Gå til innhold
Hundesonen.no

Når resultater blir viktigere enn hundens helse


Tabris
 Share

Recommended Posts

La meg bare starte med og si at dette er ikke en tråd om hvor fælt det er med utstilling. Jeg synes utstilling i seg selv er viktig, og noe som kan bidra konstruktivt til bra raseavl om det blir gjort riktig. Ei heller er det en tråd om dårlig avl, usunne raser, sykdommer, vinkler og flatneser osv.

Dette er en mer konkret tråd om folk som stiller med syke hunder. Når det er viktigere og få hunden inn i ringen enn og melde avbud/ikke møtt når hunden faktisk er direkte dårlig.

Jeg så dette selv da jeg var skriver på en mindre utstilling. Jeg vil ikke si rasen da jeg tror damen er en kjent person i rasemiljøet, men det var ei som stilte i veteran med en tydelig syk, eldre hund. Hunden haltet i ringen, hang med hodet og var tydelig dårlig. Flere ringside kommenterte det, og til slutt sa faktisk dommeren fra om at hun burde komme seg ut av ringen og heller ta hunden med til en veterinær. Jeg ble veldig glad for at dommeren sa fra.

Har dere noen gang sett noe tilsvarende? Jeg ble temmelig sjokkert over at man kan bli så blind. Veteran i tillegg. Jeg tror på ingen måte dette er veldig utbredt, de fleste hundeeiere og oppdrettere er oppegående nok til ikke og ta med seg en syk hund i ringen - men hva er det som får noen til å gjøre noe slikt? En ting er at man selv blir litt blind, men tror man ikke dommeren og de rundt ser dette?

Har andre noen erfaringer med slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk min fra utstilling pga halting. Han var haltefri hele kvelden før, og haltet ikke dagen utstillingen var, men uaktuelt å stille ham selv om det ikke var noe annet enn et sår på poten. Utstilling er jo en "jobb" for hunden, så syns den skal være frisk. Så lenge jeg hadde visst han var syk ville jeg droppet utstilling (slik jeg også vie droppet LP etc :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du vil finne så mange her som er uenige i at syke og halte hunder ikke bør stilles. Hva er poenget med å stille en hund når den er så stuslig at dommeren ber dem dra til dyrlegen?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette kan jeg ikke huske å ha opplevd i min rase, heldigvis, og jeg trur heller ikke jeg kan huske å ha sett andre stille hunder som jeg av sånne årsaker som du her nevner, har reagert på.

Det er mye jeg ikke skjønner at folk tar med seg på utstilling, men det er litt på siden av diskusjonen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har vært uheldig og gått inn i ringen med hund som markerte på foten. Faktisk sist på spesialen da fuktig gress gjor at en en mnd gammel poteskade ble følsom og hunden markerte.
Shitt happens, det handlet verken om at premiering var viktigst (hunden var totalt naken og ikke noe å hente overhode) eller at jeg ikke tok hensyn til hunden (hvem skulle vite at ett en mnd gammelt potekutt brått ble følsomt når det ikke hadde vært det på mange uker)
Man vinner ikke akkurat på å gå i ringen med slike hunder, men iblandt så er man faktisk uheldig og får feks ikke varmet opp utenfor ringen så man sett det selv. Eller faktisk ikke ser det rett og slett.
Direkte syk hund (hund som kastet opp
4 ganger ringside og var tydelig kvalm) gav jeg beskjed til arrangør og de var ikke ringside etterpå. Om de fant ut selv at hunden var så dårlig at den ikke burde være der, eller fikk beskjed vet jeg ikke. Men ser man slikt så er det greit å enten ta kontakt "du jeg ser hunden din halter" før personen går i ringen. Eller til arrangør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke sett noe av dette innen min rase, men har som Jeanette opplevd at min hund har haltet i ringen, selv om jeg ikke har sett det på forhånd (hunden fikk KIP - og jeg greide ikke engang å se det når vi var i ringen, og jeg SER på mine hunder hele tida når vi løper... :)).

Jeg har dog reagert på enkelte hunder i veteranfinaler som omtrent ikke har greid å komme seg framover - og har lurt på hvilken dommer som har greid å sette opp skaberaklet i rasen - og ikke minst lurt på hvorfor folk drar med seg en så gammel hund i dårlig kondisjon til utstillingen. Jeg tror enkelte tenker at så lenge hunden er utgammel men greier å bevege seg, så er det sjarmerende.... :aww:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatt ørti hunder med diverse halteproblematikk, så jeg vil våge å påstå at jeg er blitt over gjennomsnittet god på å oppdage om en hund går urent. Allikevel sliter jeg med å se det på egne hunder. Det handler rett og slett om vinkelen man ser i - det er mye lettere å se sånt på litt avstand så man ser hunden fra siden, enn når man går med hunden selv og ser mer rett ned på den. Så jeg kunne kanskje ha troppet opp i ringen med en hund med dårlige bevegelser, til tross for at jeg hadde spotta urene bevegelser hos andres hunder på lang avstand.

