevær utover.. sukk.

inni_repo_zps3f269b3b.jpg

Igår var vi og kikket på skinnsofaer.. vi hundefolk har helt egne seleksjonskriterier har jeg funnet ut. Skinnsofa pga de er slitesterke i forhold til bisk og lette å tørke spy av! Så vi fant et sett på Skeidar, og fant skinnsofaer som dels var passe store (vi har liten stue) og t.o.m. hadde det geniale at seteputene satt fast med borrelås (ingen bisker kan herje med putene her nei..) Ulempen med dem - de er svinaktig glatte å sitte på og man sitter egentlig ikke så godt..

http://www.skeidar.no/produkter/media/catalog/product/cache/1/image/900x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/1/0184601_charlietown3seter.jpg

Og så var vi på megaflis og sjekket at de fremdeles har de flisene vi har tenkt vi skulle ha - puh!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frikasse av Siegfried??? Å nei, det blidde nok ingen ragu av dem..

Tusen takk @Toril, vi har så dårlig samvittighet for dem at det er deilig å høre en slik vinkling!

Vi har 2 rom i verkstedet vi bor nå, og det var meningen at det ene rommet skulle bli vinterkvarter for noen hønepøner. Så vi får se! Her og nå er vi litt i tvil da, de snek seg så fryktelig inn i hjertene våre og da ble det til at de ble veldig tidkrevende faktisk. De elsket jo å være ute i fri dressur men de ville ikke det hvis ikke en av oss var med dem, så da ble det jo til at vi brukte mange timer ute bare med å være hos dem sånn at de kunne kose seg. Og det gjorde vi jo kun fordi vi brydde oss så mye om dem.

Og så var det veldig mye rengjøring men det kom nok av at hønsegårdopplegget vårt var for tungvint. Så neste gang må vi ha høner som ikke blir så tamme og kjærlige tror jeg.. og så må de være store sånn at det ikke er så farlig for dem, og ikke ha fjær på beina sånn at det ser ut som de har flagrende mammelukker når de løper (da sniker de seg bare enda mer inn i hjerterota for da var de så sinnsykt søte..). Ja, blir nok fler høner skjønner jeg, ser av ovenstående at jeg driver jo og tenker på "neste gang".

Åh, det er faktisk grunnen til at vi (altså mamma og pappa :P) ikke har hatt høner på maaange år. De synes ikke de hadde god nok tid lengre til å plutte med de og være sammens med de. Da jeg og søstern var små var de jo ute med oss hele tiden uansett, noe annet nå liksom. Tamme høner er de beste :heart: Og med fjær på beina! Jeg savner de nesten litt jeg, Ida, Tutti og Frutti :wub: Mamma ønsker seg høns igjen da, men er litt redd for at de firbente vi har nå er mer intr i kyllinglår enn de vi hadde før...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra til eksen med familie bygde hus, og jeg husker det ble gjort flere teite feil - de plasserte et vindu der de hadde tegnet inn høyskap på kjøkkenet, for eksempel. De ville ha varmekabler i inngangspartiet, og da ble det snublekant ned til resten av gangen, fordi snekker ikke ga rom for høydeforskjellen.

En må bare stå på krava og finne strengestemmen, så de fikser feilene de gjør. En må jo få det en har bestilt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt bilder igjen. Nå begynner huset virkelig å ta form på utsiden ihvertfall. Det er kommet opp pipe, taket er delvis lagt.

fasade_okt1_zps1eaf3fa3.jpg

fasade_okt2_zps9ebd9053.jpg

fasade_okt3_zpsa720881e.jpg

Elektriker har vært i aktivitet inni huset - det kryr av ledninger i vegger og tak! Her er sikringsskapet!

sikringsskap_zps05db22dd.jpg

Og rørlegger har holdt på også - her er det som kalles for et vannskap!

vannskap_zpsc34eec93.jpg

Komplekse greier som kommer å skjules mer eller mindre, så vi har tatt bilder av alt før de skjules bak vegger og tak. Inne er halve takpanelet kommet opp. Til uka skal man begynne å støpe i entre, baderom og vaskerom hvor det skal være varmekabler og fliser.

