Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen tanker om Utonagan?


Lail
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Noen som har vet noe om rasen Utonagan? I forhold til energinivå, temprament, vennlighet og så videre... Forelsket meg helt i denne rasen utseendemessig, og jeg vet godt at man ikke kan velge hund ut i fra hvordan den ser ut. Skal kjøpe meg hund om et år eller så, og driver å ser etter raser som hadde passet meg og min livsstil.

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok heller funnet meg en annen rase.... eller, det er jo strengt tatt ingen rase engang (men er ingenting galt med blandinger heller forsåvidt). Ser ut som den er lite homogen, så stor variasjon i utseende, og sikkert lynne og. Ville nok gått for noe mer etablert og forutsigbart. For meg høres det bare ut som nok en trendy blandingshund, denne gangen uten doodle i navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyyyyyyyydelige hunder, og selv har jeg ikke hatt en renraset hund på årevis, men dette gir meg Labradoodle-vibber og av prinsipp liker jeg det dermed ikke. Ikke kjøp en blandingshund som en rasehund, det er vanskelig å vite hva du egentlig får før det har gått mange generasjoner. Det er mitt råd :)

Dog innser jeg at det kanskje ikke er ting som dette man vil høre når man først har fått øynene opp for en type hund, så du står fritt til å overse dette innlegget så mye du vil ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen, men hva mer? Med slike blandinger er det vanskelig og vite man får, både i utseende, gemytt og væremåte, dessuten så kan det være vanskelig og få importert til Norge om de ikke har papirer/bevis på hva de er blanding av, pga hundeloven. Finnes jo mange raser som ligner utseendemessig, så jeg hadde nok helst gått for en av de mer kjente og etablerte. Siberian husky (renraset), alaskahusky (blandingshund), malamute, samojed, finsk lapphund, svensk lapphund, eurasier, buhund, shiba, akita etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Et problem med moteblandinger er at man mikser alt det som er et problem hos rasehundene. I stedet for 5 potensielle sykdommer kan du ha 15. Å ha en blandingshund som er blanding på begge sider i 5 generasjoner og uten massiv linjeavl som man finner hos alle rasehunder er nok sunt, men de finner man ikke mange av.

Sett på tamaskan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D Har lest en del på nett om Utonagan å der sto det BARE positive ting - derfor spurte jeg her. Jeg vil heller ha et realt svar. Kommer absolutt ikke til å overse svarene :) tvert imot, tror heller jeg går for en annen rase siden de er så forutsigbare - heller det enn å risikere å få en hund som ikke passer meg i det hele tatt!

Har lest om Tamaskan, utrolig nydelig rase! Vet heller ikke nå mye om dem, så hvis noen har noe informasjon så hadde det vært kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D Har lest en del på nett om Utonagan å der sto det BARE positive ting - derfor spurte jeg her. Jeg vil heller ha et realt svar. Kommer absolutt ikke til å overse svarene :) tvert imot, tror heller jeg går for en annen rase siden de er så forutsigbare - heller det enn å risikere å få en hund som ikke passer meg i det hele tatt!

Har lest om Tamaskan, utrolig nydelig rase! Vet heller ikke nå mye om dem, så hvis noen har noe informasjon så hadde det vært kjempeflott!

Det står stort sett alltid bare positive ting om alle raser og blandinger på slike sider man finner fra usa/england, de skal jo selge "produktet" sitt. Husk bare at det ikke nødvendigvis er bra bare fordi det er en rasehund eller mer etablert blandingsrase heller, det er alltid viktig å legge ned litt ekstra energi i å finne rett oppdretter/kull fremfor "første og beste".

Nå er min kunnskap om tamaskan noe begrenset, jeg hadde nok valgt den fremfor utonagan, fordi tamaskan er litt mer etablert (altså kanskje litt mer homogen og forutsigbar), men tamaskan er også en liten "rase" så det er nok ikke det sikreste valget, og den vil nok ikke skille seg nevneverdig fra huskyene, eller en del av de andre spisshundene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan lite om denne men fant The Utonagan Society på nett "The Utonagan are a wonderful, affectionate, family dog with no intended working purpose; though they are very versatile if their owners choose to train them in a particular discipline. They have been bred as a wolf look-a-like - but with no wolf content - selectively bred from Alaskan Malamute, Siberian Husky and German Shepherd type dogs, starting from around the mid-eighties. Our FAQhas more details."

