Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Ser til min store fortvilelse at det er et fag jeg skal ha til høsten :| Høres ikke ut som noe for meg.
Har hatt det jeg og! Det var faktisk relativt enkelt. Du skulle bare forklare og synse rundt en "juksetabell" vi lærte siste forelesning av en gjesteforeleser. Helt genialt. Skjønte ingenting av sammenhengen i faget før siste time og det gikk som en lek etter det! Banantabellen :D
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser til min store fortvilelse at det er et fag jeg skal ha til høsten :|

Høres ikke ut som noe for meg.

Du skal ha det samme opplegget rundt det som jeg hadde. Går du i forelesninger og deltar på gruppearbeidet så går det helt fint. Men ikke gå i fellen jeg gikk i og tro at du kan lese deg til det på egenhånd :P det kan du, men du gjør det mye vanskeligere for deg selv. Og si fra hvis du trenger hjelp! Det virker overveldende, men det kommer til å gå helt fint hvis du bare jobber med det :) og det er faktisk veldig gøy når du først skjønner det!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha det samme opplegget rundt det som jeg hadde. Går du i forelesninger og deltar på gruppearbeidet så går det helt fint. Men ikke gå i fellen jeg gikk i og tro at du kan lese deg til det på egenhånd :P det kan du, men du gjør det mye vanskeligere for deg selv. Og si fra hvis du trenger hjelp! Det virker overveldende, men det kommer til å gå helt fint hvis du bare jobber med det :) og det er faktisk veldig gøy når du først skjønner det!

Får håpe det! Kommer til å gå på forelesningene og delta i gruppearbeidet. Det gjør jeg i alle fag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det! Kommer til å gå på forelesningene og delta i gruppearbeidet. Det gjør jeg i alle fag. :)

Bra! Gjorde ikke alltid det jeg nemlig ;) Men bare å sende meg en pm om du lurer på noe også.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel får oppdatere :)

2014 gikk jeg lærling skole for å ta grunnfag på nytt. Lærling skole har litt annerledes termin enn vanlig, januar til desember i stede for august til juni. Så mitt år på skolebenken er nå over. Det gikk bra, for første gang i livet trivdes jeg faktisk på skolen.

Jeg bestod i alle fagene jeg måtte ta, unntatt matte. Så det må jeg ta igjen! Har ikke tall på hvor mye jeg sliter med matte, men håper utredninga for dyskalkuli snart kommer igang.

Alt i alt så ble det 5 i norsk, 5 i samfunnsfag og 4 i engelsk. Det sier seg vel selv at årsaken til at jeg har tatt alt på nytt vare fordi jeg var en dum drittunge for 10 år siden, og strøk i det meste fordi jeg var rebelsk osv. Har tatt ''straffa'' for det nå. Skole er uansett mye morsommere når man går dit av egen fri vilje.

I august starter jeg på Barne,-ungdoms arbeider fag :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Har hatt det jeg og! Det var faktisk relativt enkelt. Du skulle bare forklare og synse rundt en "juksetabell" vi lærte siste forelesning av en gjesteforeleser. Helt genialt. Skjønte ingenting av sammenhengen i faget før siste time og det gikk som en lek etter det! Banantabellen :D

Ikke nå lenger! AOS240 har blitt annerledes. På gruppeoppgaven skal du nå lage en online spørreundersøkelse og analysere svarene du har fått, mens eksamen er så og si lik som før, bare at man ikke skal sitte og lage kodebok lenger. Nå skal man komme med forslag på hvordan man ville gjennomført en undersøkelse ift en viss type oppgave.

@ Kommer til å gå helt fint så lenge man møter opp og er med på gruppeoppgaver (som nå er research- og kildekurs) :) Jeg var på forelesninger, men kom ikke med på kurset pga det var for fullt, også kan du legge til at jeg ikke er så glad i sånne "synsefag" som jeg kaller det. Fikk dosen min på videregående :P Men det er meg da :)

@Aya Not touching it ever again with a 10 foot pole :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg fikk bestått på farmakologi og toksikologi-eksamen jeg hadde før jul! :D Da har jeg kommet meg gjennom uten noen stryk hittil! :D Er så deilig det!

Vi har mattrygghet om dagen. Hadde sett for meg at det kom til å bli utrolig kjedelig, ettersom det ikke akkurat er det man tenker når man tenker veterinærer ofte. Men det er faktisk utrolig spennende! og ett utrolig bra opplegg fra skolens side. Strukturerte og flinke forelesere, som har lagt opp spennende forelesninger. Det kan man like! :) Muntlig eksamen i faget siste uka i april. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha det samme opplegget rundt det som jeg hadde. Går du i forelesninger og deltar på gruppearbeidet så går det helt fint. Men ikke gå i fellen jeg gikk i og tro at du kan lese deg til det på egenhånd :P det kan du, men du gjør det mye vanskeligere for deg selv. Og si fra hvis du trenger hjelp! Det virker overveldende, men det kommer til å gå helt fint hvis du bare jobber med det :) og det er faktisk veldig gøy når du først skjønner det!