Idag blåser det noe skrekkelig og det har vært litt nifst, for det var ikke alt som var like godt festet - 3 mønepanner (google det hvis dere lurer på hva det er! :P ) har blåst ned..

Imorgen skal vi til ikea og bestille kjøkken.. gruer jeg meg veldig til. Igår var vi og kjøpte sånn plate som peisen skal stå på (når den en gang kommer), og da fikk jeg kjøpt en dørmatte til det nye huset!! Første konkrete stæsjet til huset! (Gubben synes jeg er veldig treg med å skaffe stæsj til huset.. men nå er jeg igang!!!)

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint det blir! Jeg liker fargen altså :)

Det ledningkaoset får meg til å aldri ha lyst til å slå inn en spiker i veggen igjen. Hvordan er det mulig å ikke treffe en kabel hvis man har normalt med uflaks eller mer?! :shocked:

Og et tips til kjøkkenet .. lytt til erfarne fagfolk. Vi dummet oss skikkelig ut med valg av kjøleskap til kjøkkenet fordi vi glemte å ta høyde for at døra trenger god plass til å åpne seg. Det endte med ombygging for å få plass til kjøleskapet. :P Deretter ble det flere runder hvor kjøkkendama kom med veldig gode innspill som reddet oss fra avgjørelser som hadde medført noen ulemper i hverdagen :icon_redface:

Skjønner godt at du venter med stasjet .. det er ikke bare bare å planlegge når man ikke ser sluttresultatet, men nå nærmer det seg virkelig :jump: Du vet det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her kuttes det på antall tråder, slik at uten heftige oppdateringer blir de visst borte, så får jeg bare fortsette i ny tråd da!

Flyttet endelig inn i huset fredag kveld - og jeg har ikke ord for hvor deilig det var etter 4 mnd med camping liv! Har sovet godt hver eneste natt etter vi flyttet inn - fikk av en eller annen grunn aldri sove ordentlig i gubbens verksted, ble aldri mer enn 3-4 timers søvn pr døgn så jeg begynte å lure på om jeg måtte gjøre noe med det (døde ikke av lite søvn, men har jo sett masse om alt som kan gå galt med lite søvn..).

Det var dog ikke helt uproblematisk. kl 10:30 fredagskveld begynte toalettet å lekke.. men rørleggeren bor i nabolaget og kom tuslende og fikset det (var en triviell sak, en litt skjev pakning). Litt vanskelig på et punkt for han behøvde jo å tørke seg og jeg hadde ingen aning hvor håndklærne befant seg. Og etterpå satt vi på hver vår pinnestol og drakk genever og ringte etter kona til rørleggeren som også kom bort og drakk genever i rotehuset - kjempekoselig!

Lørdag oppdaget vi at det nye huset er mye tettere enn det gamle ja... den gamle svartovnen drev med "bråslukking med enorme mengder røyk", hele huset ble røyklagt av tett tett røyk - helt forferdelig. Det gamle huset var så trekkfullt at ovnen fikk nok luft, men nå må vi sette inn ekstra lufteluker slik at gammel-ovnen får nok luft..

Vi begynte også forsiktig oppfyring i den nye kleberstein peisen, den skal lirkes inn forsiktig - men på dag 2 datt den innvendige takplata ned. Gubben hadde vært borti taket inni der med en vedkubbe og siden det er et elendig patent egentlig inni peisen, så ble takplaten liggende å vippe på de fislete underdimensjonerte bøylene den ligger på, før den bestemte seg for å plutselig dette ned (og skremte livet av oss med et plutselig dunk utpå kvelden). Det lukter forøvrig skrekkelig kjemikaliefabrikk av peisen nå i starten så man må lufte en masse.

På badet er det blitt en strømkoblingsfeil, varmekablene fungerer bare når lyset er på, men det blir vel råd med det.

