Gå til innhold
Hundesonen.no

11 uker gammel valp sutrer plutselig om natta

Caecilia
 Share

Recommended Posts

Jeg har et bur som har større grunnflate enn fire kompostgrinder, så det er ikke nødvendigvis tilfellet. Det vi gjør når vi har valper er at de ligger i senga sammen med oss til de er 12 uker, da får de trygghet og lærer at om natta sover vi, så flytter de i buret etter det. Det har fungert utmerket på 8 valper her i huset.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Det der synes jeg høres ut som en mye bedre løsning.

Å plutselig skulle sove alene i et bur når man alltid har sovi sammen med mor og søsken er en ganske brutal overgang for små valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har alltid fulgt samme oppskrift med valpene mine, og det har fungert hver eneste gang. Tisse med valpen etter tannpuss, ta med valp inn på soverommet ( gulv eller seng, det har variert ) , skr

Virkelig? Du oppgir tilvenning til bur som hovedårsaken til at valpen må ligge i bur til tross for at hun sutrer, og du synes sonen har vært for slem med deg? Beklager, men kanskje du skal tenke

Men nå er hun jo vant med bur, så det at hun blir nødt til å sove i bur enkelte ganger vil sannsynligvis ikke være noe problem i det hele tatt. Kan hende uroligheten forsvinner når hun blir eldre og,

Vårt bur er like stort som kompostgrinder, det er mulighet til å ligge på madrass, teppe og hardt underlag, han kan gå, strekke, bøye, tøye, og ligge i sin favorittstilling; på rygg med alle labbene ut i hver sin retning, uten problemer. Nå vet jeg han foretrekker å ligge hardt eller med et teppe.

Det han dog IKKE har mulighet til, er å tippe veggene slik at de kommer deisende over seg eller gjøre forsøk på å hoppe ut, men bli hengende. Min, som er av samme rase som TS' hund, hadde suksess med å komme seg ut av kompostgrind allerede i 10ukers-alder, noe han fant ut at også var mulig på samme grindene som sperret for toppen av trappa...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke quotet, men hva er du redd for skal skje siden du er nødt til å ha hunden din i et bur med gjenlukket dør, @maysofie? Ingen bombe, men jeg har aldri skjønt poenget. :)

Min hund lå i bur når han var hjemme alene, rett og slett fordi vi leide et møblert lite hus som han flere ganger forsynte seg av. Jeg prøvde kompostløsningen, og du ser i posten over hvordan det gikk. Etter at en sofapute, en madrass, et bord, tre bøker og flere av hundeteppene var ødelagt var der ingen annen løsning for vår del, han var vandt og mer komfortabel med å være i bur enn å måtte passe på hele kåken. Etter jeg dro fliser opp fra gapet hans etter bordet og måtte dra hue ut av en potetgullpose han hadde tredd fast mens jeg var i dusjen, så fikk han plent være i bur, hvor han var rolig og sov, for egen sikkerhet. Som flere her har sett via livestream så velger han enda å legge seg i buret når han er alene, selv om han har et soverom til disp. Og som nevnt, buret er like stort som kompostgrindene, vi har til og med hatt en slik gigantisk valpebinge i nylon.

Ingen bombe, men jeg har aldri skjønt hvorfor det skal prakkes på de som velger å gjøre noe annet enn en selv ;)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund lå i bur når han var hjemme alene, rett og slett fordi vi leide et møblert lite hus som han flere ganger forsynte seg av. Jeg prøvde kompostløsningen, og du ser i posten over hvordan det gikk. Etter at en sofapute, en madrass, et bord, tre bøker og flere av hundeteppene var ødelagt var der ingen annen løsning for vår del, han var vandt og mer komfortabel med å være i bur enn å måtte passe på hele kåken. Etter jeg dro fliser opp fra gapet hans etter bordet og måtte dra hue ut av en potetgullpose han hadde tredd fast mens jeg var i dusjen, så fikk han plent være i bur, hvor han var rolig og sov, for egen sikkerhet. Som flere her har sett via livestream så velger han enda å legge seg i buret når han er alene, selv om han har et soverom til disp. Og som nevnt, buret er like stort som kompostgrindene, vi har til og med hatt en slik gigantisk valpebinge i nylon.

