Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få maks flåttbeskyttelse?


Recommended Posts

Skal en tur til sverige i sommer med hunden, og det er det ***** mye flått :S Og jeg er mildt sagt hysterisk!

Hva kan jeg smøre/putte på hunden for å unngå flått så godt som totalt?

Vil det f.eks være en mulighet å kjøpe et flåtthalsbånd + expot-dråper (eller er frontline bedre)? Kan dette være skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tur til sverige i sommer med hunden, og det er det ***** mye flått :S Og jeg er mildt sagt hysterisk!

Hva kan jeg smøre/putte på hunden for å unngå flått så godt som totalt?

Vil det f.eks være en mulighet å kjøpe et flåtthalsbånd + expot-dråper (eller er frontline bedre)? Kan dette være skadelig?

Så vidt jeg vet er expot sterkere enn frontline. Jeg hadde ikke kombinert dråper og halsbånd med mindre jeg hadde fått klarering av vetrinær. En venninnes hund mistet all pelsen på toppen av ryggen (fra nakke til halerot) da hun reagerte på flåttmiddelet den fikk, så å dobble synes jeg høres risky ut.

De gangene vi har vært i Sverige i forbindelse med MH så har mine hatt frontline og det har vært nok til å holde flåtten unna. Da har vi vært i Arvika :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med expot pluss tabletter?

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Vet ikke hva tabelettene inneholder, men dette står i pakningsvedlegget til Expot "

4.8 Interaksjoner med andre legemidler og andre former for interaksjoner

Ingen kjente. Skal ikke brukes samtidig som andre insekticider, slik som pyretroider eller organofosfatforbindelser"

http://www.legemiddelverket.no/_layouts/Preparatomtaler/Spc/0000-08116.pdf

Ville tatt en tlf til veterinæren å hørt hva de foreslår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hva med expot pluss tabletter?

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Ville ikke brukt dobbelt opp. Snak med vetrinær for å bli helt sikekr på å gjøre tingene rett. Du kan gjøre mer skade på hunden med å blande medisiner/gift enn å glede. Og det er jo ikke meningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må vel kanskje uansett dit for å få kjøpt greiene? Er så lenge siden jeg har brukt flåttmiddel.... eller er alt apotekbasert nå kanskje?

@Synnøve

Går det så fort? Jeg hørte det var 12 timer eller noe flåtten ble sittende jeg? Så det var litt for lenge synes jeg, da faller de jo av under dyna om natten. Men om det går så fort er det jo akkurat dette jeg trenger!!:D

@MegaMarie

Ja stemmer det, det glemmer jeg alltid, har tenkt å kjøpe det lenge. For det skader jo iallefall ikke. Så kanskje det blir expot, tabletter + ravhalsbånd da, hvis veterinæren sier det er ok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe er apotekbasert lengre i Norge, alt må vis veterinæren. I Sverige kan man få expot, frontline o.l på apotek uten resept.

Da skal jeg be pappa kjøpe med på veien hjem, han er i danmark nå (men det er kanskje på apoteket der og eller?)

Hva er best, frontline eller expot?

(har brukt expot en gang før, frontline har jeg aldri testet).

Han blir nok å bade endel da, går effekten veldig fort ut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg be pappa kjøpe med på veien hjem, han er i danmark nå (men det er kanskje på apoteket der og eller?)

Hva er best, frontline eller expot?

(har brukt expot en gang før, frontline har jeg aldri testet).

Han blir nok å bade endel da, går effekten veldig fort ut da?

Vet ikke åssen reglene er på sånt i Danmark, men han kan jo bare dra innom å høre.

Vi bruker Expot, nå har vår mye pels og første gang vi skulle kjøpe og veterinæren spurte hviljen rase så fikk vi beskjed om at vi burde ta expot siddn den er sterkere og med mye pels er det lurt :P har aldri brukt Frontline, men kjenner noen som har, noen har hatt god erfaring mens andre ikke. Kjenner noen på Tjøme, flått delux, og Frontline var bare en vits på hennes hunder der. Mamma har 2 snazuere, han ene funka det på mens han andre ikke. De bruker nå den nye tabeletten og vaksina.

