Jump to content
Hundesonen.no

Hvordan gjerde inn hagen?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Jeg har lyst til å gjerde inn hagen slik at mini kan løpe løs...

Han hopper jo ikke så høyt, og er ingen utbryterkonge, så det trenger ikke være veldig solid,men jeg bor like ved 80-sone, og vil gjerne ha et slags gjerde så han kan få løpe litt...Han liker ikke å være ute alene, så det er mest for at han skal kunne herje på i hagen løs mens jeg driver med noe annet.

Det er for stort til at flere kompostbinger vil fungere, også er det jo fint om det ser noenlunde greit ut.

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Gjerdestolper + nettinggjerde fra f.eks. Norsk småfeservice. Jeg satt opp det for 8 år siden og var shitfornøyd. Jeg festet nettingen til stolpene med kramper og/eller stifter. Jeg festet det ikke "i flukt med bakken," men lot det være en 20-30 cm som lå på bakken og inn mot plen sånn for sikkerhets skyld.

http://www.smaafe.no/gjerde/plastgjerde/cintoflex-plastnett

Funker som f og veldig solid. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Klematis

Det hørtes bra ut, og så ut omtrent som jeg hadde tenkt, men hva slags stolper brukte du?

Har hundegård bak huset, men da hadde Felleskjøpet bare stolper til sauegjerde, og det er veldig voldsomt til å gjerde inn min lille Chihuahua, og ikke er det pent å se på heller:0)

Link to comment
Share on other sites

Guest Yellow

Bare et lite tips: Om du/dere har tenkt å bli boende der, og det er mulig å ende opp med en annen rase med tiden, ville jeg gjort gjerdet ganske høyt når dere først er i gang selvom det ikke er nødvendig akkurat nå. :)

Kjenner nemlig til noen som gjorde det motsatte, satte opp høyt gjerde til stor hund med ganske store glipper under, og fikk liten hund senere som da enkelt kom under.

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips: Om du/dere har tenkt å bli boende der, og det er mulig å ende opp med en annen rase med tiden, ville jeg gjort gjerdet ganske høyt når dere først er i gang selvom det ikke er nødvendig akkurat nå. :)

Kjenner nemlig til noen som gjorde det motsatte, satte opp høyt gjerde til stor hund med ganske store glipper under, og fikk liten hund senere som da enkelt kom under.

Trådstarter bør imidlertid være oppmerksom på at gjerder høyere enn 1,5 meter mot vei i utgangspunktet er søknadspliktige, jf. byggesaksforskriften § 4-1 bokstav c nr. 2. Kommunen kan også regulere retten til ha gjerder, slik at det er lurt å høre med din kommune før du bygger.

Videre er gjerder som grenser mot naboer underlagt bestemmelsene i grannegjerdelova.

Link to comment
Share on other sites

Guest Klematis

Gjerdet må være diskrèt, eller helst litt pent,siden det blir midt i glaningen for alle forbipasserende både i bil og til fots, så å ha et kjempehøyt gjerde utgår. Over 1,5 meter blir det uansett ikke. Utfordringen er vinter, brøyting og mye snø, ser for meg at gjerdet fort blir ødelagt om vinteren. Nettinggjerdet i hundegården begynte i allefall fort å henge etter èn vinter, men det er ikke så farlig siden det bare er jeg og bikkja som ser det bak huset:-)

Høyden må jeg tenke litt på, det samme med hvordan det gjøres praktisk i forhold til å komme enkelt frem med gressklipper.

Tenker å bruke deler av huset som gjerde, men området er såpass stort at jeg ser at jeg nok ikke slipper billig unna, og om jeg skal få klippet gresset, må jeg gjerde inn hele hagen. Det blir ikke et gjerde som grenser mot min eneste nabo, gjerdet vil grense mot veien opp til huset mitt.