Ingen bombe, men jeg har aldri skjønt hvorfor det skal prakkes på de som velger å gjøre noe annet enn en selv ;)

Jeg har aldri brukt det selv annet enn på syke hunder, men jeg forstår at folk kan velge å bruke det som SISTE utvei.

At man planlegger å bruke bur før valpen kommer vil jeg alltid stille meg uforstående til.

De fleste hunder trives best uten, burene er stygge og dyre, og de aller aller fleste trenger det ikke.

Edit: i tilfelle det var uklart, jeg forstår hvorfor du brukte det :P

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen :wub: jeg har her er 12 uker nå,sover på soverommet om natta.Uten noe stengsel i hele tatt,heller ikke har jeg "valpesikret" huset.

Fordi jeg har en gammel hund som ikke går trapper på besøk noen dager nå,så har vi alle sovet nede.

Ikke noe ødelagt nå heller :D . Og ja,jeg veit jeg er heldig.... :D

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine er tilvendt bur, men de klarer helt fint å slappe av i et hvis de av en eller annen grunn må ligge i det. Så at man skal øve på det er vel noe forbanna tull? Jeg har heller aldri hatt en valp som surver og må ut flere ganger iløpet av natta, kanskje jeg har vært utrolig heldig og? Med alle 6 valpene, eller kanskje de egentlig er ganske enkle sjeler som sover når de har det trygt og godt?

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for lengst forstått at majoriteten her ikke ikke liker bruken av bur, og det er deres sak. Og dette med tilvenning av bur - nå er det ikke snakk om at jeg tror hun ikke takler det når hun blir voksen - det er snakk om nå, som valp. Jeg vil at hun skal ha et rolig, trygt og kjent sted hun kan vende til når hun er bortplassert - og når vi skal til å flytte. For da vil det være litt kaos en periode. Og hadde det vært et alternativ med kompostgrind, så hadde vi vel tatt i bruk dette allerede? Dere får protestere så mye dere vil, men vi trenger buret (er ikke snakk om for resten av livet), og jeg ser jo helt tydelig at hun liker å bruke buret som avslappingssted når hun er sliten og når det er mye fart i ellers huset. Hun går dit helt frivillig - så dere kan slappe helt av, hun har aldri blitt plassert i buret mot sin vilje. På dagtid så beveger hun seg som hun vil, både inne og fritt uten bånd ute. Har ikke som formål å ha en innestengt hund, hun får være sammen med oss så langt det er mulig.

Ellers synes jeg folk skal skjerpe seg, for dere skriver som om det jeg driver med nærmest er dyremishandling - og det godtar jeg faktisk ikke. SKJERPINGS. Det finnes bedre måter å ytre meningene sine på, enn å være frekk og utrivelig, og få den du er uenig med til å framstå som noe mye verre enn virkeligheten. Det må gå an å oppføre seg. Har dere vurdert at det som fungerer for dere, kanskje ikke fungerer for alle andre? Det finnes sjeldent en fasit på slike ting.

Valpen min har det så godt som hun kan få det, og viser ikke tegn til noe annet på andre tider av døgnet. Hun vokser som normalt, er lystig og mer lydig enn man kan forvente av en 11 uker gammel valp - møter oss og alle andre - både mennesker og dyr - med logrende hale. Har aldri vist tegn på at hun er usikker og utrygg - så all denne drittpraten trenger jeg ikke å høre. Hunden min har det mer enn bra. Og hadde jeg ikke vært så sikker som jeg er på at hunden min faktisk har det bra, så hadde dere med disse ufyselige kommentarene deres fått enhver nybakt "valpemor/far" til å betvile både seg selv og valpen. Jeg sier det igjen: SKJERPINGS.

Det jeg ville med denne tråden var å få nøstet fram om det var noen som kunne se for seg grunnen til at hun plutselig begynte med dette - ikke få refs og bli avhørt angående bruken av bur.