---lurer litt på hvordan de får frem en familiehund som ikke er tenkt å brukes til noe spesielt når blandingen er Alaskan malamute Siberian Husky og Schæfer? De to første solide polare trekkhundraser, med sine egenskaper, og den siste en gjeter/vokter? en blanding av polarhundens jaktinstinkt og schæferens egenskaper? NEI TAKK!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det med lovligheten i å ta inn slike hunder i Norge? Av det jeg har lest om disse, så stammer disse typene (Utonagan, Tamaskan osv) fra samme opphav, bare delt i ulike grupper på grunn av ulike avlsmål. På siden om Tamaskan kan man se at enkelte stamhunder er etter ulvehybrider. I følge hundeloven er dette forbudt, uansett blandingsgrad. Så jeg vil tro at det vil være problematisk i forhold til regelverket.

Mange av dem ser omtrent ut som renrasede huskyer eller hvilken som helst husky, malamute, schäferblanding. Da ville jeg heller hatt en ulvegrå lapsk vallhund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyyyyyyyydelige hunder, og selv har jeg ikke hatt en renraset hund på årevis, men dette gir meg Labradoodle-vibber og av prinsipp liker jeg det dermed ikke. Ikke kjøp en blandingshund som en rasehund, det er vanskelig å vite hva du egentlig får før det har gått mange generasjoner. Det er mitt råd :)

Dog innser jeg at det kanskje ikke er ting som dette man vil høre når man først har fått øynene opp for en type hund, så du står fritt til å overse dette innlegget så mye du vil ;):)

OT: Har du ikke renraset Phalene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blandingen hadde jeg ihvertfall aldri kjøpt. Om du syns det er spennende med en polar rase med deres egenskaper og drifter, ville jeg sett på renrasede siberian husky, malamute, grønlandshund eller samojed. Ellers ville jeg sett etter en alaskan husky etter polare linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Har også sett litt på tervueren, virker som loyale og fine hunder. Vet også at de er meget psykisk krevende.. Jeg liker de, men jeg går også skole og skal studere, noe som kan bli vanskelig med slike hunder (?)

Når du skaffer deg en hund skal du ikke tenke på hvordan den ser ut, men hva du skal bruke den til. Med enkelte hunder bør man ha stor tomt og hundegård hvor de kan få muligheten til å utfolde seg flere timer om dagen. Gå ut fra et utgangspunkt hvor du kan være sikker på at du kan gi hunden et godt liv, ikke hva den minimalt trenger.

Veldig mange hunder er fine, og på de fleste nettsider står det utelukkende positive ting, sannheten er at mange raser har sine bakdeler etter utidig eller for ekspansiv avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Har også sett litt på tervueren, virker som loyale og fine hunder. Vet også at de er meget psykisk krevende.. Jeg liker de, men jeg går også skole og skal studere, noe som kan bli vanskelig med slike hunder (?)

Jeg har groenendael, en av de fire belgiske fårehundene (groenendael, tervueren, malinois og laekenois). Den største utfordringen jeg har møtt på er at de lærer veldig fort på godt og vondt, og det er gjerne de negative tingene som suger mest. Jeg studerer og jobber deltid og fritiden min går da til mine to belgere. De er vakre hunder, lojale mot sine eiere og rett og slett morsomme å leve med. Man må ha humor om man vil ha en belger, ellers kommer man til å sitte i et hjørne og gråte i evigheter :P

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med psykist krevende, men om du tenker på mental stimuli så har jeg en av hver. En som setter pris på det og synes det er morsomt, men ikke krever noe, og en som krever mental stimuli for å ikke gå på veggen (les: bli destruktiv). Er du interessert i tervueren er det flere oppdrettere som avler hunder med hodet på rett plass som fint kan leve som familiehunder, men også brukes når du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer definivt til å lese mer om jamthund og lapphund. Er ikke så stor fan av huskiens jaktinstinkter.