Angående bading så vil man nok måtte påføre oftere ved mye bading ja. Leo svømmer ikke, kun vasset så vi har ikke merket noe forskjell på det på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ufarlige hjemmebrygg mot flott som jeg ville brukt som tillegg:
1 hel sitron
1/2 - 1 liter vann

Forskjellige ferske urter, timian, rosmarin, basilikum eller salvie
2 - 3 hvitløksfedd
Slik gjør du
Hell vannet i en kjele.
Kutt opp sitronen i skiver og legg det i kjelen.
Legg oppi urtene og hvitløksfedden.
Kok opp og la det koke i 2 - 3 minutter.
Sil vesken når den er kald og ha på spray flaske
1 dl eplecideredikk med 1 liter vann. Hel i spray flaske og spraye på.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg bruker spray av rosmarin og sitron, litt lik den som da nettopp ble lagt ut her.

Så lenge du sprayer litt jevnt over hele hunden hver dag i verste flåttland (bare pass på øyne), skal det være veldig effektivt, flåtten misliker sterkt både rosmarin og sitronlukt.

Har bedre erfaring med det enn Exspot for å holde flått unna selv, og slipper eventuelle bivirkninger som det kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare obs obs, ser på en facebook gruppe nå at en hundeeier advarer mot FRONTLINE (vet ikke om det er den samme som du tenkte å bruke hvis det finnes flere?). Hun skriver: "ADVARSEL brug ikke dette produkt, det æster din hunds hud og det er ske for mange, så nu vil jeg bare advaret folk om dette produkt... Dyrelægen og vi vil liggesag an på frontline... Men det er nu ikke det vigtigste, det vidste er at folk bliver advaret mod dette produkt.. ( vores arme hund :(( )"

10369593_10203002439794294_5547283141617

Slik ble hunden hennes seende ut:

10341715_10203002442034350_5247908434789

10269360_10203002440874321_1093037642941

Ellers så leste jeg i en blogg jeg følger i går, og hun roser Bravecto:

"Jag måste även tipsa om nya fästingmedlet Bravecto!
Jag satte först på Frontline vilket var en smärre katastrof funkade inte alls så det fick bli Scalibor halsband. Funderade först på Bravecto men gillade inte att fästingarna skulle sätta sig innan dom dog så jag valde halsbanden till båda vilket funkade OK men inte helt bra utan jag plockade fortfarande fästingar varje dag vilket är skit när man har på dom så mycket gift.
Så jag badade hundarna och gav dom tabletterna (som för övrigt t om Stimm svalde utan att tveka!) i Tisdags och sedan dess har jag plockat 1 DÖD fästing på Stimm en enda liksom det är riktigt bra!!

Andra saker som verkligen är plus om man jämför med halsbanden är att dom kan bada utan att jag måste ta av halsband och badar gör dom ju minst en gång om dagen just nu och dom kan leka utan att bita i halsbanden så kommer denna effekten hålla i 12 veckor kommer jag vara överlycklig!!"

Link: http://www.sarastassar.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare obs obs, ser på en facebook gruppe nå at en hundeeier advarer mot FRONTLINE (vet ikke om det er den samme som du tenkte å bruke hvis det finnes flere?). Hun skriver: "ADVARSEL brug ikke dette produkt, det æster din hunds hud og det er ske for mange, så nu vil jeg bare advaret folk om dette produkt... Dyrelægen og vi vil liggesag an på frontline... Men det er nu ikke det vigtigste, det vidste er at folk bliver advaret mod dette produkt.. ( vores arme hund :(( )"

10369593_10203002439794294_5547283141617

Slik ble hunden hennes seende ut:

10341715_10203002442034350_5247908434789

10269360_10203002440874321_1093037642941

Ellers så leste jeg i en blogg jeg følger i går, og hun roser Bravecto:

"Jag måste även tipsa om nya fästingmedlet Bravecto!

Jag satte först på Frontline vilket var en smärre katastrof funkade inte alls så det fick bli Scalibor halsband. Funderade först på Bravecto men gillade inte att fästingarna skulle sätta sig innan dom dog så jag valde halsbanden till båda vilket funkade OK men inte helt bra utan jag plockade fortfarande fästingar varje dag vilket är skit när man har på dom så mycket gift.

Så jag badade hundarna och gav dom tabletterna (som för övrigt t om Stimm svalde utan att tveka!) i Tisdags och sedan dess har jag plockat 1 DÖD fästing på Stimm en enda liksom det är riktigt bra!