Tusen takk til dere som faktisk har svart på dette - det setter jeg stor pris på. Valpen hadde det for varmt, og vi har flyttet henne til et enda kaldere rom, der vinduet kan stå åpent hele døgnet. I natt var det ikke en eneste lyd (like stille og rolig som det har vært siden begynnelsen), og hun våknet i 7-tiden og ville ut å tisse. Hun sov gjennom hele natten som hun tidligere har gjort. Beklager til deg som nevnte dette med varmen først - men jeg trodde faktisk ikke at det kunne være for varmt, da vi har vært veldig bevisste på å holde det kjølig, helt til det ble nevnt for andre gang der hun hadde opplevd det selv og det måtte være kaldere enn jeg kunne se for meg.

Dere andre? Ta en runde med dere selv, og tenk på hvordan dere ordlegger dere til en fersk hundeeier.

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig?

Du oppgir tilvenning til bur som hovedårsaken til at valpen må ligge i bur til tross for at hun sutrer, og du synes sonen har vært for slem med deg?

Beklager, men kanskje du skal tenke litt igjennom hvordan du takler tilbakemeldinger.

Bur er forbudt i Sverige av en årsak. Å velge å bruke bur bør være gjennomtenkt og man bør faktisk tåle å måtte forsvare seg når man spør om råd fordi valpen - tross alt -gir signaler om at den mistrives.

Flott at det var temperaturen! Hadde du hatt den løs hadde både dere og valpen vært spart for søvnløse netter og valpen hadde i tillegg vært spart for netter med trøstesløs sutring pga varme uten å bli hørt.

Det er faktisk en av hovedargumentene mot burbruk det.

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har fått en del bra svar her jeg.. Når jeg var fersk hundeeier(for 1 år siden) så hadde jeg mange tanker om hvordan ting skulle være. Hun skulle feks være på gjesterommet når hun var hjemme alene. Dette prøvde vi et par ganger og hun var helt hysterisk og prøvde å grave seg ut av rommet. Visste seg at det eneste hun ville var å ha en seng i gangen der hun kunne ligge når vi ikke var hjemme, og ha tilgang til resten av leiligheten.

Det jeg prøver å si er at ting ikke alltid blir som man har tenkt. Du hadde tenkt at hun skulle være i bur om natten, men når det ikke funker og du spør om råd så er det jo litt rart at du ikke er villig til å prøve ut noen av rådene? Nå fant du jo ut av det ganske kjapt, og løsningen var jo heldigvis enkel :)

Burbruk vil det alltid være skepsis mot både her og på andre forum. Og jeg skjønner selvfølgelig de som bruker bur hvis det er en absolutt grunn til det, men jeg skjønte ikke helt ditt argument. Hvis du vil at hun skal ha en plass som er hennes så kan du jo kjøpe en hundeseng som er hennes friområde der hun får være i fred, da har hun jo muligheten til å gå å legge seg på gulvet hvis det blir for varmt også. Så kan hun være i bur de nettene hun trenger det når hun er på overnattingsbesøk.

Men uansett, bra at dere fant ut av det :ahappy: Lykke til videre med valpen :)

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun som nevnt mange ganger ikke sutret over lengre tid, det oppsto nå nylig - type innenfor denne uka. Så slapp litt av. Mulig tilvenning er feil ordbruk dersom så mange steiler på dette, men som jeg nettopp skrev vil jeg at buret skal bli hennes sted, der hun kan trekke seg tilbake dersom hun ønsker det nå når vi går inni en periode der det blir litt fram og tilbake. Og buret har vært det, til nå nylig - og derfor ville jeg høre om noen hadde tanker rundt hvorfor sutringen oppsto.

Synes ikke noen har vært slem mot meg - jeg tåler dette godt og har tatt til meg de tilbakemeldingene jeg har fått på en saklig måte, og vurdert om jeg synes det er relevant i forhold til vår situasjon (som du/dere forøvrig ikke vet et støvfnugg av). Jeg synes bare folk skal tenke seg om to ganger før man slenger ut alskens remser om at det vedkommende gjør er riv ruskende galt. Spesielt når den vedkommende er nybakt hundeeier.

