Gå til innhold
Hundesonen.no

Plagsomme nabobarn


Tabris
 Share

Recommended Posts

(Dette er ikke kritikk mot deg på noen som helst måte, Tabris) Jeg fatter ikke at folk orker å bo i borettslag om det virkelig er sånn det er! Det høres helt villt ut. Skal det ikke være lov å sette opp en kompostgrind på egen platt? Fordi det ikke er "fint"? Jeg blir så oppgitt over at styrer tar seg slike "friheter", jeg fatter ikke at det kan være lov!

Sånn. Utblåsning ferdig. Heia tuja! :P

Helt enig med deg, jeg. Lover deg - dette er siste gang i mitt liv jeg bor i borettslag. Nå er borettslag forskjellig da, med ulike regler. Og jeg vet ikke om det ikke er lov med kompostgrind.

Grunnen til at vi bor her er mest økonomisk - vi hadde ikke råd til enebolig som førstegangseiere, og dette var en pen leilighet på en utrolig pen og praktisk beliggenhet. Neste gang blir det enebolig og tujahekk - og da er hunden løs i vår hage, så frekke barn får komme ubedt inn på eget ansvar. :devilbanana:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt. :aww:

Nei, jeg skjønner at det ikke er aktuelt. Sånn jeg ser det så har du et par alternativer. 1. bruk det for alt det er verd - tren masse. Kanskje prøv å gi unger som ikke er spesielt plagsomme gobiter og la dem gi han gobiter?

2. Snakk med styret.

3. Snakk med foreldre - jeg hadde blitt dritflau om noen kom og sa at ungen min ikke oppførte seg, og forhåpentligvis beklaget og tatt en prat med barnet.

Det du kan gjøre, som ingen kan ta deg på, er å sette opp kompostbinger som du fjerner når du ikke er der. Om du fester dem med kroker i veggene så de er lette å ta av og slå sammen når dere er ferdige på terrassen, så har du "gjerde" uten å sette opp noe permanent.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan høre med styrelederen om vi kan sette opp en slik kompostgrind, som noen nevnte. Kan forklare ham hvorfor, uten å legge det frem som en formell klagesak, men snakke med ham om problemet og si at vi forsøker å finne en løsning som er innenfor reglene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dette er ikke kritikk mot deg på noen som helst måte, Tabris) Jeg fatter ikke at folk orker å bo i borettslag om det virkelig er sånn det er! Det høres helt villt ut. Skal det ikke være lov å sette opp en kompostgrind på egen platt? Fordi det ikke er "fint"? Jeg blir så oppgitt over at styrer tar seg slike "friheter", jeg fatter ikke at det kan være lov!

Sånn. Utblåsning ferdig. Heia tuja! :P

Om jeg hadde hatt leilighet på andre siden av huset her hadde jeg vært i Tabris sine sko mtp barn og kaos :P men når vi så på leiligheter rundt i borettslag så vi veldig på hvor det var aktivitet og folk :P

Her er det "poppis" å være redd for hundene og løpe og skrike og hyle når jeg kommer med de, og en som skal være tøff osv, er dritt irriterende det også :P er 99% innvandrerbarn, ingen foreldre som følger med og de løper rundt ute uten noe form for oppsyn.

MEN alle får gjerde inn hageflekkene sine, også er det store fellesområder. Og jeg haddde ikke hatt noen skrupler med å gjerde inn flekken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett planter rundt hele og grinder på innsiden :aww:

Det er en av ulempene med borettslag, men det er regler i borettslag. Jeg skjønner om de ikke vil ha hummer og kanari av gjerder og levegger. Det som går an er å melde det inn som en sak til årsmøte, så får alle beboerne muligheten til å si sitt om gjerder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett planter rundt hele og grinder på innsiden :aww:

Det er en av ulempene med borettslag, men det er regler i borettslag. Jeg skjønner om de ikke vil ha hummer og kanari av gjerder og levegger. Det som går an er å melde det inn som en sak til årsmøte, så får alle beboerne muligheten til å si sitt om gjerder.

Smart!

Typisk at det akkurat har vært årsmøte - på tirsdag denne uken, faktisk. Og dette skjedde først i dag.

Hvis jeg er veldig heldig, så er det bare "nyhetens interesse" for barna, også går de fort lei. Men store planter blir det uansett på lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd et slikt sted før, skrikende unger utenfor stuevinduet konstant. Hylende og dæljende med store stokker på konteineren som sto rett utenfor vinduet vårt. Var en gang en unge sto å skreik for moroskyld i 2 timer på lekeplassen. Sommeren gjennom tok de vannslangen å spylte inn og på vinduene våres, slik at vi aldri kunne ha vinduene på langsiden åpen... Plagde hundene så snart de fikk mulighet. Foreldrene sa aldri noe som helst, selv om vi gav beskjed.

Naboene over røykte konstant, og slapp sneipene sine ned foran inngangsdøren vår og ned på terrassen vår. Så koselig med andres søppel... (Det gav seg delvis når jeg en stund samlet sneipene opp i en pose, og hang dem på døren til naboen :teehe: )

Merket faktisk ikke hvor sliten jeg var av å bo der (mest pga skrik og skrål) før etter jeg flyttet.... Fy søren så deilig det er å bo et stille sted. :twitch:

Syns løsningen med kombinerte store krukker, og kompostgrinder (bak) som kan tas ned og opp ved behov hørtes lur ut. Du kan også henge håndkler (eller noe annet mer permanent) over kompostgrindene sånn at det ikke blir innsyn :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil ikke være "hun sure", jeg vil ikke lage dårlig stemning med naboene. Jeg vet ikke hvordan akkurat de foreldrene er, men ser for meg det ikke hadde vært særlig populært om jeg snakket strengt til barna deres og geleidet dem fysisk av terrassen. Siste i verden jeg ønsker er å forårsake en scene eller drama av noe slag, skal jo bo her noen år til.

Vet du hva, viss de kommer og klager på at du snakket til barna deres så kan du vel bare si at det hadde du jo sluppet om de hadde passet på selv. Dette er deres ansvar, ikke ditt. Du kan selvfølgelig la vær og ta dem i armen eller slikt, men at du snakker til dem, that's just life.

Og du må slutte å tenke slik, du vil ikke lage dårlig stemning med naboene, men det er greit at du skal ha dårlig stemning i et par år til? Vanlige folk tåler at man tar opp ting, og viss du skulle treffe på noen av dem som ikke gjør det, javel, det er deres problem. Det er ikke du som gjør noe galt her og du forsøker å fikse opp på en grei måte, mer kan du ikke gjøre og om de ikke liker det så får de passe på bedre slik at de slipper slike episoder igjen.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de gamle nok til å leke alene ute så er de gamle nok til å få klar beskjed om hvor nabogrensene går også tenker jeg :aww:

Tror minstegutten er rundt tre. Jenta er litt eldre, kanskje rundt fem. De andre barna var også rundt den alderen.

Tror ikke de var ute helt uten oppsyn, men dette er svært nær leilighetene, så tror noen av foreldrene satt på egen terrasse. Da ser de ikke alt. Faren kom og fjernet minstegutten til slutt, da var vi på vei inn.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å bare være skikkelig streng og si GÅ VEKK! :P La oss være i fred og ikke lek på verandaen vår. Ja man kan virke sur og grinete, men man får i hvert fall være i fred. :D Jeg vil gjerne være i fred når jeg skal sitte utenfor døra mi, og jeg bør kunne be barna gå bort hvis de bråker og plager opp hunden min. Litt hilsing og sånnt er ok, men ikke mye og ofte. Jeg sier ofte til barn at Nå er det nok, nå skal hunden ha fred, må dere gå å leke en annen plass osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å bare være skikkelig streng og si GÅ VEKK! :P La oss være i fred og ikke lek på verandaen vår. Ja man kan virke sur og grinete, men man får i hvert fall være i fred. :D Jeg vil gjerne være i fred når jeg skal sitte utenfor døra mi, og jeg bør kunne be barna gå bort hvis de bråker og plager opp hunden min. Litt hilsing og sånnt er ok, men ikke mye og ofte. Jeg sier ofte til barn at Nå er det nok, nå skal hunden ha fred, må dere gå å leke en annen plass osv.