Andra saker som verkligen är plus om man jämför med halsbanden är att dom kan bada utan att jag måste ta av halsband och badar gör dom ju minst en gång om dagen just nu och dom kan leka utan att bita i halsbanden så kommer denna effekten hålla i 12 veckor kommer jag vara överlycklig!"

Link: http://www.sarastassar.se/

Dessverre er det jo sånn at ikke alt fungerer for alle. Jeg kjenner to hunder som har reagert kraftig på Bayvantic og en som har reagert på scalibour. Alle tre av forskjellige raser/ en blanding.

Jeg har brukt frontline på totalt 4 hunder nå, av 3 forskjellige raser og ingen av de har reagert på det. Såvidt jeg vet er frontline mildest av dråpene. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har sett den reaksjonen på både Frontline og Expot tidligere - derfor får ingen av mine hunder noensinne igjen noen av delene.

Jeg bruker Stronghold når det er krise, ellers tyr jeg til urter og sitron - plukket tre flått i fjor, ingen så langt i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten mer skeptisk til sånne midler enn til flåtten jeg, så jeg sverger til litt hvitløk og sitron + gjennombørsting etter hver tur.

Nå får mine dyr sjelden flått uansett av en eller annen grunn, så jeg vet ikke helt om det fungerer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg brukte expot på Casper reagerte han ikke iallefall.

Men ja, jeg er forsåvidt enig med deg Mud, er skeptisk til slike midler jeg og. MEN, det er snakk om 1 uke i året, og siden jeg er så hysterisk som jeg er så vil jeg unngå videre "traumer" av meg selv :lol:

Takk og pris og bank i bordet, så har hundene aldri fått flått her i Norge (bortsett fra når vi har vært på sørlandet), så er heldigvis ikke et dagelig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både det ene og det andre,
og har aldri hatt problemer med hverken exspot eller frontline. Men selvsagt kan enkeltindivder få negative reaksjoner.

For første året nå, så har jeg ikke brukt noen kjemikalier, og brukt oppskriften som ble postet tidligere i tråden (har kun brukt rosmarin i sprayen, ikke noen andre urter)
Og jeg tror jeg har plukket kanskje 1 flått av hver av hundene på de siste 2 mnd. Sprayer de sånn ca 1 gang i uken (mine bader ikke noe særlig). Det er billig, effektivt og helt ufarlig... Selv om hundene lukter som en gresk restaurant en liten stund etterpå , så er det verdt et forsøk. Jeg bor i "flåttland" nå og har hatt en helt vanvittig bra sommer her så langt, så flått er det mer enn plenty av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i flåttland, da måtte det reseptbelagte medikamenter til for å holde flåtten unna min hund. Rav, urter og andre alternativer hadde dessverre ingen effekt på flåtten i det hele tatt. Av "dråpene" var det ganske lik effekt mellom de ulike merkene, men absolutt best effekt ved bruk av Scalibor vet flåtthalsbånd på hunden. Da gikk det fra opptil 50 kravlende flått til omtrent 0 per tur. Jeg mener også at Scalibor har en mer jevn effekt over tid enn dråpene på min hund.

Nå i mindre flåttbelastede turområder, da bruker jeg ingenting på hunden, for det er svært lite flått der vi nå vandrer. Jeg går over pelsen med en bred karde som soper opp eventuelle kravlende flått hvis jeg er usikker på området vi har gått i. Oftest kryper de jo rundt i pelsen før de finner egnet sted å feste seg. Hunden har ikke hatt flått på over to år! Ubeskrivelig deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye bravecto tablettene er geniale! Flåtten biter, så går det få minutter før de bare faller av og er stein dau.

Henger meg på her! Ingen bivirkninger på hundene i det heletatt etter at de fikk Bravecto 4 Juni. Jatzy hadde faktisk en flått jeg ikke hadde sett, og den slapp seg av dagen etter at de fikk pillene. Den var ikke dau, men at den hadde sluppet taket var positivt. Jeg har ikke funnet en eneste flått på dem etter at de fikk Bravecto.

Anbefales så lenge hunden din er frisk i fra før.

Eneste flåttmiddel som er MDR1 sikkert, etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...