Jeg tåler godt å forsvare meg, men det var ikke meninger rundt burbruken jeg ville ha, jeg ville ha forslag på hva som kunne være årsaken til at valpen som tross alt har trivdes kjempegodt fram til nå.

Burbruken er gjennomtenkt, og som sagt, dere vet ikke nok om vår situasjon til å si at det å bruke bur om natta ikke er hensiktsmessig.

Flott bruk av sarkasme der. Prøv å husk at med "varmen" så er det snakk om at 10 grader ble for varmt, og ikke 25. Og i huset vårt er stort sett alle rom over 10 grader uansett tid av døgnet - sett bort ifra det vi nå har tatt ibruk. Det også snakk om - nevner det en gang til - noen få dager. Tipper de aller fleste hunder en eller annen gang havner i en situasjon der de føler ubehag - så jeg er temmelig sikker på at hun ikke har fått varige men av de få nettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten! Vet ikke om noen andre har nevnt det, men hva med å kjøpe en kjølemadrass? Ala den på bildet her: http://dyrebutikkennoasark.files.wordpress.com/2010/06/bilde-kjc3b8ledynetravelpet.png .

Vet ikke hvor du bor, men er kanskje ikke så enkelt å alltid holde temperaturen nede på 10 grader nå på sommeren, hvis du ikke bor i Nord-Norge da :P

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke uenig i at noen noenganger kan ordlegge seg litt annerledes enn de gjør (sikkert inkl meg selv), men du spurte hvorfor, og folk har svart hvorfor, men fordi du ikke liker svaret (fordi det går jo ikke an at buret har noe med sutringa å gjøre vel?) så er det feil? Ja, nå har du funnet ut at det var varmt, noe som faktisk var et problem, pga buret, fordi uten buret kunne valpen flyttet seg. For min del må du gjerne ha valpen i bur om natten, selv om det finnes bedre måter, men det går uansett an å høre på folk med andre meninger enn deg selv, det kan faktisk hende at det er noe i det de sier, ikke bare en heksejakt mot burbruk eller andre ting.

Nå regner jeg med at du er obs på varmeutfordringen fremmover, men bare så det er sagt, husk at et åpent vindu ikke alltid er nok nå når det er sommer. Er det 15 grader eller varmere ut er det fort enda varmere inne og det kan bli mye for en hund med pels, om den ikke har et kaldt underlag (gulv/burgulv uten noe tepper/håndduk eller andre ting), så du passer på at den har en plass å legge seg rett på underlaget, selv etter du har byttet rom. :)

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste prøvde å komme med velmenende råd. Du lurte på grunnen, og du fikk en del forslag til hva det kunne være og hvordan det kunne løses. Er da ikke noe å bli sur for at man foreslår noe som ikke passer deg? Ikke mye vits å spørre etter råd om man nekter å engang vurdere alternativene som blir foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som mener at burbruk i hverdagen er dyremishandling. Derfor sier jeg ikke stort i denne tråden. Det er helt umulig for meg å si noe annet enn at det du driver med er helt hinsides noe jeg kan forsvare.

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS har et veldig godt poeng her. En del av svarene på sonen inneholder mye mer eller annen informasjon enn det TS ønsker eller har bedt om. Jeg har selv opplevd å spørre etter konkret informasjon og måttet presisere flere ganger at jeg ønsker svar på akkurat dette spørsmålet, og allikevel endt opp med en diskusjon om jeg virkelig trenger det jeg ønsker informasjon om og UTEN å få svar på spørsmålet.. ganske irriterende om jeg må få si det selv.

Har du ikke svar på spørsmålet så er det lov å tie :-)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS har et veldig godt poeng her. En del av svarene på sonen inneholder mye mer eller annen informasjon enn det TS ønsker eller har bedt om. Jeg har selv opplevd å spørre etter konkret informasjon og måttet presisere flere ganger at jeg ønsker svar på akkurat dette spørsmålet, og allikevel endt opp med en diskusjon om jeg virkelig trenger det jeg ønsker informasjon om og UTEN å få svar på spørsmålet.. ganske irriterende om jeg må få si det selv.

