Gå til innhold
Hundesonen.no

hunden vil ha gress


Recommended Posts

hunden min er merkelig nå synes jeg. dette har også skjedd en annen gang. hun er i fin form. virker ikke som noe plager hun, slik jeg ser det. men hun begynte plutselig å bromme. eller. slike små hmm... eller hvordan jeg skal forklare det. altså. det betyr for hun at hun vil ut. jeg tok hun med ut. tenkte hun måtte på do. hun tisset. også begynte å "beite". litt som en bitteliten hest som gresser ute. men noe mer på do skulle hun ikke. jeg tok hun med inn igjen. når hun kom inn, begynte hun å gå rundt og rundt. ser bort på døra. skraper på døra. titter på en plastikkplante som ser ut som gress jeg har her inne. maten hennes står på gulvet ved hun. hun går vekk, ser i skåla, lukter. også går. hun setter seg ved døra. og vil ut igjen. og "brumler" svakt. ser på meg.

jeg tok hun med ut en gang til, kanskje hun skulle på do igjen. men hun begynte bare å gresse igjen.

burde jeg ta hun med ut, og la hun gresse. eller skal jeg unngå det? magen romler hører jeg. og hun virker akutt brydd av det i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder spiser gjerne gress for å regulere magen.

Ikke nødvendig vis - mine hunder spiser gress fordi de synes det er godt, enkelt og greit. De er svært sjelden dårlige i magen, men når det grønne gresset begynner å spire, så er de alltid på og beiter så snart de kan.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine spiser gress fordi de liker det.. Ferskt gress er helt toppers! Hvis Chess spiser gress for å regulere magen/kaste opp så er hun helt intenst opptatt av det, helt vill. Når de "beiter" tusler de rundt som fornøyde melkekyr og koser seg :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 av mine oppfører seg mer som hester enn hunder nå når gresset titter fram

De var begge i ekstase da de kom av flyet i Venezia i påsken, for der var det gress noe vi ikke hadde hjemme...

Så mine får beite når det høver sånn.

Shibaen derimot, han beiter om han har magetrøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her beiter de på nyspretta gress, og de grønne saftige + knopper på træra :P Er det for å regulere magen virker det ikke som om det er så nøye hvilket gress dem spiser, men når de koser seg så velger de strå med omhu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her beiter de på nyspretta gress, og de grønne saftige + knopper på træra :P Er det for å regulere magen virker det ikke som om det er så nøye hvilket gress dem spiser, men når de koser seg så velger de strå med omhu :)

Det er også min erfaring. De kan saumfare et grøntområde etter riktig type gress. Finner de det de liker best står de og nikoser seg :D Er det magetrøbbel på gang tar i alle fall Chess hva som helst. Husker en vinter at hun gravde febrilsk i snøen, skrapte frem noen stive strå og jafset i seg. Da spøy hun etterpå kan du si. Men det deilige, grønne gresset de liker å spise spyr de aldri av som jeg har lagt merke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker mange år siden jeg var ute og gikk tur med to schäferhunder. Ei venninne og meg skulle filme og lage til en litt morsom filmsnutt. Vi slapp hundene litt oppi skogen og startet og filme hvor vi med litt dramatisk stemme pratet om de skumle og farlige rovdyrene oppi skogen som vi nå skulle få se. Vi snur kameraet dramatisk mot hundene...

... og der sto begge de to "farlige rovdyrene" og beitet gress. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg har også en gresspiser. Klokka to i natt gikk han rundt i hundegården og tygde gress, og ville absolutt ikke inn for å legge seg. At det var regnvær, spilte ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. så utrolig fint å høre alle disse historiene om små "miniatyrhester". hihi. da vet jeg at jeg ikke trenger å være bekymret ihvertfall :) virker noen ganger som at frøkena mi også koser seg med gress. at hun noen ganger kun velger det "beste". mens noen ganger så spyr hun etterpå. så da vet jeg det. tusen takk alle sammen, for fine svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig vis - mine hunder spiser gress fordi de synes det er godt, enkelt og greit. De er svært sjelden dårlige i magen, men når det grønne gresset begynner å spire, så er de alltid på og beiter så snart de kan.

Det er så kjedelig å stå og vente på sånn beiting! :P Ferskt gress spises nok fordi det er godt, men jeg har også opplevd å bli vekket av en Pippin med mageknip som ville ut, ikke for å gå på do men for å spise gress.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka gresser også :D

Jeg merker forskjell på beitingen hvis hun er kvalm, den er mer "desperat" og rask på en måte enn når hun gresser vanlig.

Er helt sikker på at Chicka ler av meg inni seg, fordi hun tror at hun lurer meg så hun får spist så mye hun vil, hun er jo et matvrak og gress det får hun spise endel av, jeg regulerer selvfølgelig hun får ikke lov til å stappe seg full av gress ;)

Det samme med snø...hun ligger i snøen og spiser og spiser og spiser, tror hun lurer meg..... :P:D:rofl:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pippin&symra: hehe ja. det var det som var i går. hun lå å koste i senga rett ved meg, også plutselig skulle hun ut. og løp ut og spiste gress. det har skjedd en gang før også. for noen måneder siden.

men heldigvis så romler ikke magen hennes i dag. så hun har nok ikke mageknip lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anne ting mine elsker er gressklippergress, jeg er litt usikker på om det er helt sunt for dem? Men de har aldri reagert på det, så de får lov enn så lenge.

Hester skal ihvertfall ikke ha det. Husker ikke hvorfor (bare hører etter jeg), men tror det var noe med at det på en eller annen måte var i kontakt med bensin/utslippet. Til og med bestefar som ikke er noen hestekar sa at det, så jeg antar den gamle gubben som sa det i stallen (vært hestekar hele sitt liv) også har rett :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester skal ihvertfall ikke ha det. Husker ikke hvorfor (bare hører etter jeg), men tror det var noe med at det på en eller annen måte var i kontakt med bensin/utslippet. Til og med bestefar som ikke er noen hestekar sa at det, så jeg antar den gamle gubben som sa det i stallen (vært hestekar hele sitt liv) også har rett :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommer sikkert an på om man har bensindrevet gressklipper eller ei også. Vi har elektrisk klipper, og jeg vil i utgangspunktet ikke tro at det skal ha noe å si på gresset. Men det er klart at man ikke kan vite helt hva en plenslått inneholder. Det kan alltids finnes små planter i plenen som ikke er bra for hundene, men som går ned i sammen med et jafs av vanlig plengress. Men jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig egentlig. Såfremt det ikke dreier seg om slått fra en plen som er sprøytet eller gjødslet med kunstige tilsetninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester skal ihvertfall ikke ha det. Husker ikke hvorfor (bare hører etter jeg), men tror det var noe med at det på en eller annen måte var i kontakt med bensin/utslippet. Til og med bestefar som ikke er noen hestekar sa at det, så jeg antar den gamle gubben som sa det i stallen (vært hestekar hele sitt liv) også har rett :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du sier noe der, har hørt det med hester jeg og når jeg tenker meg om :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke skal gi "klipt plen-gress" til hest, er fordi det begynner å gjære veldig raskt, har jeg hørt. Hvis man gir det rett fra klipperen omtrent, skal det være greit, men ikke det som har fått ligget en stund. Men nå har jo hund og hest drastisk ulikt fordøyelsessystem, så jeg kan da ikke tro det er noe problem til hund :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...