Det er vel det som er problemet.... :lol:

Neida, når man skal bruke det og har egne data osv så er det jo også mye lettere å se sammenhenger fordi det ikke er så konstruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som er problemet.... :lol:

Neida, når man skal bruke det og har egne data osv så er det jo også mye lettere å se sammenhenger fordi det ikke er så konstruert.

Mhm - det tok en god stund for meg også, for det er ikke et fag som kommer lett for meg. Første gang jeg hadde det (på bacheloren) var det såvidt jeg klarte å kreke meg gjennom :P Ca to uker før eksamen på masteren (andre gangen jeg hadde det, kvantitativ altså) fikk jeg en liten åpenbaring, og akkurat da var det gøy. Så jeg tror jeg hadde likt det hvis jeg virkelig hadde dypdykket inn og LÆRT meg det ... Men jeg skal bruke kvalitativ metode på masteren altså :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm - det tok en god stund for meg også, for det er ikke et fag som kommer lett for meg. Første gang jeg hadde det (på bacheloren) var det såvidt jeg klarte å kreke meg gjennom :P Ca to uker før eksamen på masteren (andre gangen jeg hadde det, kvantitativ altså) fikk jeg en liten åpenbaring, og akkurat da var det gøy. Så jeg tror jeg hadde likt det hvis jeg virkelig hadde dypdykket inn og LÆRT meg det ... Men jeg skal bruke kvalitativ metode på masteren altså :P

Jeg skal faktisk bruke begge deler på masteren :P Men jeg skal ikke kjøre full kvantitativ analyse. Det skal kun brukes for å få frem indikasjoner jeg skal jobbe kvalitativt med. Men da er det mitt materiale jeg skal jobbe med, mine spørreundersøkelser, min problemstilling osv, så da har jeg teorien mye mer i bunnen, så det ser jeg ikke på som noe problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig misfornøyd med C'en jeg fikk før jul. Vet godt at jeg høres utakknemlig ut, men jeg har aldri fått en C før - og det suger. Vitenskapsteori og metode er IKKE min sterke side, men alikevel. Den trekker ned snittet, men å ta den opp om et år/halvannet er uaktuelt, så den får bare stå. Godt å være ferdig med det i det minste. Hvis det blir masteroppgave er det en kvalitativ studie, så jeg er ihvertfall ferdig med den kvantitative biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig misfornøyd med C'en jeg fikk før jul. Vet godt at jeg høres utakknemlig ut, men jeg har aldri fått en C før - og det suger. Vitenskapsteori og metode er IKKE min sterke side, men alikevel. Den trekker ned snittet, men å ta den opp om et år/halvannet er uaktuelt, så den får bare stå. Godt å være ferdig med det i det minste. Hvis det blir masteroppgave er det en kvalitativ studie, så jeg er ihvertfall ferdig med den kvantitative biten.

Syns ikke det er å være utakknemlig, det er lov til å sette seg mål om hvilket snitt man vil ha :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er å være utakknemlig, det er lov til å sette seg mål om hvilket snitt man vil ha :) .

Joda, du har rett i det :ahappy: Men samtidig så er jo ikke C en dårlig karakter, og er jo faktisk den karakteren de fleste får på eksamen, så det er litt vanskelig å si høyt at man ikke er fornøyd synes jeg. Det får heller bli en motivasjon til å satse på en A på neste for å jevne ut :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du har rett i det :ahappy: Men samtidig så er jo ikke C en dårlig karakter, og er jo faktisk den karakteren de fleste får på eksamen, så det er litt vanskelig å si høyt at man ikke er fornøyd synes jeg. Det får heller bli en motivasjon til å satse på en A på neste for å jevne ut :pinch:

Skjønner hva du mener. Jeg blir litt oppgitt når folk ikke "lar meg" få lov til å være skuffet for en C eller nervøs for en eksamen fordi jeg har så gode karakterer, men som IW sier - du er jo fornøyd med prestasjonene og måler skuffelse ut fra hvilke mål du har. Jeg ønsker å ta doktorgrad en dag, og da må jeg ha snitt på min. B - noe som innebærer at jeg selvfølgelig også ville blitt skuffet over C - selv om C på ingen måte er en dårlig karakter i det hele tatt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å ta doktorgrad en dag, og da må jeg ha snitt på min. B.