Har du ikke svar på spørsmålet så er det lov å tie :-)

På et diskusjonsforum blir det diskusjon, for kun spørsmål og svar må du på et Q&A for hund, om det finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et diskusjonsforum blir det diskusjon, for kun spørsmål og svar må du på et Q&A for hund, om det finnes...

Ja, at det blir diskusjon er en selvfølge, og det er jo 3/4 av moroa :D Men det er jo allikevel ingenting i veien for å svare på det folk spør om og gjerne uten å bli for moraliserende, selv om jeg forstår at det er vanskelig..

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at det blir diskusjon er en selvfølge, og det er jo 3/4 av moroa :D Men det er jo allikevel ingenting i veien for å svare på det folk spør om og gjerne uten å bli for moraliserende, selv om jeg forstår at det er vanskelig..

Hvorfor skal man ikke få bruke moral og etikk i en diskusjon? Det hadde blitt uhyre kaldt og kynisk uten, og da hadde det ikke blitt noen diskusjon heller, for da hadde det vært helt ok å ha hund som et hamster, ta det ut av buret når man selv har lyst, ellers kan man stue det vekk og glemme den til neste gang.

Og nei, jeg påstår ikke at TS gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Caecilia - godt å lese at noen klarer å stå i mot. Det er dessverre slik at enkelte brukere her på hundesonen ikke klarer å skille mellom midlertidig burbruk og "round-the-clock"-burbruk. De klarer altså ikke skille mellom 40km/t og 100km/t, og tror at du konstant kjører over fartsgrensa uansett hva du forklarer. Moraliseringen blir dertil høy. De mener det nok bare godt, men det er jo synd at etter så mange år (jeg har lest her inne i 8 år nå, aktiv i 6-7år) - så har man enda ikke innsett at ALL burbruk ikke er dyreplageri.

Det samme gjelder forøvrig bruk av flexiline, om det er noen trøst. Uansett hvor ansvarlig du er, så finnes det brukere (gjerne de samme brukerene, tilfeldig? you be the judge…) som ikke klarer å ta innover seg at en korrekt brukt flexiline kan være til glede og nytte for hund og hundeeier. I stedet dras alle under én kam og alle som bruker flexi er uansvarlige idioter som er til fare for omgivelsene.

Fint dere fant ut av problematikken, lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, etter over 30 år med hund og x ant valper av diverse raser så ser jeg ikke poenget med bur annet enn i bil og i nødsfall, Kanger. Du må gjerne harselere og kall det også gjerne moralisering. Går helt fint.

Men skjønner du ikke? Det er greit at enkelte mennesker får fnatt av burbruk. Det skjønner jeg, jeg respekterer det. Men det må gå an å bruke bur midlertidig pga personlige årsaker uten at du får en hel moraliserende mobb etter deg. Det blir feilslått. Hunder må i dagens moderne samfunn ofte sitte i bur nesten 24/7 mens de har rekovalisens - jeg leste f.eks at en hund fra en sonis som tidligere var aktiv må sitte i bur i 6 uker med unntak av do-turer pga en operasjon som krever fullstendig ro. Er det dyreplageri? Nei. Det er dyrevern. Man vil at hunden skal få et langt, fint hundeliv - så man prøver å gjøre det beste ut av det.

Hvis man som hundeeier bruker bur på sin valp i 4-9 måneder for at ikke hunden skal måtte omplasseres eller kanskje enda verre spiser i seg noe og skader seg om natten - så fatter og begriper jeg ikke hvordan man kan mene det er dyreplageri.

Det finnes hunder ute i verden som lever og bor i små bur mens de trøkker ut valper som selges til idioter. Det finnes hunder i Norge som bor i små kjellere og trøkker ut valper som selges på finn.no året rundt. Bruk energien på noe vettig, at hundeeiere med vett mellom øra og evne til å se rasjonelt på hundeholdet har et måteholdent burbruk fordi de MÅ er ikke rett å sende mobben på. Send mobben der dyreplageriet skjer. Bruk energien på de som gjør hunder vondt. Og respekter at andre ser seg nødt til å bruke andre metoder enn det du mener er greit, for selv om du ikke mener det er greit så er det ikke dyreplageri allikevel.

