Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Hvordan stiller en eventuell arbeidsgiver seg til karakterer fra emner innen bachelorgraden?

Jeg merker at jeg sliter mye med at mine eksamener, innleveringer og annet arbeid ikke resulterer i de karakterene jeg ønsker. Frustrasjonen ligger i at jeg praktisk kan det jeg studerer, men er dårlig til å formidle dette på innleveringer og eksamen (skriftlig). Jeg har mulig valgt feil studieretning og førskolelærer hadde kanskje fungert bedre, men nå er jeg halvveis i bachelorgraden og ønsker å fullføre det jeg har begynt på.

Hittil i bachelorgraden har jeg kun fått D og E som eksamenskarakter. Jeg jobbet hardt første haøvåret, men da resultatene uteble merker jeg at motivasjonen gradvis har sunket i takt med økte problemer ved andre deler av livet (helse, parforhold, boforhold, økonomi etc.). Stressnivået er høyt, motivasjonen lav og jeg ønsker bare å bli ferdig med bacheloren min NÅ. I tillegg har det vært en høst preget av mye sykdom, selv om dette kun er en simpel unnskyldning.

Det jeg for tiden stresser med er hvorvidt jeg vil klare å få karakterer nok til å komme inn på en master innenfor det feltet jeg ønsker, og om jeg virkelig har lyst til å ta mer utdanning enn denne bacheloren på dette fagfeltet. Jeg finner meg konstant i en situasjon hvor arbeidsviljen ikke er tilstede og arbeidskrav, eksamensinnleveringer og øving til skriftlige eksamener gjennomføres nærmest på trass. Eneste som er tilstede er tanken om at jeg er ferdig neste vår (om jeg består alt).

Per. dags dato jobber jeg nærmest fulltid i barnehage og trives godt med dette. Arbeidsgleden er høy og frustrasjonen er stor når jeg stadig blir påminnet at jeg ikke bare jobber, men også studerer.

Man må ha motivasjon for å studere, lære og få gode karakterer - men man må også ha tid og ledig mental kapasitet. Kanskje du ikke har det så lenge du jobber tilnærmet fulltid, og at det å omdisponere litt på hverdagen din kan løse noe av frustrasjonen din? Jeg sier ikke at du skal slutte i jobben din, for dersom det er den du trives i så er det kanskje bedre å trappe ned på studiene og heller finne ut om det er noe annet du vil studere. Eller om du vil studere i det hele tatt (nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Nå er timeplanen lagt ut, og jeg er veldig fornøyd med tidene. Mandag, tirsdag og torsdag. Begynner 0815, 0915 og 1015. Og det seneste jeg slutter er 1400. Yay!

Mens jeg er superfornøyd med at jeg begynner sent 4 av 5 dager neste semester. Pendler i 1,5 time hver vei. Det betyr at jeg kan stå opp 07:15 i stedet for 05:15! Det blir fantastisk! :D At jeg slutter mellom to og fire hver dag får være greit.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tull a :| Du var jo mitt håp!

Noen som har peiling? Jeg sliiiiiter..

Nå tar jeg utgangspunkt i det jeg kan som vernepleierstudent. Når jeg har skrevet oppgaver om tiltak i praksis (i APA-stil, fra et atferdsanalytisk ståsted) så operasjonaliserer vi målbare mål for selve tiltaket ut i fra problemstillingen.

Eks. Problemstilling: "Vil hyppigere besøk på toalettet og mer væske forebygge obstipasjon?". Operasjonalisering av mål: "Personen skal ha avføring 3 ganger i uka".

For meg ser det rett og slett ut som at du skal definere begrepene i problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen om bare noen timer, begynner å kjenne på nervene nå ja, selvom jeg håper jeg ikke har så mye å være nervøs for!

@Orca var du innom Sørhellinga på tur med Dixie i går? :D:icon_suspicious:

Hey ja det var jeg! Du skulle kommet og sagt hei :D Jeg tenkte faktisk da jeg sto der "hmm lurer på om hun Bie er der, hvis hun ser Dixie hilser hun sikkert på " :P Hehe :) du hadde sikkert hendene fulle med lesing? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey ja det var jeg! Du skulle kommet og sagt hei :D Jeg tenkte faktisk da jeg sto der "hmm lurer på om hun Bie er der, hvis hun ser Dixie hilser hun sikkert på " :P Hehe :) du hadde sikkert hendene fulle med lesing? =)

Jeg hadde kommet bort om du var alene altså, men du så dypt konsentrert ut i samtale med to andre, så jeg smilte til voffsa og gikk ut, hehe! ;) Var på vei hjemover for å lufte min egen voffs og var egentlig bare veldig klar for å dra hjem! Men nå som jeg er sikker på at det var deg skal jeg komme bortom neste gang :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg utgangspunkt i det jeg kan som vernepleierstudent. Når jeg har skrevet oppgaver om tiltak i praksis (i APA-stil, fra et atferdsanalytisk ståsted) så operasjonaliserer vi målbare mål for selve tiltaket ut i fra problemstillingen.

