Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Min eldste hund heter Aiko. Det er et særdeles populært jentenavn i Japan, prinsessa heter feks det. :D

Jeg er ganske kreativ med navn, og er opptatt av at hunder skal ha navn fra opprinnelseslandet til rasen. Dette gjelder forøvrig bare tisper når jeg tenker meg om (bortsett fra shibaer. De skal ha japanske navn uansett kjønn, ferdig snakka)... :blink:

Hadde jeg fått meg ei aussietispe, så hadde hun hett Scarlett. Hadde jeg hatt ei DSG-tispe, så hadde hun hett Lina eller Fam, trur jeg. Hadde jeg hatt en bichon havanaistispe skulle hun hett Blanca. :)

Skrevet

Hmmm. På hund blir det sjelden menneskenavn her. Eller har hatt en Lea. Og har en Randi (men det navnet har hun fra oppdretter :P ) Og har en Brienne og en Meera (teller det som menneskenavn?)

Andre dyr, derimot, får nesten bare menneskenavn. Sauer som Borghild, Gunnar, Signe, Laila og Olga. Og rever; Ingrid og Line. Hesten min heter Mary :P

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg liker menneskenavn på hunder. Jeg har/har hatt en Billy, en Timo (oppkalt etter sønnen til oppdretter), en Jessy, en Noah, en Lilly, en Hermine og en Malin. Liker ikke tradisjonelle hundenavn. Synes det er dritkjedelig. I alle fall om man skal ha navn man skal kunne bruke. De mer uvanlige navnene er jo håpløse å bruke og akkurat det er jeg litt opptatt av.

Har hatt hunder med andre navn også. Sassy og Dilla er ikke akkurat menneskenavn.

Skrevet

Selv har jeg en Arya og er ikke helt sikker på om jeg ville hatt menneskenavn på mine hunder. Jeg kjenner riktignok både en Kurt, en Hugo og en Hjørdis, noe jeg synes er utrolig passende og kule navn :)

Datteren til en venninne av meg heter Arya. :)

Generelt syntes jeg navn med a ending passer godt til hunder, og da er det mange menneskenavn som kan være fine.

Skrevet

Jeg har Nora og Ida. Synes det er kjempe fint med menneskenavn, og vil nok forsette med det. Problemet er at jeg gir hundene mine navn jeg egentlig ville ha kalt mine fremtidige barn..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Kuer da? De har jo jentenavn

Jo, du har helt rett. Kuer må jo egentlig også ha det. Men hester, katter og hunder liker jeg ikke så godt menneskenavn på, med noen unntak :)

Skrevet

Jeg ser sjarmen i menneskenavn på hunder, men kunne ikke tenke meg å bruke menneskenavn på mine egne hunder. Noen av de er oppkalt etter fiktive mennesker (HP), men det er ikke så mange som skjønner det heldigvis.

Skrevet

Jo, du har helt rett. Kuer må jo egentlig også ha det. Men hester, katter og hunder liker jeg ikke så godt menneskenavn på, med noen unntak :)

Litt enig. Jeg syns det var überteit å ha hester som "Lars" og "Fredrik" :lol:

Skrevet

Jeg liker navn som ikke alle andre har, men vi hadde en som vi kalte Even - men han het på stamtavla Latrudas Even Long Shots Make It, så Even (uttalt som det norske guttenavnet) var et spill på navnet hans, da jeg også liker samsvar mellom hverdagsnavn og stamtavlenavn.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...