Så litt innkjøringshikke og det totale kaos og rot - men akk så utrolig deilig. Varmekablene må kjøres opp forsiktig så vi er ikke oppe i full varme i badet feks, men ellers er det helt fantastisk - behøver ikke ha på seg stilongs inne lenger, kan faktisk overveie å gå barbeint inne (helt utenkelig om vinteren i det gamle huset).

Men så er huset blitt veldig veldig stort, og det er ekko og hul klang, vi har fått inn en del tepper og så håper jeg det fikser seg når vi får opp alle gardinene. Uvant med så stort hus altså - vi går og går og går - jeg er blitt støl i leggene av all gåingen. Strider sliter litt med at det er så stort (han hadde nok foretrukket å bo i 30 kvm og intime oversiktlige forhold), har vært ganske skvetten og fotfulgt oss frem og tilbake. Nå begynner han dog å slå seg til ro, og skvetter ikke opp for minste lyd eller må følge etter overalt. Shy derimot, tar sånt bedre. Hun slo seg umiddelbart til, "Skal vi bo her nå? OK".

Gubben har tatt noen få bilder inne, men ikke så mange (alt for rotete.. )

stue1_zpsbcc54c72.jpg

Her er stua, den er jo ikke ny men vi har fått nye (spysikre) sofaer, kastet ut gamle hyller, og ikke minst det gamle surround anlegget fra 90-tallet (yay!! For et plasskrevende monstrum det var) etc. Ikke helt ferdig med tanke på at det skal litt på veggene og litt mere lys etc. Ny TV måtte vi kjøpe forrige uke. Vi begynte å merke at det ble så varmt om kvelden i verkstedet, som egentlig har vært veldig guffent etterhvert som det ble kaldere ute. Veldig pussig - man måtte jo t.o.m. ta av seg fleecegenseren om kvelden. Etterhvert oppdaget vi at det skyldtes den gamle TV-en, den ble forferdelig varm. Så da var det bare å skrote den. Nå har vi et digert unikum av en TV (42 tommer!! Gigantisk - gubben ville egentlig ha 60 ", hva er det med menn og størrelsen på ting???)

bad1_zps525b0a4f.jpg

Her er halve badet, luksus bad simpelthen! Gubben tok ikke bilde av dusjnisjen, sa det var for mørkt, men dusjnisjen er egentlig det fineste i hele badet (i mørke fliser) samt det veggfestede toalettet - kjempelett å holde rent!

arb_1_zps7e1983a4.jpg

Og her sitter jeg! Hjemmekontoret med utsikt til hagen og fuglebrett.. Masse rot, ingen gardiner og ikke noe stæsj i vinduet (brede vinduskarmer -plantasjen here I come - endelig kan man ha litt planter!)

peis1_zpsb124d944.jpg

Peisen, med fine peismuren sin

kj1_zpsf8942d6e.jpg

Halve kjøkkenet, de bare benkeplatene er nettopp behandlet med olje (ellers hadde de vel bugnet av rot de også..) Under vasken er det en oppvaskmaskin - og den er såååå digg (hadde jeg bare lært å stable den litt bedre så hadde det vært enda bedre), den har fått kjørt seg ja - for en utrolig oppfinnelse! Alt er skuffer, masse masse lagringsplass, men bevares å huske hvor alt er - her er det skuffejakt så det holder. Og så aner det meg at gubben kommer å gjøre det vanskelig. Når han skal legge ting tilbake så har han ikke tålmodighet til å jobbe seg gjennom 40 skuffer for å finne den riktige plassen, men legger heller ned i første beste skuff der det er plass, renspikket sabotasje.. tror det kommer å bli skrekkelig slitsomt akkurat det altså - å holde orden.

Flere bilder kommer vel etterhvert tenker jeg.. jeg har fri idag og da skal det ryddes enda mer, campen (sanitetsbrakka) skal vaskes ned og biskene skal få en laaaang og deilig tur, det har det vært dårlig med de siste dagene!

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...