Da er det kanskje ingen av spisshundene som er for deg.. Ei heller ikke tamaskan eller utonagan. Noen har jo mindre enn andre, men så å si alle i den gruppen har mye jakt, lite førbarhet og mye egenrådighet.. Og de to blandingsrasene du har spurt om er jo blanding av husky, malamute osv, ergo vil de også inneha like mye jakt, som feks husky. Jamthund er jo en jakthund, liker du ikke jaktinnstinkter så ville jeg ikke sett på den ihvertfall. Lapphund er ikke av de verste på jakt, men noe har de og noen har mye, buhund noe av det samme.

Spisshunder er både pene og har mange gode egenskaper, men de er ikke for alle, så det enkleste for deg hadde nok først verdt å finne ut hva du ønsker også velge rase derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skaffer deg en hund skal du ikke tenke på hvordan den ser ut, men hva du skal bruke den til. Med enkelte hunder bør man ha stor tomt og hundegård hvor de kan få muligheten til å utfolde seg flere timer om dagen. Gå ut fra et utgangspunkt hvor du kan være sikker på at du kan gi hunden et godt liv, ikke hva den minimalt trenger.

Veldig mange hunder er fine, og på de fleste nettsider står det utelukkende positive ting, sannheten er at mange raser har sine bakdeler etter utidig eller for ekspansiv avl.

Jeg vet at man ikke skal gå etter utseende, noe jeg prøver å få fram mange ganger i dette innlegget. Er derfor jeg spør dere på denne siden om hva dere tror eller har erfaringer om angående hunderaser.

Altså, hovedmålet mitt er såklart å finne en hunderase som jeg syns passer min livvsstil og som er på mitt energinivå. Noe som vel er målet til alle som skal ha hund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje ingen av spisshundene som er for deg.. Ei heller ikke tamaskan eller utonagan. Noen har jo mindre enn andre, men så å si alle i den gruppen har mye jakt, lite førbarhet og mye egenrådighet.. Og de to blandingsrasene du har spurt om er jo blanding av husky, malamute osv, ergo vil de også inneha like mye jakt, som feks husky. Jamthund er jo en jakthund, liker du ikke jaktinnstinkter så ville jeg ikke sett på den ihvertfall. Lapphund er ikke av de verste på jakt, men noe har de og noen har mye, buhund noe av det samme.

Spisshunder er både pene og har mange gode egenskaper, men de er ikke for alle, så det enkleste for deg hadde nok først verdt å finne ut hva du ønsker også velge rase derifra.

Ja, jeg har konkludert til dette selv også. Som du kanskje skjønner, så vet jeg ikke så mye om hunderaser. Men dette kommer etterhvert og jeg håper på å finne den rette rasen for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har groenendael, en av de fire belgiske fårehundene (groenendael, tervueren, malinois og laekenois). Den største utfordringen jeg har møtt på er at de lærer veldig fort på godt og vondt, og det er gjerne de negative tingene som suger mest. Jeg studerer og jobber deltid og fritiden min går da til mine to belgere. De er vakre hunder, lojale mot sine eiere og rett og slett morsomme å leve med. Man må ha humor om man vil ha en belger, ellers kommer man til å sitte i et hjørne og gråte i evigheter :P

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med psykist krevende, men om du tenker på mental stimuli så har jeg en av hver. En som setter pris på det og synes det er morsomt, men ikke krever noe, og en som krever mental stimuli for å ikke gå på veggen (les: bli destruktiv). Er du interessert i tervueren er det flere oppdrettere som avler hunder med hodet på rett plass som fint kan leve som familiehunder, men også brukes når du vil.

Mente mental stimuli ja, beklager :teehe:

Beklager hvis jeg spør dumt her nå, men kan du komme med eksempler på uvaner de har, eller negative ting de lærer fort? Skjønner hva du mener med dette ja, vil bare høre noen eksempler.

Takk for et fint svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sette opp en liste med kriterier for hva du ønsker i en hund, da vil det også være lettere for folk å tipse deg om forskjellige raser :)

Er det viktig at den skal kunne gå løs? Hvor mye tur tenker du å gå? Skal den være lettlært? Pelsstell? Størrelse? Må den kunne gå overens med både dyr og mennesker, fremmede som kjente? Skal du bruke den til noe annet enn turkamerat? +++ :)

Det er også helt ok å ha utseende med som et kriterie, men da gjerne litt i andre rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...