Skal du ta doktorgrad på Harvard eller? :P Man bør ha et snitt på over C for å få en doktorgrad, men det er ingen lov som dikterer hverken MÅ eller SKAL. Er man godt nok egnet har ikke karakterene så mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta doktorgrad på Harvard eller? :P Man bør ha et snitt på over C for å få en doktorgrad, men det er ingen lov som dikterer hverken MÅ eller SKAL. Er man godt nok egnet har ikke karakterene så mye å si.

Jeg har hatt samme oppfattelse som Aya, for på UiO sine nettsider under ph.d.-programmet i realfag (som jeg planlegger meg inn på etter hvert) står følgende:

Opptakskrav

For å få opptak til ph.d.-programmet i realfag gjelder disse kravene:

  • mastergrad eller tilsvarende
  • utenlandsk avsluttet grad (M.Sc.-nivå) som tilsvarer minst fire år i det norske universitetssystemet
  • gjennomsnittskarakteren på bachelor skal ikke være dårligere enn C
  • emner på masternivå skal ha en gjennomsnittskarakter ikke dårligere enn B
  • masteroppgaven skal ha karakteren B eller bedre

Men praksisen er kanskje en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme oppfattelse som Aya, for på UiO sine nettsider under ph.d.-programmet i realfag (som jeg planlegger meg inn på etter hvert) står følgende:

Opptakskrav

For å få opptak til ph.d.-programmet i realfag gjelder disse kravene:

  • mastergrad eller tilsvarende
  • utenlandsk avsluttet grad (M.Sc.-nivå) som tilsvarer minst fire år i det norske universitetssystemet
  • gjennomsnittskarakteren på bachelor skal ikke være dårligere enn C
  • emner på masternivå skal ha en gjennomsnittskarakter ikke dårligere enn B
  • masteroppgaven skal ha karakteren B eller bedre

Men praksisen er kanskje en annen?

Gjelder snittkarakter alle fag, eller kun tellende fag?

Jeg har bra nok snittkarakter på tellende fag, men har fått 3 c'er tilsammen på fag som ikke teller. Ene skal jeg ta opp igjen, fordi jeg fikk karakter langt under hva jeg kan her, dreit meg ut på eksamen. Men de to siste kommer jeg ikke til å gjøre noe med - fag jeg ikke liker og ikke har jobbet med, så har igrunn vært heldig som har fått C.

Nå tenker jeg at doktorgrad i utgangspunktet ikke er interessant for meg i det hele tatt, men det er greit å holde mulighetene åpne.

Skjønner hva du mener. Jeg blir litt oppgitt når folk ikke "lar meg" få lov til å være skuffet for en C eller nervøs for en eksamen fordi jeg har så gode karakterer, men som IW sier - du er jo fornøyd med prestasjonene og måler skuffelse ut fra hvilke mål du har. Jeg ønsker å ta doktorgrad en dag, og da må jeg ha snitt på min. B - noe som innebærer at jeg selvfølgelig også ville blitt skuffet over C - selv om C på ingen måte er en dårlig karakter i det hele tatt!

Jeg er veldig enig. Jeg har egentlig bare droppet å si om jeg blir misfornøyd med karakterer, selv om jeg har blitt misfornøyd med både B og C. Som oftest får jeg den karakteren jeg har jobbet mot, men når det nå skjer at jeg går dårligere enn hva jeg hadde som mål eller hva jeg føler jeg egentlig kan - så blir jeg selvsagt skuffet, selv om karakteren jeg har fått i utgangspunktet ikke er dårlig.

På den andre siden har jeg blitt strålende fornøyd med en C jeg fikk andre semester. Jeg hadde tenkt til å faget en annen gang, men 2 dager før eksamen fant jeg ut at jeg hadde glemt å melde meg av. Så da gjorde jeg 2 gamle eksamensoppgaver og gikk opp til eksamen. Da resultatet kom tilbake som en C fikk jeg selvsagt sjokk. Det var ikke forventet å få den karakteren, og selvsagt ble jeg da utrolig glad.

C er på ingen måte en dårlig karakter, men om man har satt seg høyere mål er det kjipt når man ikke lykkes. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta doktorgrad på Harvard eller? :P Man bør ha et snitt på over C for å få en doktorgrad, men det er ingen lov som dikterer hverken MÅ eller SKAL. Er man godt nok egnet har ikke karakterene så mye å si.

Min skole/mitt fagområde har krav på B i snittkarakter og minimum B på masteroppgaven ... Det samme gjelder for mitt fagområde på de fleste andre universiteter her til lands ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke A/B i alle mine masteremner og jeg tar en PhD ved et universitet som er rangert som det 3 beste universitetet i Norden - bedre enn alle de norske... De har også "offisielt" krav om karakterer (tror jeg), men ved ansettelse av meg gikk det på egnethet foran disse formaliteter. Men for all del :P Det er sikkert ikke noe ulempe å ha gode karakterer. Tror bare man gjør seg selv en bjørnetjeneste med å fokusere for mye på karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...