Eks. Problemstilling: "Vil hyppigere besøk på toalettet og mer væske forebygge obstipasjon?". Operasjonalisering av mål: "Personen skal ha avføring 3 ganger i uka".

For meg ser det rett og slett ut som at du skal definere begrepene i problemstillingen?

Takk :ahappy: Ja, jeg har skjønt at jeg på en måte skal definere/konkretisere de sentrale begrepene. Men er så usikker på hvor langt jeg skal dra det, hvis du skjønner? Problemstillingen min er (foreløpig):

"I hvilken grad fører videreutdanning i barnesykepleie til økt handlingsberedskap ved bekymring for om et barn er utsatt for mishandling og/eller omsorgssvikt?"

Holder det å operasjonalisere handlingsberedskap? Eller må jeg operasjonalisere alle begrepene, som "videreutdanning i barnesykepleie", "bekymring", "mishandling" og "omsorgssvikt"? Og HVOR mye må jeg liksom si? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bachelor i pedagogikk, 2. året.

Ja, jeg er "flink" på emner med fasitsvar som matematikk og realfag, men dårlig til å formulere meg i fag som pedagogikk. Når jeg tenker etter aner jeg virkelig ikke hvorfor jeg studerer det jeg studerer. Et godt gjennomtenkt valg var det ihvertfall ikke, for å si det pent.. :(

Hm.. Jeg får ihvertfall fullføre det kommende semesteret sånn at jeg er ajour med studiepoeng med hensyn til stipend. Litt kjipt å miste mye der. Men på en annen måte liker jeg ikke helt tanken på at jeg bare nesten har fullført noe, om du skjønner. Pappa kaller meg alltid vinglete, og en liten djevel i meg sier at det skal jeg motbevise.

Er det noe sted man kan gå for å snakke med en studieveileder eller lignende?

Jeg fikk heller ikke de beste karakterene på studiet, fra C og nedover. Jeg fikk likevel drømmejobben, og får mye skryt der. De har jo ikke tilgang til karakterene dine med mindre du gir de ut selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolute Entertainer: Hvis det eneste du føler er at skolen er pes og du venter på dagen du aldri trenger å gå dit igjen - da ville jeg bare tatt det jeg trengte for å få studiepoeng så du ikke får Lånekassen på nakken, og så funnet på noe annet. Det er MANGE av oss som har begynt på ting som viste seg å være feil, og så sluttet. Det beste rådet jeg kan gi deg er i grunnen bare det at du ikke slutter og "skylder" Lånekassen studiepoeng så du risikerer å ikke få støtte neste gang du trenger det (been there, done that!).

Personlig, hvis jeg fikk kun D og E så hadde jeg tatt opp igjen noe av det. Hvertfall E´ene. Men, hvis faget får deg til å få grå hår og du hater hele greia, så er det kanskje like greit å legge det på hylla og prøve noe annet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en phd med en haug E'er fra bacheloråret mitt. Ser på de som en del av min akademiske utvikling :D:P In the end er det utviklingen fra E til A og hvem du er i dag de ser på - at du har E i exphil er ikke forskjellen på liv og død med mindre du skal til elitistisk-******* harvard eller noe :lol: Jeg tar en phd på et universitet rangert over alle norske universitet og som nr 4 i norden - med E'er i lomma. Tror man legger for mye vekt på karakterer og for lite på det faktisk relevante arbeidet man gjør :) Så la iallefall ikke karakterene dra en ned, så lenge man liker å gjøre det man gjør blir man tidsnok ferdig med de hersens obligfagene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hipp hurra! Full i hodepine og feber kjempet jeg meg igjennom en 5 timers eksamen i statikk og fasthetslære i dag! Da var jeg plutselig over halvveis til ferdigutdanna ingeniør, og har fullført 11 av 17 eksamener jeg skal ha på studiet mitt :D

Nå roper sofaen, det er juleferie! Over og ut! :twitch:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg.. Vil ha... KARAKTER.

Jeg også! Jeg måtte bare gå inn og sjekke, og der så jeg at jeg har fått semesterets første karakter, selv om den egentlig hadde sensurfrist 6. januar! Men det er litt spesielt da, på grunn av vurderingsformen i det emnet. Fikk en B, noe jeg er veldig fornøyd med, særlig med tanke på karakterfordelingen i det emnet (det ble gitt langt dårligere karakterer enn jeg trodde det skulle bli gitt). Har lært masse i det emnet - ikke bare av hva min gruppe har gjort, men også av å følge de muntlige framføringene til de andre gruppene og se hvilke metoder de hadde valgt. I tillegg var det veldig godt å få en positiv gruppearbeidopplevelse etter et par grupper hvor det har gått litt trått med samarbeidet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har haft "juleferie" eller i virkeligheden er det vil læseferie siden d. 6, men er i Danmark hos mor og far, så har ikke fået læst noget endnu :| Har heldigvis bare en mundtlig eksamen i pedagogik...

Er der nogen her, som har studeret i Sverige? Jeg forsøger nemlig at komme på udveksling til Umeå Universitet fra næste sommer og så de sidste to semestre af mit studie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...