Folk flest er heller ikke så gode på å vurdere bevegelser hvis de ikke har hatt noen spesiell grunn til å studere det, det gjelder også ellers veldig oppegående og erfarne hundefolk. Kanskje pga vinkelen jeg snakket om over, og også fordi det ikke er så himla lett å se ting som ikke er direkte halting, mer urene/urytmiske steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på utstillig med halt hund, men det viste jeg ikke før dommeren gav oss blå (noe jeg reagerte på, om hun halter så skal hun vel få KIP?) Men jeg kunne ikke se selv at hun gikk urent før jeg fikk noen til å løpe med henne for meg.

Utenom det har jeg ikke sett syke hunder i ringen, annet enn raser som åpenbart sliter med å puste, men det er jo helt greit på utstilling...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og få bekreftet at det ikke er mange slike tilfeller andre heller har observert.

At hunden halter litt uten at man ser det, evt at hunden begynner og halte i ringen, er vel noe som kan skje de fleste. Jeg tenker mer på når hunden er så tydelig syk at det faktisk er åpenbart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke enestående for utstilling - jeg har sett en hund halte gjennom hele lineføringen i klasse 1, og det var ingen tvil om at den haltet. Ikke dermed sagt at eier så eller visste, i prinsippet ser jo ikke fører på hunden sin når en går LF/FVF.

Jeg er også av de som har klart å gå i ringen med hund som halter - fordi det ikke syntes på utsiden, og fordi markeringen kun kom i de krappe venstresvingene (markering på venstre frambein), og ikke når en løp fram og tilbake i trang hall.

Jeg har også stått med startnummer på hofta og utstillingshåndet i hånda, ventet på at klassen før skal bli ferdig - og da måttet trekke hund fordi hun hoppet og spratt, landet galt, hylte til, og nektet å stå på beinet. Innen rasen var ferdig bedømt, var muskelen fin igjen og travet gikk jevnt, men da var jo klassen hennes over. Surt, men en del av gamet.

Jeg synes dog som ringsekretær at det er sjelden jeg ser syke hunder i ringen - i hvert fall synlige sykdommer. Det er jo de som tar sjansen, og drar med lus, kennelhoste og andre smitterisikoer. En vet jo også at folk vurderer forskjellig - noen drar med en klinisk frisk hund selv om en annen i flokken hoster, mens andre holder seg hjemme om de har sykdom på hunder som ikke er meldt på.

Det hadde vært interessant om situasjonen er en annen i utlandet. Jeg har nå i løpet av kort tid på Facebook sett to oppdrettere på min rase i hvert sitt land skryte av hund som har gjort det kjempebra på utstilling, og hvor ekstra imponerende det er med tanke på at de har valper i valpekassa hjemme enda. I Norge er ikke dette lov, jeg finner ikke noe på det i FCI sitt regelverk, og altså er det antagelig lov å stille diende tispe i visse andre land. En kan jo da lure på hva annet som er lov, for etter min mening har tispe med valper absolutt ingenting på utstilling å gjøre. Men jeg er jo farget av norsk mentalitet, selvfølgelig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt ''syk'' hund. Yoshi var påmeldt et valpeshow, og seff klarte Jatzy å banke til ham med en pinne et par uker før, som gjorde at han fikk et sår ved øyet. Dette gikk det bettenelse i, og vi dro selvsagt til veterinær. Han fikk medisiner, som han reagerte på, og all pelsen rundt øyet fallt av. Han så ikke ut. Han fikk nye medisiner, og såret og bettenelsen leget seg. Mens pelsen var borte. Jeg ba om attest, som jeg ga til dommer før jeg viste han. Han ble BIR. Kanskje jeg ikke burde stilt han? Noen ville kanskje sagt det. Men på utstillingens dag, var han frisk, det eneste som var synlig var manglen på pels.

Jeg har faktisk ikke sett så mange synlig syke hunder, men da jeg stilte eksen's boxer, så jeg MANGE boxere som jeg vet er syke(nyresykdom). og det gjorde vondt i sjela når disse hundene ble høyt plassert. Jeg har også sett hunder med diarè (kan jo være stress?), en som har spydd, og en som tydlig hadde kennelhoste. Da sa jeg i fra til eieren.

Nei, man kan være uheldig, f.eks halting pga gammel skade, vått gress, manglende pels osv. Men man skal ikke stille hunder som er tydelig syke, som helt klart trenger en tur innom veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett endel halte valper (sannsynligvis voksesmerter), og slike ting er jo vanskelig, for det kan plutselig dukke opp, og plutselig forsvinne igjen. Min egen hund hadde voksesmerter da han skulle stilles på sitt første valpeshow, og jeg vurderte lenge om jeg skulle gidde å kjøre til Nesbyen for å stille en valp som tidvis haltet. Kvelden før ble han behandlet av en massør, og han var haltfri, så vi stilte. Hadde han haltet på utstillingsdagen, hadde jeg nok trukket ham.

