Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispenavn og Jentenavn


bianka
 Share

Recommended Posts

Vi har ei Selma, og etter at vi fikk henne liker jeg det navnet bedre og bedre :wub: Også har vi en Embla og Ronja :)

Liker generelt ganske godt menneskenavn på tisper. @2ne har jo Nora og Leah som jeg syns er veldig fine navn på hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jentenavnene jeg syns er finest - som i at jeg kunne tenke meg å gi det navnet til en eventuell framtidig datter - er ikke navn jeg kunne tenke meg å bruke på en hund. Men jeg syns menneskenavn kan være kult på hunder! Så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på det spørsmålet. :lol: Skulle jeg kalt en hund et menneskenavn hadde det blitt Bodil eller noe i den duren - men det kunne jeg aldri tenkt meg å kalle datteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en Sara-hund :) Men generelt er jeg ikke noe glad i menneskenavn på hunder, faktisk. Vet ikke hvorfor, men sånn er det bare. Smak og behag kanskje.

Det eneste er vel når folk velger et navn som absolutt ikke er moderne i bruk på mennesker, gamle navn som var poppis for noen tiår siden, på sin hund. Da går det an, for da blir det liksom litt humor i det, når man velger et upopulært (som ikke er på topplistene) menneskenavn til sin hund. Som noen her på forumet har valgt, f.eks. Bodil. Det er liksom litt kult, fordi ingen kaller ungen sin for Bodil nå lenger. Husker et par jenter fra 70-tallet som het det, men du ser ingen jenter i barnehagen og på skolen lenger som heter Bodil.

Når jeg sitter og skriver dette her, så demrer det litt for meg at jeg tror kanskje min motvilje mot menneskenavn på hunder kommer av at jeg liker å ha et greit skille? Hunder heter klare hunde- eller dyrenavn og mennesker får menneskenavn, vil ikke blande de to, liksom. Det bare føles sånn.

Mine egne to hunder heter Ludo og Yatzi :) (hannen nevnt først, tispen sist)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min heter Dina. Har truffet/hørt om mange andre hunder som heter Dina, så jeg blir så overrasket når jeg treffer mennesker som heter Dina. :lol:

Liker godt menneskenavn på hunder. Det er mange jentenavn som passer også. Bare for å ta fra topp 10 listen i 2013 så synes jeg Emma, Sara, Nora og Maja passer fint på hunder.

Kjenner forøvrig en fralle som heter Frank. Eierne leier der de bor, og når de flyttet inn fikk de vite at de som hadde bodd der før dem hadde hatt en engelsk bulldog som het Frank. Frank er et kult hundenavn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne har jo Nora og Leah som jeg syns er veldig fine navn på hunder.

Jeg har også hatt en Dina og en Emma (samt en hannhund som het Tommy). Jeg liker menneskenavn på hundene mine jeg :ahappy:

Nora har en søster som heter Dorthe, det er et navn jeg kunne tenkt meg å bruke selv. Jeg kikker ofte på navn-databaser som dette for å finne navn til mine hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Stina nå. Bulldogen til tante het Aslaug, sjelden vært borti mer passende navn.

Haha! Jeg hadde en grandtante som het Aslaug, hun så ut som en bulldog :lol:

Kunne tenkt meg en hannhund som het Finn, var det ikke ei som skrev for Vi Med Hund som hadde en Finn?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Luna og Alva. Begge er jentenavn, men personlig synes jeg Luna er mer et typisk hundenavn.

Jeg liker veldig godt å bruke spesielle menneskenavn på hundene våre. Andre jentenavn som jeg liker godt til hund er Arwen, Saga, Stella, Hera, Dea, Milja, Tilia og Elea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi har Luna og Alva. Begge er jentenavn, men personlig synes jeg Luna er mer et typisk hundenavn.

Jeg liker veldig godt å bruke spesielle menneskenavn på hundene våre. Andre jentenavn som jeg liker godt til hund er Arwen, Saga, Stella, Hera, Dea, Milja, Tilia og Elea.

Jeg har også en hund som heter Alva.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Teo nå og har også en nevø som heter det samme :) Forrige hunden min het Dina :)

Jeg vet om en boxer som heter Søren (han er nok død nå da) :) Kjenner 3 Gordon settere som heter Oscar, Anton og Casper. Casper forbinder jeg som et hundenavn da, ikke et guttenavn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med svært få unntak liker jeg ikke menneskenavn på hunder. Men noen navn er så vanlig på hunder, og jeg anser de ikke som spesielt vanlige menneskenavn i Norge. At jeg synes det går greit.

Men Aslaug, Bodil, Trude, Sara osv liker jeg ikke som hundenavn ;)

Nikita går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg liker best menneskenavn på hunder :) Har jo en Angus og en Alice her i hus, begge oppkalt etter sambis og min sine favorittband/artister (Angus Young, gitaristen i AC/DC og Alice Cooper). Har veeeeldig lyst til å kalle en potensiell stor og badass hannhund for Pus da :D

Men dette er tispenavn det er snakk om. Jeg liker navn som er litt uvanlige, men som også er menneskenavn. Ingen av mine nå har uvanlige navn, men Merida liker jeg godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...