Jeg vil helst ha stakittgjerde, men det er mye annet jeg skal bruke penger på før det:-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ferdige stakitt-elementer! De er pene og rimelige. Vi har gjerdet inn tomta med de billigste fra maxbo. De er 1.80x80. Så har vi satt dem et stykke opp fra marken, og lagt et bord under. Holder bikkjene greit inne ;-) For mindre hunder kan du sette dem rett på bakkenivå. Får også elementer i litt mer høyde, hos feks. FK.

Link to comment
Share on other sites

Det gjerdet som jeg viste til syntes så og si ikke, det er veldig diskret (og VELDIG solid). Jeg brukte kun stolper og ikke spikerslag så det var ikke annet enn stolpene som syntes. Grunnen til at jeg la gjerdet gjerdet 20-30 cm ned på bakken var pga kryping under.

Stolpene var 6 cm i diameter og hvor langt ned du banker ned stolpene har mer med telen i jorda og gjøre og alt det der enn tyngden av gjerdet, for gjerdet veier "ikkeno." Gjerdet kan du krølle sammen og putte i postkassa og ta det opp igjen og bare slette det ut og begynne og jobbe. Sånn for å beskrive det røflig. :D Det er enkelt å jobbe med, jeg jobbet med det for det meste alene. Du kan enten klippe eller skjære det i den høyde og lengden du vil ha det.

Og et par ord om Norsk småfeservice. Der har jeg handlet mye, blant annet ørti meter med det nevnte gjerdet. Og de er ikke gjerrige, for å si det sånn, jeg tror jeg kunne gjerdet inn omtrent en tomt til med den gjerdemengden jeg har fått pga reale mål. Har jeg nevnt at jeg er fryktelig glad i den sjappa? :heart:

Link to comment
Share on other sites

Er det ditt hus så gå for noe litt dyrere,litt mer holdbart og litt penere enn netting. I og med at det ikke trenger være så høyt og kraftig så går det jo ikke allverdens av materiale til plank/stakitt/skigard ish gjerder.

Link to comment
Share on other sites

Guest Klematis

Ja, det er mitt hus. Nå har jeg målt, og det er 70 kvadrat hvis jeg bare gjerder inn plenen. Det hørtes ikke billig ut.

Han har 40 kvadrat veranda som er koblet til hundegården fra før, så planen var å fjerne grinda fra verandaen og ut mot hagen, og la han bestemme selv hvor han vil være.

Siden jeg skal sette opp gjerdet selv må det være enkelt og greit:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det gjerdet som jeg viste til syntes så og si ikke, det er veldig diskret (og VELDIG solid). Jeg brukte kun stolper og ikke spikerslag så det var ikke annet enn stolpene som syntes. Grunnen til at jeg la gjerdet gjerdet 20-30 cm ned på bakken var pga kryping under.

Stolpene var 6 cm i diameter og hvor langt ned du banker ned stolpene har mer med telen i jorda og gjøre og alt det der enn tyngden av gjerdet, for gjerdet veier "ikkeno." Gjerdet kan du krølle sammen og putte i postkassa og ta det opp igjen og bare slette det ut og begynne og jobbe. Sånn for å beskrive det røflig. :D Det er enkelt å jobbe med, jeg jobbet med det for det meste alene. Du kan enten klippe eller skjære det i den høyde og lengden du vil ha det.

Og et par ord om Norsk småfeservice. Der har jeg handlet mye, blant annet ørti meter med det nevnte gjerdet. Og de er ikke gjerrige, for å si det sånn, jeg tror jeg kunne gjerdet inn omtrent en tomt til med den gjerdemengden jeg har fått pga reale mål. Har jeg nevnt at jeg er fryktelig glad i den sjappa? :heart:

Gammel tråd men.