Jeg har også sett noen halte/svært skrøpelige veteraner. På dogs4all var det blant annet en liten pelsball som måtte bæres etter at den hadde gått halvveis inn i BIR-ringen (veteran). Den burde ha blitt luket ut for lenge siden. En veteranhund skal da kunne gå normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ikke halting - men jeg overhørte noe som gjorde meg ordentlig sint på en utstilling en gang.

En dame som kommenterte at hunden hennes hadde hostet og snørret kraftig dagen før, men heldigvis så hadde ikke hunden hostet i ringen. Når mnske hun snakket med lurte på om det var smittsomt så svarte hun bare at alle må jo være vaksinerte for å få stille alikevel...

Heldigvis så er ikke sånne holdninger så vanlig, men herregud så unødvendig å utsette egen og andres hunder for slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt halt hund flere ganger. Loke haltet i varierende grad hele sitt liv pga låsninger i bekkenet.

Skaden var påført før jeg kjøpte han og han fikk behandling til noen titalls tusener, men han ble aldri 100% haltefri.

90% av de som så han klarte ikke å se at han haltet når han var på sitt beste og han fikk stadig 'gode bevegelser' på kritikken.

Jeg hadde sikkert ikke sett det selv hadde jeg drevet med travere hele livet, og derfor lært at for å se om et dyr halter er beina ca det siste man skal se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også stilt haltende hund i ringen, dog haltet han ikke før vi kom inn i ringen så jeg var ikke klar over det :-) dog, han var IKKE dødssyk og i store smerter, kun et lite sår fremst på tåen. Så det var tydeligvis litt ubehagelig å trave på glatt gulv.

Dog har jeg sett en hund i ringen omtrent kollapse pga varme O.o dommerne sprang og tømte vann på den, ordnet skygge og prøvde å avkjøle den. Når hunden kviknet til og reiste seg så dro eieren med seg hunden for å fortsette å stille den?! dommerne stoppet dem heldigvis. men hva tenkte eieren på tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også stilt haltende hund i ringen, dog haltet han ikke før vi kom inn i ringen så jeg var ikke klar over det :-) dog, han var IKKE dødssyk og i store smerter, kun et lite sår fremst på tåen. Så det var tydeligvis litt ubehagelig å trave på glatt gulv.

Dog har jeg sett en hund i ringen omtrent kollapse pga varme O.o dommerne sprang og tømte vann på den, ordnet skygge og prøvde å avkjøle den. Når hunden kviknet til og reiste seg så dro eieren med seg hunden for å fortsette å stille den?! dommerne stoppet dem heldigvis. men hva tenkte eieren på tenker jeg!

På norsk vinner for schäfer er det forholdsvis vanlig. I brukshundklassen kan bikkjene (og menneskene) i 15-20 minutter, og når det i fjor var 30-35 effektive varmegrader, så måtte bikkjene vannes med jevne mellomrom. Men det var jo ikke fordi bikkjene var syke, men fordi det var ekstremt varmt. Dommeren vil selvfølgelig se hvilke av hundene som holder seg oppe runde etter runde. Å løpe en fin travrund er en ting, men å løpe 30, da skal hunden ha noe ekstra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om, så har jo jeg også stilt hund som ikke går ordentlig! Aiko er jo handikappa som bare det, men er likevel stilt ut 4 ganger som voksen, aller mest fordi hun elsker å vise seg fram. Hun halter jo ikke, hun bare traver ureint, men har likevel tre førstepremier fra gammel ordning og en VG fra ny, bare fordi hun er den blideste bikkja i ringen. :wub: Sistgang var da hun akkurat hadde fylt 2 år, ene og aleine for at vi skulle ha det formelle på plass for å jobbe mot vilsporchampionat. Hun har jo en tilstand, ikke en skade, og er jo ikke sjuk, men om jeg ikke hadde "sett" hva som egentlig feiler henne og prøvd å bortforklare det, så håper jeg noen hadde kakka meg over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På norsk vinner for schäfer er det forholdsvis vanlig. I brukshundklassen kan bikkjene (og menneskene) i 15-20 minutter, og når det i fjor var 30-35 effektive varmegrader, så måtte bikkjene vannes med jevne mellomrom. Men det var jo ikke fordi bikkjene var syke, men fordi det var ekstremt varmt. Dommeren vil selvfølgelig se hvilke av hundene som holder seg oppe runde etter runde. Å løpe en fin travrund er en ting, men å løpe 30, da skal hunden ha noe ekstra.

altså, den hunden jeg jeg snakka om nå stod foran bordet før den rett og slett falt sammen og ble liggende på siden og pese :-P de vannet og styrte i 10-15 minutter... mens hunden lå nede! kan være kombinasjon av hete og at eieren strupa den noe ******. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...