Men men, jeg har andre ting å bruke tiden på enn å stå å piske meg selv med granbar/slå hodet hardt i en ruggete murvegg. For det er slik det føles med disse diskusjonene. INGEN form for aksept eller evne til å respektere andre….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er bra at det kommer fram sterke meninger om burbruk, for da får man kanskje øya opp for hva man driver med.

For veldig mange, meg selv inkludert før jeg begynte å lese her, virker det som om det å bruke bur er normalen. Både om natta og når hunden er alene hjemme. Jeg vet selv om flere som bruker buret slik uten å lee på et øyelokk. "Alle" jeg har snakket med etter at jeg fikk hund, har spurt om han sover i bur, for det er da så praktisk, og ser rart/stygt/dumt på meg når jeg sier at han sover i senga og at han er løs i huset når jeg er borte... Hadde jeg vært helt grønn på hund hadde jeg sikkert hørt på disse "alle" og lagt dyret i bur uten den minste dårlige samvittighet, for jeg hadde jo trodd det var sånn det skulle vær.

Når det da kommer nye inn og trenger råd om burbruk, aner man jo ingenting om forholdene rundt. Er grunnen til at hunden ligger i bur at veterinæren har krevd det av hensyn til dyrevelferd, eller er det fordi oppdretter/bekjent/hu bak kassa i dyrebutikken sa at det var så praktisk og fint å dyret i bur? Ved å da faktisk vise til gode alternativer til burbruk, forklare hvorfor det er uheldig og kanskje også det å vise til reglene i Sverige, gjør at folk tenker som en gang til før de putter hunden i buret, så er jo det flott!

Og når TS da ikke virker å reflektere over svarene hun får et sekund, men kun vil ha en løsning på hvordan hun fortsatt kan ha hunden sin i bur, skjønner jeg faktisk at folk begynner å snakke med litt større bokstaver!

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er bra at det kommer fram sterke meninger om burbruk, for da får man kanskje øya opp for hva man driver med.

For veldig mange, meg selv inkludert før jeg begynte å lese her, virker det som om det å bruke bur er normalen. Både om natta og når hunden er alene hjemme. Jeg vet selv om flere som bruker buret slik uten å lee på et øyelokk. "Alle" jeg har snakket med etter at jeg fikk hund, har spurt om han sover i bur, for det er da så praktisk, og ser rart/stygt/dumt på meg når jeg sier at han sover i senga og at han er løs i huset når jeg er borte... Hadde jeg vært helt grønn på hund hadde jeg sikkert hørt på disse "alle" og lagt dyret i bur uten den minste dårlige samvittighet, for jeg hadde jo trodd det var sånn det skulle vær.

Når det da kommer nye inn og trenger råd om burbruk, aner man jo ingenting om forholdene rundt. Er grunnen til at hunden ligger i bur at veterinæren har krevd det av hensyn til dyrevelferd, eller er det fordi oppdretter/bekjent/hu bak kassa i dyrebutikken sa at det var så praktisk og fint å dyret i bur? Ved å da faktisk vise til gode alternativer til burbruk, forklare hvorfor det er uheldig og kanskje også det å vise til reglene i Sverige, gjør at folk tenker som en gang til før de putter hunden i buret, så er jo det flott!

Og når TS da ikke virker å reflektere over svarene hun får et sekund, men kun vil ha en løsning på hvordan hun fortsatt kan ha hunden sin i bur, skjønner jeg faktisk at folk begynner å snakke med litt større bokstaver!

Men ts har svart at det per nå er uakuelt med noe annet. Folk kan si hva de mener, det er et diskusjonsforum. Men folk må også klare å lese hva TS skriver, etter at en person har påpekt og spurt om burbruk er nødvendig.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider