Gå til innhold
Hundesonen.no

Katastrofale test-resultater på sikring av hund i bil


MiO
 Share

Recommended Posts

Både bur (trådmetallbur) og seler som sikring av hund i bil får gjennomgå i ny og omfattende krasj-test.

Bruker selv seler festet i bilbeltefestene i baksetet til mine to hunder.

Dessverre nevner de ikke i videoen hvilke to seler som besto testen (et dusin andre feilet), og pga hodepine i dag har jeg ikke orket å lese gjennom sammendraget av krasjtesten (link nederst, under videoen). Den er på engelsk, 14 sider.

Videoen av testene her

http://www.abcnyheter.no/video/2014/04/17/flere-alvorlige-feil-pa-hundeseler-til-bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at Sleepypod Clickit Utility vant testen vertfall. På side 10 her: http://media.cmgdigital.com/shared/news/documents/2014/02/18/2013_cps_harness_study_summary_final_rev101113.pdf kan man sjå alle resultata. Det var andre selar som var blitt testa i en "for-test", men dei var såpass dårlige at dei kom ikkje vidare til den skikkelige crash-testen, deriblandt USA K9-Outfitters; Champion og In the Company of Animals; Clix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den tidligere i dag. Ble det ikke lagt ut en liknende test her på sonen for en stund siden? Jeg har alltid tenkt at de hundeselene ikke er noe tess, men buret hjelper ikke hunden særlig under en krasj heller. Tenker buret er mer for å beskytte menneskene i bilen mot en flyvende hund.

I oppsummeringen av testen er sikkerhetsselene fra Sleepypod de eneste som bestod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne http://butikk.naf.no/allsafe-hundesikring/product/53454/35818141318 har vært den nest beste. Så var det en fra Tyskland mener jeg som er best har ikke funnet den i butikekr her på berget men vet det er noen som har handlet den på nett som er på hundesonen

Den som du linket til var visst tydeligvis bare for store hunder, ikke mine "små" på 9 kg. Det var synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF selger en som er testet iallefall, og den er ikke så dyr heller.

Jeg bruker for tiden dogman sin, tror ikke den er optimal, men bedre enn ingenting. Holder kanskje ikke i en skikkelig ulykke, men holder iallefall i bråbrems og sånn, slik at hunden holder seg på plass.

Vurderer å skaffe et metallbur enn så lenge, til jeg får sveiset et skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den tidligere i dag. Ble det ikke lagt ut en liknende test her på sonen for en stund siden? Jeg har alltid tenkt at de hundeselene ikke er noe tess, men buret hjelper ikke hunden særlig under en krasj heller. Tenker buret er mer for å beskytte menneskene i bilen mot en flyvende hund.

I oppsummeringen av testen er sikkerhetsselene fra Sleepypod de eneste som bestod.

Buret beskytter da hunden også mot å bli kastet rundt i bilen. I motsetning til en sele, som vil (i likhet med bilsele for mennesker, for den del) få et ganske kraftig press på små områder av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret beskytter da hunden også mot å bli kastet rundt i bilen. I motsetning til en sele, som vil (i likhet med bilsele for mennesker, for den del) få et ganske kraftig press på små områder av kroppen.

Joda, men hunden vil jo bli kraftig skadet av å deise inn i veggen på buret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hunden vil jo bli kraftig skadet av å deise inn i veggen på buret?

Ikke nødvendigvis. Fordi støtet (forhåpentligvis, det kommer jo litt an på retning på kollisjonen og hvordan kroppen havner) vil fordele seg utover en større del av hunden. Instruktøren min kolliderte i 140 km/t på Autobahn i vinter og de to hundene i hvert sitt kelabur gikk uskadet fra det. Det hadde garantert ikke gått bra med sammenleggbart bur eller bilsele.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hunden vil jo bli kraftig skadet av å deise inn i veggen på buret?

Ikke nødvendigvis. Fordi støtet (forhåpentligvis, det kommer jo litt an på retning på kollisjonen og hvordan kroppen havner) vil fordele seg utover en større del av hunden. Instruktøren min kolliderte i 140 km/t på Autobahn i vinter og de to hundene i hvert sitt kelabur gikk uskadet fra det. Det hadde garantert ikke gått bra med sammenleggbart bur eller bilsele.
På grunn av fysiske lover gir selen større trykk enn et passende bilbur hvis uhellet skulle skje. Som @simira sier vil trykket fordele seg på et større område på hunden i et bur enn akkurat der hvor selen ligger. Dessuten mister jo buret litt av sin hensikt om det er for stort. Er det ikke så romslig i buret har hunden mindre fart når den treffer siden/taket av buret, og det utgjør mindre trykk på kroppen. For å forklare det på en annen måte om det er lettere om du/noen ikke forstår: Hvis du ser for deg en hest som sparker bakut mens du står ved bakfoten dens vil det ikke gjøre så vondt om du står inntil bakfoten enn om du står en-to meter unna. Det er fordi hesten har oppnådd mer kraft i støtet når den får strekt ut foten enn om den prøvde å sparke deg skikkelig når du står nærme. De får ikke samme kraften i sparket uansett :) Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...