Har du bilde av dette? Ferdig satt opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Jeg har mine tvil om det er noen sterke forsvarere av straff og dominans som treningsmetode her på forumet. Det pleide å være en håndfull brukere som ikke utelukket fysisk korreksjon i noen situasjoner og ikke "dillet med godbiter for alt", men fortsatt i all hovedsak positive, og heller ikke aktive lengre. Jeg ser ingen god grunn til å diskutere det for å være ærlig, for svært få er villige til å se den andre siden sitt standpunkt eller endre mening. Det beste folk kan gjøre er å vise til reell forskning, og selv være et godt eksempel for metodene man mener er best.
    • E gidder rett og slett ikke. Jeg holder meg til forskning og fakta- ikke hva man tror og føler.
    • Lite biting i dag. Utover cranky toddler trøtt var eneste situasjonen med normal valp krokodillekjeft da jeg gjorde klart for å gå tur mens han var uthvilt og energisk på topp i midtpartiet av våken syklus, midt på lyse dagen og gira av mat på benken, noe som vanligvis betyr masse oppmerksomhet og oppgaver og servering, så det girer ham veldig opp — men så var jeg så teit at jeg skiftet pels istedenfor å mate ham, etter å ha satt maten på benken. Insanity. World gone mad. Selvsagt måtte den adferden der korrigeres. På den mer seriøse siden, så fortoner nok tekstilene i bevegelse under et hamskifte seg som smågnagere, harer og rådyr. ..og muligens elg når det skiftes sengetøy. Utløser mer byttedrift i ham jo større det er.  Kan hende han var sur fordi han gjenkjenner turklær også, og prøvde drepe dem for å slippe bli møkkete på labbene. Han liker ikke gå tur i området her. Vil helst bare være hjemme. Må lokke ham med godbiter og leker for å få ham med bort fra heimen på egne bein. Når han forstår at vi er på tur hjem igjen, så er han super happy og vi jogger pent og pyntelig sammen uten at han stiller noen krav om godtgjørelse per meter.  Årsaken er sammensatt, tror jeg. Begynte skrive om det, men innså det ble for mye tekst og jeg vil sove.  Point being: Bare helt vanlig valpebiting på ting og klær og møbler i dag, heldigvis. Tror ikke vi kommer til å få så store utfordringer som jeg ble litt redd for i går. Fikk snøre skoene mine i fred ved å stappe et vanlig tyggebein i munnen hans og fikk stoppet drakamp om buksene mine ved å sette opp et trist og såret ansikt. Helt normalt sammenskrudd empatisk valp. ..i dag. Hvem hadde gjettet at det er mat på den benken, rett utenfor bildet? Ede argumenterer for at vi kan følge reglene fra Uffa/Blitz: Så lenge han rekker over bardisken, da skal han få servert.  Øver på impulskontroll
    • Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Den gang hundetrening gikk ut på å banke, klype, filleriste, strupe, kjefte og brøle hundene til passivitet. Lydig hund var hund som hadde fått hard nok juling til å ikke våge prøve seg på annet enn den fikk beskjed om. Helt vanlig måte å trene gå pent i bånd var med rykk og røsk og helstrup, og om det ikke virket - prong collar - som ikke bare var lovlige back then, det var typisk hva rottweilere gikk med by default, derav navnet jeg kjente det som i barndommen: "Rottweilerhalsbånd" Fra en høy trendbølge av pure positiv trening influert av tilgang til informasjon på internettet ser det ut til at old school fysiske korreksjoner - for å kalle spaden en spade: bruk av vold - igjen trender. Ikke så ille som i gamle dager, de fleste blander nå med positiv trening slik at hele kvadranten av +/- belønning og straff brukes. Det er steile fronter mellom tilhengere og brukere av moderne og tradisjonelle metoder, så jeg åpner tråden i Debattkjelleren, fordi jeg håper på en alvorlig slosskamp mellom leirene, selvsagt med gode argumenter og real life konkrete eksempler på failures og suksesser med ulike metoder. Hundetrening er praktisk, ikke teoretisk, så de konkrete eksemplene er viktige.  Til inspirasjon for å forsvare standpunkt til den ene leiren og en provokasjon for angrep fra den andre peker jeg på eiernes og Fredrik Steens håndtering av Harley og Ciska i Hundcoachen Sesong 1, fordi de typisk er "den typen hund" den ene leiren driver med og hevder at moderne metoder alene kommer til kort på.               
    • Fikk meg nettopp en liten støkk av den 12 uker "lille" riesenschnauzer valpen. Han hadde så fin bitehemming fra morens harde korrigeringer i valpekassen. Ikke noe trykk, bare la tennene på armen. Forrige hunden min, vi hadde en greie der hun gjorde det når hun ville ha kos og nærhet. Bare holdt hånden min forsiktig i munnen. Det var koselig. Jeg har derfor latt Ede få tanne på meg, fordi han ikke brukte noe press, bare berørte forsiktig. Det har kommet gradvis mer trykk på, though, hvor jeg har avgitt uærlige smertehyl der jeg synes det har blitt for mye trykk ifht bare berøring. Han har sluppet hver gang, men mulig han har gjennomskuet uærligheten min? At det ikke egentlig gjorde vondt, jeg bare latet som og løy om det. Han beit plutselig såpass hardt nå at det gjorde faktisk vondt, og ikke bare en gang. Han ga seg ikke da jeg hylte, repeatedly. Dette ble nytt. Bad dream come true. Valpehyl har alltid fungert for meg på alle valper unntatt en som ble tent av det og gikk hardere på. Jeg har siden fryktet en ny sånn, fordi det er så mye mer tidkrevende og vanskelig å få den til å slutte.  Shit just got real again. Så mange har så lenge snakket så mye om at positive metoder ikke strekker til på "den typen hund". Det er en riesenschnauzer, ikke en spaniel.  Påvirket av alle som er kritiske til rene positive metoder og vissheten om at adferd som potensielt kan bli farlig og forvolde skader på folk eller fe må tas med en gang. Faktisk. Men hvordan? Ikke bare de forholdsvis erfarne og ganske lærde, de faktiske ekspertene strides. De virkelig erfarne er uenige. Det er et dilemma for en som er mindre erfaren enn de er. Hvem av dem skal en lytte til når de er like erfarne og har samme nivå av suksess, men er rykende uenige om enkelte prinsipper? ..og nå har jeg "en sånn type hund." I øyeblikkets hete har en ikke tid til å tenke mye. En må handle.  Klynkehylene mine virket ikke, så jeg BRØLTE til Ede fordi den bittstyrken der var langt over grensen for akseptabel tanning fra en stor valp. Det tente ham, ga ham et fandenivoldsk uttrykk og han gikk i dominans maktkamp med meg. Stirret meg i øynene og bet hardere. Jeg brølte høyere, sintere og mer skingrende. Ubehagelig nok til at han slapp, men så gikk det en jævel i han og gikk på meg igjen, oppsatt på å vinne. Jeg tuller ikke. Ikke noen italiensk mynde. Søte og snille og myke lille valpen var plutselig en skikkelig røff gruppe 2 dominant hannhund - på bare 12 uker - og mot MEG!  Ubehagelig høye og skingrende brøl hadde altså ikke ønsket effekt det heller, han ble tent av det og ville virkelig sloss. I øyeblikkets hete valgte jeg lytte til den andre gruppen eksperter - de bøse og harde - som HAR suksess og meritter å vise til de også - i likhet med den skolen jeg kommer fra - som er 100% positiv. To ulike verdener av grunnleggende prinsipper, men også en generell trend av like ulike raser de trener og jobber med.  