er ikke helt kultur som vi er vant til det altså :aww: folkeskikk og kultur er to forskjellige verdener her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å bare være skikkelig streng og si GÅ VEKK! :P La oss være i fred og ikke lek på verandaen vår. Ja man kan virke sur og grinete, men man får i hvert fall være i fred. :D Jeg vil gjerne være i fred når jeg skal sitte utenfor døra mi, og jeg bør kunne be barna gå bort hvis de bråker og plager opp hunden min. Litt hilsing og sånnt er ok, men ikke mye og ofte. Jeg sier ofte til barn at Nå er det nok, nå skal hunden ha fred, må dere gå å leke en annen plass osv.

Det er jo dette jeg egentlig har lyst til. :P

Og @Malamuten - du har selvsagt helt rett. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at hvis man slipper barn" inn i varmen" (lar de leke i hagen, komme og gå som de vil, stå å henge rund deg), så kan man bli "plaget" av dem . så da er det like greit å holde en viss avstand til dem og holde kontakten til det minimale ( barn man ikke har noe med å gjøre i hverdagen, ja det hjelper også mot innpåslitne naboer og rare folk man ikke vil ha så mye kontakt med, jeg bor på landet og her er det en del hehe,). Man kan si ifra til dem at de kan gå en annen plass, uten å være skummel eller fæl, bare vær tydelig men vennlig. Barn som leker alene uten foreldrene forstår såpass. Hvis man prøver å si ifra mange ganger og de ikke respekterer deg, så må man ta det videre til foreldrene og si at barna lager uro på verandaen og at hunden blir veldig urolig og man er redd for at det skal skje noe osv.

Men jeg forstår at det kan være vanskelig å si ifra, selv til unger, for man vil jo være høflig, tolerang osv. :) Men har troen på at å si mer ifra kan hjelpe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg hvor du bor,og jeg går forbi hver dag når jeg skal på jobb :fear::shifty::lol:

Jeg har funnet ut at når det gjelder barn,så er det beste å snakke med de,å forklare hvor de ikke kan gjøre sånt. Hunden blir redd og lei seg,og det vil vi jo ikke osv. De vet ofte selv godt hvordan det er å være både redd og lei,så jeg er ganske sikker på at mange av de vil slutte da.

Men det er jo et problem hvis de ikke forstår språket.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror minstegutten er rundt tre. Jenta er litt eldre, kanskje rundt fem. De andre barna var også rundt den alderen.

Tror ikke de var ute helt uten oppsyn, men dette er svært nær leilighetene, så tror noen av foreldrene satt på egen terrasse. Da ser de ikke alt. Faren kom og fjernet minstegutten til slutt, da var vi på vei inn.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Hadde sønnen min holdt på sånn ( det hadde han ikke, han er alltid under nøye oppsyn :P ) hadde jeg ønsket at naboene tok det med meg, og jeg hadde uansett ikke blitt sur hvis naboene tok det med han på en skikkelig måte.

