Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gjerde inn hagen?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Jeg har lyst til å gjerde inn hagen slik at mini kan løpe løs...

Han hopper jo ikke så høyt, og er ingen utbryterkonge, så det trenger ikke være veldig solid,men jeg bor like ved 80-sone, og vil gjerne ha et slags gjerde så han kan få løpe litt...Han liker ikke å være ute alene, så det er mest for at han skal kunne herje på i hagen løs mens jeg driver med noe annet.

Det er for stort til at flere kompostbinger vil fungere, også er det jo fint om det ser noenlunde greit ut.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerdestolper + nettinggjerde fra f.eks. Norsk småfeservice. Jeg satt opp det for 8 år siden og var shitfornøyd. Jeg festet nettingen til stolpene med kramper og/eller stifter. Jeg festet det ikke "i flukt med bakken," men lot det være en 20-30 cm som lå på bakken og inn mot plen sånn for sikkerhets skyld.

http://www.smaafe.no/gjerde/plastgjerde/cintoflex-plastnett

Funker som f og veldig solid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det hørtes bra ut, og så ut omtrent som jeg hadde tenkt, men hva slags stolper brukte du?

Har hundegård bak huset, men da hadde Felleskjøpet bare stolper til sauegjerde, og det er veldig voldsomt til å gjerde inn min lille Chihuahua, og ikke er det pent å se på heller:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Bare et lite tips: Om du/dere har tenkt å bli boende der, og det er mulig å ende opp med en annen rase med tiden, ville jeg gjort gjerdet ganske høyt når dere først er i gang selvom det ikke er nødvendig akkurat nå. :)

Kjenner nemlig til noen som gjorde det motsatte, satte opp høyt gjerde til stor hund med ganske store glipper under, og fikk liten hund senere som da enkelt kom under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips: Om du/dere har tenkt å bli boende der, og det er mulig å ende opp med en annen rase med tiden, ville jeg gjort gjerdet ganske høyt når dere først er i gang selvom det ikke er nødvendig akkurat nå. :)

Kjenner nemlig til noen som gjorde det motsatte, satte opp høyt gjerde til stor hund med ganske store glipper under, og fikk liten hund senere som da enkelt kom under.

Trådstarter bør imidlertid være oppmerksom på at gjerder høyere enn 1,5 meter mot vei i utgangspunktet er søknadspliktige, jf. byggesaksforskriften § 4-1 bokstav c nr. 2. Kommunen kan også regulere retten til ha gjerder, slik at det er lurt å høre med din kommune før du bygger.

Videre er gjerder som grenser mot naboer underlagt bestemmelsene i grannegjerdelova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Gjerdet må være diskrèt, eller helst litt pent,siden det blir midt i glaningen for alle forbipasserende både i bil og til fots, så å ha et kjempehøyt gjerde utgår. Over 1,5 meter blir det uansett ikke. Utfordringen er vinter, brøyting og mye snø, ser for meg at gjerdet fort blir ødelagt om vinteren. Nettinggjerdet i hundegården begynte i allefall fort å henge etter èn vinter, men det er ikke så farlig siden det bare er jeg og bikkja som ser det bak huset:-)

Høyden må jeg tenke litt på, det samme med hvordan det gjøres praktisk i forhold til å komme enkelt frem med gressklipper.

Tenker å bruke deler av huset som gjerde, men området er såpass stort at jeg ser at jeg nok ikke slipper billig unna, og om jeg skal få klippet gresset, må jeg gjerde inn hele hagen. Det blir ikke et gjerde som grenser mot min eneste nabo, gjerdet vil grense mot veien opp til huset mitt.

Jeg vil helst ha stakittgjerde, men det er mye annet jeg skal bruke penger på før det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ferdige stakitt-elementer! De er pene og rimelige. Vi har gjerdet inn tomta med de billigste fra maxbo. De er 1.80x80. Så har vi satt dem et stykke opp fra marken, og lagt et bord under. Holder bikkjene greit inne ;-) For mindre hunder kan du sette dem rett på bakkenivå. Får også elementer i litt mer høyde, hos feks. FK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjerdet som jeg viste til syntes så og si ikke, det er veldig diskret (og VELDIG solid). Jeg brukte kun stolper og ikke spikerslag så det var ikke annet enn stolpene som syntes. Grunnen til at jeg la gjerdet gjerdet 20-30 cm ned på bakken var pga kryping under.

Stolpene var 6 cm i diameter og hvor langt ned du banker ned stolpene har mer med telen i jorda og gjøre og alt det der enn tyngden av gjerdet, for gjerdet veier "ikkeno." Gjerdet kan du krølle sammen og putte i postkassa og ta det opp igjen og bare slette det ut og begynne og jobbe. Sånn for å beskrive det røflig. :D Det er enkelt å jobbe med, jeg jobbet med det for det meste alene. Du kan enten klippe eller skjære det i den høyde og lengden du vil ha det.

Og et par ord om Norsk småfeservice. Der har jeg handlet mye, blant annet ørti meter med det nevnte gjerdet. Og de er ikke gjerrige, for å si det sånn, jeg tror jeg kunne gjerdet inn omtrent en tomt til med den gjerdemengden jeg har fått pga reale mål. Har jeg nevnt at jeg er fryktelig glad i den sjappa? :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ja, det er mitt hus. Nå har jeg målt, og det er 70 kvadrat hvis jeg bare gjerder inn plenen. Det hørtes ikke billig ut.

Han har 40 kvadrat veranda som er koblet til hundegården fra før, så planen var å fjerne grinda fra verandaen og ut mot hagen, og la han bestemme selv hvor han vil være.

Siden jeg skal sette opp gjerdet selv må det være enkelt og greit:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Det gjerdet som jeg viste til syntes så og si ikke, det er veldig diskret (og VELDIG solid). Jeg brukte kun stolper og ikke spikerslag så det var ikke annet enn stolpene som syntes. Grunnen til at jeg la gjerdet gjerdet 20-30 cm ned på bakken var pga kryping under.

Stolpene var 6 cm i diameter og hvor langt ned du banker ned stolpene har mer med telen i jorda og gjøre og alt det der enn tyngden av gjerdet, for gjerdet veier "ikkeno." Gjerdet kan du krølle sammen og putte i postkassa og ta det opp igjen og bare slette det ut og begynne og jobbe. Sånn for å beskrive det røflig. :D Det er enkelt å jobbe med, jeg jobbet med det for det meste alene. Du kan enten klippe eller skjære det i den høyde og lengden du vil ha det.

Og et par ord om Norsk småfeservice. Der har jeg handlet mye, blant annet ørti meter med det nevnte gjerdet. Og de er ikke gjerrige, for å si det sånn, jeg tror jeg kunne gjerdet inn omtrent en tomt til med den gjerdemengden jeg har fått pga reale mål. Har jeg nevnt at jeg er fryktelig glad i den sjappa? :heart:

Gammel tråd men.

Har du bilde av dette? Ferdig satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...