I øyeblikkets hete har en ikke tid til å tenke twice, en må handle når det kommer til fullstendig uakseptabel adferd som kan bli farlig. Jeg valgte vike fullstendig fra alle mine tidligere valgte prinsipper, holde ham igjen over snuten med makt, stirre han inn i øynene, løfte leppa og knurre alvorlig til ham, hvorpå han absolutt ikke backet ned slik de bøse og harde fra den skolen der, de med den typen hund mener burde skje. Dette tente ham nemlig bare enda mer. Han var like sint og oppsatt på å stadfeste sjefsrollen som jeg var.  Så tok jeg råd fra en (annen) oppdretter om å vri armen min så leppa ble dratt over tennene hans, så han bet seg selv. Den sved. Den fungerte. ..der og da. Oppnådde en midlertidig pause i bitinga, men han var ikke blid. Fandenivoldsk uttrykk i ansiktet. Knurret sint. Alvorlig, ikke lek. Den holdningen han satte opp og hans vilje til å ta en dominans maktkamp med MEG?! NÅ? Kan bli festlig i puberteten hans ^^   Quick change of scenes med å forflytte oss i rommet og han var myke lille søte valpen igjen. Pustet lettet ut for now og roste og berørte ham behagelig. Samlet alle tyggeleker foran ham, men han hadde allerede glemt og så ikke noen sammenheng i det, var bare glad til for å sitte der og eie en haug med sine egne greier som han straks tok til å tygge på.  Etter å ha fått noen minutter til gjennomgang og analyse av situasjonen, så beveger jeg meg tilbake til positive og hjemmebrente metoder igjen. Den hjemmebrente delen av strategien er å vise at jeg er SÅRET og besviken. Vise at jeg er virkelig lei meg og skuffa. Ikke lest eller hørt noen fortelle at de bruker den der, så jeg kaller den hjemmebrent. Den bøse leiren av trenere med den typen hund kommer sikkert til å skjelle meg ut for å vise svakhet og underdanighet. Skal forklare hvorfor jeg velger det lenger ned. Den andre delen av metoden er textbook negativ straff. Forlate rommet eller trekke meg opp i loftssengen utenfor rekkevidde, med all godisen og alle tyggeleker og gjøre det klart at han kan få vinne den kampen der mot meg med tennene, men det har den typen kjipe konsekvenser at godterisjappa og tivoliet stenger. Hvorfor velger jeg vise at jeg er såret og skuffet og lei meg? Det er å vise svakhet. - Hunden kommer til å fullstendig overkjøre deg! Du gir hunden alfa posisjon og mister lederskapet. Du mister kontroll! Vel, noen fysisk dominans maktkamp med den typen hund fører IKKE frem. Den vinner jo lett om jeg går i duell med den på den måten. Det er en situasjon jeg ikke er tjent med.  Heldigvis har jeg pløyet gjennom det som ble gitt ut på Canis Forlag og mer innen samme skole og har erfaring med at det virker, så jeg trenger bare minne meg selv om at ekspertene faktisk er uenige. Jeg kan velge å ha tillit til meg selv angående hvem av dem jeg skal lytte til og hvilke metoder jeg har tillit til og er komfortabel med å bruke. Å lytte til de bøse old school om: "Men med denne typen hund..", det blir helt feil for meg med nettopp denne typen hund, fordi den er ASSERTIVE og den vil ikke backe ned om jeg går i sånne konflikter med den på den måten, det vil bare ødelegge relasjonen mellom oss og forsure hele hundeholdet med dårlig stemning, høye skuldre og endeløse maktkamper. Det er ikke sånn en best håndterer store dyr.  Tenker de bøse machofolka burde få prøve seg på løver og elefanter, eller selv hester, der enkelte kan være veldig assertive. Hva gjør du når det oppstår en interessekonflikt med en assertive hest eller elefant? Myke dyr, men prøv å dominere den med truende ansikt og kroppsspråk og fysisk makt og se hvordan det går, ikke bare der og da, men over tid.  Positive metoder for the win. Quick reminder to self om å gå med bitepølsa på lomma innendørs også.  Bite this instead.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...