Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Jeg er på mitt 3. semester av ingeniørfag: energi og miljø i bygg nå. Veldig interessant, men også veldig krevende. I fjor gikk jeg tretermin (hadde i tillegg til fult studieløp matte r1, r2 + fysikk) så nå i høst føles det ut som at jeg har all tid i verden med 'bare' 30 studiepoeng! Skal ha masse labøvelser dette semesteret, så det tror jeg blir gøy :-D

Det samme løpet gikk jeg også! Men jeg var ferdig i 2010. Det tredje semesteret var deilig! Jeg følte at jeg hadde så mye tid at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med den :) det føltes litt som om resten av studiet ble plankekjøring etter tretermin var ferdig, selv om fagene ble mer krevende... :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Det samme løpet gikk jeg også! Men jeg var ferdig i 2010. Det tredje semesteret var deilig! Jeg følte at jeg hadde så mye tid at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med den :) det føltes litt som om resten av studiet ble plankekjøring etter tretermin var ferdig, selv om fagene ble mer krevende... :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så gøy! Jeg vil gjerne høre mer om dine erfaringer - hva jobber du med nå? Tok du master? Hvilke valgemner hadde du siste semesteret?

Jeg trives veldig godt på studiet, men jeg føler ikke ennå helt vet hva jeg ønsker å jobbe med eller hvilken retning jeg vil gå. Håper jeg finner ut litt mer dette året ettersom det først er nå vi begynner å få innblikk i det vi _egentlig_ kommer til å drive med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Jeg vil gjerne høre mer om dine erfaringer - hva jobber du med nå? Tok du master? Hvilke valgemner hadde du siste semesteret?

Jeg trives veldig godt på studiet, men jeg føler ikke ennå helt vet hva jeg ønsker å jobbe med eller hvilken retning jeg vil gå. Håper jeg finner ut litt mer dette året ettersom det først er nå vi begynner å få innblikk i det vi _egentlig_ kommer til å drive med.

Jeg tok ikke master. Jeg hadde allerede en bachelor fra før og ville ut å jobbe! Jeg begynte som energirådgiver, men trivdes ikke som det, så jeg gikk over til å jobbe på entreprenørsiden og er nå prosjektleder på en serviceavdeling hos en rør- og ventilasjonsentreprenør. Jeg gjør alt fra å besøke kunder som har serviceavtale, administrere teknikere, småutbedringer på anlegg og installasjon av nye ventilasjonsanlegg og kanalnett. Veldig utfordrende og spennende jobb.

Jeg tok styring og optimalisering av motorer siste året, det er mulig valgemnene siste semester har endret seg siden jeg studerte. Slapp unna lys og belysning og ma400 fordi jeg var på utveksling iallefall :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kjempe glad da jeg fikk kommentar "Veldig bra" på første statikk innlevering! :D Spesielt siden jeg hadde skrevet den to ganger da jeg trodde det var innføringen som gjorde at scanningen ikke fungerte, så viste det seg å være mailen den skulle sendes til det var noe galt med, med andre ord, ikke vits å føre inn på nytt. Da føler jeg at jeg fortjente en fin kommentar :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Tror du kan ta logaritmen av begge sider?

4f91a273fd92e0adc372fff38c75af7d.png

:lol: Kanskje...? Har nettopp hatt om logaritmer, og jeg forsto det ikke helt kan du si. Det har noe med å finne potensen?

Men skal jeg skrive det som x+3 log 2 eller x log 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Husker ikke helt om det er noe forskjell på å bruke ln eller log, men det blir vel det samme.. Kanskje :D

Jeg ville ha gjort sånn:

2^(x+3) > 5

2^x * 2^3 > 5

2^x *8 > 5

2^x > 5/8

x * log 2 > log 5/8

x > log 5/8 / log 2

Tuuusen takk! Du gjorde det nettopp veldig forståelig for meg :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hverdagen min akkurat nå. Har førti baller i lufta, men det er kjempegøy! Dagene, kveldene og helgene er fullbooket omtrent fram til jul, men det gjør ikke noe. Vurderer litt om jeg skal melde meg av et emne (vil egentlig ha veldig stor nytte av å ha det neste høst i stedet, fordi jeg da kan jobbe med planlegging av masteren min i det emnet. Dessuten tar jeg 35 poeng denne høsten, så hadde ikke hatt noe å si ift Lånekassen), men pokker heller, det ordner seg sikkert. :D Har allerede lovt to venner å være på gruppe med dem i det emnet, så da kan jeg jo ikke bare ditche dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en drøftingsoppgave :) .

Basert på tre artikler vi har fått + forelesninger hittil:

Drøft mulige, ulike forståelser av kropp som det er presentert i artiklene. Du kan gjerne trekke inn andre deler av pensumstoffet der du finner det relevant.

Jeg har en viss idé om hvordan jeg skal gjøre det, men regner med det er flinkere folk enn meg her på drøfting. Vi får bare bestått/ikke bestått med tilbakemeldig, men jeg vil jo gjerne levere noe som er bra. Jeg googler litt opp drøftingsartikkel men tar gjerne imot gode tips og ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så kritisk dårlig i exphil. Veiledningstime til 1. utkastet av semesteroppgaven på torsdag, og det kommer til å bli direkte pinlig. Stakkars stakkars gruppelærer som må sitte der og på en sympatisk måte fortelle meg hvordan oppgaven min kan bevege seg opp på et godkjent nivå. For det må den bli, jeg nekter å stryke i dette faget her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisklivssentralen i nabokommunen har kontaktet høgskolen og oppfordret oss på linja til å søke som aktivitetskontakter! De har et tilbud som heter "Friskliv Ung", hvor (sånn jeg har skjønte det) hver aktivitetskontakt får ansvaret for tre ungdommer man må følge opp/kjøre til trening osv, motivere etc.

Dette er jo SUPERRELEVANT siden jeg tror jeg har lyst til å jobbe i en Frisklivssentral etter utdanningen. Skriver søknad nå :D .

Skal på intervju i morgen! :o

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...