Hund eller ei, man vil jo stort sett ikke at barna skal plage naboene liksom. Bråk på lekeplassen må du finne deg i, men på egen tomt skal man få være i fred for andres avkom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det høres skikkelig slitsomt ut. Nå har du jo fått mange gode tips her, og sier som mange andre at det faktisk er lov å snakke strengt til andres barn. De skal jo lære seg å forholde seg til andre mennesker, så det er bare en del av oppveksten det. Men man må være forholdsvis kort og veldig tydelig når man snakker, hvis ikke er det lett at de faller litt av lasset. Det nytter i allefall ikke å gå rundt grøten, ikke at jeg sier at du gjør det, men vær så tydelig som mulig. Også liker jeg forslaget fra malamuten, de som ikke tar det til seg- spør hvor de bor og si at du gjerne vil prate med foreldrene dems. Det kan virke preventivt i seg selv det :)

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt på det lenge og sette opp en kompostgrind slik at jeg slipper å ha Ozu i bånd på terrassen. Men for det første synes jeg ikke det er så veldig pent, for det andre så vet jeg ikke om det heller er lov siden levegg ikke var lov.

Altså, jeg er ingen tålmodig helgen med barn (men takk for komplimentet :ahappy: ). Jeg har egentlig mindre enn gjennomsnittelig tålmodighet med barn og barnestøy, og jeg satt i dag og kokte innvendig når de holdt på sånn. Er jo ikke gøy å sitte på egen terrasse med slik oppførsel.

Men jeg vil ikke være "hun sure", jeg vil ikke lage dårlig stemning med naboene. Jeg vet ikke hvordan akkurat de foreldrene er, men ser for meg det ikke hadde vært særlig populært om jeg snakket strengt til barna deres og geleidet dem fysisk av terrassen. Siste i verden jeg ønsker er å forårsake en scene eller drama av noe slag, skal jo bo her noen år til.

Vet du om tidligere eier spurte om å sette opp permanent levegg? Er jo litt forskjell på en som står løst og kan flyttes og en permanent med "grunnmur" vil jeg tro?

Plantasjen og sånn selger jo "enkeltstående" levegger som kan flyttes på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg jobber med og er veldig glad i barn, og mange forteller meg at jeg har veldig god tålmodighet (da spesielt med barn og dyr), men det er ikke greit at barn plager dyr på noen måte og når jeg ser det blir jeg virkelig streng/gir klar beskjed.

Og jeg hadde ikke funnet meg i at unger holdt på slik med hunden min heller.

Nytter det ikke å si det pent, må man bare være enda klarere på at det ikke er greit (om det er nogen lunde samme barn det alltid gjelder). Og finn ut av hvem foreldrene er og fortell dem det også, på en allright måte såklart. :)

Et annet alternativ til komposthrinder er Park-a-kid (barnegrind) som da enkelt kan flyttes på: http://www.babyshop.no/flex-xl?nosto=nosto-productpage-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kostnadene ved å bo i borettslag og i nærheten av lekeplassen :) men jeg hadde skjerma av med grinder og planter. Så tror jeg det er lettere for barna å forholde seg til at de ikke skal hilse på hunden når han er ute på plattingen. Men at det feks er lov å komme bort å hilse når dere går tur. Jeg tror nyhetene interesse også vil dale etterhvert. Forklar styreleder hvorfor du har behov for å skjerme av for da får du informert om saken uten å lage en klage. Så hadde jeg snakka generelt med foreldrene du treffer også. Foreldre snakker jo seg i mellom også så da kan de få gitt beskjed til hverandre.

Jeg tror det kan være greit å prøve å ta en litt hyggelig tone i første omgang det er stort sett lettere å få den andre parten til å forstå hva som er problemet enn hvis man går rett i angrep.

Ellers er dett jo litt festlig at man skal suge tak i barn som ikke nødvendigvis skjønner situasjonen, men se aldri stygt på en hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med barna, det går fint an å forklare en 3åring hva som er greit og ikke, samt å fortelle dem hva som kan bli konsekvensene av at de plager dere. Si også til barna at dere gjerne vil snakke med foreldrene deres! Små barn er som svamper, og forstår sikkert mer norsk enn du er redd for:)

Jeg driver aktiv opplæring i bhg, om hvordan man oppfører seg mot hunder:p barn som ikke vet kan fort havne i en farlig situasjon hvor de ikke har forutsetning for å forstå hva som foregår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...